Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger leken stisykkel. Modellforslag?

Trenger leken stisykkel. Modellforslag? #1202814 22/06/2011 23:08
Nilsemann Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Heisann!

Siden min GT avalanche expert ble stjålet for litt siden trenger jeg ny stisykkel. Jeg likte GT'n skikkelig skamgodt og kunne tenkt meg å kjøpe den på ny. Den er dessverre ikke i produksjon lenger så leter nå etter noe tilsvarende eller bedre.

Jeg har prøvd litt forskjellige sykler til kompiser, men ingen jeg føler meg like trygg på som experten. Dette har mye med vinkelen på gaffelen å gjøre tror jeg, samt bredt styre og rammegeometri, så noe typisk grus/birkensykkel vil jeg ikke ha. Vil ha noe jeg kan leke med både oppover og nedover i skog og mark, med røtter, steiner og berg. Koser meg i tekniske partier, både opp og ned.

Har til gode å prøve en fulldempa stisykkel, men er redd det blir for tungt oppover. Er klar til å bli overbevisst om at det er tull. Pris maks 16000.

Så, forslag til modeller jeg kan sjekke ut? Både hardtail og fulldempa.

Takk!

-Nils

Redigert av Nilsemann; 22/06/2011 23:09.

Newbie
Re: Trenger leken stisykkel. Modellforslag? [Re: Nilsemann] #1202978 23/06/2011 09:21
O
OddArne Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det er godt å høre at noen setter pris på stiegenskapene på Avalanche-serien! Dessverre har det vært litt for få i forhold til etterspørselen etter Birken-modeller, og modellen har derfor gått ut.

Et godt alternativ er Force-serien fra GT, som er basert på å gjenskape samme kjøreegenskaper på en fulldempet modell - med gode tråkkegenskaper.

Importør av GT, Haibike, Diavelo, Charge og Mongoose
Re: Trenger leken stisykkel. Modellforslag? [Re: Nilsemann] #1203674 24/06/2011 09:43
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
For 16000 kroner er utvalget stort, spesielt på bruktmarkedet her på forumet.

Mine erfaringer er at en typisk sti-hardtail med 120-150mm dempegaffel kan by på mye morrosykling. Santa Cruz Chameleon eller Ragley Blue Pig er to eksempler blant mange, den første har en test på forumet her (søk under "Tester"). Jeg bruker min også på vinteren, satt opp som singelspeed. Fungerer både til og fra arbeid og på frossen skogssti med eller uten snø.

Fulldemper: mange modeller som garantert ikke vil gi den følelsen av "tung oppover". Finnes i lette sub-10 kg rittverstinger, til mer komfortable langtur-stisykler som f.eks Trek FuelEX serien (har en slik selv, storfornøyd) eller Specialized sine Epic/Enduro modeller. Eller Niner sine 29ere. Du må nesten prøve mer og finne den som forteller deg at "denne jakka passer jammen meg bra". Bor du i Oslo bør det være flere butikker/importører som har sykler inne som du enten kan prøve på sti eller prøvetrille utenfor lokalet. Kan finne ut mye bare ved å trille litt på de ulike modellene.

Testene i bladet Terrengsykkel har jeg inntrykk av er grundige, seriøse tester som gir deg et lettere valg. Kanskje ICON_SMILE

Lykke til med sykkeljakt!

Bj

Re: Trenger leken stisykkel. Modellforslag? [Re: BjornS] #1204408 25/06/2011 18:31
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Re: Trenger leken stisykkel. Modellforslag? [Re: Red Devils] #1205008 27/06/2011 01:32
Nilsemann Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for tips! Har funnet experten flere steder men ikke i riktig størrelse. Jeg endte opp med en Specialized enduro comp SL. Har ikke fått testet den noe på sti enda, men den føltes bra det lille jeg fikk prøvd den på asfalt før jeg slo til. ICON_SMILE

Redigert av Nilsemann; 27/06/2011 01:33.

Newbie

Moderator  support