For 16000 kroner er utvalget stort, spesielt på bruktmarkedet her på forumet.
Mine erfaringer er at en typisk sti-hardtail med 120-150mm dempegaffel kan by på mye morrosykling. Santa Cruz Chameleon eller Ragley Blue Pig er to eksempler blant mange, den første har en test på forumet her (søk under "Tester"). Jeg bruker min også på vinteren, satt opp som singelspeed. Fungerer både til og fra arbeid og på frossen skogssti med eller uten snø.
Fulldemper: mange modeller som garantert ikke vil gi den følelsen av "tung oppover". Finnes i lette sub-10 kg rittverstinger, til mer komfortable langtur-stisykler som f.eks Trek FuelEX serien (har en slik selv, storfornøyd) eller Specialized sine Epic/Enduro modeller. Eller Niner sine 29ere. Du må nesten prøve mer og finne den som forteller deg at "denne jakka passer jammen meg bra". Bor du i Oslo bør det være flere butikker/importører som har sykler inne som du enten kan prøve på sti eller prøvetrille utenfor lokalet. Kan finne ut mye bare ved å trille litt på de ulike modellene.
Testene i bladet Terrengsykkel har jeg inntrykk av er grundige, seriøse tester som gir deg et lettere valg. Kanskje

Lykke til med sykkeljakt!
Bj