Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Trippel i 2011

Jeg burde finne meg et joggeforum ;-) Log uke 14 [Re: tobiast] #1148525 10/04/2011 21:45
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Denne uka har forLØPT som vanlig. Jogging og atter jogging. Og en ekstra løpetur på Onsdag med noen kompiser. Det er bart i Oslo nå, så det er egentlig ingen grunn til å ikke sykle i stedet. (det er jo egentlig ingen grunn til å ikke sykle selvom det er snø heller...) Men en så lenge sitter jeg fast i jogginga. Det er så utrolig tidseffektivt og jeg løper stort sett i sone3+, så det føles godt. Det er vanskelig å holde samme intensitet på sykkel i bebygd strøk...

Sykkeltreningen med jobben har begynt nå, så jeg må få slengt meg på den. Og jeg MÅ få lagt inn noe mer sykkeltrening, enten på kveldstid eller eventuelt ved bytte ut noen joggeturene med 3-4 mil omveier på sykkel. Eneste sykling så langt i år (utover rulle) er to turer på ca 3 mil i forbindelse med transport... Slå den!

Kommende uke ser heller ikke lys ut mtp sykling. Har kveldsmøter 3 dager og kona skal på fest en av dagene. Siste ledige kveld burde brukes på båtpuss, men jeg føler for å prioritere sykkeltrening... Vi får se.

Mandag: Løping til jobb, 5km
Tirsdag: Løping til jobb, 6km
Onsdag: Løping til jobb, 5km - joggetur, 9.5km
Torsdag: Løping til jobb 5km
Fredag: Løping til jobb 5km
Lørdag: fri
Søndag: Båtpuss, Paris-Roubaix, hagearbeid

Trening uke15, O´hjul med din glede! [Re: tobiast] #1154901 20/04/2011 08:52
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Endelig har jeg kommet meg på sykkelen! To økter på hjul denne uken. En på terrengsykkel og en på landevei. Skal si det var morro. Det er greit å ha et par-og-tjue kilo mindre å dra på og jeg tror jeg har litt mer krutt i beina i tillegg. Stor stas!

Blir nok mest landevei i første halvdel av nærmeste framtid, iom at jeg skal sykle Enebakk rundt, (kanskje) nordmarka rundt og lillehammer-oslo.

Til tross for en ganske hektisk uke på jobb fikk jeg til 5 turer denne uken. Ganske fornøyd med det:-)

Mandag: Rolig tur på terrengsykkel. 31km, 1:28
Onsdag: fri
Torsdag: Løping til jobb, 5km
Fredag: løping til jobb, 5km
Lørdag: fri
Søndag: Rolig tur på landeveien. 46.7km, 2:09

Sommeren er her: Trening uke 16 [Re: tobiast] #1156916 24/04/2011 19:35
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Denne uken har vært en eneste stor opptur! Flere lange økter og litt flere fridager enn normalt. Oppturen startet på Mandag. Da kjørte jeg en flott tur med sykkelgruppa på jobben til Maridalen. Trening på å kjøre rulle og generelt god følelse. Skiltspurter og trøkk i bakkene. Stor stas.

Tirsdagen løp jeg til jobb. Hadde merkverdig friske bein og "fløy" avgårde. Det ble ny rekord på jobbrunden med fart på 4:36/km. Denne farten gir 10km på 46 minutter. Målet mitt er å løpe sentrumsløpet på under 50 minutter, så dette lover bra. Håper bare jeg holder hele veien inn :-)

Torsdag kjørte sykkelgruppa og jeg gjennom løypa til Enebakk rundt. Det var en fin tur og jeg syns ikke tempoet vi holdt var avskrekkende. Vel i mål konstaterte jeg at vi hadde kjørt på 02:43, noe som passer bra iom at vi er påmeldt i 2:40-3:00 pulja. Kunne sikkert ha syklet raskere i en tidligere pulje, men iom at det er debuten min er det greit at det går litt rolig.

Lørdag var det klart for langtur. Familien og jeg skulle til svigers hytte og jeg valgte sykkel. Jeg traff Raskall på veien. Han var på vei til Oslo for å spise softis. Vi slo av en kort prat før jeg fortsatte på den flotte tur nedover i Østfold. Kjørte de 113km på rundt 4t, inklusive praten med Raskall og innlagt ispause :-9

Søndagen syklet jeg fra indre Østfold og hjem. De 75 kilometerene gikk unna på 2:20, noe som gir en snittfart på 32km/t.

Totalt har jeg fått lagt ned ca elleve og en halv time denne uken og syklet ca 310km. Det skulle ha vært påske hele året! :-D

Føler virkelig at formen er bra om dagen. Problemet er at jeg er usikker på hvorfor. Litt sørgelig egentlig, iom at jeg logger alle økter. Likevel klarer jeg altså ikke å identifisere hvorfor formen er så god. Jeg skriver mye av "formtoppen" på glad-fordi-våren-er-her-kvoten, men jeg har også sovet ganske mye mer enn normalt i det siste og det er nok en annen faktor som virker inn.

Neste uke er det to høydepunkter. Råskinnet på lørdag og Enebakk rundt på søndag. Er litt usikker på om jeg faktisk skal delta på Råskinnet. Jeg er engstelig for at en fysisk utskeielse dagen før mitt første sykkelritt ikke er den beste oppladningen. Jeg får forsøke å ta det med ro... Eller rett og slett droppe hele greia. Men jeg har så lyst, så lyst. Vi får se hvordan jeg føler meg på lørdag morgen.

Aktiviteter:
Mandag: To runder i Maridalen på racer. 39.8km, 1:37
Tirsdag: Jobbløping. 5.95km, 0:27:25 (4:36/km)
Onsdag: Fri
Torsdag: Gjennomkjøring Enebakk rundt. 80km, 2:43
Fredag: Fri
Lørdag: Langtur Oslo-Skjeberg. 113km, 3:55 (med ispause :-)
Søndag: Østfold-Oslo. 75km, 2:21

Redigert av tobiast; 24/04/2011 19:52.
Enebakk rundt og Råskinnet (Trening uke 17) [Re: tobiast] #1167501 08/05/2011 18:23
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En begivenhetsrik uke er gjennomført. Jeg har løpt mitt første løp på mange(15?) år og har syklet mitt første sykkelritt noen gang. Begge deler var kjempegøy og jeg er godt fornøyd med resultatet!

Hva trening angår, så ble det begrenset til tre korte løpeturer denne uken. Jeg "pleier" å redusere noe på treningen før konkurranser og kjørte samme forberedelser i forbindelse med Holmenkollen skimaraton og Birken på ski: Løpe som vanlig frem til en dag før konkuranse. Siste dagen slapper jeg av, spiser godt og sover så mye jeg klarer. Jeg spiser normalt ganske lite karbohydrater, men uken før konkuranser "karber" jeg litt opp. Med slike forberedelser føler jeg meg sterk og klar på løpsdagen.

Råskinnet gikk kjempebra. På forhånd hadde jeg bestemt meg for å ta det med ro - jeg kunne jo ikke slite meg ut før Enebakk Rundt. Jeg stilte meg derfor ganske langt bak i startfeltet. Når startskuddet gikk, satte de første i feltet avgårde i en vill fart. De rundt meg tok det ganske med ro og jeg fulgte deres tempo.

Når jeg kom til første terrengparti skjønte jeg hvorfor de første hadde det travelt. Det ble ganske mye kø gjennom terrenget, men ikke noe som hindret meg av betydning. Tempoet hadde gradvis økt frem mot terrengpartiet, og det var ganske deilig at det gikk litt roligere gjennom den første myra. Løpet fortsatte på samme måte. Litt løping på sti etterfulgt av en eller annen form for hårete terrengparti, enten i form av en superbratt bakke, en myr eller forsering av vann. Rasende festlig var det, og når jeg kom i mål etter 1:08, var det nesten litt trist at det var slutt :-) Planen om å ta det med ro hadde jeg imidlertid ikke klart å følge. Snittpulsen lå i sone 4.

På forhånd var jeg ganske bekymret for at det skulle bli for tungt med både Råskinnet og Enebakk rundt på samme helg. Jeg passet derfor på å få i meg en proteinshake med en gang jeg var i mål etter råskinnet. Dessuten la jeg meg svært tidlig for å få så mye søvn som mulig før neste konkuranse.

Dagen etter følte jeg meg overaskende nok frist, rask og klar for Enebakk Rundt. Jeg skulle kjøre sammen med to kompiser fra jobb og var (noe pessimistisk) påmeldt i 2:40 - 3:00. Ingen av oss hadde kjørt landeveisritt før, så vi hadde bestemt oss for å ta det med ro.

Pulja startet i svært moderat tempo og når den første gjengen økte farten og "rykket" fra, bestemte vi oss for å henge oss på. Frem til Rælingen holdt vi oss bak i feltet, men i bakkene der ute gikk det såpass smått at vi følte for å ta noen føringer for å få opp tempoet litt. Forsøkte også å organisere rulla litt, men med begrenset suksess. Folk tok generelt lange føringer og tempoet varierte ganske mye avhengig av hvem som satt i front. Likevel ble det en fin tur og vi rullet inn på rundt 2:24 etter å ha bidratt ganske bra.

Neste helg er det Sentrumsløpet :-D 10km på asfalt. Jeg løp dette første gang i 1981 og har deltatt 10 ganger tidligere. I 1981 var jeg 6år(ja, det stemmer... seks år) og brukte vel et par timer :-) Håper jeg klarer å holde litt høyere tempo nå... På jobbturene mine har jeg hatt tempo ned mot 4:36/km, men disse turene er kortere og går netto nedover. Det blir veldig spennende å se hva jeg har inne og jeg gleder meg veldig.

Ukens aktiviteter:
Mandag: Fri
Tirsdag: Jobbløping, 6km
Onsdag: Jobbløping, 6km
Torsdag: Jobbløping, 5km
Lørdag: Råskinnet: 1:08:39 (25:12 bak vinneren)
Søndag: Enebakk rundt: 02:24:22 (33.25km/t)

Ps: Lånte bilde fra Enebakk Rundt av Ola Morken. Han tok masse flotte bilder, og de kan dere se på her: https://picasaweb.google.com/ola.morken/EnebakkRundt2011Album1?feat=directlink#

Vedlegg blogimage1.pngblogimage2.jpg
Redigert av tobiast; 08/05/2011 19:40.
Re: Enebakk rundt og Råskinnet (Trening uke 17) [Re: tobiast] #1167582 08/05/2011 19:19
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Bra innsats ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Enebakk rundt og Råskinnet (Trening uke 17) [Re: tommygutt] #1167598 08/05/2011 19:33
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk, takk :-D

Må si jeg har fått smaken på ritt / løp. Vurderer til og med å stille i noen nissan cup ritt. Ritt/løp er super trening - holder mye høyere intensitet enn jeg klarer på trening.

Mvh
Tobias

Sentrumsløpet (Trening uke 18) [Re: tobiast] #1167602 08/05/2011 19:36
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nok en uke med konkurranse. Denne uken var det Sentrumsløpet som sto for tur. 10 km på Asfalt gjennom Oslo sentrum.

Til tross for råskinnet og Enebakk Rundt sist helg, følte jeg meg ganske bra på mandag. Ble derfor med på sykkeltur med gutta på jobben. Forsøker å få dem med på litt stikjøring, så vi(jeg) la turen om stiene fra Grinda, før vi dro innover i Maridalen og over Tømte. Fin tur, men jeg ble veldig sugen på å kjøre mer sti. Jeg skal jo kjøre Terrengsykkelrittet, så jeg trenger litt teknikktrening disse siste ukene før rittet. Dessuten er det jo mye artigere enn å dunke rundt på grusen. (imho)

Forberedelsen til løpet gikk som vanlig. Treningsfri dagen før + litt mer karbo enn normalt. Lørdagen var jeg sterk, klar og ganske nervøs. Jeg hadde meldt meg på i pulja som skulle løpe på 50-60 minutter, men rett før start fant jeg ut at jeg skulle starte i pulja før(40-50 minutter). Målet var 50 minutter og jeg tenkte det ble litt mange å løpe forbi dersom jeg startet i den treigeste pulja. Det skulle vise seg å være lurt.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å starte i ganske friskt tempo. Å starte rolig er dumt, for da må du løpe veldig fort mot slutten :-) Det er dessuten bedre å forsøke og så feile, enn å ikke forsøke i det hele tatt. Planen var derfor å øke tempo når det var ca 6km igjen. Løpeturene mine ligger ofte på rundt 6km, så den distansen vet jeg at jeg kan løpe ganske "fort". Har sett kilometertider ned mot 4:30 tidligere (som er fort for meg, men ikke fort..)

Løpet gikk helt etter planen. Overaskende nok klarte jeg å holde rundt 4:20/km i begynnelsen av løpet og gikk ned mot 4:10/km mot slutten. (med noe variasjon under veis) Slutttid ble rundt 43 minutter, ca 7 minutter bedre enn målet! Storførnøyd!

Eneste problemet underveis, var at det var mange folk i løypa og at en del av disse hadde vært svært optimistiske mtp slutttid. Det gikk sakte med mange av dem. Men det var ikke noe stort problem og jeg fikk ut alt... Lå i sone 4/5 hele veien. Det er nesten så jeg lurer på om jeg opererer med feil makspuls, men foreløpig velger jeg å tro at jeg bare er flink til å ta meg ut i konkurranser. Det er jo snakk om ganske korte perioder, tross alt?(Makspuls har jeg satt til det høyeste jeg noen gang har sett + 4 slag)

Det ble ikke så mye trening denne uken. La inn en ekstra fridag på tirsdag for å ta meg inn etter tre dager med hardkjør. Derfor ble det kun to løpeturer iom at jeg liker å legge inn en fridag før og etter løp.

Ukens aktiviteter:
Mandag: 45km, 2:24
Tirsdag: Fri
Onsdag: Løping til jobb, 5km
Torsdag: Løping til jobb, 6km
Lørdag: Sentrumsløpet, 10km, 43 minutter. (Sone 4-5)
Søndag: Fri

Redigert av tobiast; 08/05/2011 21:44.
Re: Enebakk rundt og Råskinnet (Trening uke 17) [Re: tobiast] #1167605 08/05/2011 19:37
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Bare sånn tips-tips; du sparer veldig mye på å ha en tettsittende jakke, kontra den fallskjermen du har på deg på bildet ICON_WINK

Ellers moro at du har det gøy med trening og konkurranser, og lykke til!

Re: Enebakk rundt og Råskinnet (Trening uke 17) [Re: Rask] #1167621 08/05/2011 19:48
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tipset!

Jeg har faktisk kjøpt en ny jakke i etterkant av rittet :-) Jeg har jo gått ned en del i vekt, og det er ganske dyrt å bytte alle klærne på en gang. Derfor har jeg noen plagg som fortsatt er i bruk, til tross for at de er "litt" i største laget. Dessuten har jeg vært litt usikker på hvor mye jeg klarer å gå ned. Jeg har fortsatt ambisjoner om å ta av et par-tre-fire kilo, men er ganske happy med de 74 jeg veier nå (178cm), så det kommer nok til å ta litt tid pga litt dårlig motivasjon :-)

Trening uke 19 [Re: tobiast] #1181626 25/05/2011 23:24
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Relativt hektisk uke, men jeg har fått til seks økter. Mot slutten av uken var jeg på reise med jobben, men hadde med meg sko og shorts så jeg fikk tatt meg to kjappe løpeturer.

Ingen sykkeltrening utover en tur til jobb hvor jeg tråkket på så godt det lot seg gjøre. Neste helg er terrengsykkelrittet og jeg gruer meg litt. Kondisen begynner å bli bra - var godt fornøyd med sentrumsløpet, men jeg har for få mil på sykkel. Dessuten er jeg ikke så god teknisk, så jeg frykter løypa.

Ukens aktiviteter:
Mandag: Sykling til jobb, 20km
Onsdag: Løping til jobb, 6km
Torsdag: Reise med jobben: Ingen aktivitet
Fredag: Løping på mølle, 7km, 30 minutter
Lørdag: Løpetur i Hyde Park, 6km
Søndag: Løpetur på kveldstid, 8km.

Mitt første terrengsykkelritt: Terrengsykkelrittet [Re: tobiast] #1181628 25/05/2011 23:27
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Denne uken begynte ille og ble bare værre...

På mandag skulle jeg kjøre gjennom terrensykkelrittet traseen. Jeg kom meg alt for seint av sted og var ikke i løypa før kl 20:00. Rotet med å finne startpunktet, men kom til slutt i gang på et vis. Etter en stund møtte jeg noen folk som så ut som de viste hva de holdt på med, så jeg spurte dem om jeg var på riktig spor. Det kunne de bekrefte at jeg var, men de påpekte også at jeg syklet løypa feil vei.

Bummer.

Jeg måtte derfor snu og sykle tilbake til startpunktet igjen. Derfra gikk første gruspartiet fint, men når jeg kom til første terrengparti ble jeg ganske motløs. Det var ganske mye mer teknisk en jeg hadde sett for meg. Det ble mye gåing opp den åsen. Nedover gikk det bedre, men jeg falt flere ganger og når jeg kom til bunnen av åsen og skulle sjekke hvor jeg skulle videre, kunne jeg konstatere at GPS-en var borte. Kjipt å miste den og ikke minst kjipt at jeg ikke viste hvor jeg var (eller veien hjem). Etter å ha kålet rundt på grusveiene i området, klarte jeg til slutt å finne veien til Skullerud. Derfra ble det en trist tur på asfalten til Bøler.

Resten av uka brukte jeg stort sett til å grue meg til rittet.

På lørdagen var jeg tidlig ute til start. Det var jo første gang jeg skulle sykle terrengsykkelritt, så jeg følte behov for å ha god tid. Det var ikke så lurt. Det var grisekaldt og jeg ble stående å fryse en god stund. Hadde noen ynkelige forsøk på oppvarming, men fikk ikke roen.

Selve rittet gikk stort sett greit. Jeg klarte å sykle mesteparten av løypa og tryna kun et par ganger. Turen var flott og det var god stemning. Løypa var også fin, men litt for teknisk for meg. Men artig var den. Dessverre ble resultatet ganske dårlig. 2:27 er jeg langt fra fornøyd med. Men det var tungt på grusen og jeg er treig i det tekniske, så da blir det slik.

Kort oppsummert har jeg vel fått den første nedturen siden jeg begynte å trene :-(

Mandag: Gjennomkjøring terrengsykkelrittet (20km)
Tirdag: Pølser og brus. Hurra!
Onsdag: Løping til jobb, 6km
Fredag: Løping til jobb, 6km
Lørdag: Terrengsykkelrittet, 30km, 2:27

Redigert av tobiast; 26/05/2011 06:20.
Re: Mitt første terrengsykkelritt: Terrengsykkelrittet [Re: tobiast] #1181780 26/05/2011 08:00
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Uten at jeg skal påberope meg noen ekspertise på trening, så må jeg si at du har veldig lite sykkeltrening de to ukene før rittet. Tror du bør få mer sykkeltrening skal du få bedre opplevelser på sykkelen i rittene. Det at Terrengsykkelrittet er teknisk, gjør at du får desto mer tilbake dersom du har godt grunnlag.

Jeg er ingen ræser teknisk, men merker at jeg i år uansett takler tekniske partier, spesielt de som da går flatt/oppover, mye bedre på grunn av bedre sykkelkondis.

Tror kanskje du bør mer på sykkelen i tiden fremover og spare løpeskoene til det nærmer seg neste løp.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Mitt første terrengsykkelritt: Terrengsykkelrittet [Re: Rønnern] #1181787 26/05/2011 08:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Syns ikke du skal deppe over resultatet tobiast, men legg det på minnet som god erfaring. TS-rittet kan være brutalt, jeg husker godt i 2008, jeg hadde knapt syklet en meter på sti og overmodig meldte jeg meg på to runder. Det var et grusomt møte med Østmarka, men jeg lærte ufattelig mye den dagen.

Fokuser på framgangen du har hatt i vinter og sørg for å være enda bedre forberedt til neste års TRS-ritt ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Mitt første terrengsykkelritt: Terrengsykkelrittet [Re: Rønnern] #1181796 26/05/2011 08:17
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tips!

Jeg er helt enig i at jeg har (alt) for lite tid på sykkelen. Dessverre sliter jeg med den samme tidsklemma som mange andre og baserer meg derfor i stor grad på korte, intense løpeøkter til/fra jobb for å få opp kondisen. Dette går i svært liten grad utover familien og har til nå funket ganske bra:

Tanken har vært at så lenge jeg får bedre kondis, så hjelper det også på syklingen. Jeg har tenkt at disse korte løpeturene fungerer nesten som 4x4 :-) Alternativet er 2-3 mil på landevei (omvei til jobb) og det føles ikke i nærheten av så effektivt som disse korte løpeturene.

Og det har funket. Formen er utvilsomt mye bedre enn tidligere, men det er mulig jeg har kommet til et punkt der jeg må sykle mer for å bli bedre på sykkel. (overaskende nok ...)

Jeg lurer likevel på om det er noe annet "galt" - i det siste har jeg slitt med dårlig fart på løpetreningen og på mandagens sykkeltur med jobben ble jeg liggende et godt stykke bak de andre som jeg normalt henger sånn passe med.

Skal forsøke å slappe litt mer av fremover (har vært veldig hektisk i det siste) og har også en idé om at jeg kan legge inn noen sykkelturer til jobb hvor jeg sykler opp til grefsenkollen på veien. Dette for å få litt mer kvalitet enn jeg får på den relativt flate omveien jeg har pleid å sykle til jobb.

Redigert av tobiast; 26/05/2011 08:19.
Re: Mitt første terrengsykkelritt: Terrengsykkelrittet [Re: tobiast] #1182087 26/05/2011 12:53
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: tobiast
Jeg lurer likevel på om det er noe annet "galt" - i det siste har jeg slitt med dårlig fart på løpetreningen og på mandagens sykkeltur med jobben ble jeg liggende et godt stykke bak de andre som jeg normalt henger sånn passe med.

Skal forsøke å slappe litt mer av fremover (har vært veldig hektisk i det siste) og har også en idé om at jeg kan legge inn noen sykkelturer til jobb hvor jeg sykler opp til grefsenkollen på veien. Dette for å få litt mer kvalitet enn jeg får på den relativt flate omveien jeg har pleid å sykle til jobb.

For min del har jeg hatt en skikkelig formutvikling så langt denne sesongen etter å ha vært litt mer strukturert på treningen etter Birken i fjor (som gikk rett i dass). Har lagt vekt på to momenter i treningen og det har vært intervaller og rolige (lang)turer. Hater intervaller og har aldri tatt meg tid til rolige langturer, men fant ut at det er vel like greit å prøve det som de andre som lykkes med. Tror ikke joggingen din til jobb er å klassifisere som intervall:-)

Og ikke minst at man tar et par rolige dager når man er sliten. Jeg sykler frem og tilbake til jobben nesten hver dag, 2 mil hver vei, men de dagene jeg er sliten og sykler, så går det pinlig sakte. Nesten så jeg blir flau der joggesko- og olabuksesyklister fyker forbi meg. Eventuelt skeier jeg ut og tar bilen. Dette gjorde jeg aldri før, bare ga gass hele tiden...

Ta omveier til og fra jobben er lurt. Jeg har flere morgener hvor jeg har tatt en svingom opp til Lilloseter på morgenen i stede for å peise på rett til jobb. Fantastisk bakketrening og manna for sjelen når man tar en femminutter og bare nyter godt, varmt vær og herlig utsikt i total stillhet, bortsett fra dyrelivet.

Har fulgt tråden med et halvt øye gjennom vinteren, ser ut som du har trent hardt og bra, men som sagt, kanskje på tide å finne frem sykkelen om du skal bli god til å sykle;-)

Så får denne sesongen vise om jeg noen gang blir noe annet enn listefyll bak merkekravet i Birken....

PS: Liker avataren din:-)

Redigert av Rønnern; 26/05/2011 12:55. Rediger grunn: PS

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Mitt første terrengsykkelritt: Terrengsykkelrittet [Re: Rønnern] #1182136 26/05/2011 13:43
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Rønnern

For min del har jeg hatt en skikkelig formutvikling så langt denne sesongen etter å ha vært litt mer strukturert på treningen etter Birken i fjor (som gikk rett i dass). Har lagt vekt på to momenter i treningen og det har vært intervaller og rolige (lang)turer. Hater intervaller og har aldri tatt meg tid til rolige langturer, men fant ut at det er vel like greit å prøve det som de andre som lykkes med. Tror ikke joggingen din til jobb er å klassifisere som intervall:-)

Og ikke minst at man tar et par rolige dager når man er sliten. Jeg sykler frem og tilbake til jobben nesten hver dag, 2 mil hver vei, men de dagene jeg er sliten og sykler, så går det pinlig sakte. Nesten så jeg blir flau der joggesko- og olabuksesyklister fyker forbi meg. Eventuelt skeier jeg ut og tar bilen. Dette gjorde jeg aldri før, bare ga gass hele tiden...

Dette var egentlig planen min også, altså å ha et (litt mer) strukturert forhold til treningen, men det er litt vanskelig: Jeg er avhengig av å bruke transportsykling/løping som trening også.

Som du vil se tidligere i tråden hadde jeg samme strategi som deg tidligere: Sykle hver dag og på maks hele tiden. Erfaringen var den samme som din: Det funket dårlig.

Planen var derfor å variere litt mellom harde og rolige turer til jobb. Men så opptaget jeg løping(etter tips fra folk her inne.. hehhe...) Det var utrolig digg å løpe gjennom vinteren - mye mindre styr med påkledning og mye mer tidseffektivt. Og utover våren har jeg egentlig bare fortsatt... Men nå er det på tide å plukke frem de gamle planene og la meg inspirere av opplegget ditt. Sykkeltur om noen av åsene i nærheten før jobb er det som gjelder fremover.

Når det gjelder jobbløpingen:
Jeg er faktisk litt uenig med deg i at løping ikke (til en vis grad) tilsvarer intervalltrening. Poenget er jo å få tid i sone 4 og pauser innimellom for å klare å holde høy intensitet. Og det er nesten som en løpetur til jobb: Full fart til et kryss. Liten pause for å komme over. Full fart til neste kryss osv. Se f.eks vedlagt pulskurve. Litt av problemet mitt er kanskje at jeg løper for ofte, og således ikke klarer å få høy nok intensitet. Overnevnte eksempel er nok noe bedre enn en "normal" tur til jobben.
Quote:

Ta omveier til og fra jobben er lurt. Jeg har flere morgener hvor jeg har tatt en svingom opp til Lilloseter på morgenen i stede for å peise på rett til jobb. Fantastisk bakketrening og manna for sjelen når man tar en femminutter og bare nyter godt, varmt vær og herlig utsikt i total stillhet, bortsett fra dyrelivet.

Har fulgt tråden med et halvt øye gjennom vinteren, ser ut som du har trent hardt og bra, men som sagt, kanskje på tide å finne frem sykkelen om du skal bli god til å sykle;-)

Så får denne sesongen vise om jeg noen gang blir noe annet enn listefyll bak merkekravet i Birken....

PS: Liker avataren din:-)

Takk for skryt :-) Er ganske fornøyd med at jeg klart å legge om livstilen, men ønsker jo også å få mest mulig ut av treningen. Har ikke turt å flagge noe tidsmål for birken ennå, men regner med å få det på plass etter Raumerrittet...

Mvh
Tobias

Vedlegg pulskurve_itervall.png
Redigert av tobiast; 26/05/2011 13:49. Rediger grunn: bilde
Trening uke 20 [Re: tobiast] #1184742 29/05/2011 20:38
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Grei uke som begynte kjipt men sluttet ok.

Mandag var det trening med jobben. Vi kjørte fra Oslo sentrum via Solemskogen til Lilloseter og fortsatte på sti over Sørskogen. Stor stas å få med grusbankerene fra jobben på sti, men turen hadde en bismak. Jeg ble helt kjørt av lasset i bakkene opp mot Solemskogen av arbeidskameraten mine. Dette er iofs ikke noe unormalt, men jeg var lengre bak enn jeg pleier. Formen har ikke vært helt topp i det siste: Jeg var ganske skuffet over tiden på terrengsykkelrittet og på mandag hadde jeg de vanlige signalene som tunge bein og lav puls. Jeg bestemte meg derfor for å ta treningsfri på Tirsdag. Egentlig burde jeg nok tatt fri en dag til, men jeg klarte ikke holde meg unna på onsdag og løp til jobb. Dårlig fart og tunge bein var resultatet. Jeg syns ikke jeg trener så voldsomt mye så jeg tror egentlig dette kommer av for lite hvile og ikke for mye trening. Jeg forsøkte derfor å slappe av/sove mer resten av uka. Torsdagen var beina straks litt bedre.

På lørdag kjørte jeg gjennom Raumerritt traseen. Grei gjennomkjøring, men det var tunge stigninger undervei, og jeg følte fortsatt at jeg hadde litt tunge bein. Likevel kom vi igjennom på ca 4:30, og da syns jeg farten var relativt rolig og pausene mange. Moving time var 3.54 og jeg tror jeg skal klare å holde samme fart under rittet uten pauser. Kanskje til og med litt fortere. Det må i alle fall være målet :-) For øvrig syns jeg ritt-traseen ikke var helt topp. Mye gjørme i terrengpartiene, dårlig grus på gruspartiene og 20km asfalt. Men det blir nok moro likevel tenker jeg :-)

Til tross for to fridager denne uken har jeg fått lagt ned 11,5 timer og ca 19 mil på sykkel. Er godt fornøyd med det. Spesielt er det bra at jeg har fått til tre økter på sykkel.

Kommende uke blir litt amputert pga fridager osv. Satser på sykkeltrening på mandag og løping på Tirsdag og Onsdag. Så tenker jeg å ta en pause på 2-3 dager i forbindelse med langhelgen. Er spent på hvilke utslag dette gir.

Ukens aktiviteter:
Mandag: Sykkeltrening med jobben, 38km
Tirsdag: Fri
Ondag: Løping til jobb, 6km
Fredag: I Bergen, ingen trening.
Lørdag: Gjennomkjøring raumerritt-traseen. 80km
Søndag: Rolig tur på racer (sone 2 pga den #$"&"$&"$# vinden), 75km

Trening uke 22 [Re: tobiast] #1190583 06/06/2011 17:08
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Denne uken ble litt amputert av langhelg i Stockholm. Heldigvis tok jeg med meg joggeskoene, så jeg fikk i alle fall løpt litt. Landet på ca 4.5 timer trening denne uken.

En par oppturer og èn nedtur:
Opptur 1 er at beina funket bedre på sykkeltreningen med jobben denne uken. Var ikke så mange meter bak gutta denne gangen. Og det til tross for at jeg startet turen med kjedebrudd og påfølgende opphenting i sone 4. Likevel hang jeg greit med i bakkene etter brekkasjen.

Opptur 2 er at jeg ganske tilfreds med tempo på løpingen om dagen. På trening løper jeg relativt greit i tempo 4:30/km. Jeg lurer jammen på om målet for neste sesong (hva løping angår) skal bli mila på under 40 minutter... Det hadde vært stor stas! Er det mulig å barbere bort 15-20 sek/km i løpet av et år?(løp sentrumsløpet på 43min i år) Hvordan skal jeg i så fall gå frem?

Nedturen er (selvfølgelig) relatert til vekt. Jeg har gått opp rundt en kilo den siste tiden. Har slappet av litt av mtp kosthold(spist når jeg har følt for det) og unnet meg noe mer nei-mat(type lørdagsgodt med unga osv), men ikke så mye at jeg hadde forventet å gå noe opp. Jeg sliter mao med å finne balansen. Nå blir det telling av kalorier for å få oversikt over hva jeg kan spise uten å gå opp. Kunne egentlig godt tenke meg å ta av noen få kilo. Samtidig har jeg ritt de tre neste helgene(raumerrittet, skiptvedtrittet, lillehammer-oslo), så jeg må passe på å få i meg nok mat... Ikke lett dette her.

Ellers kan jeg melde om at målet for vinteren neste år blir vasaloppet. Så jeg må vel trene litt staking etterhvert også. Helst uten å få noe mer mage/armmuskler :-)

Mandag: Sykkeltrening med jobben, 32km, 1:40
Tirsdag: Løping til jobb, 5.5 km, 25min
Onsdag: Fri
Torsdag: Trening ikke mulig pga reise
Fredag: Løpetur, 9km, 41 min
Lørdag: Løpetur, 9km, 41 min
Søndag: Løpetur(rolig), 8km, 41 min

Re: Trening uke 22 [Re: tobiast] #1190672 06/06/2011 19:06
W
wammer Offline
Entusiast
Entusiast
W
Fri (og lettere deppa). Grunn: en sykkel på rep. grunnet knekte karbonstag på girskifter bak. Racer avventer pedaler og tar seg ut på stua.
Shitlist so far:
April- ny girskifter bak grunnet ødelagte stag m.m
Mai- lock out knekt grunnet fall
Mai- Sete med karbonrails ryker tvers av
Juni- Girøre ryker på Markatråkket og tar med seg karbonstag i samme slengen. Men i morgen skal jeg trene igjen. Garantert.

Re: Trening uke 22 [Re: wammer] #1190693 06/06/2011 19:16
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: wammer
Racer avventer pedaler og tar seg ut på stua.
Pingleunnskyldning. ICON_WINK Bruk terrengpedalene, eller kom og lån pedaler og klosser til trehullslandeveissko hos meg. ICON_SMILE

Sitat: wammer

Shitlist so far:
April- ny girskifter bak grunnet ødelagte stag m.m
Mai- lock out knekt grunnet fall
Mai- Sete med karbonrails ryker tvers av
Juni- Girøre ryker på Markatråkket og tar med seg karbonstag i samme slengen.
Du har ikke vært udelt heldig med sesongen, nei. Knakk ikke setet i fjor på Vikåsen også? Får nesten lyst til å ta en barnevernsavgjørelse og ta fra deg sykkelen din, vøtt. ICON_LAUGH

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Trening uke 22 [Re: tobiast] #1190876 06/06/2011 21:18
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Kunne egentlig godt tenke meg å ta av noen få kilo. Samtidig har jeg ritt de tre neste helgene(raumerrittet, skiptvedtrittet, lillehammer-oslo), så jeg må passe på å få i meg nok mat... Ikke lett dette her.

Om det er ett av rittene du satser mer på, så gjør det ikke noe om du ikke bunkrer opp lagrene maks før hvert av dem.

Hva er ambisjonene på Raumerrittet?

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Trening uke 22 [Re: Rønnern] #1190892 06/06/2011 21:37
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg satser egentlig ikke på noen av dem. Men det er mer gøy/motiverende/bedre trening å kjøre ritt enn å kjøre langtur på egenhånd :-) Derfor har jeg meldt meg på så mange jeg tror jeg kommer unna med på hjemmebane.

Målet for sessongen er egentlig kun å gjennomføre birkentrippel, men jo mer jeg trener, jo mer gira blir jeg på å gjøre det "bra". Dessuten er jeg i bra nok form til å nå det opprinnelige målet med glans, så da må jeg jo sette nye.

Skiptvetrittet gir vel faktisk seeding til birken. I så måte er det viktigst.

Når det gjelder raumerrittet, så har jeg kjørt løypa en gang tidligere. Da brukte vi 4:30, men vi var mange og det ble mange stop pga tryn/tekniske problemer osv. Movingtime var 3:54, og jeg skal kunne sykle løypa i tilsvarende tempo uten stopp. Og har jeg dagen og motiverende omgivelser (les: noen å henge på), tror jeg kanskje det skal gå litt fortere også. Litt optimistisk mål på 3:45 kanskje?

Når det er sagt, har jeg kun syklet to ritt til nå. Enebakk rundt og TSR. Så jeg aner ikke hva jeg går til :-) Det blir også det første rittet med varighet over 2:30, så jeg er litt spent på hvordan det slår ut. Er spesielt usikker på hvor hardt jeg bør gå ut. Asfalten de siste 2 milene var overaskende hard, så det er kanskje greit å ha litt å kjøre med der?

Jeg tror forresten at jeg kjører litt fokus på vektnedgang fremover og bunkrer litt opp forran rittene. Tror ikke det slår ut negativt ut på vekta. Det viktigste er uansett det som skjer i ukedagene. Før de (få) konkuransene jeg har kjørt så langt, har jeg hatt treningsfri og spist godt/slappet av dagen før. Det har funket bra, så jeg tror jeg fortsetter med det. Problemet er (når jeg tenker meg om) ikke konkurransene, men treningen: Det å gå med energiunderskudd tar litt av kvaliteten fra treningen. Men det får så være. Det er ennå en stund til høsten :-)

Redigert av tobiast; 06/06/2011 22:03. Rediger grunn: leste hva the runner faktisk hadde skrevet :-)
Re: Trening uke 22 [Re: tobiast] #1190941 06/06/2011 22:12
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Når det gjelder raumerrittet, så har jeg kjørt løypa en gang tidligere. Da brukte vi 4:30, men vi var mange og det ble mange stop pga tryn/tekniske problemer osv. Movingtime var 3:54, og jeg skal kunne sykle løypa i tilsvarende tempo uten stopp. Og har jeg dagen og motiverende omgivelser (les: noen å henge på), tror jeg kanskje det skal gå litt fortere også. Litt optimistisk mål på 3:45 kanskje?

Ser av denne posten at noen foreslår at normal samenheng mellom raumerrittettid og birkentid er: Raumerritt + 10min=birkentid. I så fall tror jeg at 3:45 er alt for optimistisk. Det vil eventuelt plassere meg i nærheten av merket(?), noe jeg ikke har tro på :-S

Re: Trening uke 22 [Re: tobiast] #1191215 07/06/2011 09:54
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Når det er sagt, har jeg kun syklet to ritt til nå. Enebakk rundt og TSR. Så jeg aner ikke hva jeg går til :-) Det blir også det første rittet med varighet over 2:30, så jeg er litt spent på hvordan det slår ut. Er spesielt usikker på hvor hardt jeg bør gå ut. Asfalten de siste 2 milene var overaskende hard, så det er kanskje greit å ha litt å kjøre med der?

Har syklet Raumerrittet 3 ganger og forbedret meg med en halv time hver gang. 3:48 i 2009, syklet ikke i fjor, så jeg satser på en times forbedring denne gangen og 2:48:-)

De to siste milene er harde dersom man har gått ut for hardt, men samtidig er det ikke umulig å komme med i gruppe som hjelper deg veldig dersom du klarer å henge.

Til lørdagen skal jeg kjøre ut ganske hardt og heller møte hammeren. Den som intet våger, intet vinner:-)

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Trening uke 23 - Raumerrittet [Re: tobiast] #1197100 14/06/2011 20:44
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ny uke og ny konkurranse: Raumerrittet

Uken begynte rolig med treningsfri på mandag. Den ordinære turen med jobben utgikk pga folks forpliktelser på andre områder. Det passet ganske bra, da jeg hadde tre unormalt lange løpeturer i beina fra helgen før og var litt sliten.

På tirsdag ble det løping til jobb og onsdag var det planlagt sykkeltrening med jobben(som kompensasjon for den avlyste treningen på mandag). Dessverre klarte jeg å gå i asfalten på vei til trening og slo meg relativt kraftig i hofta. Treningen måtte derfor avbrytes og det var også uaktuelt med mer trening resten uka. Jeg var sågar litt i tvil om jeg skulle kjøre rittet. Men etter å ha rådført meg med forumet bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk.

Rittet gikk helt ok. Jeg startet i pulje 8. Det gikk ganske rolig fra start og jeg lå ganske langt forran i pulja når vi kom til første terrengparti. Hadde bestemt meg for å kjøre på litt til å begynne med og se hvor langt det holdt. Det holdt i ca 4 mil :-) Av pulsloggen ser jeg at jeg ligger i høy sone 3 og sone 4 (mest sone 4 egentlig…) de to første timene. Derfra og inn lå jeg midt i sone 3.

Av dette tolker av dette at jeg gikk på en liten smell - altså startet litt for hardt? Beina og motivasjonen var i alle fall dårlige fra ca 4 mil og inn. Jeg syns uansett at jeg klarte meg ganske bra og kom inn på 3:49, noe som er innenfor målsetningen. Men jeg skulle gjerne ha syklet litt fortere :-D

Neste gang skal jeg kjøre litt roligere til jeg finner meg en gruppe å kjøre med. Jeg kjørte mye aleine denne gangen, og det gir ingen god tid. Når det endelig kom en gruppe, hadde jeg ikke nok krefter til å henge med pga all solokjøringen.

De neste ukene er det mye ritt. Skiptvet-rittet til helgen. Lillehammer-Oslo etter det.

Dessverre så har jeg fått en ganske lei, væskefylt hevelse der jeg slo hofta. Endelig har jeg klart å bli slank, også klarer jeg å pådra meg en skade som gjør at jeg ser feit ut ;-) Legen sier det må gå 3-6 uker før de kan vurdere å fjerne den. I mellomtiden må jeg bare bære rundt på f**nskapet. Skaden blokkerer effektivt for løping - det skvulper og er generelt ubehagelig når jeg løper. På sett og vis er det kanskje det jeg trenger: Sykling fungerer nemling bra. Det er nok på tide å sette igang prosjekt "to turer opp til grefsenkollen før jobb"

Ukens aktiviteter
Mandag: Fri
Tirsdag: Jobbløping 6km
Onsdag: Intervaller i grefsenkollen med innlagt tryn
Torsdag: Fri
Lørdag: Raumerrittet

Redigert av tobiast; 14/06/2011 20:47.
Re: Trening uke 22 [Re: Rønnern] #1197107 14/06/2011 20:48
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Rønnern

Til lørdagen skal jeg kjøre ut ganske hardt og heller møte hammeren. Den som intet våger, intet vinner:-)

Det så jo ut som om den strategien funket ganske bra! Gratulerer med strålende tid!

Mvh
Tobias

Re: Trening uke 22 [Re: tobiast] #1197280 15/06/2011 07:00
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Jo takk, kjente ganske fort at beina var gode, så da var det bare å gi gass. Om jeg ikke fikk hammeren, så ble det sykt tungt på asfalten, men da var det bare å roe ned og vente på en gruppe jeg tidligere hadde syklet fra.

Jeg hadde 3:48 fra 2009, så det var en kraftig forbedring av persen.

Skal bli spennende å se hvordan Skiptvedt-rittet går for din del med litt mindre øm kropp og litt mer sykkeltrening. Selv skal jeg sykle Farrisrunden til helgen.

Lykke til!

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
trening uke 24: skiptvet-rittet [Re: tobiast] #1200584 19/06/2011 22:20
tobiast Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ny uke, ny konkurranse. Denne uken var det Skiptvet-rittet som stod for tur.

Uken begynte svært bra. Det var jo fri på Mandag, og jeg benyttet muligheten til å ta en langtur med gutta på jobben. Vi syklet fra Oslo ned til Yttre Enebakk. Derfra satte vi kursen sør-vest og nedover i Østfold. Snudde ved Såner og kjørte gamle mossevei inn. Kaffe og is-stopp i vestby. Vi logget rundt 12 mil og kjørte i ca 4:30 timer. Rolig tur. 1.7z

På grunn av skaden jeg pådro meg sist uke ble det kun en løpetur til jobb denne uken. Men jeg fikk til en sykkeløkt på torsdag. Rullet rolig til jobb på racer, og la turen om Grefsenkollen på vei hjem. Kjørte opp til Lachmansvei og kjørte fire drag til toppen. Dessverre var det konsert, så jeg kom ikke helt opp, men måtte snu etter den store parkeringsplassen. Brukte ca seks minutter på hvert drag, og er egentlig happy med det. (4.29w/k)

På søndag var det ritt-dag. Desverre hadde det regnet hele uka så det var gjørmete og fært. Men løypa var helt knall: Ingen lange, sugende bakker og ganske mye terreng. Kun korte transportetapper på asfalt. Jeg startet (svært optimistisk) i pulje 2 og hang overraskende med ganske greit. Det var mange å kjøre med og og jeg var i grunn veldig fornøyd. Etter ca en time punkterte jeg og mistet gruppa. Kåla voldsomt med dekkbytte - det var jo gjørme over alt, men fikk til slutt på nytt dekk og kunne starte igjen. Var litt stiv etter stoppen og det var ikke så mange å kjøre med. Likevel føltes det ganske bra. Kjørte med en gruppe på fem-seks pers til det var ca 15km igjen (1:52). Da smalt det igjen. Denne gangen var det girøret som gikk dukken og jeg måtte kaste inn håndkleet. Synd, for jeg hadde gode bein. Tok nummeret på den første som passerte meg etter at jeg stoppet andre gang. Han kjørte inn på ca 2:28. Så uten uhell hadde jeg kjørt inn til en ganske bra tid tror jeg. Noe rundt 2:20 kanskje?

Ukens aktiviteter:
Mandag, rolig langtur på racer. 12 mil. 4.5 timer. 1.7z
Tirsdag, fri
Onsdag, fri
Torsdag, Intervaller i grefsen (5:54, 5:57, 6:06, 6:05)
Fredag, Løping til jobb
Lørdag, fri
Søndag, Skiptvet-rittet(DNF), 37.7km, 1:52

Neste uke er det Lillehammer-Oslo. Jeg gleder meg veldig og håper på sol og medvind!

Redigert av tobiast; 20/06/2011 05:11.
Re: trening uke 24: skiptvet-rittet [Re: tobiast] #1200620 20/06/2011 05:50
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T

Neste uke er det Lillehammer-Oslo. Jeg gleder meg veldig og håper på sol og medvind!

Meldt regn, regn og atter regn... Men det kan bli moro lell!

Re: trening uke 24: skiptvet-rittet [Re: traktoregg] #1202552 22/06/2011 17:45
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
i følge yr er nå regnet avlyst...

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support