Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :)

Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) #1200312 19/06/2011 17:33
?
ØyvindBM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Dette er mitt første innlegg, vet ikke helt om dette er riktig sted å poste, men er ganske ymse. Jeg vet at lignende spørsmål som dette kommer ofte, men med det jeg har lest meg opp (som er en del) finner jeg ikke helt noe til tiden som svarer på akkurat mine stisykkel spørsmål.

Jeg er på jakt etter en stisykkel. Har vært aktiv titter på nettet de siste månedene og vært innom raskesykler, sykkelspesialisten, hasle sport1 og torshov sport å prøvd noen sykler.

Jeg har lest meg opp på mye, snakket og prøvd, men er nyskjerrig på deres erfaringer ICON_SMILE

Syklene jeg har sett meg ut og det kanskje står mellom er:

Specialized Stumpjumper elite
Specialized Enduro Comp
Trek Remedy 8
Scott Genius 40

Jeg har alltid likt å sykle, og sykle stier. Nå har jeg en hardtail jeg er veldig fornøyd med. Jeg bor i Ålesund, er mye på familiehytta i Oppdal og litt sommeriering i oslo. Det er hovedsaklig til disse områdene sykelen skal brukes (først og fremst fjellet). Fjellsykling, sti, topptur og den slags er vel bruks områdene (kanskje en tur i bakken). Ønsker en sykkel som ikke blir for lik hardtailen, tåler mer bank, men sammtidig kan sykles.

Alle tilbakemeldinger taes imot med stor takk! ICON_SMILE

Mvh Øyvind B. Mæhle

Kos deg ICON_SMILE
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1200382 19/06/2011 18:49
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke feil sted å poste.

Men hvor stort er budsjettet ditt?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: polkaDOT] #1200445 19/06/2011 19:38
?
ØyvindBM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Budsjettet ligger på pluss/minus 25 lapper ICON_SMILE

Kos deg ICON_SMILE
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1200479 19/06/2011 20:07
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Ingen dårlige valgmuligheter du har her, jeg testet Stumpjumper og Remedy på Utflukt i fjor, Stumpjumper var best oppover, Remedy nedover, men jeg synes Lapierre Zesty (140mm) var like god opp og nesten som Remedy ned, så jeg endte opp med en slik :-)
Remedy vant for øvrig siste test i Terrengsykkel (bladet som er i salg nå), blant 150-160mm stisykler. Mountain Biking UK mener Lapierre Spicy (160mm) er bedre enn Remedy og blant det beste du får nå:
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-lapierre-spicy-316-11-41142

Skal du sykle like mye opp/bort som ned er 140mm sykkel et bra valg, blir det mest ned er kanskje 160mm det fornuftige.

Du har vært innom Sport1 Hasle, og der kan man vel melde seg inn i Kundeklubben og får 15% på alle nye sykler.

Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: jaks74] #1200937 20/06/2011 13:45
?
ØyvindBM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Takk for svar!
Jeg har prøvd alle syklene jeg nevnte over, men ikke Zesty'n.

Jeg syns Remedyen var veldig frisk i frasparket, men var litt nervøs nedover. Enduroen var litt tyngre å sykle, men fløyt utrolig godt. Det bredestyret og demperene føltes godt satt opp til å kunne "peise på" og møte hindringer, og kjedeføreren syns jeg gav syklenen en bedre flyt. Hele sykelen virket gjennomført og solid.
Stumpjumperen virket som en skikkelig god stisykkel (fikk bare prøvd den litt utenfor Torshov).
Geniusen føltes god, som en hardtail som kunne sykles der hardtailen ville tapt seg, men jeg vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å få bruk for Twinloc systemet fra styret.

Jeg er veldig interessert i alles erfaringer og opplevelser. Alle positive eller negative møter med stisykler i dette segmentet tas i mot med stor takk og blir satt stor pris på!

Kos deg ICON_SMILE
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1200956 20/06/2011 14:06
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har prøvd litt av hvert den siste tiden, dog ingen av de du nevner. Det nærmeste jeg kommer er Trek fuel ex8.

Synes Chumba vf2 var en helt rå sykkel nedover og bortover. Oppover var jeg ikke like imponert men dette kommer mest sannsynlig av at den jeg fikk prøve var noe høy i front samt at bakdemperen ikke var riktig innstilt. Anbefaler deg ihvertfall å prøve en dersom du har mulighet (friksjon.no har demosykkel men de holder til i Oslo)

I tillegg har jeg prøvd Cube Stereo som er favoritten min av 26" syklene jeg har prøvd. Likte den enda bedre enn Zesty 514 som jeg prøvde under utflukt. Blir enten den eller vf2 på meg.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1200991 20/06/2011 15:06
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Har du vurdert Canyon AM? Dette er stimaskiner med Horst link demperoppheng. Mye fint utstyr for penga.
http://www.canyon.com/_uk/mountainbikes/bike.html?b=2086

Øyvind
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: Terskel] #1201008 20/06/2011 15:33
?
ØyvindBM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Spørsmål tilbake; hvor prøvde du Chumbaen? Er i Oslo nå så hadde vært morsomt å få prøvd en.

Canyonen ser helt rå ut, har sett på dem før. Da åreste første terrengsykkel kom ut husker jeg veldig godt den ene canyonen der, fanget synet mitt. Har du prøvd eller har en canyeon? Må den bestilles over nett eller finnes det noen forhandler her?

Takker for innspill!

Kos deg ICON_SMILE
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1201026 20/06/2011 16:03
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Canyon er uten tvil det som gir deg "mest(best) utstyr for penga", kan kun kjøpes over nett direkte. Ønsker du å gå for noe med 160mm (og karbon), er vel ikke Mojo HD helt feil heller:
http://www.probike.no/ibis-mojo-hd-med-slx-kit.html

Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: jaks74] #1201062 20/06/2011 16:56
?
ØyvindBM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Canyon har utrolig fine sykler. Mojoen virker også fabelaktig. Skulle gjerne prøvd en, kan man det noe sted?

Noen som har noe erfaring med Enduroen? ICON_SMILE Egentlig den jeg har sett meg ut.

Takker for alle innspillene! ICON_SMILE

Kos deg ICON_SMILE
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1201142 20/06/2011 19:11
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ØyvindBM
Spørsmål tilbake; hvor prøvde du Chumbaen? Er i Oslo nå så hadde vært morsomt å få prøvd en.

Ring eller send mail til Nils Arne i Friksjon. Kontaktinfo finner du her . En meget hyggelig og serviceinnstilt kar.

Redigert av erijon; 20/06/2011 19:11.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: erijon] #1201239 20/06/2011 21:23
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Har syklet på enduro et par sesonger. Latterlig fornøyd med den. Fungerer fint til alt etter min mening.
Har i den senere tid prøvd Stumpjumper FSR. Helt vanvittig bra tråkkeeffektivitet og propedal. Denne sykkelen er bedre oppover og på flatmark enn enduroen, men noe svakere når det er bratt og teknisk nedover.

Har prøvd Scott Genius ( 10 og ikke 40) - lett og fin sykkel, men ville her heller gått for Stumpjumper.

Remedy 8 er også en fin sykkel, men ikke like fin nedover som Enduro. Ville heller vurdert Cube Fritz.

Oppsummering: Du må tenke nøye gjennom hva du ønsker å bruke sykkelen til og hva du verdsetter mest. Hvis flatmark er hovedbruken hadde jeg nok valgt Stumpjumper. Ønsker du derimot noe grovere ville jeg gått for Cube Fritzz eller Enduro. Er som sagt utrolig godt fornøyd med Enduroen selv. Etter min mening er forresten bremsene på Enduroen betydelig bedre enn på Fritzz.

Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: hanedalen] #1201241 20/06/2011 21:24
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
PS: Uansett hvilke av syklene du velger vil du nok bli kanonfornøyd å få en flott opplevelse.

Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: hanedalen] #1201256 20/06/2011 21:57
?
ØyvindBM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
?
Tusen takk for tilbake meldingen!
Tankene går som bare det. Har prøvd enduroen og syns det var en utrolig spennende og god å sykle. I og med at jeg bor på sunnmøre og familien har hytte i oppdal jeg er på en del, blir det nok en god del fjellsykling med den jeg velger. annen type sykling har jeg hartailen til, tenker jeg. Det skal kunne sykles opp, men dundres ned med god flyt, både teknisk og bratt. Sånn som jeg ser det kan nok enduroen være akkurat det som kan passe mitt bruk best, men utrolig hyggelig å få så mye tilbakemelding og tips. Det er jo tross alt en stor jungel med plusser og minus.

Kos deg ICON_SMILE
Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: ØyvindBM] #1201263 20/06/2011 22:06
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Bare for å gjøre det vanskeligere for deg, jeg har akkurat fått meg Stumpjumper EVO, som er en light Enduro eller beafy stumpy.

VELDIG godt fornøyd sålangt, 145mm bak/150mm foran med 67 graders styrevinkel.

Den ser sånn ut:
http://www.babracing.no/product/575737/Specialized_Stumpjumper-FSR-Expert-EVO-Mosegronn-sort.html

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Stisykkel - Erfarig, postitiv/negativ, valg :) [Re: Tallak] #1201264 20/06/2011 22:16
radler Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Veldig fornøyd med min Canyon Nerve AM 7.0 2010. Fin opp og ned. Mye for pengene.
JR

Moderator  support