Har vært litt sjepisk til Hurtigrute-konseptet: statssubsidiert cruisebåt med liksom-nyttig frakt av varer og plastikk-fantastisk videreføring av 100 år gammel tradisjon.
MEN: det dirketesendte NRK2-programmet er ganske fasinerende. Utrolig flott naturopplevelse. Man får lyst til å dra nordpå igjen (ikke Hurtigruten nødvendigvis for min del) for å besøke landsdelen, naturen, venner og familie.
MEN 2: programmet har jo blitt en eneste lang Norge Rundt-sending med hornorkestre, heia Molde-bannere og utkledte trollunger..... Hadde kanskje vært bedre med "hverdagsrute"?
MEN 3: åssen er det med sikkerheten? Småbåtarmada som kjører 40 m foran baugen og ligger klint oppi baugpropellene.... hva om påhengeren stopper???
MEN altså: fantastisk programide og gjennomføring. Et lite scoop for Norge som turistland og Hurtigruten som varemerke.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Får litt Tour de France-følelse når alle går av skaftet fordi "verden" kommer på besøk. Sjarmerende på en litt banal måte.
Konseptet har gjort at her hjemme så har tv-en omtrent ikke blitt brukt til noe annet enn Hurtigruten siden i torsdags. Ikke fordi vi har sett på hvert minutt, men heller at ved tilgjengelig sofatid så har det vært koseligere å slå på NRK2 og se hvor langt de har kommet enn å se om det går noe annet.
En kamerat kalte sendningen for "sommerpeis". En ganske god oppsummering. Flott bakgrunn mens man sitter og leser eller hører på musikk.
Har vært litt sjepisk til Hurtigrute-konseptet: statssubsidiert cruisebåt med liksom-nyttig frakt av varer og plastikk-fantastisk videreføring av 100 år gammel tradisjon.
Kostnadsrammen er etter hva jeg har hørt 2,5millioner. Å feks. fylle samme sendetid på kvelden med dokumentarer er ikke gratis det heller.
Sitat: front biker
MEN 3: åssen er det med sikkerheten? Småbåtarmada som kjører 40 m foran baugen og ligger klint oppi baugpropellene.... hva om påhengeren stopper???
Da blir de rent i senk, og dette er ene og alene småbåtførerne sitt ansvar. De har strengt tatt fint lite å gjøre rett foran ett stort skip...
Kostnadsrammen er etter hva jeg har hørt 2,5millioner. Å feks. fylle samme sendetid på kvelden med dokumentarer er ikke gratis det heller
Dette må da være en ganske ok pris pr minutt tv-sending. I grunnen bare å sette et kamera på båten og sende på tv, ser ikke for meg at det er enorme produksjonskostnader involvert.
Jeg synes egentlig hurtigruta hørtes ut som en glorifisert passasjerbåt inntil jeg var med den fra bodø til lofoten. Ikke bare var det (uten når vi var på åpent hav) flott å se på utsikten, men det var alltid noen som laget liv. Et kor var på samme båt så de fant det for godt å synge litt osv. Det var egentlig en veldig hyggelig opplevelse.
Det er jo en av våre turistattraksjoner, kanskje ikke den mest spennende vi har - men vil tro for noen som ikke har sett annet enn flatt land så er det stas. For oss som har vært overalt i Norge er det jo fortsatt fasinerende.
Sitat: front biker
MEN 2: programmet har jo blitt en eneste lang Norge Rundt-sending med hornorkestre, heia Molde-bannere og utkledte trollunger..... Hadde kanskje vært bedre med "hverdagsrute"?
Dette synes jeg er noe av det som er mest stas med programmet. Har bare sett på når den ankom bodø (siden det var utsikten fra jobb en stund), og svippet innom underveis. Men det livet ved kaiene gir litt sånn 17-mai følelse. Folk stiller opp for å hedre hurtigruta / komme på tv. Og dess mindre sted - dess flere folk. Eks Rørvik med 4000 mot trondheim sånn ca noen hundre.
Re: Hurtigruten minutt for minutt
[Re: Ketle]
#120078520/06/201110:19
Det ble noen sykkelrelaterte bilder også. Lødingen sykkelklubb fikk sine 15 seconds of fame 20. juni klokka 00:40, da Hurtigruten var vei gjennom Raftsundet. En gruppe fra klubben ble filmet fra båten.
Spenstig med felles treningstur på den tiden av døgnet!
Dette må da være en ganske ok pris pr minutt tv-sending. I grunnen bare å sette et kamera på båten og sende på tv, ser ikke for meg at det er enorme produksjonskostnader involvert.
Mulig det bare er meg, men jeg har kanskje sett 1 minutt til sammen på NRK 2 siden Hurtigrutasendingen startet.
For meg er dette gørr kjedelig og oppsummerer det slik: Har man noe igjen for å sitte å se den norske kystlinjen på tv, har man sett alt for lite av eget land.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Jeg er for å døpe sjangeren "slow tv" (....siden vi allerede har en "slow food" bevegelse osv)
Min mening: Hadde gjort seg bedre uten alle linselusene som bare må komme med på sendingen. Jeg kan se poenget med å vise dagliglivet og/eller naturen, men ikke å spandere tid på x-antall småbåteiere som bare må komme med på sendinga
Ble sittende og se på hurtigruten jeg også, opplevde som andre her at jeg like så godt kunne ha det på mens jeg gjorde andre ting. Synes egentlig det var litt stemning at det var en kar med et norsk flagg på hver eneste holme oppover jeg.
Så var det greit å se hvordan det så ut ved Bodø - Svolvær, sist jeg var der var det storm og jeg lå på dass og ba til alle verdens guder om at båten snart la til kai.
Min mening: Hadde gjort seg bedre uten alle linselusene som bare må komme med på sendingen.
Jepp. Jeg synes sendningen blir litt fattigere ved at de legger alt for mye tid på å zoome inn på småbåter og flaggviftende folk på terasser isteden for å vise innzoomet eller utzoomet natur.
Gleder meg til de er i mål og skal legge ut den sammenhengende timelapse-videoen som bare viser rett frem (jeg går ut fra at de lager en slik). Med litt flaks velger de å lage to versjoner. Dels linselusversjonen fra denne ukens tur, men også fra den uannonserte turen som de har vist klipp fra når de har vært i satellittskygge.
Re: Hurtigruten minutt for minutt
[Re: Dan]
#120104220/06/201116:21
det er nå i alle fall slik at det mennesket som foreslo hurtigruteseilasen som 5 dagers _ sending fortjener å bli forgylt av hurtigruten group. makan til gratisreklame over bred front skal man lete lenge etter. hørte på lokalnyheten i dag at det var en 15-dobling av påmeldingsinteresse på hurtigrutens hjemmeside - som direkte effekt av pågående sending. tv-mediet har en enorm gjennomslagskraft!
enig. man sitter faktisk som gratispassasjer på verdens vakreste sjøreise. jeg prøvde meg i går kveld foran tv-skjermen, - som lettmatros ; tok på meg kasjetthua og ropte på betjening fra byssa med servering av varm mat og øl . Pøh - jeg måtte hente sjøl!
edit : fra grøtnesodden som passeres ila 20-30 min til LYNGSTUVA er det åpent storhav utover. Jeg har gått der en rekke ganger ( til skjervøy) med min egen båt og blir aldri fortrolig med dette skumle havstykket . Båre, vind og strøm fra alle kanter