For oss som ikke er så vel bevandret i sykkeletikette kan det være greit å lese seg opp på basislitteraturen. Disse to linkene gir rimelig klare retningslinjer for do`s and dont`s på raceren:
Det er en triathlonsykkel og faller dermed utenfor stilpolititets jurisdiksjon. Vi fraterniserer ikke med triathleter, de er uansett redningsløst fortapt med sine hvite knesokker og ermløse trøyer.
Har vært en uke i Frankrike (Bourg d'Oisans) og vi har kommet til konklusjonen at eurostilen overhodet ikke er noe å hige etter. Der var det mye rart. Ingen stilretning, overhodet. Om det var noen retning, så var den i alle retninger på en gang. Eurojålene med vannkjemmet hår som Pelizotti og Cippolini er det jo egentlig ingen som liker. Stilen kan jo kort og godt karakteriseres som GLÆTT.
Vi har derfor introdusert "Nordic style". Der har man en gjennomført klesdrakt, med hvite sokker om sommeren og gjerne svart om høsten. Klubbklær er selvfølgelig lov, men ikke team-drakter fra ProTour og lignende. Heller ikke verdensmestertrøyer, klatretrøyer og lignende. Og, det er lov med èn fravikende detalj i stilen din. Den viser bare at du er bevisst. Viktigste regel er at du må vise at du er bevisst hva du har på deg, men ikke under noen omstendighet fremstå som Italio-glætt.
Så til et spørsmål; er det lov med Sportslagerlue med regnbuestriper over toppen? Jeg mener ja.
Jeg smiler litt innvendig hver gang jeg legger ut på landeveien, bevisst på alle stilbruddene jeg gjør... La meg liste opp; - CX på landeveien - Mørke mtb-sko med mindre det er veldig varmt (Da har jeg noen blå landeveisko, som matcher min hvite sykkel nydelig) - Stihjelm - Hårete legger
Nå håper jeg ikke jeg har fremprovosert hjerteinfarkt hos noen da.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Neida. Men når jeg ser alle de innbitte, sure uttrykkene på syklistene jeg møter med gul jakke, hjelm fra 1988, sorte sko osb. får jeg håpe at de smiler innvendig. Jeg smiler derimot utvendig
Ei veninne av meg tar på styretapen feil veg (byrjar oppe). Ho er fullstendig klar over at det er feil, og ho veit kvifor. Likevel gjer ho det for ho synes det ser kulare ut.
Neida. Men når jeg ser alle de innbitte, sure uttrykkene på syklistene jeg møter med gul jakke, hjelm fra 1988, sorte sko osb. får jeg håpe at de smiler innvendig. Jeg smiler derimot utvendig
Jeg smiler og ser glad ut når jeg sykler da i det minste
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Vi i Norden og Omegn burde holde oss til Rapha-quette.
, men de som tror at en Rapha-trøye og et par lange, hvite sokker gjør en syklist stilig må tro om igjen. Uten den rette fysikken, innstillingen, og avslappede sittestillingen kan man kjøpe seg til gresk gjeld på rapha.cc og likevel bli gjennomskuet som en wannabe.
"Presta innertube valves should be left nude (ie no dust caps) and collarless."
Bare det at Rapha nevner det synes jeg diskvalifiserer hele stilguiden deres. Har man ikke forstått dette selv så er det uansett ikke noe håp for god stil i overskuelig fremtid.
"At cafés, bars and pubs cyclists must always sit outside, no matter what the season. Why? Well it looks more European and you can keep an eye on your bike, but mainly because there is no place for Lycra in a public bar and a nice Sunday-lunching family does not need to stare at your ugly lunchbox."
Det ser ikke veldig europeisk ut å sitte ute en varm sommerdag. Man går inn, tar en kaffe ved bardisken og nyter luftkondisjoneringen. Sykkelen klarer seg fint utenfor uten å bli stjålet i land hvor syklister er respekterte sportsmenn.
Det er noen feil som gjør at de ikke blir stilige: 1. De er for mange, slik at de tar over stedet. At de er likt kledd (naturlig i dette tilfellet) gjør at de dominerer enda mer. 2. Det kan se ut som at de sitter ved bardisken. Det er bedre å stå, for å vise at man skal kjapt ut igjen. 3. De legger svette armer på bardisken. Fysj. 4. De drikker kaffe fra store kopper, altså enten americano eller noe melkebasert. Ikke stilig. Espresso og et glass vann, ferdig på to minutter og ut igjen.
5. De har hjelmene på. Innendørs bruk av hjelm er forbeholdt de som har gitt opp absolutt ALL stil når de stikker innom Rema for å handle melk, brød, bind og barnemat.