I 2009 ble det vunnet på racer ja (i skikkelig regnvær). Problemfritt å kjøre på racer om det er tørt (forutsatt at grusveiene har samme standard som i 2009).
Re: Tour de Tomtvatnet 2011 Levanger
[Re: Hæ?]
#119838416/06/201112:25
I 2009 ble det vunnet på racer ja (i skikkelig regnvær). Problemfritt å kjøre på racer om det er tørt (forutsatt at grusveiene har samme standard som i 2009).
Rittet er oppført i terminlisten som et terrengritt. Da er det vel ikke helt uproblematisk å stille med racer? Jeg er usikker på om det faktisk vil komme i konflikt med NCF sitt utstyrsreglement for turritt terreng, men det vil jo gi et konkurransefortrinn som muligens ligger litt gråsonen.
Personlig mener jeg man burde stille med terrengsykkel i terrengritt, også får de som sykler racer konkurrere i landeveisritt. Prinsippet om mest mulig like betingelser burde være en rettesnor i konkurransesammenheng. Det mener nå jeg, også skal andre få lov til å mene noe annet.
[Re: bamz]
#119856016/06/201119:00
F.eks. så er nibberittet også et terrengritt i terminlista, der sykler de fleste racer og alle de beste.. Det reglementet du snakker om tror jeg ikke byr på problemer, dette er ikke Birken som har laget seg egne regler.. Har ikke sett noe om det og så lenge det ikke er nevnt noe og det er kjørt på racer før så er det vel greit.. Og vil det gi et konkurranse fortrinn når så mye som to mil er på grus? Skeptisk.. Kjører de beste på terrengsykkel det de greier på grusen bli man sikkert kjørt av. Kanskje fordel på slutten, men da må man henge med dit og da har man i såfall fortjent det..
[Re: Kriss]
#119856916/06/201119:13
Vinneren de to siste årene har syklet på racer. Ryktet på bingobussen sier at mange stiller på syclocross i år. Rittet byr på grus og asfalt, ikke en cm med sti. Det verste du kan gjøre er vel å kjøre deg uforvarende ned i en vannpytt. Terrengritt? Nei! Grusritt? Ja.
Ski baby! Erik S. Hynne
[Re: gikke]
#119858616/06/201119:32
Det problematiske er kanskje at arrangørene av f.eks. Nibberittet og Tour De Tomtvatnet velger å kalle det for terrengritt uten å legge inn noe terreng. Det kan bli litt forvirrende. De kunne kanskje like gjerne kalt det landeveisritt, eller evt skrevet på siden sin at man må stille med terrengsykkel. Birken har ihvertfall litt terreng.
Uansett er jeg også usikker på hvor stor fordel man vil ha med racer på TdT. Det vil være avhengig av hvordan grusveiene ser ut på lørdag. Jeg kommer til å stille med flatt styre og demper. Det blir helt sikkert ikke seier, men forhåpentligvis en fin tur.
#119860916/06/201120:04
Nibberittet er et motbakkeritt og kan vel ikke helt sammenlignes med TdT i forhold til den riskoen det er at noen stiller med racer og noen med terrengsykkel. Ser for meg mang en farlig situasjon der racer og terrengsykler ligger side om side i nedoverbakken dersom det er mye rullegrus. For håpe vi unngår cowboykjøring, og velt i TdT. Velt og stygge ulykker har vi hatt nok av i sykkelritt i Trøndelag i år.
Nå skjønner jeg at det er forskjell på et bakkeritt og et grusritt, men det som var diskutert her er at det står som terrengritt i terminlista og kan sykles på racer.. Det samme gjelder TdT. Og forresten, velkommen til forumet, ut fra dine to innlegg synes jeg du virker som en utrolig hyggelig og sympatisk gledesspreder.
#119867016/06/201121:00
Racersykkel m/bukkestyre er ikke lov å bruke i dette rittet.
Dette står skrevet i REGLEMENT FOR TURRITT TERRENG (RTT):
"I fellesstart skal standard rundbanesykkel benyttes. Det er forbudt å montere utstyr for temporitt, eller landeveiskonkurranser (konf. NCF Utstyrsreglement)"
Ok. Så da skulle egentlig halvparten på nibberittet vært diska og da..? Men det er greit, jeg har terrengsykkel og jeg, men vet ikke om det er så interessant da lenger hvis racer ikke er lov..
[Re: Kriss]
#119871216/06/201121:36
Kriss. Du har gode sjanser til å i land seieren på dette rittet med terrengsykkel også. Bakkene opp mot toppen er som konstruert for deg. Så kan vi andre prøve og henge på deg til bunnen av disse bakkene...
[Re: -Jan]
#119881417/06/201106:45
Den setningen Jan viser til sier vel strengt tatt bare at du ikke har lov å montere bukkestyre på en terrengsykkel. Slik jeg tolker den sier den ingenting om hvilken type sykkel du kan bruke.
-Beltedrift er ikke tillatt ("bakhjulet skal drives gjennom et system som består av pedaler og kjede") -Elektrisk gir er ikke tillatt ("Syklene skal ha wirestyrt girsystem. Elektrisk girsystem er ikke tillatt.") -Sykkelen skal ha ringeklokke ("varselanordning som myndighetene måtte bestemme.") -Ikke lov med styre over 50cm ("En sykkel skal ikke være mer enn 185 cm lang og ikke overstige 50 cm i bredde")
Tour de Tomtvatnet kan sikkert gjennomføres med trehjulsykkel, DBS kombi (en som hadde det i 2008!!) eller Apache -76-mod. Det går an med racer men veldig ubehagelig i nedoverbakkene da det er mye rullegrus på sidene og midt i. Vinneren i 2009 observerte jeg med grove racerdekk, har ikke mer kjennskap til denne typen. I fjor kom en gruppe på 6 syklister samla 1 km før mål - 2 med racer og 4 med terrengsykkel. Racersyklisten stakk etter tunellen under E6.
Det er for seint å prøve løypa nå folkens men dere som ikke har vært her før får ta lærdom av turen til neste år. Jeg er og velger terrengsykkel med stiv gaffel og T-Lope dekk fra Vredestein. Sikkert og trygt uten hjertet i halsen! Det som er 100 % sikkert ang TdT er at knastedekk her er unødvendig!!
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Fantastisk lokalarrangement! Når man ser hvilken folkefest dette var så blir det bare teit å klage over at det er for lite terreng og for mye asfalt. Dette var folkefest, folkehelse og sykkelglede for alle sammen.
[Re: Olen]
#119989218/06/201120:46
Enig i at det er et bra arrangement, selv om jeg er en av dem som ønsker mer terreng. Men nå begynner det å bli noen år siden de klarte å holde orden på tidtakingen. Ifjor ble det bare tullball med resultatene. I år klarte de jammen å gjenta den bedriften. Det blir for dumt. Håper virkelig de får orden på det til neste år (pluss at de får lagt til litt terreng...) så kan de kanskje søke om status som Birken-seedingritt året etter.
[Re: Olen]
#119991118/06/201120:57
Litt av en opplevelse å sykle sammen med så mange rare folk. Foruten de tynne veltrente lycra lynene, var det en salig mix:
overvektige , gamle kailla, utkledde gruppettoer, flotte damer!, astmapesende fyrer, sykle-til-jobben-hver-dag-i-motvind-tryner, altfor lett gir dissende rumper, ungdommer som ikke vet hva terskel eller makspuls er, osv
Folkefest er det. Ingen tvil. 1400 startende på et lite lokalt ritt og 30% damer mot 5% ifjor.
Håper bare at noen av mine terrengsyklende venner melder seg på neste år, men det blir vel altfor for "kommerst".(den mest vanlige unnskyldningen for stisyklister til å unnvike alt med påmelding:-))
Redigert av Snooze; 18/06/201120:58. Rediger grunn: adjektivmiss
Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
[Re: Snooze]
#120012319/06/201110:57
Racer var meget farlig. Ei dame på racer med tynne asfaltdekk holdt 20 km/t ned grusbakkene mot Markabygda. De fleste rundt henne kjørte i 60-70. Når denne damen selvsagt måtte ligge i det sporet der det var minst grus, skapte hun farlige situasjoner. Da vi kom inn på asfalten dro hun fra oss..... JObber med en forlengelse av løypa. Så langt er mitt forslag på drøye seks mil. KJører asfalt til Okkenhaug. Derfra en skogsti/grusveger/avlingsveger til Buran. Så opp til Burtjønna på skogsbilvei der du må ha høy firehjulstrekker for å komme opp. Så 400 til 500 meter i terreng av middels vanskelighetsgrad før du kommer fram i Frol og kjører ned til Kolbergbakkene igjen. Legger ut track på Facebook i løpet av et par dager.