|
|
Farrisrunden
|
Re: Farrisrunden
[Re: fredde1972]
17/06/2011 08:18
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Blir vel omtrent som i fjor da kanskje?
Kjører med dempegaffel fordi det er det eneste jeg har :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: fredde1972]
17/06/2011 08:47
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir stiv gaffel på meg, tror jeg er såpass god i terrenget at det ikke blir noe problem:). Og, blir det så bløtt at man må løpe så er det jo bare en lettere sykkel å bære;)
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
17/06/2011 10:04
|
stosu
Besatt
|
Besatt
hvis det blir så bløtt som i fjor, så slipper du å løpe, otoen.. Alt, med unntak av en kneik som visstnok alltid må løpes var syklebart. Jeg starta i pulje 4 i fjor. Er sikkert mer gåing fra pulje 6 og utover
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
17/06/2011 11:27
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Kjørte pulje 3 i fjor og det ble endel gåing/jogging pga kø på stien...men hadde det vært fri passage hadde det nok gått greit å sykle det meste. Unntaket er som du sier den kneika som er gjørmete og sykt bratt...der tror jeg jeg gikk med 170 i puls..hehe
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
17/06/2011 13:58
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
fae...... dritvær, har hatt regn vær i nesten alle ritt jeg har vært med i år, begynner å bli lei - går hardt utover utstyret på sykkelen, Men stiller imorgen! Det har bøtta ned på sørlandet inatt og jevnt utover hele dagen, åssen er ståa i Larvik?
|
|
|
[Re: lille gutt]
17/06/2011 14:10
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
I fjor hadde jeg godvær i alle ritta jeg starta (over 20), men har ikke hatt samme flaksen i år..
Starter i pulje 3 i morgen.
|
|
|
17/06/2011 16:10
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
fae...... dritvær, har hatt regn vær i nesten alle ritt jeg har vært med i år, begynner å bli lei - går hardt utover utstyret på sykkelen, Men stiller imorgen! Det har bøtta ned på sørlandet inatt og jevnt utover hele dagen, åssen er ståa i Larvik? Her har det bøttet ned i hele dag, og forholdene i løypa er helt grusomme
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
17/06/2011 17:43
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Skal slutte å regne nå, og det er meldt fint med 15-16 grader i morgen. Håper det rekker å tørke opp noe.
|
|
|
[Re: Danjaer]
18/06/2011 16:27
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Farrisrunden gjennomført i strålende vær. De fleste terrengpartiene holdt godt og det meste var syklebart for de tidlige puljene.
2:53:58 ble dagens tid, må si meg fornøyd med det. Et lite teknisk problem med en girvaier bak som løsna etter 13 kilometer, men det ble fikset relativt kjapt og greit og selv om jeg manglet noen av de letteste girene resten av rittet. Men lå stort sett på de tyngre girene, så det plaget meg ikke.
Mer misfornøyd med at jeg ble stående helt sist i det starten gikk og brukte uforhåndsmessig mye krefter på å forsøke å hente de raskeste i pulja. Noe jeg aldri klarte...
Men, men, en bekreftelse på at formen fremdeles er bra og at Raumerrittet ikke var noe blaff. Nå gjelder det bare å bevare formen gjennom en rittfri periode før det braker løs 30. juli med Sandefjordrittet.
|
|
|
[Re: Rønnern]
18/06/2011 16:44
|
Treningsnarkoman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette var nok mitt første og siste terrengritt. Kan jo kun kalles terrengsykling for de aller første puljene. For resten er det jo terreng-trilling-av-sykkel-ritt. Eneste terrengpartiet jeg kan huske å ha syklet, var det aller siste partiet. Varte vel i kanskje 3 minuttet. Kjempegøy.
Har vanskelig for å fatte hvordan folk kan si at landeveisykling er kjedelig, mens å trille sykkelen i kø i et gjørmebad, det er gøy.
Men sånn ellers var det ikke noe å utsette på arrangementet. Så takk til arrangørene for meget bra organisering.
|
|
|
[Re: Treningsnarkoman]
18/06/2011 17:29
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
å er detta for noe tull? Hvor mange km har du trilla? Sånn er det dagen etter at det har bøtta ned som i går. Arrangøren gjør det de makter for å lage et supert arrangement, å det greier de gang på gang. Vil du ha realt terrengritt anbefales Terrengsykkelrittet:-) Hvis ikke du her helt rå i terrenget byr det på masse trilling-av-sykkel partier. Altså er ikke trillingen av sykkelen i dag all verden. Heia Nanset! Farrisrunden er et av norges beste terrengritt for massen av terrengsyklister. Rittet har alt.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
[Re: Henning i Re]
18/06/2011 18:14
|
Markus S
Entusiast
|
Entusiast
var sykt digg vær i dag, selv om det ikke hjalp på været som var i går. personlig hater jeg når man barker løypene. blir bare sugeparti som jeg kaller det. ellers strålende forhold. så også at grusdekk var litt tungt. var litt kjipt at de dekkene jeg egentlig skulle bruke ikke hadde kommet (tiger claw). vi får håpe på bedre på bedre vær til neste år og ny rekord på antall deltagere. Tid: 2.40.35 holdt til 2 plass og en 3 plass 
Grassroot instruktør Vipera XC 9 Selges for 22 500,- Som ny. Kontakt på pm. Salgsanonse
|
|
|
[Re: Markus S]
18/06/2011 18:32
|
Opie
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det ble et artig ritt i supert vær:-) Mye gåing i gjørma, men hadde egentlig ikke forventet noe annet. Et aldri så lite svalestup nedi bekken ble det også tid til... Kom inn på 3:10. Mitt andre ritt noensinne. Første var Raumerrittet forrige helg, så veldig godt fornøyd! Takk til arrangøren for et supert arrangement. Hyggelige damer som serverer påsmurte brødskiver etter målgang var pluss i boka. Artig at man bevarer litt folkesjel i sånne arrangementer.
|
|
|
18/06/2011 18:51
|
Treningsnarkoman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
å er detta for noe tull? Hvor mange km har du trilla? Sånn er det dagen etter at det har bøtta ned som i går. Arrangøren gjør det de makter for å lage et supert arrangement, å det greier de gang på gang. Vil du ha realt terrengritt anbefales Terrengsykkelrittet:-) Hvis ikke du her helt rå i terrenget byr det på masse trilling-av-sykkel partier. Altså er ikke trillingen av sykkelen i dag all verden. Heia Nanset! Farrisrunden er et av norges beste terrengritt for massen av terrengsyklister. Rittet har alt. Arrangørene oppgir 11.2km terreng, og jeg vil tippe jeg trilla 75% av disse. Av 67km er ikke dette all verden, men når det faktisk ikke er mulig å sykle de få terrengpartiene som finnes fikk jeg følelsen av å sykle et landeveisritt på terrengsykkel avbrutt av vassing i gjørme ved jevne mellomrom. Er enig i at Nanset har gjort en fantastisk jobb med løypa og resten av arrangementet. De kan selvfølgelig ikke noe for at det bøttet ned i går. Det er godt mulig det hadde vært morsommere å sykle i en av de tidligere puljene, men i dag ble ihvertfall ikke jeg bitt av terrengsyklingsbasillen. Bra at dere andre likte det.
|
|
|
[Re: Opie]
18/06/2011 18:54
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Farrisrunde er et knallritt som skiller godt. Det er ca 1100m meter stigning og det er ikke bare å ligge i rygg og kose seg. At terrengpartiene var tunge er det ingen tvil om, men det er jo sånn det blir. Det var mye gåing/løping i de siste terrengpartiene og det er ikke slik at det er så mye bedre om du kommer tidlig. Er jo grenser for hvor klinete det kan bli. Farrisrunden er etterhvert blitt en favoritt selv om dette ikke passer meg veldig bra pga all stigningen. Men kommer tilbake neste år.
|
|
|
18/06/2011 19:00
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Aldri smaker brødskiver så godt som etter 67 km rundt Farrisvanmet. Super digg. Ellers gikk rittet supert frem til 57 km og så ut til en slutt tid under 3 timer. Det sa bang og det gikk fryktelig tregt inn til må og en slutt tid på 3:11. Klarte til og med å gjøre en god gjerning med å plukke opp sykkelbrillene til en jente fra Frøy som dro noe fryktelig i fra det siste 4 km før mål. Fant henne igjen og brillene ble overlevert. Tapt tid, ca 3 sek tenker jeg og det skulle vel ikke bety
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
18/06/2011 19:06
|
Trumf
Medlem
|
Medlem
Bare tull for meg i dag.
Er i utgangspunktet landeveissyklist med defensiv kjørestil og oppfører meg nødvendigvis som Bambi på isen i terrenget. I dag røyk dempergaffelen under oppvarminga, så jeg syklet med stiv gaffel hele veien i tillegg. Kjente hver lille hump i veien gjennom kroppen og sykkelen hoppet og danset delvis ukontrollert på alt som ikke var asfalt. Tror jeg ble forbikjørt av halve Norge i det lille som var av sykkelbart teknisk terreng, og når jeg GIKK i nedoverbakkene i terrengpartiene ble jeg regelrett hånet av et par som dundret forbi. Dog hentet jeg en del asfalten og i bakker, men bare i første halvdel av rittet.
Av mange tabber jeg gjorde var å bomme på startopplegget den største. Havnet helt bakerst i gruppe fire ut starten. Brukte et hav av krefter første timen på å bevege meg opp i feltet og tette alle småluker som dukket opp. Når jeg tilnærmet hadde klart det etter en time så viste Garminen at jeg hadde et snitt på 89% denne timen. Resultatet var krampemurring etter 1,5 time (aldri hatt problemer med kramper før), og konstante kramper hele den siste timen. I tillegg var jeg selvfølgelig fullstendig sluttkjørt omtrent når rittet var halvveis. Et par tryn i terrenget klarte jeg også hvorav en 180-graders over styret med perfekt landing på ryggen i gjørma var den flotteste.
Sum-a-summarum: 3:07 fra gruppe 4 og null selvtillit som terrengsyklist. Vurderer seriøst å ta opp sofasliting som hobby igjen.
Dog kudos til arrangøren for utrolig flott gjennomføring – noe av det aller beste jeg har sett!
|
|
|
[Re: Trumf]
18/06/2011 19:20
|
Midtlivskrise #1
Fersking
|
Fersking
Nå synes jeg folk er i overkant negative. Alle visste at det vil være gjørme etter det regnet som har vært. Ja det var mye "av og på" sykkelen, men slik er det. Arrangørene gjorde alt etter boka og kan ikke kritiseres synes jeg. Klart det beste arrangementet hittil i år. Masse folk og godt humør hele veien.
Ble sikkert tyngre og tyngre for alle som brukte over 3:00 og/eller kom fra pulje 4 og oppover men igjen så er det slik i de større rittene. Viktig å sykle Vestmarksritt for å ordne bra seeding (også knallbra ritt)
Håper at de som eier grunnen ikke reagerer, kan tenke meg hvordan det ser ut i skogen nå.
Bra jobbet Farrisrunden!
|
|
|
[Re: Midtlivskrise #1]
18/06/2011 19:34
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Nu vel, det er maaaange flere positive enn negative her inne. Henger meg på med skryt. Løypa var krevende, men morsom og terrengpartiene var syklebare med få unntak, på grunn av at det var mye flyt og ikke så jævla mye knoting.
Likte også arrangementet, eneste nedturen var at skolen som vi ble sendt til for å dusje, nektet å slippe oss inn fordi de ikke hadde noen avtale med Farrisrunden om at vi skulle få bruke denne. Så det ble noen timer i bil uten å få dusjet, men det overlever vi også.
|
|
|
[Re: Treningsnarkoman]
18/06/2011 20:09
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
å er detta for noe tull? Hvor mange km har du trilla? Sånn er det dagen etter at det har bøtta ned som i går. Arrangøren gjør det de makter for å lage et supert arrangement, å det greier de gang på gang. Vil du ha realt terrengritt anbefales Terrengsykkelrittet:-) Hvis ikke du her helt rå i terrenget byr det på masse trilling-av-sykkel partier. Altså er ikke trillingen av sykkelen i dag all verden. Heia Nanset! Farrisrunden er et av norges beste terrengritt for massen av terrengsyklister. Rittet har alt. Arrangørene oppgir 11.2km terreng, og jeg vil tippe jeg trilla 75% av disse. Av 67km er ikke dette all verden, men når det faktisk ikke er mulig å sykle de få terrengpartiene som finnes fikk jeg følelsen av å sykle et landeveisritt på terrengsykkel avbrutt av vassing i gjørme ved jevne mellomrom. Er enig i at Nanset har gjort en fantastisk jobb med løypa og resten av arrangementet. De kan selvfølgelig ikke noe forog at det bøttet ned i går. Det er godt mulig det hadde vært morsommere å sykle i en av de tidligere puljene, men i dag ble ihvertfall ikke jeg bitt av terrengsyklingsbasillen. Bra at dere andre likte det. Har sykla endel terrengritt og den gåinga i dag var ikke all verden, ihverfall for meg i pulje 4. Er det mer enn 500 startende så blir det endel trilling. Sånn har det vært de siste 2 årene på Birken, Drammensrittet eller Terrengsykkelrittet. Skal du trille minimalt så bør du sykle raskere eller være en av de 60-70 beste i det rittet du tenker å delta. Skal du ha anbefaling på et ritt som du får sykla en del terreng så kan jeg anbefale Kjoserittet om 2 uker. 2-300 startende i omternt det samme terrenget, et vanvittig hyggelig arrangement for folk som liker å sykle.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
18/06/2011 20:45
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
farrisrunden er et kjemperitt, desverre ødela jo regnværet terreng bitene - men de gikk jo greit å sykle med unntak av det siste partiet hvor alle må gå pga det er bratt- ellers så syklet jeg partiene med litt tungt gir og låste demperen, da gikk det best men selvfølgelig ikke så fort..
det var jo kjempestemning i løypa hvor bla en flokk unge gutter var happy med hi five fra oss syklistene
Nydelige smør brød, masse frukt, gode dusj muligheter, sykkel vask, og god stemning i både løype og mål område med mer.
Synes at over 200 startende i pulja blir for mange da det er lett å holde følge til første terrengparti.....
Desverre er hukommelsen ikke god og når du tror du snart er i mål er det jaggu noen knall harde bakker igjen. Takk til alle som heier på alle! opp den siste bakken til stadion
løypa skiller godt og er et av de bedre sykkel rittene i Norge
|
|
|
19/06/2011 07:02
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Skryt til arrangørene fra meg også. Første gangen jeg strever meg rundt Farrisvannet. Startet i pulje 4, og opplevde som de fleste at det ble en del gåing. Men jaggu ble det mye sykling i terrenget også.
Tiden min holder jeg for meg selv, men med 86% i snittpuls, sier det seg vel selv at det ikke var noe særlig mer å hente ut av denne kroppen :-).
Et herlig ritt som frister til gjentakelse!
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: voldemort]
19/06/2011 08:22
|
froggy80
Medlem
|
Medlem
Det var gjørmete, ja. Jeg kom i pulje 9 og det ble for det meste gåing i terrenget. Skjønner dog ikke hvordan folk kan være skuffet eller overrasket over dette, både kart over løpe og værmelding er tilgjengelig på nett  Dette var mitt første ritt og det ble en meget positiv opplevelse, flott jobb av arrangøren og alle de frivillige, alt gikk knirkefritt. Det flotte været hjalp jo også på opplevelsen. Første, men garantert ikke siste Farrisrunde på meg.
Redigert av froggy80; 19/06/2011 08:22.
|
|
|
[Re: voldemort]
19/06/2011 08:23
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Bildeserie på sidene til lokalavisa: http://www.op.no/sport/article5644219.eceEn overraskende god dag på sykkelen, nedbøren i uka før rittet tatt i betraktning. Det var på tide med et terrengritt i sol igjen!
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
[Re: svine]
19/06/2011 09:28
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja, hva skal jeg si..... En tung dag på sykkelen iallfall for min del. Startet i pulje 1, og men gode og pigge bein skulle jeg normalt ha klart å hengt med i en av gruppene langt fremme her. Men, beina var fryktelige sure i dag, spesiellt i de første 4 milene. Alle motbakker gikk fryktelig tungt i dag, og brukte det meste av tiden på å tenke på hvorfor beina er som dem er, samt nynne på Black Debbath sin låt om Henrik Ibsen:). Litt av grunnen er nok en uke med alt for lite søvn, en annen ting er nok kanskje at jeg bør legge inn litt 30/30 og 15/15 spurter for å vekke beina litt.
Vel, rittet er som vanlig fantastisk gjennomført av Nanset. All honør til dem! Er kanskje Norges beste ritt når det gjelder rammene rundt. Løypa er en fin, typisk grusløype, men med morsomme terrengpartier undervegs. I år ble løypa tung for meg pga dårlige bein, men slik er det;/. Første milene krever høy fart for å henge med, og det første terrengpartiet er kjærkomment for en som liker slike stipartier uten for mye knot. Etter den siste nedbøren så var selvfølgelige terrengpartiene bløte, men slik er det jo bare:). Gjørme er gøy, enkelt og greit! Måtte kun gå i det terrengpartiet som er bratt oppover, men her gikk alle rundt meg også, og jeg vurderte aldri å sykle opp her. Prøvd det tidligere år, men ikke nå pga bløte forhold. Sykla rittet for første gang med stiv gaffel, og tror nok det blir demper neste år:).
Synd at beina ikke fungerte da jeg for første gang startet sammen med eliten, men men. Ble og alt for dårlig oppvarming for min del, som kanskje kan ta litt av skylda. Kjørte forresten lenge sammen med ei i kvinner elite, brunt langt hår i flette. Mulig det var Heidi? Hun kjørte vanvittig bra i alle oppoverbakker, samt flater, men jammen har hun mye å gå på når det gjelder nedoverbakker og i terrenget.. Men, all kred for meget sterk kjøring. Vi lå sammen en stund på noe asfalt, og vi klarte å få til et bra samarbeid. Vant du elite? En annen som dro mye og gjorde en knall jobb var en fyr i team høyhdal drakt. Han kjørte knall bra. En forran meg tryna ned i bekken under et av de siste terrengpartiene, den bekken som ligger ca 1 meter ned fra selve stien. Ropte til deg at jeg havnet der for noen år siden selv:). Virka som du klarte deg bra der nede:).
Takk for ett kjempearrangement Nanset, jeg kommer tilbake neste år!
CK ELVERUM
|
|
|
19/06/2011 10:19
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
En forran meg tryna ned i bekken under et av de siste terrengpartiene, den bekken som ligger ca 1 meter ned fra selve stien. He, he, jeg var på vei ut der jeg også, men klarte å kaste meg tilbake. Tok beina fatt etter den episoden, er søren meg ikke sikkert jeg hadde klart å komme meg opp igjen om jeg hadde havna der nede:-)
|
|
|
[Re: Rønnern]
19/06/2011 10:48
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En forran meg tryna ned i bekken under et av de siste terrengpartiene, den bekken som ligger ca 1 meter ned fra selve stien. He, he, jeg var på vei ut der jeg også, men klarte å kaste meg tilbake. Tok beina fatt etter den episoden, er søren meg ikke sikkert jeg hadde klart å komme meg opp igjen om jeg hadde havna der nede:-) Ja, da jeg havnet der for noen år siden så kom krampa noe jævlig.... Skal si jeg sleit sinnsykt med å komme meg opp igjen. Følte meg litt dum da jeg sto laaangt der nede og tittet opp på de som syklet forbi. Prøvde å klatre opp, men da hugg krampene til. Endte med at jeg måtte rulle mg opp:)
CK ELVERUM
|
|
|
19/06/2011 15:46
|
Alltid sliten
Entusiast
|
Entusiast
Årets første og mitt tredje ritt totalt. Synes trasseen var knallbra, men veldig krevende. Klarte å få skikkelig kjedekrøll etter kun en km og ble syklende med et bakgir som giret opp og ned 3 gir pr rundtråkk. Det var forjævlig irriterende og jeg fant ikke problemet de to første gangene jeg stoppet for å se på det. Bestemte meg før stigningene opp til skolapperåsen at jeg enten måtte finne problemet eller bryte. Etter noen minutter så jeg at kjedet hadde blitt bøyd slik at ett av leddene ikke fungerte. Fikk bøyd det tilbake og da virket girene igjen. Fikk mye sympati fra andre ryttere når de lå bak og så på giringa mi - takk for det  Brant enormt mye energi på å prøve å hente inn ei stor gruppe som lå et par hundre meter forran meg (tipper dette var etter 4,5 mil). Jeg klarte ikke å hente denne, men det er en fin erfaring å ha med seg videre. Var tungt fra starten av siste terrengparti og inn. Hadde mål om 3.10 (pulje 6) og kom inn på 3.14. Greit nok med tanke på at jeg tapte mange minutter pga kjedet. Forøvrig vil jeg takke arrangøren for et strålende arrangement! Vil også takke en veldig hyggelig kar fra Skjeberg som jeg lå sammen med store deler av turen.
Hilsen Alltid Sliten
|
|
|
[Re: Alltid sliten]
19/06/2011 18:09
|
EirikO
Entusiast
|
Entusiast
Jeg starta i pulje tre, men mista pulja etter 4 km grunnet teknisk tullball. Brukte en del krefter på å hente halen, men klarte ikke dette før første terrengparti. Her var det kø og gåing. (Mulig de første i pulje 3 sykla en del i terrenget, men det gjorde åpenbart ikke de siste)
Er enig i at løypa skiller godt og at den er ganske hard. Personlig hadde jeg ønsket mer (syklbart) terreng, men hadde jo sett på kartet og visste hva jeg gikk til.
Fornøyd med egen innsats, så alt i alt var det en finfin dag for meg. (Men liker Drammensrittet og Vestmarkrittet bedre)
|
|
|
|
|