|
|
Farrisrunden
|
Re: Farrisrunden
[Re: EirikO]
19/06/2011 19:18
|
Thomaz75
Entusiast
|
Entusiast
Hadde en flott dag i går! etter skolapperen på 1:25 lå jeg ann til å kunne klare den magiske 3 timers grensen, men når det var 1 mil igjen kom krampa noe så sykt! måtte legge meg ned om kom ingen vei  En skaumann (flått) krabba oppover benet mitt og slet med å få den vekk oppi krampehelvete. Ble 3 minutter nede for telling her. Sikkert noen i pulje 3/4 som så en blå kar ligge utslått ei stund her... Da var det bare å roe ned tempo, enhver motbakke så beit krampa til igjen. Siste kneika før mål var utopisk å tråkke opp, det ble små små skritt inntill krampa kom og jeg måtte ned igjen. Et helsike å få benet over ramma igjen slik at jeg kunne forsette Målet var 3:15 og kom inn på 3:07 -Happy! Takk til Nanset og folk i løypa som lagde et flott arrangement!
Redigert av Thomaz75; 19/06/2011 19:20.
SC Blur XC Carbon @ SLR, XX, R1
|
|
|
[Re: Thomaz75]
19/06/2011 20:46
|
Opie
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjørte hjemover forbi Larvik i 15-tiden i dag. Da gikk det noen utrolig hissige regnbyger, så glad rittet gikk i går.
|
|
|
[Re: Henning i Re]
19/06/2011 21:51
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
å er detta for noe tull? Hvor mange km har du trilla? Sånn er det dagen etter at det har bøtta ned som i går. Arrangøren gjør det de makter for å lage et supert arrangement, å det greier de gang på gang. Vil du ha realt terrengritt anbefales Terrengsykkelrittet:-) Hvis ikke du her helt rå i terrenget byr det på masse trilling-av-sykkel partier. Altså er ikke trillingen av sykkelen i dag all verden. Heia Nanset! Farrisrunden er et av norges beste terrengritt for massen av terrengsyklister. Rittet har alt. Arrangørene oppgir 11.2km terreng, og jeg vil tippe jeg trilla 75% av disse. Av 67km er ikke dette all verden, men når det faktisk ikke er mulig å sykle de få terrengpartiene som finnes fikk jeg følelsen av å sykle et landeveisritt på terrengsykkel avbrutt av vassing i gjørme ved jevne mellomrom. Er enig i at Nanset har gjort en fantastisk jobb med løypa og resten av arrangementet. De kan selvfølgelig ikke noe forog at det bøttet ned i går. Det er godt mulig det hadde vært morsommere å sykle i en av de tidligere puljene, men i dag ble ihvertfall ikke jeg bitt av terrengsyklingsbasillen. Bra at dere andre likte det. Har sykla endel terrengritt og den gåinga i dag var ikke all verden, ihverfall for meg i pulje 4. Er det mer enn 500 startende så blir det endel trilling. Sånn har det vært de siste 2 årene på Birken, Drammensrittet eller Terrengsykkelrittet. Skal du trille minimalt så bør du sykle raskere eller være en av de 60-70 beste i det rittet du tenker å delta. Skal du ha anbefaling på et ritt som du får sykla en del terreng så kan jeg anbefale Kjoserittet om 2 uker. 2-300 startende i omternt det samme terrenget, et vanvittig hyggelig arrangement for folk som liker å sykle. Den største grunnen til all trillingen er jo ikke at det er umulig å sykle, men at så mange blir psyka ut av gjørma, hopper av sykkelen og sperrer for de som vil sykle;-) Noen som har en idé om hvor langt fram i puljene man måtte være for å slippe all denne trillinga? Satser på bedre seeding neste år. Flott ritt!
|
|
|
[Re: Mastodon]
19/06/2011 22:14
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Jeg startet i pulje 10, og syklet hele de 2 første stipartiene, unntatt det massive gjørmehullet i nummer 1. Gikk litt i 3. fordi det var mer effektivt å gå enn å tvinge sykkelen gjennom gjørmebarken, fordi den suger krefter. Selvfølgelig var det lange køer, men folk holdt høyre så vi som hadde ferdigheter kunne kjøre forbi.
Farrisrunden var mitt første ritt, og jeg er svært glad for å aldri måtte starte bakerst igjen, noen uten erfaring er VELDIG uforutsigbare og gjorde at jeg måtte i asfalten en gang. Det er også vanskelig å finne noen som sykler i ditt tempo. Oppover skolapperåsen er jeg sikker på at jeg tok igjen 200 stykker, mange som sleit allerede der.
Klokka inn på 3.18, noe som er helt greit, men jeg sparte litt (ubevist) på kreftene, selv om jeg hadde syklet løypa før. Det viktigste var bare å fullføre(selv om det høres ganske dumt ut) for å få seeding til framtidige ritt
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: Freakout]
19/06/2011 23:05
|
csc
Medlem
|
Medlem
Flott ritt, men tunge forhold. Jeg (nr 2061) startet i pulje 2 og lånte bort pumpa mi ( http://www.crankbrothers.com/pumps_pro.php) etter en 8-10 km akkurat når vi kjørte inn i et terrengparti. Antar det var en eller annen i pulje 1 eller 2 som fikk den, jeg rakk ikke se etter, hadde jo vært hyggelig om jeg får den tilbake (en pm her gjør susen). Uansett teorien min stemte, jeg fikk bedre karma av det og punkterte ikke selv :-) Og jeg startet som sagt i pulje 2 og det er mye gåing der også, problemet er ofte at det er plass til flere når det er bredt og fint (grus/asfalt) så når det blir sti blir det kø og det går så sakte at det blir det vanskelig/umulig å sykle hvis du ikke er veldig tidlig inn i terrengpartiene. Også i de senere partiene var det mange som gikk, men jeg kan legge til at det var et godt stykke bak i det var bak i pulje 2 for jeg burde startet lengre bak for formen var bedre i fjor. Det ble bare helt klart nå på lørdag at det som trengs nå er mer trenging og færre kg.
Redigert av csc; 19/06/2011 23:07.
|
|
|
[Re: Mastodon]
20/06/2011 04:12
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
[/quote]
Den største grunnen til all trillingen er jo ikke at det er umulig å sykle, men at så mange blir psyka ut av gjørma, hopper av sykkelen og sperrer for de som vil sykle;-) Noen som har en idé om hvor langt fram i puljene man måtte være for å slippe all denne trillinga? Satser på bedre seeding neste år. Flott ritt! [/quote]
Min er erfaring at det spiller ingen rolle hvilken pulje du stiller i. Du må være blant de første inn i terrenget. På Raumerrittet var jeg i pulje 1 (bakre del) og fikk ikke syklet i det hele tatt selv om det var mulig. På Farrisrunden var jeg i pulje 3 og var blant de første i terrengpartiet og syklet alle partiene jeg hadde evner til. Trillet kun det bratte gåpartiet og den gjørmete på slutten.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
20/06/2011 05:48
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Det er sånn til og med i landevegsritt. Det kalles trekkspill effekten...... Altid noen (sånne som meg) som liker å kline til på slettene og roe ned i bakkene. Jeg er ofte tidlig inn i bakken men lager kø når jeg har lyst til å roe ned. I smale løyper med mange startende er det ikke skjelden at folk havner i grøfta pga at feltet klumper seg.
Nanset gjør en kjempe jobb med sitt arrengement og gjør stadig forbedringer i traseen. Gjør de for mye av det blir det klager da au.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
[Re: Henning i Re]
20/06/2011 07:21
|
ruteress
Entusiast
|
Entusiast
Syklet en runde et par dager før rittet, selvfølgelig noe bedre forhold da enn under rittet, men ikke mye. Syklet da igjennom det meste av gjørmestrekkene. Måtte lørdag gå det meste pga kø. Men ser ved sammenligning på comparetracks, at jeg nok ikke tapte mer enn ca 2 -3 min på gåingen. Det går jo ikke spesiellt raskt på sykkel heller. Syns det er helt ok med bark i partier. Uten bark ville man vel sannsyligvis sunket nedi gjørmen der og. Og enda mer gåing. Fint ritt, fint vær, godt arrangert, løypa var nok så godt preparert som det lar seg gjøre. Eneste lille minuset i min bok er mye rot og dårlig organisering av utdeling av diplomer og premier, (for oss som ikke havner på pallen). Mye dataproblemer, og ble brukt for lang tid pr person. Jeg ga opp etter ca 20 min i kø. Bryr meg ikke om diplom og medalje, men de var noe muligheter for andre premier også, sokker, slanger ol.
The pen is mightier than the sword. But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
|
|
|
[Re: ruteress]
20/06/2011 07:39
|
Sykkelhue
Fersking
|
Fersking
Flott ritt! Fin kupert løype. At endel av terrengpartiene ble umulig å sykle skyldes føreforhold og at noen lengre frem i køen går av sykkelen - og kan vel ikke lastes arrangør. For meg som ikke bryr meg om premie, medalje eller diplom var dette et prikkfritt arrangement. Eneste skår i gleden var at jeg bommet på 3t drømmegrensa med 6min  Synes foresten synd på han som sto og skiftet dekk 500 m etter start når vi i pulje 5 suste forbi ham.
|
|
|
[Re: hundenjanson]
20/06/2011 09:08
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Den største grunnen til all trillingen er jo ikke at det er umulig å sykle, men at så mange blir psyka ut av gjørma, hopper av sykkelen og sperrer for de som vil sykle;-) Noen som har en idé om hvor langt fram i puljene man måtte være for å slippe all denne trillinga? Satser på bedre seeding neste år. Flott ritt! [/quote] Min er erfaring at det spiller ingen rolle hvilken pulje du stiller i. Du må være blant de første inn i terrenget. På Raumerrittet var jeg i pulje 1 (bakre del) og fikk ikke syklet i det hele tatt selv om det var mulig. På Farrisrunden var jeg i pulje 3 og var blant de første i terrengpartiet og syklet alle partiene jeg hadde evner til. Trillet kun det bratte gåpartiet og den gjørmete på slutten. [/quote] Da får jeg satse på å være mer hissig på grøten ut fra start! Var i pulje 6 iår, og hadde trodd at det skulle være en del bedre enn fjorårets debut i sistepulja. Skal vel egentlig ikke klage, for jeg gikk vel bare i første og siste terrengparti, og jeg kom meg under 3-timers grensa med noen sekunders margin:-)
|
|
|
[Re: sykkelmor]
20/06/2011 10:50
|
gnosegnatten
Medlem
|
Medlem
Morsomt ritt. Veldig kupert og variert løype. Sannsynligvis det rittet jeg har syklet som har den hardeste avslutningen. Måtte gå i siste gjørmeparti pga krampe i lår og legger, men er veldig fornøyd med 2.59 for andre gang fra pulje 4. Nanset gjør en kjempejobb med dette rittet. Brødskivene i målområdet smakte godt for en sliten skrott.
|
|
|
[Re: gnosegnatten]
20/06/2011 14:51
|
gotman
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har tips om bilder fra årets ritt?
|
|
|
[Re: gotman]
20/06/2011 15:05
|
svine
Entusiast
|
Entusiast
Som jeg skrev litt lenger opp, ligger det litt på Østlandspostens sider, http://www.op.no/sport/article5644219.eceOg så er det lenke på rittets sider til en proff fotograf som selger deltakerbilder.
It doesn't get any harder - you just go slower
|
|
|
[Re: svine]
20/06/2011 21:02
|
Skjeggspir
Entusiast
|
Entusiast
Spørsmål til de som både har kjørt Vestmarkrittet og Farrisrunden: Hvordan er disse rittene i forhold til hverandre, rent teknisk?
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
20/06/2011 21:07
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Takk til Nanset for supert ritt i år igjen. Løypa er overraskende hard og overrasker selv om man har kjørt den før :-)
Klokket inn på 2:48:37 fra pulje 4 og er fornøyd med det. Måtte gjøre mye av jobben selv, og slet litt med kramper ifra den sykt bratte gjørmebakken og inn. Men med lette gir, 2 gel's og resten av sportsdrikken på styrten så kom det seg gradvis.
Veldig deilig å sykle runden i sol, i motsetning til møkkaværet i fjor. Litt gjørme får vi bare tåle :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Skjeggspir]
21/06/2011 05:33
|
EirikO
Entusiast
|
Entusiast
Spørsmål til de som både har kjørt Vestmarkrittet og Farrisrunden: Hvordan er disse rittene i forhold til hverandre, rent teknisk? Hvis man sykler alene under tørre folhold er de kanskje ganske like, men min opplevelse var at i Vestmarkrittet var det fin flyt på stiene, mens i Farrisrunden måtte jeg traske i kø og gjørme i nesten alt som ikke var grusvei. Dermed hadde det liten betydning om det var teknisk vanskelig eller ikke. Været må sikkert ta sin del av skylda for at det ble gjørmete og vrient å sykle, samtidig som Farris samler flere folk som gjør at det blir mer kø og mer slitasje på løypa. Forøvrig synes jeg ikke at noen av rittene er spesielt vanskelige teknisk, de aller fleste klarer å sykle mesteparten av løypene under fine forhold. (Jeg starta i pulje 7 i Vestmarkrittet og pulje 3 i Farris.)
|
|
|
[Re: EirikO]
21/06/2011 07:33
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil nå si at Vestmarksrittet inneholder mye mer sti og terreng. Der går det oppover på grus og asfalt, og ned på stier.. Noen av stiene kan være småskumle i stor fart, noe man da selvsagt har:)... Stipartiene på Vestmarksrittet kommer også relativt hyppig i motsetning til Farris.
Farrisrunden er et grusritt, ala Grenserittet. Dvs at det primært går på grus og asfalt, med noen enkle stipartier undervegs. Men, rittet er vesentlig artigere enn birken feks:)
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
21/06/2011 07:59
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Farrisrunden er et grusritt, ala Grenserittet. Dvs at det primært går på grus og asfalt, med noen enkle stipartier undervegs. Men, rittet er vesentlig artigere enn birken feks:) Hva mener du med "enkle" ? Ikke slitsomme, ikke så gjørmete at man gå fortere enn man sykler ? Synes de første stipartiene er relativt enkle, men de to lengre siste partiene er vel ikke enkle ?? Sykler du igjennom hele der fortere enn noen jogger er du vanvittig god. Spesiellt med tanke på at du må kjøre slalom mellom gjørmehull og gående/liggende syklister :-) PS! Enig i at sti ikke hovedingrediensen her, og at det er ett "grusritt"++
Redigert av Frode RJ; 21/06/2011 08:00.
|
|
|
[Re: Frode RJ]
21/06/2011 09:46
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Håper at mange har lyst til å komme tilbake til Vestfold for å sykle Sandefjordrittet i slutten av juli! Personlig synes jeg det er hardere og mer variert enn Farrisrunden. Storkoste meg i terrengpartiene ifjor:-) http://sandefjordrittet.no/
|
|
|
21/06/2011 11:11
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Farrisrunden er et grusritt, ala Grenserittet. Dvs at det primært går på grus og asfalt, med noen enkle stipartier undervegs. Men, rittet er vesentlig artigere enn birken feks:) Hva mener du med "enkle" ? Ikke slitsomme, ikke så gjørmete at man gå fortere enn man sykler ? Synes de første stipartiene er relativt enkle, men de to lengre siste partiene er vel ikke enkle ?? Sykler du igjennom hele der fortere enn noen jogger er du vanvittig god. Spesiellt med tanke på at du må kjøre slalom mellom gjørmehull og gående/liggende syklister :-) PS! Enig i at sti ikke hovedingrediensen her, og at det er ett "grusritt"++ Syklet alt untatt den med bratt oppoverbakke, men denne har jeg syklet tidligere.. Forholdene var jo noe spes i år pga regn i forkant av rittet. De andre terrengpartiene mener jeg er enkle. I år testet jeg oxo å bruke stiv gaffel, men hadde nok hatt det mer komfy med demper:)
CK ELVERUM
|
|
|
21/06/2011 11:12
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og med enkle mener jeg lite knot med mye røtter og stein... Her er det lite slikt:)
CK ELVERUM
|
|
|
21/06/2011 11:17
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Syklet alt untatt den med bratt oppoverbakke, men denne har jeg syklet tidligere.. Forholdene var jo noe spes i år pga regn i forkant av rittet. De andre terrengpartiene mener jeg er enkle. I år testet jeg oxo å bruke stiv gaffel, men hadde nok hatt det mer komfy med demper:) Det er imponerende! Kunne nok ha syklet litt mer på slutten, men fikk krampe av å gå av og på sykkelen, så da valgte jeg beina noen hundre meter. Tror nok jeg kunne syklet opp det bratte om det var helt tørt, uten andre syklister i veien og gode bein :-) Synes det er passe blanding i dette rittet. Skulle det vært mer sti så skulle jeg ønske det var mer som det første partiet, hvor det er flyt og de fleste klarer å holde seg på sykkelen.
|
|
|
21/06/2011 11:19
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Og med enkle mener jeg lite knot med mye røtter og stein... Her er det lite slikt:) Du syklet over de stokkene og opp gjørmebakken etterpå ? Kjørte du i pulje 1 kanskje, der folk ikke går i kø ? :-) Joda, hvis det hadde vært helt tørt og fint er jo stiene ganske greie, men med 20-30 cm gjørme synes jeg de er tunge, spesielt når det stopper opp foran deg også.
|
|
|
21/06/2011 15:21
|
Stuf
Entusiast
|
Entusiast
Vil nå si at Vestmarksrittet inneholder mye mer sti og terreng. Der går det oppover på grus og asfalt, og ned på stier.. Noen av stiene kan være småskumle i stor fart, noe man da selvsagt har:)... Stipartiene på Vestmarksrittet kommer også relativt hyppig i motsetning til Farris.
Farrisrunden er et grusritt, ala Grenserittet. Dvs at det primært går på grus og asfalt, med noen enkle stipartier undervegs. Men, rittet er vesentlig artigere enn birken feks:) Syklet begge ritt i år, i hhv gruppe 4 og 2 og er helt enig med Otoen. Stiene på Vestmarkrittet er tildels ganske spennende, det som stopper deg er ikke gjørme i samme grad som i Farrisrunden, men du stoppes fordi du ikke er teknisk god nok eller du taper tid fordi du ikke har guts nok i nedoverbakkene. Farrisrunden er derimot ikke noe mindre hardt, jeg opplever det slik at det er svært lite hvile etter at den første mila er innagjort, man bruker krefter hele tiden. Det som er mest likt er at begge rittene blir svært godt arrangert, all honør til Asker og Nanset 
|
|
|
[Re: Stuf]
21/06/2011 16:45
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Sykla Farris for første gang i år. Til dere som har syklet det flere ganger, er det alltid søle og vått der det var som værst selv når det har vært forholdsvis tørt eller er de partiene tørre og fine da?
Drømmen er jo å sykle på stier som er tørre og ellers i god stand selv om det har kommet en slant vann. Dette er selvfølgelig avhengig av antall deltagere og hvor tidlig i rittet man starter. Kan ikke si det er sånn kjempemorsomt å trille lange distanser i sausete gjørme. Er vel kanskje derfor man heller synes det er mer kvalitet i de mindre rittene.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
21/06/2011 16:57
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Sykla Farris for første gang i år. Til dere som har syklet det flere ganger, er det alltid søle og vått der det var som værst selv når det har vært forholdsvis tørt eller er de partiene tørre og fine da?
Drømmen er jo å sykle på stier som er tørre og ellers i god stand selv om det har kommet en slant vann. Dette er selvfølgelig avhengig av antall deltagere og hvor tidlig i rittet man starter. Kan ikke si det er sånn kjempemorsomt å trille lange distanser i sausete gjørme. Er vel kanskje derfor man heller synes det er mer kvalitet i de mindre rittene. For en måned siden var det tørt og fint mer eller mindre hele veien. I terrengparti 3, på toppen av Skolapperåsen og i det siste terrengpartiet er det nesten alltid noe gjørme, men ikke så ekstremt som på lørdag, og ikke verre enn at man stort sett klarer å sykle hele veien. Løypa er for øvrig merka året rundt, så den passer bra for treningsrunder utenom rittet:-)
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
21/06/2011 18:05
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Drømmen er jo å sykle på stier som er tørre og ellers i god stand selv om det har kommet en slant vann. Dette er selvfølgelig avhengig av antall deltagere og hvor tidlig i rittet man starter. Kan ikke si det er sånn kjempemorsomt å trille lange distanser i sausete gjørme. Er vel kanskje derfor man heller synes det er mer kvalitet i de mindre rittene.
Skal man sykle på stier som er i god stand her i distriktet bør man hvertfall styre unna Farrisrunden. Her finner du uten tvil de mest nedslitte og oppbrukte stiene i distriktet, så selv styrer jeg unna denne traseen så langt det er mulig under trening.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
21/06/2011 20:03
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg har syklet dette rittet to ganger. Alltid litt vått i terrenget og særlig siste stigningen før bøkeskogen på slutten. Uansett, først/tidlig inn i første stiparti er helt avgjørende i et ritt som Farrisrunden. Lengre bak blir det kø uansett forhold på underlaget.
|
|
|
[Re: RoyE]
21/06/2011 22:34
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Skal man sykle på stier som er i god stand her i distriktet bør man hvertfall styre unna Farrisrunden. Her finner du uten tvil de mest nedslitte og oppbrukte stiene i distriktet, så selv styrer jeg unna denne traseen så langt det er mulig under trening. Har du noen tips til bra runder i området? Er relativt nyinnflyttet i Larvik, så jeg har fortsatt mye skog å utforske. Blir litt for ofte hele eller deler av Farrisrunden...
|
|
|
22/06/2011 07:59
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og med enkle mener jeg lite knot med mye røtter og stein... Her er det lite slikt:) Du syklet over de stokkene og opp gjørmebakken etterpå ? Kjørte du i pulje 1 kanskje, der folk ikke går i kø ? :-) Joda, hvis det hadde vært helt tørt og fint er jo stiene ganske greie, men med 20-30 cm gjørme synes jeg de er tunge, spesielt når det stopper opp foran deg også. Skal sies ja at jeg startet i pulje 1, men dårlige bein førte meg langt bak her.. Men, selvsagt bedre forhold for meg enn for de som starter i pulje 3 og lenger bak...
CK ELVERUM
|
|
|
|
|