I dag var det min tur til å være uheldig. På vei ned mot sentrum etter en tur i Maridalen ble jeg påkjørt av en taxi som skulle svinge til høyre inn Blåsbortveien. Jeg lå i sykkelfeltet. I følge loggen hadde holdt jeg en fart på rundt 45 rett før sammenstøtet. Det gikk heldigvis bra med meg. Jeg slapp unna med skrubbsår på albuen og en mør skinke på høyresiden. Men sykkelen har fått en trøkk, forhjulet må rettes og høyre girskifter er kraftig bøyd innover. Det er også komt ett sår på karbongaffelen. Det kan også vikre som om gaffelen er blitt vrid, evt. stemmet er vrid ut av posisjon.
I slike tilfeller er det vel bilisten som har vikeplikt for syklisten, og i så fall skylden? Han virket litt gretten når jeg nevnte ansvarsforsikring for han på telefonen i sted. Vi avtalte å møtes søndag kveld for å skrive skademeldingsskjema. Jeg ringer mitt forsikringsselskap i morgen.
Jeg ringte også politiets vakttelefon, men det virket ikke som om anmeldelse hadde så mye for seg.
Planen videre er å ta med sykkelen til et verksted i morgen for å få taksert skadene.
Er det mer jeg bør foreta meg nå? Setter pris på kommentarer og innspill. Spesielt i forhold til skyldspørsmål.
Mvh Sigurd
Redigert av Byråkratsiggen; 16/06/201119:13. Rediger grunn: Skrivefeil
Godt det gikk bra! En taxisjåfør som ikke overholder vikeplikten burde jo politiet være interessert i? Ved skade må du ta en tur til legen og få bekreftet det, men det hørtes jo ut som du kom helskinnet fra det. Lykke til!
Jeg er en passiv syklist, skjønner jeg. Aldri i verden om jeg passerer biler som sakker farten før et kryss på innsiden i sykkelfeltet...uansett om de gir tegn eller ikke. Da velger jeg å holde avstand, for å være sikker på å unngå medtrafikanter som ikke ser meg - og som er mye "større og sterkere" enn meg hvis det smeller c",)
Man skal også være oppmerksom på følgende:
"Sykler du på sykkelvei, har du vikeplikt for all trafikk på kryssende veier. Vikeplikten gjelder ikke for trafikk fra avkjørsler (bensinstasjoner, parkeringsplasser, privatveier o.l.)."
Det er ikke snakk om sykkelvei, dette er sykkelfelt. Vær imidlertid obs på at sykkelfelt avsluttes før krysset og begynner igjen etterpå. Dermed skulle man tro at paragraf 8.1, 3. setning (fletting) skulle gjelde. Regler om forbikjøring kan også være gjeldende, men her er reglene noe uklare. (Er det lov å kjøre forbi siden veibanen har to kjørefelt opp til krysset, eller er det forbudt fordi det er bare ett i selve krysset)
Nøyaktig skyldfordeling vil jeg ikke begi meg ut på, det er litt for lite detaljer for det (og jeg er ingen jurist). Relevante detaljer kan være hvor ble du truffet (Traff ditt forhjul bilen, eller traff bilen din flanke?), hvor nøyaktig i forhold til krysset ble du truffet (I.e. skjedde det før krysset eller i det).
Relevante regler:
§ 7. Vikeplikt 3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.
§ 8. Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.
Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.
§ 12. Forbikjøring 5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
I vegvesenets håndbok 60 finner jeg følgende kommentar vedrørende paragraf 7.3:
"Bestemmelsen pålegger kjørende som vil svinge, vikeplikt ovenfor gående eller syklende der det skal kjøres inn. Dette gjelder såvel sving til venstre som til høyre. Vikeplikten gjelder selv om det ikke finnes gangfelt for den gående. Videre gjelder vikeplikten selv om syklende kommer fra vegens skulder. Når det gjelder syklende som kommer fra sykkelveg, gangveg eller fortau, vises til nr. 4 nedenfor.
§ 7 nr. 3 er overtrådt når f.eks. en bilist har kjørt slik under svingmanøver at syklende som befinner seg på sin kjørebane, ikke kan passere bilen uten ved å gjøre en liten runde rundt den (Rt. 1986 side 241)"
Det er ikke umiddelbart klart om det her menes skulder på kryssende vei, men det logiske er at det gjelder langsgående skulder, så dette prinsippet burde også gjelde sykkelfelt. (IMO)
Desverre er det svært lite matriale i hb. 60 som omhandler forbikjøring til høyre, og det generelle matrialet antar i stor grad forbikjøring til venstre og lar seg ikke uten videre overføre. (Synes ihvertfall jeg)
Hvorfor skal alle anmelde saker mellom bil og sykkel? Om alle uhell skulle anmeldes, ville politiet kun sittet på kontor.
Alle kjøretøy (bortsett fra trikken) har vikeplikt fr høyre, så saken er ganske klar. Syklisten her kjørte ikke på veiens skulder, men i veibanen når sammenstøtet skjedde.
Hvorfor skal alle anmelde saker mellom bil og sykkel? Om alle uhell skulle anmeldes, ville politiet kun sittet på kontor.
Det å få omfanget av slike saker inn i den offisielle statistikken er god nok grunn. Sykkelulykker er underrapportert.
Sitat: chalshus
Alle kjøretøy (bortsett fra trikken) har vikeplikt fr høyre, så saken er ganske klar. Syklisten her kjørte ikke på veiens skulder, men i veibanen når sammenstøtet skjedde.
Så hva er den ganske klare konklusjonen her?
Jeg synes sverreb har forklart bra hva man må ta hensyn til for å avklare saken bedre. Vi vet ikke nok om hendelsesforløpet.
Jeg holder en knapp på at bilisten har skyld, og i tillegg har kjørt uaktsomt. Men det kan kanskje stille seg annerledes hvis det var syklisten som var i ferd med å kjøre forbi bilen da sammenstøtet skjedde.
Men det kan kanskje stille seg annerledes hvis det var syklisten som var i ferd med å kjøre forbi bilen da sammenstøtet skjedde.
Jeg ser ikke helt hvordan det vil kunne stille seg annerledes. En person på sykkel har lov til å kjøre forbi annet kjøretøy enn sykkel på høyre side. Dette fritar ikke den forbikjørte for noe slags ansvar eller vikeplikt ved kjørefeltskifte.
Jeg ser ikke helt hvordan det vil kunne stille seg annerledes. En person på sykkel har lov til å kjøre forbi annet kjøretøy enn sykkel på høyre side. Dette fritar ikke den forbikjørte for noe slags ansvar eller vikeplikt ved kjørefeltskifte.
Uten å legge skyld på trådstarter så vil jeg si at det er brudd på §3 å komme i 45 km/h på innsiden av en bil som man ser er i ferd med å senke farten rett før et kryss. I tillegg er det litt teit. Men hvis denne taxien passerte syklisten i 60 km/h og tok gatehjørnet med skrikende dekk så stiller saken seg selvfølgelig annerledes. (@Diablito: +1)
Det er riktig kryss som er avbildet og det er linket til.
Jeg vil si at han traff meg.. Jeg har skader på venstre side av mitt forhjul, dvs. det har komt noen sideveiskast i det, og hendelen på hjulhurtigkoblingen ble presset inn mot gaffelen som har fått et sår. Jeg rakk å svinge ørlite når jeg så bilen komme, så treffpunktet på bilen var delvis sideveis. Kontaktpunktet på bilen var helt foran over høyre forhjul. Jeg husker jeg så merker på hjulbuen.
Jeg hadde fart rett forover, han svingte mot høyre og traff meg. Han har nok ikke sjekket blindsonen før han begynnte svingen, og traff meg før svingen var avsluttet.
Har nettopp vært i kontakt med mitt forsikringsselskap, deres mening var at dette er noe som må dekkes av sjåførens bilforsikring (kanskje ikke så overaskende at de mente det).
Takk for gode innspill!
Redigert av Byråkratsiggen; 17/06/201109:00. Rediger grunn: Skrivefeil 2
Er det ikke greiest å innse at man er en myk trafikant å heller oppføre seg deretter? Ikke tviholde på sin rett - eller tro og tenke og håpe at bilisten ser deg og viker?
Sier ikke at det ble gjort noe galt eller lite lurt av trådstarter - men jevnt over virker det som mange har feil innstilling når de racer rundt på veiene på to hjul.
Min innstilling er at enhver annen trafikant er en idiot inntil det motsatte blir bevist.
Selvfølgelig må en myk trafikant tenke over hva han begir seg ut på i trafikken, men det er ingen grunn til ikke å kjempe for sine rettigheter om uhellet først er ute.
Som Dan sier er det kanskje ikke så lurt å kjøre på i full fart hvis en ser at en bilist bremser ned for å svinge, men om trådstarter gjorde det vet jeg ikke. Reglene gir uansett en kjørende som skal skifte felt vikeplikt for all trafikk i feltet hvor han skifter til.
Men det kan kanskje stille seg annerledes hvis det var syklisten som var i ferd med å kjøre forbi bilen da sammenstøtet skjedde.
Jeg tenkte på det tilfellet at syklist kjører forbi bil i krysset, og på høyre side, mens bilisten svinger inn til høyre. Da gjelder også dette:
Sitat: TR § 12
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,...
For at pkt. a) skulle redde syklisten fra å bryte § 12.5 i dette tenkte tilfellet, tror jeg sykkelfeltet måtte vært gjennomgående i krysset.
Byråkratsiggen. Jeg var utsatt for nesten det samme for noen år siden. Her er mine råd.
1) Gå ti legen så fort du kan 2) Ring ditt forsikringsselskap og spør hva du skal gjøre. Noter alt fra samtalen 3) Skriv skademelding NÅ og send dit. 4) Lag en anmeldelse NÅ og lever med en gang. 5) Ta med sykkelen f.eks til Sørensen for å få taksert skadene så fort som mulig, f.eks på mandag. Noter deg det du finner selv.
Dette forsikringsoppgjøret vil gå på bilførers objektive ansvarsforsikring. Det bør gå ganske greit av seg selv når det er i systemet. Men du trenger å dokumentere alt. Derfor også anmeldelsen, som helt sikkert vil henlegges. Om sjåføren vil eller ikke vil skrive under på noen skademelding på søndag har lite å si for oppgjøret. Men om han nekter for å ha vært der vil anmeldelsen hjelpe deg i forhold til politiet.
Legebesøket er for å sikre deg om det dukker opp noe etter hvert som henger sammen med dette uhellet. Det er ikke utenkelig, og har du ikke legeundersøkelse som er så fersk som mulig vil du kanskje ikke få noen ting.
Har selv gjort akkurat det samme (hadde kun reg.-nummer, der og da var jeg mere opptatt av en medsyklist som lå besvimt i grøfta enn skriving av skademelding) og erfaringen er den samme.
Først vil jeg bare si at jeg ser på meg selv som en syklist som tar hensyn. Jeg stopper alltid for rødt lys, selv om det ikke er trafikk i nærheten, og jeg stopper for fotgjengere selv om jeg ser at de er villig til å slippe meg frem først. Men det er ingen tvil om at jeg i denne situasjonen kunne og burde vært mer forsiktig. Man kan vel si at jeg har lært en lekse, og kommer til å være mer forsiktig og aktpågivende framover. Men gjort er gjort, og da ønsker jeg å forfølge mine rettigheter.
Imidlertid blir jeg veldig usikker angående det som skrives om jussen her og forbikjøring i kryss og skyldspørsmål.Særlig i forhold til en eventuell anmeldelse. Jeg ringte som sagt vakttelefonen til politiet, og de har samtalen på bånd.
Slik jeg ser det og har forklart i mitt andre innlegg, så svinger han inn i meg når jeg er på vei rett frem. Er det slik at jeg, som er på innsiden må vike når bilisten skal svinge til høyre i krysset/innkjørselen siden sykkelfeltet ikke er gjennomgående?
Som tidligere nevnt gikk det bra med meg. Jeg landet på siden og rullet rundt, og fikk bare et lite sår på albuen og er litt sår i skinka. Hodet var ikke nede i asfalten, ingen sleng (fallet var i fatsretningen) og jeg har ingen smerter noe sted.
Jeg har snakket med mitt forsikringsselskap, og de sender meg skademeldingsskjema. Jeg kommer til å fylle det ut på forhånd, og sender det på mandag - skal møte sjåføren søndag kveld.
Skadene på sykkelen skal jeg prøve å få taksert i dag - håper det er noen sykkelbutikker som har tid til å se på den på kort varsel.
Jeg ringte som sagt vakttelefonen til politiet, og de har samtalen på bånd.
Glem det. Anmeldelse må til om noe dukker opp etter en tid. Og forsikringsselskapet kommer helt sikkert til å spørre etter det.
Sitat: Byråkratsiggen
Som tidligere nevnt gikk det bra med meg. Jeg landet på siden og rullet rundt, og fikk bare et lite sår på albuen og er litt sår i skinka. Hodet var ikke nede i asfalten, ingen sleng (fallet var i fatsretningen) og jeg har ingen smerter noe sted.
Og i morgen? eller i overimorgen. Du er ikke sikker på det. Og ikke legen heller. Men har du en undersøkelse som sier at du har falt av sykkelen i 45 km/t så er det mulig at du blir dekket for ting som ikke har dukket opp enda.
Det er lett å tenke at den slapp jeg heldig fra, og man gjør som oftest det. Men ikke alltid.
Jeg har snakket med mitt forsikringsselskap, og de sender meg skademeldingsskjema. Jeg kommer til å fylle det ut på forhånd, og sender det på mandag - skal møte sjåføren søndag kveld. [/quote]
fint.
Sitat: Byråkratsiggen
Skadene på sykkelen skal jeg prøve å få taksert i dag - håper det er noen sykkelbutikker som har tid til å se på den på kort varsel.
Lever den i alle fall, så er det gjort. Det haster ikke så inmari med resultatet. Men ikke forsink prosessen.
Har nettopp vært i kontakt med mitt forsikringsselskap, deres mening var at dette er noe som må dekkes av sjåførens bilforsikring (kanskje ikke så overaskende at de mente det).
Helt til de oppdager at taxien har samme forsikringsselskap.
Imidlertid blir jeg veldig usikker angående det som skrives om jussen her og forbikjøring i kryss og skyldspørsmål.Særlig i forhold til en eventuell anmeldelse. Jeg ringte som sagt vakttelefonen til politiet, og de har samtalen på bånd.
Støtter Larsb her. Gjør alle de formelle grepene. Har du gjort en feil så har du gjort en feil, den kommer du ikke unna uansett. (Uten at jeg med det sier at du har skyld, som sagt vet jeg ikke nok til å gjøre noen vurdering)
Når det gjelder opphør av kjørefelt så sier paragraf 8.3 at begge kjøretøy skal tilpasse farten til hverandre og innordne seg i en enkelt fil.
Kanskje skulle du bremset, kanskje skulle ikke bilen bremset.
Uansett virker det svært sannsynlig at bilen ikke overholdt vikeplikten etter paragraf 7.
Slik jeg ser det og har forklart i mitt andre innlegg, så svinger han inn i meg når jeg er på vei rett frem. Er det slik at jeg, som er på innsiden må vike når bilisten skal svinge til høyre i krysset/innkjørselen siden sykkelfeltet ikke er gjennomgående?
Bilisten har i denne situasjonen vikeplikt etter trafikkreglenes pr.grf 7.3. Det som kommer fram i skaderapporten, vil avgjøre om selskapet kommer til å vurdere medvirkning fra din side.
Sykkelfelt er aldri gjennomgående i høyreregulerte kryss. Det er kun på forkjørsvei feltet markeres gjennom kryss.
Det går fort nedover Maridalsveien. Av hensyn til egen sikkerhet velger jeg å ligge i veibanen litt utenfor sykkelfeltet. Hvis jeg ligger i sykkelfeltet helt inne til høyre føler jeg at det er mindre sjanse for å bli sett av bilister som kan finne på og kaste bilen sin like foran sykkelen min. Det er ingen tvil om at det er taxien som har skylden her, men hvis du hadde ligget utenfor sykkelfeltet er det ikke sikker den hadde gjort den samme farlige svingen rett foran deg.
Helt til de oppdager at taxien har samme forsikringsselskap.
Hokus, pokus, skylddeling
Det spiller INGEN rolle for siggen. Om det er skylddeling så vil i tilfelle siggens ansvarsforsikring (innboforsikringen) dekke skadene på bilen, mens bilistens ansvarsforsikring dekker både materiell- og personskader hos syklisten. Fordi innboforsikringen verken har egenandel på ansvarsskader eller bonustap så har forsikringsselskapet ingenting å hente på en slik praksis. De gjør det da heller ikke. For at syklistens erstatning skal settes ned må han ha vært grovt uaktsom, hvilket han utfra beskrivelsen ikke har vært her.
Av hensyn til egen helse, ref f.eks. Viggos innlegg over: Man kan/bør (les: MÅ!!) gjerne ligge ute i samme felt som bilene og/eller selv i sykkelfeltet holde tilstrekkelig avstand til å kunne stoppe om noen svinger uten å gi tegn.
Godt det gikk noenlunde bra med deg. Krysser fingrene for at det fortsetter, men følg rådene fra LarsB.
Takk for all engasjement og gode svar. Jeg setter stor pris på det!
Ny telefon til forsikringsselskapet, snakket både med juss og bilskadeavdelingen som sier at en anmeldelse ikke vil være nødvendig i forbindelse med forsikringsoppgjøret.
For sikkerhetsskyld tar jeg en tur til legevakten nå og får en undersøkelse slik at jeg har det i bakhånd.
Snakket med Sørensen sykler som sa at jeg bare kunne stikke innom i dag, så skulle de se på sykkelen.
En kjenning var ute for det samme, bilist som ikke overholdt vikeplikt og meide ned syklist som kom på gang- og sykkelsti. Da syklist med fatle ankommer politikammer for å anmelde svarer politijurist "fillesak, du kan ikke bevise brudd på vikeplikt, se deg heller for neste gang".
Sørensen sykler sitt foreløpige estimat er at det vil koste 7000 kroner inkludert takst og arbeid å utbedre skadene. Forhjulet må byttes, det subber i bremsene på begge sider (fulcrum racing 3). I tillegg vil de av sikkerhetsmessige årsaker anbefale å bytte karbongaffelen som har fått en trøkk på venstre siden,den har et synlig sår. Det var også noen mindre kosmetiske skader på begge girskifterene, samt at bakskifteren må rettes opp. Setet har også fått noen skrammer. Rammen er 3mm ut av senter.
Taxisjåføren er informert om foreløpig kostnadsanslag, og vi har avtalt å møtes søndag kveld for å fylle ut skadeskjema. JEg tror derfor ikke han kommer til å nekte å ha vært på stedet - Taxisentralene har vel god oversikt over hvor bilene er til enhver tid? GPS i bilen er vel også rimelig standard, nå kan han vel evt. slette loggen..
Redigert av Byråkratsiggen; 17/06/201120:04. Rediger grunn: skrivefeil