Ja, da tenkte jeg å prøve meg på en byggetråd. Planen er å bygge en Ragley Bagger 288 med deler jeg har akkumulert over en lengre periode. Her blir det el cheapo hele veien. Gøy tror jeg det blir uansett. Jeg gleder meg som en unge til å begynne, men datoen for ramma er nå mars. Må bare huske hvor jeg gjorde av tålmodighetskremen.
Foreløpig har jeg:
Shimano SLX krank med lager. Shimano SLX triggere. Shimano HG50 krans. Nukeproof Generator hjulsett. Nukeproof Warhead 80cm styre eller Easton Havoc karbon 75cm (i et svakt øyeblikk fant jeg ut at karbon var tingen) . Marzocchi All mountain 2 160mm med ETA. 2006 modell. SLX bakgir vurderes, men jeg har et Saint M810 som kan brukes inntil videre.
Ramme: Jeg er 186cm og tenker at 18" må være riktig størrelse for meg. Den kommer i to farger, Mmmbop og Dad’s denim. Jeg har lyst på grønn, men det blir vel helt kræsj med hjulsettet som er gult. Jeg bestilte svart med gule detaljer fra CRC, men fikk gult! Det var vel eneste som var igjen på lageret. Reultatet blir noe ala en John Deere fargemessig
Skivebremser: Tenkte på Elixir, men er åpen for andre forslag.
Setepinne: Jeg har lyst på en juksepinne. Får se om det lar seg gjøre.
Krankgir: SLX.
Pedaler: Jeg har lyst til å prøve klikkpedaler. Ser på XTR trail som førstekandidat.
blir jo grisetøfft jo ramma ser sweet ut for å si det mildt. grattiz
Hehe, ja, det blir nok en morsom. Mongoen er jo tung å dra på i bakkene, så denne tror jeg blir bra.
Sitat: Santacruz
Dritkul ramme, men 18" høres lite ut. Hva er målene på den? Selv er jeg 187 og sykler på 19", men kan nok like godt ha 20"
Jeg har kjøpt sykler i både 17"(Hard Rocx) og 18"(Nakamura Summit). I følge Ragleys sider , så skal jeg ha 18". Dette gjelder vel de utgåtte modellene med 140mm gaffel og 25% sag. Jeg er redd jeg får en veldig utstrakt stilling på en 20", men det blir kanskje ikke så ille?
Send en mail til Brant, han svarte meg raskt og godt når jeg hadde en del spørsmål når jeg skulle bygge en Blue Pig. Jeg endte opp med 20", og jeg er 187. Har prøvd min kompis sin 18" og den føltes alt for liten for meg. 20" er perfekt Hør med Brant om dette er et relevant sammenligninsgrunnlag.
Med fare for å synse vil jeg tro at Nakamura Summit er en sykkel som oppmuntrer til en utstrakt sittestilling i høyere grad enn en Ragley Bagger. På Ragleyen vil du kanksje ofte ha setet en god del lavere, samt bruke styre med oppsving. Styreframspinget vil også sannsynligvis være vesentlig kortere.
Lykke til med byggingen, Ragley har artige sykler! Blir kjekt å se hvordan dette blir.
Nå har jeg sendt en epost til Brant, så får vi se hva han sier. Fikk nettopp svar, og han sier jeg bør gå for en 17". Han er litt høyere enn meg og synes 17" var komfortabel.
Ja, sitter veldig utstrakt på Nakamuraen. Har prøvd med kortere stem og riserbar, uten særlig hell.
Nå har jeg kjøpt et par Big Betty fra bikedeal.no og Ashima Airotor fra MCsport i Polen.
Hva slags bremser vil dere anbefale?
Redigert av SgtPepper; 22/02/201107:49. Rediger grunn: Fikk info om størrelse
Vanskelig å komme med noen fasit, men tipper 18' vil være ganske riktig. Slik jeg ser av nettsiden så har den relativt langt overrør.
Har selv en on-one inbred 456 i 20' med 120mm gaffel og den er på den lange siden for meg(Bevisst valg) på 187. Den er noe lenger enn din 18', men den har også noe brattere vinkler.
Angående bremser så synes jeg stort sett alt som er nyluftet og har tilstrekkelig store skiver er ok. Du kan egentlig ikke gå feil med hverken Avid, Shimano, Formula eller Hayes.
Har du vurdert Hygia bremser? Jeg har et sett selv, men har ikke prøvd dem enda pga bygging. De er lette, billige og pene. Mulig de ikke er konstruert for veldig hard kjøring, men det finnes endel tester og omtaler på nett. Jeg ga 1400,- for komplett sett med 160mm skiver f/r
Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.
Har du vurdert Hygia bremser? Jeg har et sett selv, men har ikke prøvd dem enda pga bygging. De er lette, billige og pene. Mulig de ikke er konstruert for veldig hard kjøring, men det finnes endel tester og omtaler på nett. Jeg ga 1400,- for komplett sett med 160mm skiver f/r
Hygia så fine ut de. Pluss for å bruke XT/XTR-klosser.
Sitat: Supermann
Ebay + avid elixir er heller ikke noen dyr kombo...
Jeg har et par fra 08. God bremsekraft, men hendelen detter ut til ytterste posisjon når det rister. Så lenge man har fingeren på bremsen er det ikke noe problem. Har et par 2011 Code, som kan stille hendelen og den holder seg på plass. Er det sånn på alle nyere Elixir også?
Ja, dette var vanskelig I følge CRC, så har 17" en TT på 23,2 og 18" 23,5. Hvor mye vil det utgjøre i praksis?
Skal du bruke sykkelen din oppover også så ville jeg nok valgt den lengste av de to. Lang sykkel er heller ingen ulempe nedover. Finjustering gjøres med styre og stem.
Legg også merke til at seterørsvinkelen er forskjellig mellom de to størrelsen så den effektive overrørslengdedifferansen er om mulig enda større.
Hva angår bremser så vet jeg ikke helt hva som er driftsikkert og ikke. Jeg har hatt mange forskjellige bremser(Shimano, Hayes, Avid og Hope) de siste årene og ikke hatt noen problemer av noe slag med noen av dem(utover kloss og oljebytte). Har blant annet et sett 5 år gamle Hayes HFX-9 som fremdeles er i bruk med perfekt funksjon. Disse er riktignok oppgradert med goodridge-kabler.
Ja, jeg leste et sted at Ragley øker seterørsvinkelen i takt med rammestørrelsen for at den skal klatre bedre.
Hvor mye finjustering kan jeg gjøre med styre og stem, når den er ment for korte stem? Jeg har allerede kjøpt to styrer uten så mye rise(i mangel av et bedre ord). Jaja, gaffelen har ukuttet styrerør, så da kan jeg heve styret på det viset
Jeg bruker de Elixir-bremsene jeg har enn så lenge, så får jeg lese meg opp på andre modeller.
Nå er jeg snart ferdig med sykkelen. Jeg endte opp med noe HELT annet enn en Bagger 288.
Specs: Canyon Nerve ES 2007. Rockshox Revelation SL dual air 140mm. Mavic EX721 på Switch EVO nav. Easton Havoc karbon styre. Syncros 90mm stem. XTR Trail pedaler. Elixir R bremser. Må spare til XTR Trail bremser. Rockshox Reverb setepinne. Shimano SLX krank med et drev med E13 Turbocharger. Shimano Saint bakgir med SLX skifter. Schwalbe Big Betty evt. Continental Rubber Queen.
Utfra det lille jeg fikk prøvd sykkelen på plassen her, så ser det ut til at det blir mye gøy i skogen fremover. Nå gleder jeg meg til å dra til Rjukan i to dager!
Nei, kjøpte og solgte med omtrent like mange bulker tror jeg
Tror du får mye moro med den der. Hovedgrunnen til at jeg solgte var at jeg synes den var akkurat litt stor. Etter setehøyden å dømme så er du nok et hakk eller to høyere enn meg.
Jeg har bare hatt en tur, men jeg synes det var en veldig gøyal sykkel i forhold til Canyon Nerve. Den klatrer bra med senkefunksjonen på gaffelen og den går veldig godt nedover. Jeg kunne slippe bremsene mer når jeg syklet på denne. Om det er sykkelen eller meg er ikke godt å si. Det var også godt å bruke flatties igjen. Jeg mangler dog en kjedefører for kjedet hoppet av i hytt og pine. Det gjeder å stramme alle bolter godt før man skal ut. Det ristet og skranglet fælt og en bolt datt til slutt ut.
kjedefører = mrp g2mini sl ikk spesiellt dyr heller . hehe , nå er je villt frista til å dra på med hardtail igjen hehe (og je som spare til ny full suss rigg )
sorte får* kjør hardt_kjør stil kjør MAXXIS uten tvil drift !
ja , tipper det funker greit med enkel fører også tenker på ein sånn banshee spitfire ell kanskje 29er fs men back te kjedefører hehe har to g2sl mini og e bare 110% fornøyd med dem ,, gjør jobben , er lett som fy , enkel å montere , og du få non kule farger te den også