"Har du lyst til å dø?"
|
Re: "Har du lyst til å dø?"
[Re: klev1]
10/06/2011 18:01
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det er uthengingen jeg synes er helt feil. Særlig når den skjer på såpass tynt grunnlag. Da vurderer vi det forskjellig. Jeg ser denne førerens atferd som så oppsiktsvekkende kritikkverdig at det er på sin plass å vise den fram.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
10/06/2011 18:09
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Ok, jeg linker opp videoen din på en antisyklist-facebookgruppe, siden jeg synes den viser hårreisende kritikkverdig adferd fra syklistens side, både i trafikken og på nett. Legger også ved en link til denne tråden.
|
|
|
[Re: Alltid sliten]
10/06/2011 18:16
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Orker ikke lese igjennom hele tråden, Faktisk det mest foruftige som hittil har blitt sagt i denne tråden  ..og hvis du "alltid er sliten" skjønner vi også hvorfor! Til trådstarter: Bruk heller noen kroner på dette istedet for et dyrt hjelmkamera!
|
|
|
[Re: Sparksykkel]
10/06/2011 18:19
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo ikke kjøringen til bilføreren som henges ut i videoen, det er hans enorme overreaksjon og munnbruk, som jo var helt ubegrunnet.
|
|
|
[Re: FHanserud]
10/06/2011 18:21
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Selv om jeg i går skrev at det er 220 grader sett på flyfoto så skrev jeg denne gang om hvordan utkjøringen ligger plassert sett fra bakkeplan, om utkjøringen ligger til venstre eller høyre for området i midten med steiner, gress, trær, russ osv. Skilting som du nevner nå skal selvfølgelig følges. Det vi diskuterer er vel heller plassering når det ikke er skiltet. Det holder å medbringe et eller to velfungerende øyne. Så kikker man rett frem og ser på den veien man skal kjøre ut. Her ligger den til venstre for midten av rundkjøringen. Da velger bilister venstre felt. Hvis ett bredt felt, med plass til bil+sykkel, legger en bilist seg til venstre. http://terrengsykkel.no/ubb/images/icons/default/lightbulb.gifSyklist kan gjøre det samme. Eller kjøre "lang venstresving". Jeg liker ikke det siste, med mindre jeg har full kontroll på trafikken fra innkjøringene som passeres. P_Dalen har tydeligvis samme oppfatning. I videoen: Merk ventende bil fra høyre som passeres i første rundkjøring. Den venter helt utenfor vikepliktsmerkene. Det er etter min oppfatning en sjeldenhet at bilister stopper slik. Du ville altså lagt deg inntil den høyre kanten om du skulle "rett fram" i denne rundkjøringen? (Det går ingen vei til venstre) 
Redigert av FHanserud; 10/06/2011 19:12.
|
|
|
Re: "Har du lyst til å dø?" Satan i Gatan..
10/06/2011 18:28
|
pinwiz
Besatt
|
Besatt
..eller nei,det var Veronica Maggio det.Kul albumtittel,sånn halvveis tyggispop.
Men kjære kamerafetisjister,alvorlig talt,tune inn Kitchie Kitchie Ki Me O på iPoden når dere beveger dere i rushen neste gang,hør på Everything Burns.Spill høyt. 7.41 minutter pur lykke.Omtrent den tiden det tar meg og grisesykle hjemmefra og til jobben.(Uten hjelm,tenk det.) Jeg lover at dere glemmer grinete medtrafikanter og rundkjøringsproblematikk.Jeg er sikker på at dere blir skikkelig glad i deres medmennesker. Kanskje dere t.o.m glemmer å poste de derre "å guud se hva han gjør mot meg"-videoene deres på et forum som ellers viser formstigning.
Hva ville Lemmy gjort.......?
|
|
|
10/06/2011 18:32
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg til dårlige sykkelferdigheter, ønsker jeg også å henge ut trådstarter for hans enorme overreaksjon på tilsnakk for nevnte sykling, med påfølgende dårlig nettikette og uthenging av folk bl.a. med bruk av nedsettende kommentarer om vedkommendes yrke.
Redigert av klev1; 10/06/2011 18:33.
|
|
|
10/06/2011 18:38
|
Åsmund Olsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bor 200 meter nedenfor rundkjøringa, og vet godt hvordan den kjøres. Jeg kjører den nøyaktig likt selv, om det ikke kommer noen fra de andre veiene. Men om det er andre folk på veien, er det lurt å være litt tydelig, for å unngå uhell. Om du ikke skjønner det, er det kanskje greit å ta en liten sykkelpause. Andres idiotiske kjøring rettferdiggjør ikke at du sykler tilsvarende.
Grunnen til at jeg lar meg irritere av dette, er at du selv synes du er så innmari smart og flink, og velger å henge ut andre med videoklippene dine, til tross for at begge de to trådene jeg har fått med meg at du har gjort det i, har vært tvilstilfeller som har skapt stor debatt selv på et sykkelforum. Håper vi får se en video med syklingen din, filmet fra en bilists synsvinkel, på en Facebook-gruppe som henger ut syklister. Du er jo åpenbart overbevist om at disse er ute etter deg. Kanskje du da forstår at du, om du føler deg truet på livet i trafikken og finner det nødvendig å filme for bruk i en evt. rettsak, godt kan la videoene ligge på din egen datamaskin inntil du trenger å bruke de som bevismateriale. Godt sagt/skrevet. Jeg velger også å utheve et vesentlig poeng.
It's never gonna be mainstream like football. -Cav Lørenskog CK
|
|
|
10/06/2011 18:50
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo ikke kjøringen til bilføreren som henges ut i videoen, det er hans enorme overreaksjon og munnbruk, som jo var helt ubegrunnet. Klarer ikke la vær å kommentere! Hans ord kanskje, ja. Men ikke hans reaksjon! (Unntatt presset på syklist etter siste rundkjøring) Hvem har ikke kommet med karakteristikker når man er forbannet? *Ironi modus* Eksempelvis: Slik som faens kvinnfolk som ikke kan kjøre eller en mann med hatt i trafikken, eller se den idioten som sykler på rødt lys, eller rett og slett "DUST"!! *Ironi modus slutt* Jeg bifaller ikke reaksjonen, men har noe forståelse for den.
|
|
|
10/06/2011 19:30
|
Snakepit
Medlem
|
Medlem
Ikke rart det skjer ulykke i rundkjøringer, når det finnes folk som definerer "rett frem" geometrisk... Ta deg en tur opp i rundkjøringen og se hvordan helt normale trafikanter praktiserer kjøring fra Vitaminveien til Kristoffer Aamotsgate. Det du vil se, er dette: Både bilisten og du forserer rundkjøringen på en måte som er kritikkverdig. Nå kan det jo sies til DITT forsvar at du som syklist opplagt har vanskeligere for å endre fartsretning brått, slik at det ut fra en beregning av din fart bør være åpenbart at du antakeligvis har tenkt deg rett fram istedenfor til venstre. Men feilen du begår her, og i din første video, er at du "kutter" rundkjøringen. Det er noe du kun unntaksvis skal gjøre, uavhengig av hva slags farkost du bruker, og unntaket er «søren, jeg tabbet meg ut og klarte ikke å la være». Som nevnt tidligere - jeg har forsøkt å følge din regel-bokstavtro metode i denne rundkjøringen, og ble da påkjørt av motorsykkel som skulle opp Sandakerveien.
Det finnes et alternativ, og det er at du legger deg midt i det du oppfatter som «høyre» felt inn i rundkjøringen (selv om det her ikke er markert flere felt), og så følger du dette gjennom rundkjøringen, men i en bue. Da er det tydelig at du ikke har tenkt deg umiddelbart til høyre, og du gir i tillegg mulighet for andre til å forutse hva du har planlagt. For å komme dere i forkjøpet: Jada, skyggen avslører at jeg ikke ga tegn da jeg skulle ut av rundkjøringen. Unnskyld! På sykkel er det av og til risikabelt å skulle gi tegn, og her er du i en risikabel manøver (du må ha begge hendene på styret for å kunne stanse på oversiktlig strekning, ergo har du ikke vært varsom nok til å kunne gi tegn). Jeg tror de fleste trafikanter har forståelse for at syklister ikke alltid kan veive med en arm for å signalisere påtenkt kjøreretning, men da er det ESSENSIELT at du som syklist plasserer deg på en måte som gir tydelig signal om hva du har tenkt å gjøre. I begge dine videotilfeller viser du at du ikke er særlig flink til å gi slike signaler, dessverre, og det gjør at andre blir usikre på hva du vil eller gjør feil antakelse. ... Når det gjelder syklingen din før første rundkjøring, dvs. på strekningen fra der du har svingt inn i Vitaminveien, hvor andre har kritisert deg for å sykle vinglete - den kritikken virker urimelig for meg. Her er underlaget opplagt av en slik karakter at du som syklist ikke trygt kan holde deg på en rett og fin linje uten videre. Sånn er hverdagen mange steder i bytrafikken, og det bør jo være en ærlig sak - for både tohjulinger og firhjulinger.
|
|
|
[Re: Snakepit]
10/06/2011 20:09
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Vitaminveien er helt fin å sykle på den første strekningen, med mindre man har en sykkel utstyrt med skateboardhjul.
|
|
|
10/06/2011 20:42
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Da vurderer vi det forskjellig. Jeg ser denne førerens atferd som så oppsiktsvekkende kritikkverdig at det er på sin plass å vise den fram. Det er jeg helt enig med deg i. Jeg er også med i ett bilforum og der for du mye støtte av andre. Slike forum tiltrekker seg jo mange som hater sykelister men jeg blir oppriktig glad når flertallet faktisk har et sakelig og balansert syn selv om de er bilister.
|
|
|
11/06/2011 09:02
|
Snakepit
Medlem
|
Medlem
Vitaminveien er helt fin å sykle på den første strekningen, med mindre man har en sykkel utstyrt med skateboardhjul. Som landeveissyklist pleier jeg å holde hjulene mine unna sprekker og ting som ser ut som sprekker i asfalten, slik at jeg ikke skaper en ulykke. YMMV.
|
|
|
[Re: Snakepit]
11/06/2011 10:53
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Når jeg sykler på single speeden med landeveishjul, bruker jeg å ta ollie over småtterier i asfalten, slik at jeg ikke skaper en ulykke 
|
|
|
11/06/2011 11:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vad ær egentligen problmet med att sykla i sykkelfeltet i den dær situationen i stællet før att førsøka bestæmma øver hur bilisten kør? Kør i sykkelfeltet och lått bilisten køra om och ha en trivelig tur till jobb.
Mener du at jeg burde lagt meg til høyre i sykkelfeltet på strekningen før første rundkjøring, og invitert ham til å legge seg rett ved siden av? Ja, varfør inte? Om du inte ville ha honom på sidan så kunde du ju också bromsat lite och kanske förlorat en sekund.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/06/2011 12:00
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Skjønner godt at bilisten blir frustrert over måten du sykler på her. Først virrer du ut og inn av sykkelfeltet, og så drar du rett over til venstre og sperrer for han. Ikkje brrrraaa...
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
11/06/2011 13:55
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tja. Han kunne kanskje vært tydeligere på at han ikke kjørte i sykkelfeltet, men med en diger varebil rett bak er det jo fort å bli stresset.
Siden bilen bak åpenbart var agressiv hadde det kanskje vært bedre å ligge midt i feltet ved inngangen til den andre rundkjøringen for å sperre bilen bakfra helt, men det er jo egentlig litt uhøflig det også, samt vanskelig å vurdere dithen der og da.
Man må uansett ut av sykkelfeltet på et tidspunkt her siden det ikke finnes i rundkjøringen, og sykkelfeltet ser noe smalt ut til tider.
Det som er umulig å vurdere på videoen er hvorvidt syklisten ble presset av at varebilen kom for nære, det kan ha hatt betydning for syklistens plassering i veien.
|
|
|
[Re: sverreb]
11/06/2011 14:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja. Han kunne kanskje vært tydeligere på at han ikke kjørte i sykkelfeltet, men med en diger varebil rett bak er det jo fort å bli stresset. Hvis man ligger i sykkelfeltet så har man vel ingen grunn til å bli stresset av en bil som ligger i det vanlige kjørefeltet. Hvis man ligger midt i sykkelfeltet så spiller det jo ingen rolle om varebilen ligger litt foran, rett ved siden eller rett bak. Hvis det gjør det så har jo ikke sykkelfelt noen som helst hensikt, siden syklister da uansett vil kreve at bilister gjør en ordentlig forbikjøring med kryssing av midtlinjen. (Som bilist prøver jeg uansett å holde god avstand, bare så det er sagt.)
|
|
|
11/06/2011 14:40
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Tja. Han kunne kanskje vært tydeligere på at han ikke kjørte i sykkelfeltet, men med en diger varebil rett bak er det jo fort å bli stresset. Han ligger jo i sykkelfeltet. I starten av videoen har han retning mot sykkelfelt, men legger seg ut og i en slags 50/50 posisjon. 0:20 inn i video har han dratt seg til høyre og sånn ca. midt i sykkelfeltet. Rett før rundkjøringen, etter fotgjengerovergangen drar han over til venstre og sperrer for bilen bak. Er det rart fyren blir forbannet? Forøvrig er det jo bare å se på hvordan syklisten som ligger et stykke foran P. Dalen sykler her. Ser veldig riktig ut etter min oppfatning.
Jens
|
|
|
11/06/2011 15:06
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
formerly known as Erik Angvik
P Dalen du sykler feil i andre rundkjøring ferdig snakket. Drit i hva reglene sier hvis du plasserer deg riktig blir det ikke noe bråk sånn er det bare du kjønner det hvis du tar lapen på trailer. Problemet er at Domannen er dust og du er dust når to duster møtes blir det kaos, ikke diskuter noe mer be meg og alle di som sier at du kjører feil i andre rundkjøring om unnskyldnig, så er alt greit. Og Mr Safty husk alltid å dra på bakhjulet i trafikken da får du RESPEKT, morra'di  God pinse gutter og lykke til  Erik
Redigert av Erik Angvik; 11/06/2011 15:08.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
[Re: fredriks]
11/06/2011 16:16
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Vad ær egentligen problmet med att sykla i sykkelfeltet i den dær situationen i stællet før att førsøka bestæmma øver hur bilisten kør? Kør i sykkelfeltet och lått bilisten køra om och ha en trivelig tur till jobb.
Mener du at jeg burde lagt meg til høyre i sykkelfeltet på strekningen før første rundkjøring, og invitert ham til å legge seg rett ved siden av? Ja, varfør inte? Om du inte ville ha honom på sidan så kunde du ju också bromsat lite och kanske förlorat en sekund. Se igjen. Ved 0:19 er det en midtrabatt. Jeg ville ikke ha en diger brødbil ved siden av meg her. Når man sykler i samme fart som trafikken ellers, er det helt meningsløst om man skal bremse ned for å slippe forbi alle som ligger bak, og deretter opprette ny avstand til den som har kjørt forbi. Dette er bytrafikk, og det kommer biler bak hele tiden. Skal man bremse ned og slippe forbi alle, når det er et alternativ å følge på i trafikkens tempo?
|
|
|
11/06/2011 16:21
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Skjønner godt at bilisten blir frustrert over måten du sykler på her. Først virrer du ut og inn av sykkelfeltet, og så drar du rett over til venstre og sperrer for han. Ikkje brrrraaa... Som sagt før, dette må betraktes i lys av at bilisten lå tett bak og presset, til tross for at jeg holdt samme fart som bilen foran.
|
|
|
[Re: Dan]
11/06/2011 16:38
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hvis man ligger i sykkelfeltet så har man vel ingen grunn til å bli stresset av en bil som ligger i det vanlige kjørefeltet. Hvis man ligger midt i sykkelfeltet så spiller det jo ingen rolle om varebilen ligger litt foran, rett ved siden eller rett bak. Hvis det gjør det så har jo ikke sykkelfelt noen som helst hensikt, siden syklister da uansett vil kreve at bilister gjør en ordentlig forbikjøring med kryssing av midtlinjen. (Som bilist prøver jeg uansett å holde god avstand, bare så det er sagt.) Uenig. Skal man kjøre forbi en syklist, må man ta de samme hensyn enten det er et sykkelfelt eller ikke der hvor syklisten befinner seg. Man må bl.a kjøre forbi med tilstrekkelig avstand og forsikre seg om at det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. Man kjører for eksempel ikke (med bil) forbi en syklist i sykkelfeltet der det på samme sted er en midtrabatt, og derfor smalt, slik som ved 0:19.
|
|
|
11/06/2011 16:49
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Skjønner godt at bilisten blir frustrert over måten du sykler på her. Først virrer du ut og inn av sykkelfeltet, og så drar du rett over til venstre og sperrer for han. Ikkje brrrraaa... Som sagt før, dette må betraktes i lys av at bilisten lå tett bak og presset, til tross for at jeg holdt samme fart som bilen foran. Desto større grunn til å holde seg et eneste sted i veibanen: Til høyre i sykkelfeltet.
Jens
|
|
|
11/06/2011 16:52
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Se igjen. Ved 0:19 er det en midtrabatt. Jeg ville ikke ha en diger brødbil ved siden av meg her.
Har sett videoen et par ganger nå og konkluderer for egen del med at situasjonen er klønete og lite smidig håndtert av begge parter. Tok med sitatet fra deg fordi det undersreker litt av det jeg synes er det grunnleggende problemet; I storbytrafikken gjør ofte veibredde, trafikkmengde, hyppige kryss etc. at mye av flyten og forutsigbarheten forsvinner slik at de fleste til tider vil ha andre trafikanter tettere på seg enn det vi er komfortable med. Dette gjelder både bilister og syklister. Slik er det bare, og slik vil det fortsette å være så lenge det finnes byer, har man problemer med å ha medtrafikantene innenfor komfortsonen sin må man holde seg unna bytrafikken, eventuelt tilpasse sin ferdsel slik at man trenger mindre komfortsone (feks. ved å senke farten). Jeg tar en annen løsning enn deg når jeg sykler gjennom det aktuelle krysset. Ettersom sykkelfeltet fortsetter etter rundkjøringen synes jeg det faller naturlig å holde "yttersving" der sykkelfeltet ville ha gått om det hadde vært merket i rundkjøringen (slik det er feks. i Danmark). Skjønner at det kan være ubehagelig når bilisten ligger så tett på deg og det kan tenkes at han skal til høyre, så han kunne åpenbart ha bidratt til en bedre løsning ved å holde bedre avstand til deg. Personlig synes jeg du velger den dårligste løsningen når du velger å legge deg rett foran en bilist som åpenbart allerede er provosert over å se syklister i trafikken. En smidigere løsning kunne feks. være å bremse litt ned, vinke denne tullebukken forbi og "peke deg inn" foran den neste bilen som da ville ha sett at du var en smidig og sympatisk syklist (i motsetning til de agressive og lycrakledte) og sansynligvis sluppet deg frem... Men det er bare min mening :-)
Redigert av Torshov-Simen; 11/06/2011 16:52.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
11/06/2011 17:07
|
P_Dalen
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Desto større grunn til å holde seg et eneste sted i veibanen: Til høyre i sykkelfeltet. Det ville være å invitere til en uforsvarlig forbikjøring. Utsagnet ditt har visse likhetstrekk med å be syklister holde seg på den høyre stripa av landeveien, slik at biler som kommer bak kan kjøre forbi akkurat når de vil.
|
|
|
11/06/2011 17:24
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Jeg støtter P_Dalens utsagn like over her. Han kunne svare det samme til fedriks som spurte "varför inte". Jeg har noe grad av forståelse for den mer nyanserte kritikken av P_Dalen, fra Snakepit og Thorshov-Simen, men har til gode å se noen skrive akkurat nøyaktig hva han burde gjort annerledes selv med de feltvalgene han har gjort -- som er helt kurante om det ikke var andre biler tilstede. Jeg vil likevel først diskutere noe av den kritikken/kommentarene jeg synes feiler i begrunnelsene. Skjønner godt at bilisten blir frustrert over måten du sykler på her. Først virrer du ut og inn av sykkelfeltet, og så drar du rett over til venstre og sperrer for han. Ikkje brrrraaa... Kan du fortelle antall ganger han virrer ut av sykkelfeltet? Og antall ganger han virrer inn i sykkelfeltet? Det siste er forresten ikke nødvendig, da han ikke har noen syklister bak seg kan det umulig være noe problem for bilister om syklisten veksler tilsykkelfelt. Ja, det har du skrevet mer om senere: Han ligger jo i sykkelfeltet. I starten av videoen har han retning mot sykkelfelt, men legger seg ut og i en slags 50/50 posisjon. 0:20 inn i video har han dratt seg til høyre og sånn ca. midt i sykkelfeltet. Rett før rundkjøringen, etter fotgjengerovergangen drar han over til venstre og sperrer for bilen bak. Er det rart fyren blir forbannet? Du mener han virrer ut av sykkelfeltet to ganger? Jeg mener du tar feil. Etter 0:00 står saaben helt stille for å slippe over en fotgjenger. Syklisten sklir opp mot høyre baklykt på bilen. Retning sykkelfelt ja. 0:03 Saaben har akkurat kommet seg over fotgjengerovergangen og begynner å få litt fart. 0:05 Syklisten ser seg for over skulderen 0:06 Skifter fil til venstre og tar plass bak og til høyre for saaben. Er dette "å virre"? -- eller "å vingle" som andre har kalt det? Jeg mener klart nei, for han ser seg for først. Jeg antar at varebilen ligger et stykke bak. 0:20 tilbake til sykkelfeltet ja, men uproblematisk. Hele veien holder han max 1 sek avstand til saaben. Sidedøra til saaben er synlig hele veien, så han er til høyre for den, uansett feltvalg. Uansett om han er i sykkelfeltet eller på linjen (eller til venstre for den (*)) så bør varebilen ligge 2 sekunder bak syklisten mhp å unngå fare for sammenstøt med saaben. 0:28,5 Saaben krysser fotgjengerfelt. Etter fotgjengerfeltet er det ikke lenger merket sykkelfelt. Så kan man diskutere om sykkelfeltet slutter der merkingen er borte eller i neste kryss, det har jurist Olav Torvund gjort . Det er selvfølgelig ikke veivesenet som ikke har malt sykkelfelt etter fotgjengerfeltet, det er bilistene som har kuttet svingen så mange ganger at malingen er slitt bort. Sykkelfeltet er uansett slutt i det rundkjøringen begynner. 0:30 Syklist kjører inn i rundkjøring. Jeg mener bestemt at Jeth (m.fl.) tar feil i at ”han drar over til venstre” før rundkjøringen: Om det var merket et sykkelfelt der ville han ha vært innenfor det, han ligger fortsatt til høyre. Han kan se høyre side av saaben, som allerede har begynt å svinge. Gjennom rundkjøringen har han felles felt med bilisten. Er noen uenig i det? Her drar han gradvis over i venstre del av det høyre kjørefeltet, ja, det er jeg enig i. Men jeg mener 1) det er fullstendig lovlig, 2) fordi varebilen i rundkjøringen er bak ham i samme kjørefelt og 3) tilsv kutting er normal praksis også blant bilister. Varebilen kom sist inn i rundkjøringen og SKAL holde tilstrekkelig avstand, allerede lenge før rundkjøringen fordi han burde skjønne at syklisten kommer først inn og man skal ikke ligge med kort avstand til syklist i samme felt. Edit 2: Han ser seg også over skuldra i det han kjører inn i rundkjøringen, mao før han drar mot venstre gjennom rundkjøring nummer 1. Edit: Bilder 0:28 og 0:30
Redigert av frodev; 11/06/2011 18:03. Rediger grunn: bilder og div trykkleif
|
|
|
[Re: Dan]
11/06/2011 17:37
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tja. Han kunne kanskje vært tydeligere på at han ikke kjørte i sykkelfeltet, men med en diger varebil rett bak er det jo fort å bli stresset. Hvis man ligger i sykkelfeltet så har man vel ingen grunn til å bli stresset av en bil som ligger i det vanlige kjørefeltet. Hvis man ligger midt i sykkelfeltet så spiller det jo ingen rolle om varebilen ligger litt foran, rett ved siden eller rett bak. Hvis det gjør det så har jo ikke sykkelfelt noen som helst hensikt, siden syklister da uansett vil kreve at bilister gjør en ordentlig forbikjøring med kryssing av midtlinjen. (Som bilist prøver jeg uansett å holde god avstand, bare så det er sagt.) Det kommer ann på hvor bredt sykkelfeltet er og hvor tett bilen ligger inntil det. Til en slik bil vil jeg ha 1-1.5 m. til bilen og 0.5-1m til høyre. Hvitstripa mellom feltene er ikke noen magisk vegg. Behovet for avstand er det samme uansett. Som sagt det er umulig å lese av videoen i hvilken grad syklisten var presset her.
|
|
|
11/06/2011 17:48
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Desto større grunn til å holde seg et eneste sted i veibanen: Til høyre i sykkelfeltet.
Ser du ikke fortauskanten? Ligger du til høyre i det sykkelfeltet har du ingen rømmingsvei. Prøver du å stikke over en fortauskant med racer risikerer du sprette rett ut i veien og under hjula på det du prøver å unslippe. Dette sykkelfeltet ser fordømt smalt ut (hvis jeg ikke blir lurt av videoen) noe lengre ut enn rett utenfor hvitstripa er neppe aktuelt her.
|
|
|
11/06/2011 17:56
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
Til å være et sykkelforum, må jeg si det er overraskende mange her som ikke burde sykle i trafikken. Nerveproblemer på halvparten, jo?
Redigert av klev1; 11/06/2011 17:56.
|
|
|
|
|