tipset om større ramme for bedre kontroll på sti høres litt rart ut synes jeg. Er på ingen måte noen guru, men kjøpte min første 29'er i fjor og kjøpte en 19" (Jeg er 178) Etter en del sykling fant jeg ut at jeg liker meg bedre på sti og i terreng enn på grus og synes jeg hadde dårlig kontroll. Så andre syklister med 26" "hoppet og spratt" rundt meg i skogen og bestemte meg for å bytte sykkel. Gikk ned til 18" fulldempet 26" og det ble en annen verden. Langt bedre kontroll på sti, mye lettere å forsere hindringer.
Her spiller selvfølgelig type sykkel inn, men jeg kjenner jeg irriterer meg litt over selger som solgte meg en 19" først. Hadde jeg gått for en mindre ramme hadde kanskje 29'er vært mye morsommere men for meg ble det for stort og klumsete i tøft terreng.
Med mine erfaringer vil jeg definitivt anbefale og gå ned et hakk dersom du ikke er spot on på en størrelse.
Ja må innrømme at jeg også ble lit overrasket over det tipset, ettersom jeg tidliggere hadde en veldig leken sykkel i str.16. Men trives bra med min 17.5 nå. Men hadde den vært hardtail og en annen geometri(har en trek remedy) vill jeg nok ikke valgt samme størrelse.Rammen min er jo ganske lav nede ved setet, mens styret igjen er veldig høyt pga. stor fordemper. Så tror en str 16 ville blitt litt liten igjen på den sykkelen jeg har nå.
jeg ble også overrasket hvro stor forskjell det er mellom en rammestørrelse.Slik som kebr også nevner.
Slik det ser ut til, har merida birkebeiner en ganske høy ramme ved setet? Om det stemmer ville iallefall jeg gått for en mindre rammestørrelse om du har planer om å leke litt i skogen. Så får du også litt mer å gå på i forhold til å få ramma "i skritet" når du mister kontroll.
Ps. om du vil ha en bedre forklaring på dette med å ha litt større størrelse kan du ringe raske sykler( pilestredet, oslo:). Var der jeg fikk tipset hehe.