Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

"Har du lyst til å dø?"

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193240 09/06/2011 11:31
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: P_Dalen
Sitat: Åsmund Olsen
Uansett så er du på bærtur her, med "konvensjoner". Med mindre annet er skiltet/merket skal du ligge til høyre inn i en fire-armet rundkjøring hvis du skal til høyre eller rett frem.

Anbefaler å ta en tur til stedet og se hvordan det fungerer.

Å holde høyre felt inn i denne rundkjøringen når man skal ut Kristoffer Aamots gate, er å be om å bli påkjørt av dem som skal oppover Sandakerveien (1. vei ut av rundkjøringen).
Jeg har ikke vært i området, så dette er basert på det jeg ser i filmen.
Hva skiller denne rundkjøringen fra andre tilsvarende rundkjøringer, som gjør denne farligere?
Quote:

Lokale "konvensjoner" funker dårlig når andre kommer rullende. Hadde jeg kjørt bak deg kunne jeg godt, hvis jeg skulle rett frem, funnet på å passere deg på høyre side i rundkjøringen, som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil.

Jeg tviler på at du hadde gjort det i praksis.
Om jeg gjør det i praksis avhenger av flere faktorer, så det er ikke sikkert jeg hadde gjort det.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Roffan] #1193241 09/06/2011 11:31
Sjutten Offline
Medlem
Medlem
Hvorfor skal ikke vanlige regler gjelde i denne rundkjøringen bare fordi andre avkjørsel går såvidt til venstre? Dette kan skape farlige situasjoner for de som ikke er kjent med den.

Uansett er dette irrelevant i denne sammenhengen, da idiotien fra bilføreren forekommer allerede på vei inn i rundkjøringen.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193243 09/06/2011 11:33
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg oppfatter denne syklingen som vinglete, og hadde som skrevet over glatt passert syklisten på hans høyre side (jeg hadde selvsagt fulgt yttersvingen) i rundkjøringen, uavhengig av hva lokale helter mener om den saken.

All den tid syklisten/bilisten ikke gir tegn kan jeg bare gå ut fra at han/hun plasserer seg riktig.

Alt dette med den andre rundkjøringen og rett fram vs. venstre er egentlig ikke så viktig. Vår venn hygienekonsulenten rettet jo sitt verbale skyts ut av vinduet før dette var et tema. I det han ytret sine velformulerte gloser ut av vinduet, visste han ikke hvor jeg kom til å kjøre ut av rundkjøringen.

Forøvrig er det min overbevisning at han selv ville brukt venstre felt inn i den andre rundkjøringen hvis jeg ikke hadde vært der.
Det er jeg klar over, og har kommentert i min første post.

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193244 09/06/2011 11:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvor skriver jeg forbikjøring?

Først til P_Dalen:

«Hadde jeg kjørt bak deg kunne jeg godt, hvis jeg skulle rett frem, funnet på å passere deg på høyre side i rundkjøringen, som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil.»

Og så til meg:

«Jeg oppfatter denne syklingen som vinglete, og hadde som skrevet over glatt passert syklisten på hans høyre side (jeg hadde selvsagt fulgt yttersvingen) i rundkjøringen, uavhengig av hva lokale helter mener om den saken.»

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193248 09/06/2011 11:35
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff
Hvor skriver jeg forbikjøring?

Først til P_Dalen:

«Hadde jeg kjørt bak deg kunne jeg godt, hvis jeg skulle rett frem, funnet på å passere deg på høyre side i rundkjøringen, som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil.»

Og så til meg:

«Jeg oppfatter denne syklingen som vinglete, og hadde som skrevet over glatt passert syklisten på hans høyre side (jeg hadde selvsagt fulgt yttersvingen) i rundkjøringen, uavhengig av hva lokale helter mener om den saken.»
Det står ikke "forbikjøring", men "passering".

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Roffan] #1193249 09/06/2011 11:37
R
Roffan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Og jeg vil gjerne legge til at denne sjåføren sannsynligvis er en av mange "som bare er sånn". På den måten, liksom. Disse har et behov for å markere seg, uvisst av hvilken grunn. Man kan jo tenke seg til forskjellige årsaker til slik oppførsel, men da blir det fort usaklig. Et kjennetegn er at de er lite konstruktive i sine tilbakemeldinger, og har tildels truende atferd. Det er ikke så veldig lurt å svare eller sette i gang en diskusjon når en sånn fyr som dette ypper til bråk - det er i hvert fall min erfaring. Selv om det koster litt å bite det i seg, så er det bedre enn å bli nedkjørt.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193251 09/06/2011 11:37
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Da er du nesten nødt til å presisere hva forskjellen er i dette tilfellet.

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193261 09/06/2011 11:47
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bilen bak har naturligvis ansvar for å holde trygg avstand og ikke ta sjanser før han vet hvor du kjører.

Men ut fra at man
- Det er sykkelfelt mellom de to rundkjøringene, og avstanden er 70-100 meter. Selv om du er i din fulle rett til å kjøre i veien, ville det ikke vært bedre å sykle i sykkelfeltet når du kommer ut av rundkjøring 1 - for deretter å signalisere deg ut i veien ca 20 meter før neste rundkjøring?

Hvis du slik vinker deg ut fra sykkelfeltet, og holder veifilen til avkjøring nr 2, så er det jo tydelig at du ikke skal inn første til høyre?

(Ser i tillegg ut til at du sykler både på innsiden og utsiden av sykkelfeltet, noe som kan ha bygd opp irritasjonen hos sjåføren. Mulig dette skyldes perspektivet på filmingen).

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193272 09/06/2011 12:00
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Hva skiller denne rundkjøringen fra andre tilsvarende rundkjøringer, som gjør denne farligere?

Ta en titt her, og tenk over hvordan du ville plassert deg om du kom syklende mot rundkjøringen og skulle "rett fram", dvs. andre vei til høyre.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193275 09/06/2011 12:04
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enkelt. Jeg ville lagt meg slik i veibanen at jeg trygt kunne syklet rett fram uten å bli skviset av en bli som kom bakfra og skulle til høyre. Dvs. at jeg ville lagt meg midt i den kjørebanen jeg ville ligget i som bilist.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193278 09/06/2011 12:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg hadde uten tvil lagt meg til høyre i feltet, og så kjørt i ytterkant av rundkjøringen. Det er det som er rett ifølge reglene for rundkjøring. Jeg hadde gjort det samme om jeg kjørte bil også. Dette er jo også for å vise de som kommer fra første til høyre hva mine alternativer i rundkjøringen er, samt at når jeg ligger ute til høyre og IKKE viser tegn til å svinge til høyre så vet bilistene og andre i rundkjøringen at jeg skal rett fram.

Bilen som kommer bak meg vil aldri finne på(eller renholdsmannen kunne kanskje det, men han skal jo rett fram han også,og skal holde yttersving gjennom rundkjøringen) å kjøre opp på siden av meg for så å svinger til høyre da han skal vite at man ligger i ytterkant av en rundkjøring når man skal rett fram eller til høyre. Dette er det forøvrig mange bilister som synder mot også.

Man kan ikke ha "egne" regler for enkeltrundkjøringer uten at dette er spesifikt merket med skilt, eller maling på asfalten.

Uansett så rettferdiggjør ikke noe av dette bilistens reaksjon.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: MortenML] #1193279 09/06/2011 12:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: MortenML
Enkelt. Jeg ville lagt meg slik i veibanen at jeg trygt kunne syklet rett fram uten å bli skviset av en bli som kom bakfra og skulle til høyre. Dvs. at jeg ville lagt meg midt i den kjørebanen jeg ville ligget i som bilist.

Oi, det var kort og lett forklart :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193281 09/06/2011 12:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Ta en titt her, og tenk over hvordan du ville plassert deg om du kom syklende mot rundkjøringen og skulle "rett fram", dvs. andre vei til høyre.

Tenk også over hvordan en bil som kommer fra første til høyre tenker når du legger deg i innerfeltet i rundkjøringen. Han ser da at din plassering gjennom rundkjøringen tilsier at du skal til venstre i den, og han kan kjøre inn i den ved å svinge til høyre og slik sett skape flyt i trafikken. Da har du satt deg selv i en klemme... en farlig en, spør du meg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193282 09/06/2011 12:15
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Et generelt spørsmål:

Når man flytter seg fra et sykkelfelt (oppmerket på høyre siden av veien) og ut i "den andre/vanlige" kjørebanen (heretter kalt bilbanen), har man da vikeplikt som ved vanlig feltskifte/endring av plassering i veibanen? Eller er "bilbanen" og sykkelfeltet samme felt/bane (med den følge at bilen bak uansett har vikeplikt, og en "fritt" kan veksle mellom å sykle i og utenfor sykkelfeltet (selv om det er dårlig stil))?

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: RazeFaze] #1193284 09/06/2011 12:16
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
kiss

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193285 09/06/2011 12:17
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Teknisk sett kan det muligens kalles "rett fram" når man skal inn Kristoffer Aamots gate, men alle bruker venstre felt når de kommer fra Vitaminveien og skal den veien. (...)
Forøvrig er det min overbevisning at han selv ville brukt venstre felt inn i den andre rundkjøringen hvis jeg ikke hadde vært der.

Flyfoto Gule Sider viser med all mulig tydelighet at det ikke er rett frem, men ca 220 grader vinkel rundt rundkjøringen fra Vitaminveien (øst) til K.Aa.gate (vest) og 140 grader motsatt vei. Jeg ser også slitasje/gummimerker som viser at bilene kjører venstre felt gjennom, som P_Dalen sier. Linken Åsmund viser til støtter i mine øyne å velge venstre felt da den sier: Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. 220 grader rundt er lenger enn midten.

Generelt: Jeg er av den oppfatning at det kan være livsfarlig å holde til høyre i slike rundkjøringer, ikke bare mhp trafikk bakfra, men også mhp utkjørende fra den veien man passerer (her Sandakerveien nordfra) når man som syklist kjører andre til høyre. Jeg ville uten tvil normalt holde venstre felt inn i og halvveis gjennom rundkjøringen. Jeg trenger ikke en gang å se videoen for å støtte P_Dalens feltvalg.

Som om ikke det var nok så støtter jeg også normalt Vegvesenets standardkonstruksjon som ikke har gjennomgående sykkelfelt gjennom kryss/rundkjøringer, men at sykkeltrafikken smelter sammen med øvrige felt før rundkjøringen.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: frodev] #1193293 09/06/2011 12:21
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: frodev
. Linken Åsmund viser til støtter i mine øyne å velge venstre felt da den sier: Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. 220 grader rundt er lenger enn midten.

Den samme linken skriver imidlertid litt seinere:
Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.

Ikkje berre enkelt, ditta her. thinking

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: simson] #1193296 09/06/2011 12:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
http://www.klikk.no/motor/bil/article322896.ece

Kurs i rundkjøring, faktisk er den aktuelle rundkjøringen brukt som eksempel :-)
Den viser dessverre ikke akkurat hvordan man fra den diskuterte retningen skal sykle, men jeg skjønner fra beskrivelsen hans at her er det snakk om å kjøre rett fram ikke 220grader til venstre eller noe annet tullball.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: MortenML] #1193304 09/06/2011 12:37
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: MortenML

Høres bra ut det, men er det ikke dette PDalen også gjør og det er motorvogna som ligger på feil side ? Vidvinkellinsa gjør avstand utydelig for meg, men hvis man teller antall sagtenner (vikelinje?) forran rundkjøringen, så er PDalen på sagtann nr.4 og motorvogna må da ligge med hjulet sitt inne i sykkelfeltet (ikke lov).

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: RazeFaze] #1193307 09/06/2011 12:45
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg tror jeg har funnet svaret på hvordan man skal sykle gjennom denne rundkjøring for å komme rett frem (slakt venstre). Man holder seg i sykkelfeltet inn i rundkjøringen. Litt før det begynner å bli fare for skvis fra høyresvingende biler så ser man bakover samtidig som man strekker ut venstre arm. Så holder man seg i ytterkant og når første avkjøring er passert så trekker man inn armen og avslutter manøveren med å svinge ut i sykkelfeltet på den veiarmen man har som mål.

På den måten kan ingen si at man er i veien for bilene mer enn absolutt nødvendig og ingen blir provosert. Biler bakfra ser at det er farlig å passere og biler fra høyre ser at det er farlig å kjøre ut. Dette funker selvfølgelig bare om bilistene i det hele tatt ser at det kommer en syklist og det forutsetter at man strekker ut hele armen, ikke bare gjør en liksomvink med hånden.

Jeg kjørte forresten en periode motorsykkel uten blinklys og måtte da benytte håndsignaler isteden. Jeg har aldri vært med om å bli slippet inn i køen ved feltskift så enkelt som da. ICON_SMILE

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: simson] #1193315 09/06/2011 12:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: simson

Ikkje berre enkelt, ditta her. thinking

WØrd of the day :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Dan] #1193333 09/06/2011 13:09
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Sitat: Dan
Jeg tror jeg har funnet svaret på hvordan man skal sykle gjennom denne rundkjøring for å komme rett frem (slakt venstre). Man holder seg i sykkelfeltet inn i rundkjøringen. Litt før det begynner å bli fare for skvis fra høyresvingende biler så ser man bakover samtidig som man strekker ut venstre arm. Så holder man seg i ytterkant og når første avkjøring er passert så trekker man inn armen og avslutter manøveren med å svinge ut i sykkelfeltet på den veiarmen man har som mål.

Edit: dette kan også gå som kommentar til
Sitat: RazeFaze
Jeg hadde uten tvil lagt meg til høyre i feltet, og så kjørt i ytterkant av rundkjøringen. Det er det som er rett ifølge reglene for rundkjøring.

Muligens en bra løsning, men dette med å "holde ytterkant" ser ikke ut til å være i samsvar med denne anbefalingen fra SLF+Statens Vegvesen:

http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/48915/Trafikkregler_for_syklister.pdf
Quote:

I rundkjøring bør du med sykkel velge en av disse
måtene:
• På vei mot rundkjøringen bør du legge deg midt i
ditt kjørefelt og kjøre gjennom rundkjøringen som
om du kjører bil. (Vist som A på illustrasjonen på
forrige side.)
• Dersom du føler at det er utrygt å sykle i rundkjøringer,
bør du ferdes via fortau og gangfelt på fotgjengernes
premisser. Husk at du må trille sykkelen
i gangfeltene for at bilistene skal ha plikt til å stoppe
for deg. (Vist som B på illustrasjonen på forrige side.)

Redigert av P_Dalen; 09/06/2011 13:19.
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193336 09/06/2011 13:14
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
i denne rundkjøringen som er vist er det et felt inni rundkjøringen og et felt ut på hver side. dermed må du som syklist legge deg midt i feltet for å være trygg for ellers kommer det noen som vil kjøre forbi midt i en rundkjøring som er bare 1 felt. så jeg hadde gjort akkurat det samme som i videoen på sykkel. bilisten har ingenting å klage på.. kan jo hende han var seint ute pga noe og måtte bare la sinte gå utover noen og du var desverre den første han fant..

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193350 09/06/2011 13:35
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg ville gjort akkurat som MortenML og RazeFaze bsekriver.
Så langt min forståelse rekker er det ikke noe spesielt med denne rundkjøringen, det de som bruker den som ikke vet hvordan de skal gjøre det.

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: frodev] #1193352 09/06/2011 13:37
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: frodev
Teknisk sett kan det muligens kalles "rett fram" når man skal inn Kristoffer Aamots gate, men alle bruker venstre felt når de kommer fra Vitaminveien og skal den veien. (...)

Flyfoto Gule Sider viser med all mulig tydelighet at det ikke er rett frem, men ca 220 grader vinkel rundt rundkjøringen fra Vitaminveien (øst) til K.Aa.gate (vest) og 140 grader motsatt vei. Jeg ser også slitasje/gummimerker som viser at bilene kjører venstre felt gjennom, som P_Dalen sier. Linken Åsmund viser til støtter i mine øyne å velge venstre felt da den sier: Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. 220 grader rundt er lenger enn midten.
Det er her jeg inviterete pontiff til å synse om "midten av rundkjøringen" skulle defineres geometrisk eller etter antallet armer.
Du mener geometrisk.

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193353 09/06/2011 13:39
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P

Denne presiseringen er jeg spent på...!

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193355 09/06/2011 13:42
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev

La meg presisere:

Jeg oppfatter at syklisten plasserer seg til venstre, uten å gi ytterligere tegn. For noen av oss betyr det at han har tenkt seg til venstre i rundkjøringen.
Så, vi er i hvert vårt kjørefelt, og på vei i to forskjellige retninger. Det tillater meg å passere/kjøre forbi/kjøre en annen vei uten å bryte noen av trafikkreglene.

Edit: Jeg legger meg ikke inn foran syklisten igjen - ergo ingen forbikjøring. At syklisten gjør et feltskifte i ettertid kan ikke jeg gjøre noe med.

Redigert av Åsmund Olsen; 09/06/2011 13:45.

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193356 09/06/2011 13:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Muligens en bra løsning, men dette med å "holde ytterkant" ser ikke ut til å være i samsvar med denne anbefalingen fra SLF+Statens Vegvesen:

http://www.slf.no/Trafikk_sikkerhet/48915/Trafikkregler_for_syklister.pdf
Quote:

I rundkjøring bør du med sykkel velge en av disse
måtene:
• På vei mot rundkjøringen bør du legge deg midt i
ditt kjørefelt og kjøre gjennom rundkjøringen som
om du kjører bil. (Vist som A på illustrasjonen på
forrige side.)
• Dersom du føler at det er utrygt å sykle i rundkjøringer,
bør du ferdes via fortau og gangfelt på fotgjengernes
premisser. Husk at du må trille sykkelen
i gangfeltene for at bilistene skal ha plikt til å stoppe
for deg. (Vist som B på illustrasjonen på forrige side.)

Da tar vi kanskje litt feil begge to? Kanskje mest du...

Først ligger du i sykkelfelt helt til høyre, deretter(viser du tegn?) svinger du plutselig helt over til venstre i kjørefeltet(med bytte av felt har du også vikeplikt), deretter plasserer du deg i rundkjøringen som om du skal til venstre, deretter(viser du tegn?) svinger du helt over på høyre side igjen og legger deg i sykkelfelt(her har du også egentlig vikeplikt).

Blir vinglete og uforutsigbar sykling dette.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193359 09/06/2011 13:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words

La meg presisere:

Jeg oppfatter at syklisten plasserer seg til venstre, uten å gi ytterligere tegn. For noen av oss betyr det at han har tenkt seg til venstre i rundkjøringen.
Så, vi er i hvert vårt kjørefelt, og på vei i to forskjellige retninger. Det tillater meg å passere/kjøre forbi/kjøre en annen vei uten å bryte noen av trafikkreglene.

Dette er jo hele poenget med plassering i rundkjøring, skape flyt, han foran skal til venstre, legger seg innerst, da kan jeg legge meg til høyre samtidig for der er det ingen biler.
Dette gjør jeg ofte i rundkjøringer både med bil og sykkel, men holder alltid et øye med nek som legger seg feil til venstre i rundkjøringen og likevel skal rett fram.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: TNO] #1193387 09/06/2011 14:37
H
Hardcore Old-schooler Offline
formerly known as Erik Angvik
formerly known as Erik Angvik
H
Du kødder nå, synes du sykler litt fort. Ja det gikk kanskje i 40km/t men ikke noe mer og hvis det var 30 som var grensen, hvem bryr seg.

Problemet er at du ligger feil i 2 rundkjøring ved Sats.
Verre en det er det ikke....

Og hvis du vil vite hvordan du skal takle sånne som han domannen, så send en pm. Vi tar ikke det på forumet slik at MR SAFETY her ikke får hjerteinfarkt, synnes det går litt fort.
Synnes du kjører som ei dame ICON_SMILE

Erik.

In a world of compromise, some don't.

Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support