Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

"Har du lyst til å dø?"

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Tange] #1192995 09/06/2011 07:31
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Igjen, artig med eksempler fra virkeligheten. Artig å få med en hatmelding på film. Jeg har noen kommentarer:

* Jeg tror "har du lyst til å dø" kommentaren først og fremst er et uttrykk for at han synes du utsetter deg for fare (sett med hans øyne) og ikke en drapstrussel.

* Jeg tror de fleste bilistfundamentalister vil være enige om at den videoen først og fremst viser vinglete og uforutsigbar sykling av P_Dalen. Først og fremst fordi de ikke vet bakgrunnen for kjøremønsteret hans.

* I begynnelsen ser det ut som han sykler litt utenfor sykkelfeltet (det heter ikke "sykkelsti" der) og litt innenfor. Vet ikke om det er tilfelle og vet i så fall ikke grunnen til det.

* Å kjøre rundt rundkjøringen langs høyrekanten har sine fordeler - men da først og fremst når det er avmerket sykkelfelt langs høyrekanten - noe det ikke er.

* Å kjøre langs høyrekanten av en rundkjøring av den typen på videoen kan narre bilister til å tro at du svinger av til høyre og de vil bli overrumplet når man fortsetter innover i rundkjøringen. Som allerede påpekt kan det føre til ulykke.

* Å overdrive feltskiftet og legge seg helt på "innern" av rundkjøringen kan fremstå for andre trafikanter som vinglete og uforsvarlig. Bilister blir generelt veldig redde av uforutsigar adferd av myke trafikanter.

* Det fremgår ikke av videoen at P_Dalen ikke viser tegn - men siden han nevner det her, vil jeg gjerne overrekke et fiskeklask fishwhack. Syklister som ikke viser tegn er drit irriterende og hvis man ikke selv er villige til å vise andre trafikanter hvordan man har til hensikt å sykle, mister man litt fotfestet for å klage på andre etterpå.

* Å disse folk som rengjør for andre er barnslig og fjerner saklighetsnivået på diskusjonen. Hva er konsekvensen om folk nekter å utføre slike tjenester?? Det er bra med folk som vil jobbe.

* Jeg ville fjernet dovask-dissingen og heller lagt inn tekst som på en ryddig måte forklarer hvorfor feltskiftet i rundkjøringen er viktig for å vise at man ikke skal svinge av til høyre, og at manøveren er ment for å unngå farlige situasjoner - og ikke skape en.

I såfall kan videoen bli litt mer interessant for Initial.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Raindog] #1192997 09/06/2011 07:31
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Sitat: Raindog
Det dummeste i filmen er etter mitt syn at den gjør narr av mannens yrke.
Det trekker saklighetsnivået på kritikken rett i dass.

Takk, jeg ventet i grunnen på den kommentaren, og den er berettiget.

Rengjørere har en respektabel jobb, og jeg skammer meg litt over at jeg falt for fristelsen til å kommentere slik. Når jeg likevel gjorde det, var det allerede klart at jeg ikke lenger kunne bruke klippet i en seriøs henvendelse til selskapet.

En annen sak er at fyren - etter størrelsen på bilen å dømme - mer sannsynlig leverer tepper/gulvmatter eller noe sånt, enn at han bokstavelig talt er en dassvasker.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1192998 09/06/2011 07:31
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Jeg går utifra det er deg som sykler: Beklager men jeg ser ikke helt poenget ditt. Hvorfor velger du veien og ikke sykkelstien? Er det kun for å provosere? For å ta hensyn til annen trafikk kan det neppe være?

Å legge seg ut til venstre minner meg om tilsvarende svakhet for å alltid ligge på venstre side på motorvei. Argumentet for å ligge der er ofte at "jeg holder jo maks fartsgrense" Og er et idiotargument i forhold til flyt og hensyn i trafikken.

Vi har et ansvar som syklister folkens!

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Tange] #1193004 09/06/2011 07:33
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Syns at alle skal kjøre bil jeg, så kan vi hate hverandre på like vilkår.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: jan erik] #1193076 09/06/2011 08:38
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: jan erik
Jeg går utifra det er deg som sykler: Beklager men jeg ser ikke helt poenget ditt. Hvorfor velger du veien og ikke sykkelstien? Er det kun for å provosere? For å ta hensyn til annen trafikk kan det neppe være?

Å legge seg ut til venstre minner meg om tilsvarende svakhet for å alltid ligge på venstre side på motorvei. Argumentet for å ligge der er ofte at "jeg holder jo maks fartsgrense" Og er et idiotargument i forhold til flyt og hensyn i trafikken.

Vi har et ansvar som syklister folkens!

Han skal gjøre det som oppfattes som en venstresving. Da er det tryggest å legge seg til venstre, i stedet for å holde til høyre og holde ytterkanten av rundkjøringen. Om han hadde gjort det kunne bilisten bak ha oppfattet det som at han skulle til høyre, og kjørt på ham før han rakk å forstå at det ikke var intensjonen.

Å sørge for at mannen i bilen bak ikke kjører over deg er i mine øyne noe av det mest hensynsfulle du kan gjøre.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Ketle] #1193082 09/06/2011 08:44
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg opplever klippet som merkelig sykling.

Her skal trådstarter etter min mening rett frem i rund(rundkjøringen har fire armer, en til høyre en rett frem og en til venstre, i tillegg til retningen syklisten kommer fra), og skal da holde yttersving gjennom rundkjøring, og da etter min mening aldri gå vekk fra sykkelfeltet.

Her synes jeg syklisten plasserer seg helt feil inn mot, gjennom og ut av rundkjøringen.

Slik syklisten plasserer seg her hadde jeg oppfattet det som skulle til venstre, IKKE rett fram som han faktisk sykler.

Reaksjonen og handlingsmåten til sjåføren er uansett idiotisk, man må ta høyde for at syklister gjør rare ting i trafikken, slik som jeg tolker det her.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: RazeFaze] #1193099 09/06/2011 08:56
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke vi skal hogge hodet av P-Dalen helt her. Jeg tror hjelmkameraet lyver litt pga veldig fish-eye linse.

Se på videoen en gang til. Hadde han lagt seg til høyre hadde helt klart bilen bak trodd at han skulle av på skrå mot høyre hvor det er en exit som ikke er videre sykkelvennlig. Han kunne risikert å bli presset inn mot trafikkøya.

Men jeg synes *det ser ut som* at han legger seg for langt mot venstre - noe som underbygges av at bilen kom opp på høyresiden.. Så det ble jo en farlig situasjon allikevel.

Han burde gitt tydelig tegn til venstre og lagt seg midt i, tror jeg...

DISCLAIMER : Jeg var jo ikke tilstede.. Men siden P_Dalen legger ut filmene, er det jo interessant å bruke de som ekesmpler i en generell diskusjon.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: RazeFaze] #1193107 09/06/2011 09:04
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Sitat: RazeFaze

Her skal trådstarter etter min mening rett frem i rund(rundkjøringen har fire armer, en til høyre en rett frem og en til venstre, i tillegg til retningen syklisten kommer fra), og skal da holde yttersving gjennom rundkjøring, og da etter min mening aldri gå vekk fra sykkelfeltet.

Her synes jeg syklisten plasserer seg helt feil inn mot, gjennom og ut av rundkjøringen.

Vi snakker om den andre rundkjøringen, ikke sant?

Klipper og limer svaret jeg ga til Tor Arne i går kveld:

"Er du kjent der? Teknisk sett kan det muligens kalles "rett fram" når man skal inn Kristoffer Aamots gate, men alle bruker venstre felt når de kommer fra Vitaminveien og skal den veien. En gang for lenge siden holdt jeg høyre felt, og ble kjørt rett ned av en motorsyklist som kom bakfra og svingte ut Sandakerveien nordover."

Jeg fulgte med andre ord de vanlige "konvensjonene" som gjelder på stedet. Alt annet ville være å utfordre skjebnen.

Slik syklisten plasserer seg her hadde jeg oppfattet det som skulle til venstre, IKKE rett fram som han faktisk sykler.

Javel, men i så fall burde konflikten oppså i det jeg kjørte ut av rundkjøringen (snakker fortsatt om rundkjøring nr. 2). Denne fyren begynte jo å skrike allerede på vei inn i rundkjøringen. PÅ det tidspunktet kunne han ikke vite om jeg skulle ut ved "rett fram-venstre" eller "venstre-venstre".

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193119 09/06/2011 09:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker den konstigaste körningen är innan den andra rundkjörningen. In och ut ur sykkelfelt, felt byte just innan (nestan i) rundkjöring 1. Sykling mitt i vägen i stället för i sykkelfeltet mellan rundkjöringarna.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193128 09/06/2011 09:21
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: P_Dalen

"Er du kjent der? Teknisk sett kan det muligens kalles "rett fram" når man skal inn Kristoffer Aamots gate, men alle bruker venstre felt når de kommer fra Vitaminveien og skal den veien. En gang for lenge siden holdt jeg høyre felt, og ble kjørt rett ned av en motorsyklist som kom bakfra og svingte ut Sandakerveien nordover."

Jeg fulgte med andre ord de vanlige "konvensjonene" som gjelder på stedet. Alt annet ville være å utfordre skjebnen.
Rundkjøringer i seg selv er skkummelt. siden så få faktisk vet hvordan man skal plassere seg.
Uansett så er du på bærtur her, med "konvensjoner". Med mindre annet er skiltet/merket skal du ligge til høyre inn i en fire-armet rundkjøring hvis du skal til høyre eller rett frem.

Lokale "konvensjoner" funker dårlig når andre kommer rullende. Hadde jeg kjørt bak deg kunne jeg godt, hvis jeg skulle rett frem, funnet på å passere deg på høyre side i rundkjøringen, som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil.

Du kan vel heller ikke påstå at du holder samme fart som bilen foran inn mot den andre rundkjøringa.

Uten at noe av dette verken forklarer eller forsvarer bilistens oppførsel i forkant av rundkjøringen.

Redigert av Åsmund Olsen; 09/06/2011 09:29.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Tange] #1193143 09/06/2011 09:34
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Er godt kjent der, og jeg hadde syklet på eksakt samme måte om jeg hadde vært P_Dalen, utover at jeg nok hadde slengt ut venstrearmen for å signalere klart og tydelig at jeg skulle over i hans felt.
Forøvrig er det god nedoverbakke der, så man får lett 40-50 km/t.

Virka som om han ble overrasket over at du svingte ut "rett foran" ham (som han må ha oppfattet det), og deretter var han vel innom frykt, oppgitthet, sinne og hevnlyst innen et par sekunder, han prøvde jo nesten å skvise deg av veien tilslutt.

Om du hadde gitt klart signal så ville han ikke ha blitt overraska iallfall. Men veldig bra å legge seg ut i en "strong position", det er det altfor få som gjør, og det inviterer til farlige situasjoner.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193150 09/06/2011 09:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Åsmund Olsen

Rundkjøringer i seg selv er skkummelt. siden så få faktisk vet hvordan man skal plassere seg.
Uansett så er du på bærtur her, med "konvensjoner". Med mindre annet er skiltet/merket skal du ligge til høyre inn i en fire-armet rundkjøring hvis du skal til høyre eller rett frem.

Lokale "konvensjoner" funker dårlig når andre kommer rullende. Hadde jeg kjørt bak deg kunne jeg godt, hvis jeg skulle rett frem, funnet på å passere deg på høyre side i rundkjøringen, som jeg ville gjort med en hvilken som helst bil.

Du kan vel heller ikke påstå at du holder samme fart som bilen foran inn mot den andre rundkjøringa.

Uten at noe av dette verken forklarer eller forsvarer bilistens oppførsel i forkant av rundkjøringen.

Det er det jeg mener også.
4-armet rundkjøring skal man ligge i ytterfelt gjennom hele rundkjøringa, i hvertfall ikke kutte den slik syklisten gjør her, og i hvertfall ikke legge seg markert til venstre når man skal rett fram. Fra bilistens side vingler du, og han blir sint og forvirret da det er tydelig markert sykkelfelt hele veien.

Han reagerer helt feil, men syklisten sykler feil.

Helt uavhengig av lokal kunnskap om hvordan noen mener den ene rundkjøringen skal kjøres(og ja, jeg kjenner området). Syklist skulle kjørt den andre rundkjøringen på samme måte som den første, i ytterfelt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: RazeFaze] #1193159 09/06/2011 09:58
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Jeg synes syklisten sykler riktig.

Det er ingen tvil om at han ikke skal til høyre. Måten han sykler på er verken vinglete, uoppmerksom, uhensiktsmessig eller farlig for seg selv eller andre trafikanter. At en sinna sjafør mister to sekunder av sin kostbare tid er urelevant.

Alternativt kunne han ha lagt seg til høyre, og med den farten risikert at bilen kappet ham av fordi den skulle til høyre i rundkjøringen.

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193169 09/06/2011 10:10
T
TNO Offline
Avhengig
Avhengig
T
Det er vel bare å vise tegn på hvor du skal selv om du ligger til høyre i feltet. Rett fram i en rundkjøring sykler jeg alltid en bue og viser tegn hvor jeg skal. Aldri opplevd problemer med dette. Det er vel slik at man normalt ikke skal vise tegn inn i en rundkjøring, men ut av en rundkjøring. I konflikt med trafikk regler og sunn fornuft, ville jeg ha valgt sunn fornuft. Ihvertfall når livet står på spill.

Og denne tråden understreker jo bare hvor forskjellige vi er og hvordan vi oppfatter ting. Selv når det er film som viser fasit.

Redigert av TNO; 09/06/2011 10:12.
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193172 09/06/2011 10:15
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff

Det er ingen tvil om at han ikke skal til høyre. Måten han sykler på er verken vinglete, uoppmerksom, uhensiktsmessig eller farlig for seg selv eller andre trafikanter. At en sinna sjafør mister to sekunder av sin kostbare tid er urelevant.

Alternativt kunne han ha lagt seg til høyre, og med den farten risikert at bilen kappet ham av fordi den skulle til høyre i rundkjøringen.

Ta gjerne en titt her, så kan du synse videre om "midten av rundkjøringen" skal defineres ved geometri eller antallet armer.

Jeg oppfatter denne syklingen som vinglete, og hadde som skrevet over glatt passert syklisten på hans høyre side (jeg hadde selvsagt fulgt yttersvingen) i rundkjøringen, uavhengig av hva lokale helter mener om den saken.

All den tid syklisten/bilisten ikke gir tegn kan jeg bare gå ut fra at han/hun plasserer seg riktig.

Redigert av Åsmund Olsen; 09/06/2011 10:16.

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193174 09/06/2011 10:17
Andrehua Offline
Besatt
Besatt

At en sta syklist ikke skal miste 2 sekunder ved å la ham kjøre forbi, når han allerede har observert at han ligger bak og vil forbi blir vel litt for dumt det og? Bare fordi han har rett til å være der..

Om syklisten ligger tydelig til høyre, og bilisten skal til høyre, så klemmer han seg nok ikke opp på siden av ham for så å kappe han av midt i rundkjøringen. Han vil nok svinge høyre etter at syklisten er forbi den innkjøringen, tror du ikke? For da hadde sjåføren mest sannsynlig ikke vært frustrert/irritert i utgangspunktet.

Og i videoen, så ser det da vitterlig ut som han er litt vinglete, eller i det minste ligger på begge sider av den hvite stripa mellom kjørebanen biler bruker fast og sykkelfeltet.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Andrehua] #1193192 09/06/2011 10:42
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Andrehua
Om syklisten ligger tydelig til høyre, og bilisten skal til høyre, så klemmer han seg nok ikke opp på siden av ham for så å kappe han av midt i rundkjøringen.

Når P_Dalen nettopp har opplevd dette med en motorsyklist, mener jeg avgjørelsen er godt begrunnet.

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193194 09/06/2011 10:43
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ta gjerne en titt her, så kan du synse videre om "midten av rundkjøringen" skal defineres ved geometri eller antallet armer.

Jeg er enig i at syklisten skal rett fram, og ikke til venstre. På en annen side legger han seg heller ikke helt til venstre før rundkjøringen, men midt i kjørebanen. Jeg synes han, på denne måten, signaliserer godt at han ikke skal til høyre, men heller ikke til venstre. Jeg mener det er godt fordi jeg i farten ikke kan komme på noe alternativ hvor de bak skjønner at han ikke skal til høyre.

Jeg sier som TNO, selv om det sikkert egentlig var ment mot meg:

«I konflikt med trafikk regler og sunn fornuft, ville jeg ha valgt sunn fornuft. Ihvertfall når livet står på spill.»

Det er også åpenbart at P_Dalen møter feil type sjåfør, eller feil mann på feil dag. Jeg sykler nemlig ikke sjeldent på samme måte, men har aldri fått slik pepper. Faktisk har jeg aldri fått pepper.

Redigert av anonymous5; 09/06/2011 10:58.

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193201 09/06/2011 10:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg oppfatter denne syklingen som vinglete, og hadde som skrevet over glatt passert syklisten på hans høyre side (jeg hadde selvsagt fulgt yttersvingen) i rundkjøringen, uavhengig av hva lokale helter mener om den saken.

Hvis du betrakter syklisten som et kjøretøy, vil ikke dette være ulovlig, jfr §12?

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193209 09/06/2011 10:57
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg sier som TNO, selv om det sikkert egentlig var ment mot meg:

«I konflikt med trafikk regler og sunn fornuft, ville jeg ha valgt sunn fornuft. Ihvertfall når livet står på spill.»

Det er også åpenbart at P_Dalen møter feil type sjåfør, eller feil mann på feil dag. Jeg sykler nemlig ikke sjeldent på samme måte, men har aldri fått slik pepper. Faktisk har jeg aldri fått pepper.

Så, om jeg kjører bak deg, forteller din sunne fornuft deg at du skal avvike fra normer og lovverk, for å sette din egen helse i fare?

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193210 09/06/2011 10:58
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev

Hvis du betrakter syklisten som et kjøretøy, vil ikke dette være ulovlig, jfr §12?
Hvilken §12?

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193211 09/06/2011 11:00
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Så, om jeg kjører bak deg, forteller din sunne fornuft deg at du skal avvike fra normer og lovverk, for å sette din egen helse i fare?

Nå forteller du jo at du ikke har problemer med forbikjøringer til høyre for kjøretøy, så da er jeg faktisk i tvil om du er for en «normal» trafikant å regne.

Jeg har derimot ikke problemer å avvike litt fra normer og regler om det gjør situasjonen for meg sikrere, og ikke skaper problemer for andre. Som sagt, jeg har aldri støtt på problemer med denne type oppførsel. Jeg tror P_Dalen møtte på feil bilist, og om du ligger bak meg i en slik situasjon gjør jeg kanskje det samme...

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193213 09/06/2011 11:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvilken §12?

Trafikkreglene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html#12

1. Forbikjøring: Forbikjøring skal skje til venstre.

Jeg tipper du og jeg er uenige om unntak a:

«Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.»

Jeg mener syklisten i dette tilfellet ligger midt i kjørebanen før rundkjøringen, og dermed ikke signaliser at han skal til venstre. Jeg tror du oppfatter situasjonen annerledes.

Uansett vil i vår situasjon paragraf 12 punkt 5 trumfe alt dette:

«Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss.»

Med mindre du mener jeg legger meg så langt til venstre at det ikke er tvil om hvor jeg skal.

Redigert av anonymous5; 09/06/2011 11:08.

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193217 09/06/2011 11:07
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P

Anbefaler å ta en tur til stedet og se hvordan det fungerer.

Å holde høyre felt inn i denne rundkjøringen når man skal ut Kristoffer Aamots gate, er å be om å bli påkjørt av dem som skal oppover Sandakerveien (1. vei ut av rundkjøringen).

Jeg tviler på at du hadde gjort det i praksis.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: P_Dalen] #1193220 09/06/2011 11:09
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Å holde høyre felt inn i denne rundkjøringen når man skal ut Kristoffer Aamots gate, er å be om å bli påkjørt av dem som skal oppover Sandakerveien (1. vei ut av rundkjøringen).

Dette er nesten uten unntak min erfaring også.

Anonym5
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193223 09/06/2011 11:12
K
KarlBilt Offline
Entusiast
Entusiast
K
På generelt grunnlag mener jeg at flere kamikaze-syklister (ikke ment om trådstarter) burde skjønne at å tviholde på forkjørsrett og regelbok ikke alltid er hensiktsmessig.

Alle syklister kunne ha godt av å ta MC-lappen (tror det eller ei). Da blir man ettertrykkelig og gjentatte ganger fortalt at som myk trafikant bør man ta hensyn til summen av alle bilføreres dumskap. Hvilket det siste forøvrig vises som et prakteksemplar fra videoen lagt ut av trådstarter.

Kan man ikke bare tenke at 2 sekunder tross alt er bare 2 sekunder, slippe dumskapen frem og hilse pent tilbake?

Redigert av KarlBilt; 09/06/2011 11:17.

-Gaute-
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Sykkelbob] #1193226 09/06/2011 11:17
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Sitat: Sykkelbob
Men jeg synes *det ser ut som* at han legger seg for langt mot venstre - noe som underbygges av at bilen kom opp på høyresiden. Så det ble jo en farlig situasjon allikevel.

Det at bilen kom på høyresiden i rundkjøringen, var jo ren tyranni fra renholdskonsulentens side. Det er vel åpenbart, siden dette kom etter hans skarpsindige ytringer allerede før rundkjøringen.

Sitat: Sykkelbob

DISCLAIMER : Jeg var jo ikke tilstede.. Men siden P_Dalen legger ut filmene, er det jo interessant å bruke de som ekesmpler i en generell diskusjon.

Absolutt. La meg si det slik: jeg ville ikke lagt ut linken her hvis jeg bare var ute etter applaus og anerkjennelse. Såpass kjenner jeg da forumet og dets synsere...

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193228 09/06/2011 11:20
R
Roffan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg synes dette ser ut som bra og riktig sykling fra P_Dalens side. Jeg har syklet samme strekning hundrevis av ganger, og er helt enig i plasseringen etter den første rundkjøringen (som han skal rett frem i) og frem til rundkjøring nummer to (som han skal til venstre i). Ligger man til høyre inn mot rundkjøring nummer to vil de som kommer mot (og som altså skal inn i rundkjøringen og enten svinge til høyre, rett frem eller skrått til venstre opp mot Storo) tro at du skal rett frem (eller det som i praksis blir svakt til høyre). Ved å ligge der hvor P-Dalen plasserer seg blir det tydelig hvor man skal, og bilistene overholder vikeplikten sin i mye større grad. Jeg tror også at plasseringen av kameraet på venstre side av hjelmen, pluss fish-eye linsen, gjør at bildene lyver litt mtp. hvor langt til høyre P_Dalen faktisk holder seg. Man kan også se at han ser seg om bakover og til siden når han skal kjøre forbi syklisten mot slutten av klippet, noe som vitner om at han faktisk tar hensyn i trafikken. Plusspoeng i min bok, i hvert fall.

Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: anonym5] #1193232 09/06/2011 11:25
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilken §12?

Trafikkreglene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html#12

1. Forbikjøring: Forbikjøring skal skje til venstre.

Jeg tipper du og jeg er uenige om unntak a:

«Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.»

Jeg mener syklisten i dette tilfellet ligger midt i kjørebanen før rundkjøringen, og dermed ikke signaliser at han skal til venstre. Jeg tror du oppfatter situasjonen annerledes.
Her er vi uenige. Jeg, og flere andre over her, mener syklisten ligger til venstre, og såfremt han ikke gir annet tegn, betyr det (for meg) at han skal til venstre.

Quote:
Uansett vil i vår situasjon paragraf 12 punkt 5 trumfe alt dette:

«Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss.»

Med mindre du mener jeg legger meg så langt til venstre at det ikke er tvil om hvor jeg skal.

Hvor skriver jeg forbikjøring?

-Cav

Lørenskog CK
Re: "Har du lyst til å dø?" [Re: Åsmund Olsen] #1193236 09/06/2011 11:27
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P

All den tid syklisten/bilisten ikke gir tegn kan jeg bare gå ut fra at han/hun plasserer seg riktig.

Alt dette med den andre rundkjøringen og rett fram vs. venstre er egentlig ikke så viktig. Vår venn hygienekonsulenten rettet jo sitt verbale skyts ut av vinduet før dette var et tema. I det han ytret sine velformulerte gloser ut av vinduet, visste han ikke hvor jeg kom til å kjøre ut av rundkjøringen.

Forøvrig er det min overbevisning at han selv ville brukt venstre felt inn i den andre rundkjøringen hvis jeg ikke hadde vært der.

Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support