|
Fox RP23 på Trek Fuel Ex9
|
Fox RP23 på Trek Fuel Ex9
04/06/2011 21:06
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei kjære forum.  Som tittelen sier, eier jeg en Trek Fuel Ex9, 2010 modell. På denne sitter det en Fox RP23 bakdemper. Jeg lurer på om noen andre som har Trek Fuel EX-noe kan si noe om hvordan deres fungerer, jfr. propedal og ikke propedal. Min følelse er at propedal påslått nesten ikke har noen effekt ift. propedal av. Jeg har ProPedal knappen på 3 (Firm). Dette plager meg ikke veldig mye, men alltid greit å vite om ting fungerer slik de faktisk er tiltenkt. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
Re: Fox RP23 på Trek Fuel Ex9
[Re: Elgvenn2]
05/06/2011 14:34
|
alfegutt
Medlem
|
Medlem
Hei Trek-kompis
Jeg har også en Trek Fuel ex9 2010 modell, og propedal virker, men store forskjellen er det jammen ikke, må titte etter om den er på eller ikke. Så din propedal høres ut til å virke akkurat på samme måte som med meg. Håper dette bidrar til at nattesøvnen er reddet
|
|
|
[Re: alfegutt]
05/06/2011 15:26
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en 2010 top fuel 9.8 og merker ikke særlig forskjell jeg heller. Gynger bra okkesom både foran og bak, med/uten propedal bak og med/uten lockout foran på en FOX 100mm.
|
|
|
[Re: TNO]
05/06/2011 18:14
|
laegrjo
Fersking
|
Fersking
Hadde samme demper på min GT Carbon force expert som vant duellen i 2009 og som får kjempeskryt for pro pedal systemet,men ærlig talt så merka jeg ikke noe forskjell heller så jeg bytta demperen med en låsbar carbondemper fra DT Swiss og har fått meg "ny" sykkel. Herlig å kunne låse bakdemperen på asfaltturene. Bomma på målet på demperen første gang så jeg måtte kjøpe en til. Har derfor en til overs.
|
|
|
[Re: laegrjo]
05/06/2011 19:35
|
AtleJ
Medlem
|
Medlem
Det er mulig Trek har valgt en "tune" på demperen som gir liten effekt på pro-pedal'en, eller at du er helt utenfor den vektklassen demper tune ble satt for. Det går sikker an å få gjort noe med på neste service om det er viktig for deg. Ellers er det ikke helt uvanlig at RP23 demperenheter ikke virker som de skal pga lekasjer (de er trykksatt med nitrogen). Sender selv inn en enhet som har gått 30 timer for garantirep, den lager lyder i øvre del av vandring og demper/låser ikke som den skal. Lydene skal ikke være der iflg Cyklon. Kjøpte en reservedemper med samme tune, og den låser på en helt annen måte med propedal på. Atle
Redigert av AtleJ; 05/06/2011 19:37.
|
|
|
[Re: AtleJ]
05/06/2011 20:06
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Har RP23 på en Remedy9. Det gynger fortsatt godt med propdeal på, men man har et helt annet skyv i tråkket på f.eks. jevne stigninger. Kjenner også god forskjell om man står stiller eller trille sakte og humper opp og ned noen ganger på sykkelen.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
08/06/2011 12:06
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Takk for svar folkens.  Konkluderer med at demperen min nok oppfører seg slik den skal, men at den skal få en service når sesongen er over just in case. Er forøvrig veldig førnøyd med sykkelen og demperen, men det kan være litt kjipt/gyngete når det er litt utekniske klatringer eller rettstrekker som skal forseres.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
08/06/2011 17:10
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Hei, og god kveld! Godt du er fornøyed med fox demperen din. Jeg tenkte jeg skulle bare nevne at Trek, i sammarbeid med fox har valgt å spekke de fleste trek sykelene med en lav kompresjonstune på bakdemperen. Dette ser man på airsleeve i form av en klistermerke som stå Velocity tune (L) som er forkortelse for light(lett). Hvis man vil har en hardere tune, så er det mulig for oss å trikse med shimstack på stempelet, eller bytte hele stempelet samt shimstack. Noe jeg har gjørt på utallige trek. Problemet er det gå ut over følelsen demperen gir når pro-pedal er skrudd av. Jeg like å kalle det en nedgradering, men det er forskjellig grad man kan tune disse på. Noen vil har dem hardt som f... altid (en urnorsk fenomen), men en ok kompromiss er å bruke sterkere fjær på pro-pedal mekanismen og noen lette shims forandring slik man opplever litt forskjell på av, og på uten at det går alt for mye ut over den tiltenkt funksjonen, selv om man forandre på compresjons settingen. Siden demperen må fulstendig de-monteres, er det lurt å gjør dette i forbindelse med en full service, der vi bytte alle pakninger, stempelring, airsleeve service, samt olje og nitrogen påfylling. Siden dette er en halveis offisiel post under arbeidsgiveren min, beklager jeg på vegne av min dårlig rettskrivig! Mvh, Rob Gray 
#Pedalenkrs
|
|
|
[Re: RobG]
08/06/2011 23:03
|
GeirO
Medlem
|
Medlem
EX9 2010 eier, da den var ny i fjor høst virket propedal perfekt, jeg kunne kjenne forskjell på innstilling 1-2-3.Ved stående sykling og lockout forran var det ikke antydning til husking. Nå derimot merker jeg det samme som deg, nesten ingen forskjell på propedal av/på. Har ikke gjort noe med det ennå, blir lite stående sykling på stiene i skogen og for meg personlig så har det egentlig ikke vært noe problem. Hvor ofte trenger en RP23 service ?
|
|
|
[Re: GeirO]
09/06/2011 05:16
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Hvor ofte trenger en RP23 service ? Fox service interval chart Værsågod. 
#Pedalenkrs
|
|
|
09/06/2011 08:42
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det stemmer det du sier RobG. Velocity Tune er L, mens Rebound Tune er M. Det viktigste er at demperen fungerer bra der en er tiltenkt, så ønsker nok ikke å endre tuninge. Bikker 100 timer sykkeltid på Treken en eller annen gang i løpet av sesongen ser jeg, så da passer det jo bra med service i høst en gang. 30-timers vedlikeholdet... Ja... det hadde sikkert vært fint.  Takk for svar RobG (tid Fux).
Redigert av Elgvenn2; 09/06/2011 08:48.
|
|
|
09/06/2011 09:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hei, og god kveld! Godt du er fornøyed med fox demperen din. Jeg tenkte jeg skulle bare nevne at Trek, i sammarbeid med fox har valgt å spekke de fleste trek sykelene med en lav kompresjonstune på bakdemperen. Dette ser man på airsleeve i form av en klistermerke som stå Velocity tune (L) som er forkortelse for light(lett). Hvis man vil har en hardere tune, så er det mulig for oss å trikse med shimstack på stempelet, eller bytte hele stempelet samt shimstack. Noe jeg har gjørt på utallige trek. Problemet er det gå ut over følelsen demperen gir når pro-pedal er skrudd av. Jeg like å kalle det en nedgradering, men det er forskjellig grad man kan tune disse på. Noen vil har dem hardt som f... altid (en urnorsk fenomen), men en ok kompromiss er å bruke sterkere fjær på pro-pedal mekanismen og noen lette shims forandring slik man opplever litt forskjell på av, og på uten at det går alt for mye ut over den tiltenkt funksjonen, selv om man forandre på compresjons settingen. Siden demperen må fulstendig de-monteres, er det lurt å gjør dette i forbindelse med en full service, der vi bytte alle pakninger, stempelring, airsleeve service, samt olje og nitrogen påfylling. Siden dette er en halveis offisiel post under arbeidsgiveren min, beklager jeg på vegne av min dårlig rettskrivig! Mvh, Rob Gray Veldig bra innlegg Rob! Dette med lett tune er jo omtrent ekvivalent med et "godt" bakhjulsoppheng. Man lar demperen jobbe slik den er ment, aktivt å godt. "ulempen" er at den ikke låser like godt, men gode oppheng trenger ikke låsing. At Trek har designet ABP-opphenget slik at det funker best med en lett tune er jo et kvalitetstegn i seg selv, i motsetning til mange merker som er avhengig av en heavy tune for ikke å gynge og bobbe(men da låser de av bedre med propedal). Noen få merker gjør en greie ut av sine oppheng ikke trenger hard tune. For meg er det helt utenkelig å skulle kjøre en hard tune på en sykkel som er laget for lett tune. Det ødelegger jo funksjonen i opphenget. ProPedal er ikke låsing av bakdemper. Man merker dette på en del merker som faktisk er avhengig av hard tune. Disse er ofte avhengig av propedal i motbakker for ikke å gynge eller synke sammen. Dette gjør så at dempingen ikke er effektiv og gir god følelse med underlager som igjen gir dårlig feste når det er teknisk, fordi man MÅ ha på propedal og denne hindrer demperen i å gjøre jobben sin. Men klar, jeg tilhører ikke grusfantastene heller og forventer at demping skal fungere. Uansett, dette innlegget fra Rob er kandidat til månedens innlegg :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|