Jeg skal til USA i juli og har lyst til å ta med en iPad hjem hvis det er noe å spare på det.
Hva er butikkpris for iPad / iPad2 i USA? Og et idiot-spørsmål: Er det enkelt å laste ned et norsk "tastatur" på en iPad kjøpt i USA? Er det evt. noe annet man bør tenke på hvis man skal kjøpe der i stedet for i Norge?
Som jaknutsen sier, tastaturet setter du opp til norsk uansett hvor du er.
Prisene er de samme over alt, MEN butikkene må legge på en sales tax (nesten tilsvarende vår moms). I USA er ikke prisen på varen det du ender opp med å betale i kassa. Sales tax utgjør 7-9% avhengig av hvor du er.
Dersom du kjøper fra en nettbutikk som ikke har avdeling i den staten iPad-en sendes til, slipper du å betale dette. Da må du imidlertid betale frakt i stedet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Hvis du kjøper som privatperson ville jeg tenkt nøye over om det er verdt å betale litt ekstra for norske forbrukerretigheter. Det kan fort bli dyrt å kjøpe i utlandet.
Hvis du kjøper som privatperson ville jeg tenkt nøye over om det er verdt å betale litt ekstra for norske forbrukerretigheter. Det kan fort bli dyrt å kjøpe i utlandet.
Godt poeng, men kjøper man tilstrekkelig mye i utlandet, finner man ut at summene man har spart mer enn veier opp.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Kommer jo an på hvor mye en sparer. Er det under en tusenlapp å spare på noe som koster 4-5 tusen så tror jeg at jeg hadde valgt 5 års forbrukerrettigheter i Norge.
Det er ikke egne antagelser. Det er årevis med erfaring Antar du at jeg antar? Antar at du antar at jeg antar ja.
Kommer jo an på hvor mye en sparer. Er det under en tusenlapp å spare på noe som koster 4-5 tusen så tror jeg at jeg hadde valgt 5 års forbrukerrettigheter i Norge.
Vel, i løpet av mange år med handling i utlandet går jeg ut i pluss selv om iPad-en min streiker når jeg kommer hjem.
Sitat: Ketle
Det er ikke egne antagelser. Det er årevis med erfaring Antar du at jeg antar? Antar at du antar at jeg antar ja.
Ditt utsagn om at Windows8 kommer til å snuble er per definisjon en antakelse uahvengig av min motivasjon for å gjøre deg oppmerksom på det.
Mens vi snakker om iPad 2; finnes det en fornuftig og grei måte å få spilt av flash på? Ser det er noe app'er og greier, men er det noen som har prøvd noe vettugt? Hadde vært greit å kunne streame Freecaster på padda.
Mens vi snakker om iPad 2; finnes det en fornuftig og grei måte å få spilt av flash på? Ser det er noe app'er og greier, men er det noen som har prøvd noe vettugt? Hadde vært greit å kunne streame Freecaster på padda.
-H
Sett opp en PC hjemme med Citrix på, stream innhold til padda :-D
Nei, flash fungerer ikke "meget bra", men det fungerer på PCér.
Hvor bra det fungerer på håndholdte enheter (les mobiler og pads) er en helt annen diskusjon, ref linken til IT-avisen artikkelen. Gidder ikke å ta en lang teknisk diskusjon rund flash her på sykkelforumet. Kan ikke si at flash er noe stort savn på iPad. Forhåpentligvis kommer det etterhvert en ny standard som erstatter det propreitære Flash.
PS: En liten bemerkning. Syns at det er rart at mange som er ivrige Android fans også støtter Flash da det er eid av Adobe.
Jeg vil anta det har noe å gjøre med at mange nettsider bruker Flash, og man ønsker tross alt å bruke datamaskinen sin til å se ting som er laget med tilgjengelig teknologi. Det er bedre å faktisk klare å se informasjon i en standard som kunne vært bedre enn ikke å se informasjonen i det hele tatt.
Edit: jeg snappa teksten din i løpet av de 2826 sekundene den lå ute, gitt. Du burde forresten redigert "PCér" med det samme du var i gang.
Redigert av Vanilla Ninja; 07/06/201108:41. Rediger grunn: 26
Som mange andre nevner her inne er det viktig å se an hva du skal bruke iPaden til, leser du alle spesifikasjoner for å se hvor lite/mye den ligner på en laptop er det en fare for at det er en laptop du egentlig trenger.
Android tablets gir deg ofte mer hardware for pengene, ting som bedre oppløsning og kamera og lignende. Personlig har dette gjort at jeg står godt fast i android leiren på mobilfronten da en ser det samme her.
Problemet med android på tablet er at markedet fremdeles er for fragmentert, en opererer med for mange skjermoppløsninger og grensesnittvarianter dermed finner en ikke på langt nær det samme innholdet som en gjør på en iPad der utviklerne kan skreddersy innholdet til en fast enhet.
Selv om jeg veldig sjelden forsvarer Apple må jeg nok dra frem et argument når det kommer til tablets: (som jeg håper går ut på dato om ikke så alt for lenge.)
Hva er mest nyttig? En 20" fargetv som har 40 kanaler og en konsoll tilkoblet, eller en 60" 3d led tv uten strøm?
Vi trenger ikke mer enn et par datamaskiner i verden heller...skulle likt å se argumentasjonen for at nettbrett har nådd toppen. Jeg tror vi bare er i startgropen.
Jeg kjøpte meg en iPad 2 32GB Wi-Fi når jeg var i New York. Tror jeg betalte ca 3200. Jeg bestilte den med gratis levering til ett sted uten tax og fikk noen til å ta den med seg for meg til Norge. Den kom i går og den virket jo selvsagt ikke :-(
Jeg gikk innom Apple butikken i Oslo og det var ikke noe problem å levere den der for å få den fikset. Trengte ikke kvittering engang. De fant ut hvor jeg hadde kjøpte den med serienummeret og at den var kjøpt i Usa hadde ingenting å si.
Vel, dette har mye å gjøre med feedbacken jeg ga til Geir angående Windows 8.
Altfor mange ganger har jeg sett slike nye oppfinnelser som skulle revolusjonere markedet og forbrukervanene visne bort i intet. Min teori er hvertfall at brukeropplevelsen i de fleste tilfellene har vært ignorert til fordel for fokus på hardware og muligheter. Her er Apple i en særklasse i mine øyne, de var f.eks langt fra de første som lanserte MP3-spillere, men de var blant de første som gjorde det tilgjengelig for folk som ikke var i stand til å rippe på filnivå, flytte filer på et filsystem og operere med eksterne disker. Tilsvarende på nettbrettnivå, før iOS og Android m. fl. var det en vesentlig høyere terskel for å benytte touchbaserte grensesnitt.
Det at man slapp en touchskjerm for Windowsvarianter som fortsatt var best egnet til mus og tastatur, samt ikke hadde den samme brukeropplevelsesorienterte markedsføringen gjør at det er to ting som ikke er direkte sammenlignbart i modenhet.
Forøvrig likte jeg TV-eksempelet til erazar, som i stor grad sier noe om hvorfor iPhone i lang tid solgte i bøtter og spann sammenlignet med Androidbaserte ting som hardwaremessig var svært overlegne. Det virker heldigvis som at andre aktører er i ferd med å skjønne denne formelen nå.
Skjønner den ikke helt, egentlig. Når MS kom med sin funka det ikke noe særlig og folk dreit i den. Folk går sjelden mann av huse for å kjøpe ting som ikke funker og som får ræva kritikker.
Når Ipad kom var allerede Iphone såpass ekstremt godt mottatt av markedet at en "forlengelse" (eller kanskje forstørrelse??) av denne allerede omtrent var etterspurt. Man visste at OS funka, man visste at appstore funka, samt at Apple faktisk lager produkter som da ser fine ut, kontra den dingsen MS kom med :-)
Er det nødvendig å kjøpe anna enn miste lagringskapasitet på ipad når icloud blir lansert?
Ja, icloud har bare backup av kjøp og bilder fra siste 30dg. Apps, foto, filmer, podcasts og musikk vil fremdeles kreve en del.
Men, dette kommer selvfølgelig an på din bruk. Min gikk fort full i vinterferien da jeg lastet gopro filmer og bilder til ipad. Jeg bruker ca 20GB + 30GB musikk.
Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene ERFARING over spam. Peace & Luv