+1! Jeg har etterhvert syklet mye på forskjellige 29er, både FS og HT. Liker det veldig godt, og er absolutt "innkjørt", men om JEG ville eid en selv? Som ritt-HT; uten tvil ja! Som ritt-FS; tja... Som stisykkel: uten tvil nei.
Ja, jeg er også veldig interessert i synspunktet ditt på stisykkel. Står foran et innkjøp av stisykkel med store hjul til neste sesong. For meg er ikke små hjul et alternativ, men vil gjerne høre hvorfor du ikke synes store hjul egner seg på sti :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: 26 vs. 29, endelig kommer fasit!
[Re: simenf]
#119030706/06/201111:40
ser INGEN grunn til at ritt-FS ikke kan brukes som stisykkel. har en 29" Epic marathon (100 mm gaffel) og fungerer som gull på knotete stier og flytstier - oppover som nedover. Har også en Enduro 26" FS grov stisykkel og den har andre egenskaper, men hovedsak er det for å kjøre ordentlige bratte kneiker nedover (150 mm gaffel). Men kjører omtrent like fort på 29 FS som 26 FS nedover.
@marley: Hvilke sti-fs 29" er det eventuelt som er testet og hvor går skillet mellom xc/ritt og sti? Hhv 120 og 140mm?
@thomas: veldig enig. En fulldempet XC 29" er utrolig allsidig, spesielt som en do-it-all sykkel. Men samtidig så handler ikke stisykling om klokka, men flyt og moro. Om en grovere sykkel ikke nødvendigvis tar oss raskere ned, så tar den oss kansje ned mer lekent og morsomt. Derfor er jeg veldig spent på å teste litt grovere 29 fs'er. Fordi jeg tror man kan få pose og sekk, en sykkel som klatrer som en geit oppover og som er super-smooth nedover. Generelt synes jeg stisykler i 26" segmentet er morsomme, men når man er vant med 29erens klatreegenskaper så henger ofte ikke 26" gjengen helt med. Oppover-crux er like gjeve å mestre som nedover.
Selv har jeg nå lyst på to sykler, en litt grovere 29" til hverdags og en litt lettere og kvikkere sykkel enn min 13kg Hifi til ritt. Ulempen med de lettere ritt-fs 29erne er at de koster så hinsides. Så da kansje det blir motsatt for meg ift marley. 29" til sti og 26" til ritt. Kansje tommygutt snart må frigjøre en småhjuls-spark?
En fulldempet XC 29" er utrolig allsidig, spesielt som en do-it-all sykkel. Men samtidig så handler ikke stisykling om klokka, men flyt og moro. Om en grovere sykkel ikke nødvendigvis tar oss raskere ned, så tar den oss kansje ned mer lekent og morsomt. Derfor er jeg veldig spent på å teste litt grovere 29 fs'er. Fordi jeg tror man kan få pose og sekk, en sykkel som klatrer som en geit oppover og som er super-smooth nedover. Generelt synes jeg stisykler i 26" segmentet er morsomme, men når man er vant med 29erens klatreegenskaper så henger ofte ikke 26" gjengen helt med. Oppover-crux er like gjeve å mestre som nedover.
Jeg synes egentlig det er motsatt. Sykler med mer vandring går fortere i grovt terreng, men de blir mindre lekne. De bruker lengre tid på å akselere og de krever mer energi og fart å få i lufta. En lett sykkel er mer leken enn en tung. Å sitte på en grov fulldemper i terreng som man også mestrer med en lettere sykkel blir en slappere og mindre involverende opplevelse som etter min mening er det motsatte av mer leken. Det får liksom jobben gjort enklere og mer effektivt, men ikke like morsomt. Det er som å ha en Nespresso-maskin kontra det å fintune espressoen sjølv. Hvis du bare vil ha kaffe fort er det greit. Vil du leke på veien så velger du ikke det utstyret som legger mest mellom deg og terrenget. Mine fem cent.
Som du vet sykla jeg slutten av sesongen i fjor på en Superfly 100. Den veide 11,5 kg. Et tog bortover og nedover i terrenget. Men for tung og treig for mitt bruk. Men når jeg gikk tilbake til 26" fikk jeg ofte følelsen av at sykkelen til stadighet "satt" fast i røtter og stein. Savner framkommeligheten til en 29". Sykler nå på en 26" fs som veier 8,6 kg. Den er superrask og leken. En 29" fs med den vekta hadde vært perfekt. Men dog litt dyrt ;-)
Som selvtrøst over savnet av en 29" i stallen lurer jeg på å bytte ut min 26" stisykkel (Santa Cruz Blur LT) med en 29" fs. Skal ha en SC Tallboy på hjemmetest til uka. Skal teste den på min faste stier opp mot SC Blur LT og SC Blur XCc. Tallboy`n veier ca. 10,5 kg. Det blir ikke noen tidstest, men kun på følelse, framkommelighet og gøyfaktor.
Kan poste noen ord her om interesse.
Dette vil jeg høre mere om . sitter nå og teller på knappene om jeg skal kjøpe en Blur XC carbon eller en Tallboy. Har aldrig testet 29 er før men syntes generelt de ser ut som juling og det byr meg i mot å kjøpe noe jeg ikke liker utseendet på. Men så hører man jo så mange lovord om 29 for tiden. helst vil jeg gå for følelse og kjøpe en blur, men jeg vil jo også sykle fortest mulig i de få rittene jeg har tengt å melde meg på
Jeg synes egentlig det er motsatt. Sykler med mer vandring går fortere i grovt terreng, men de blir mindre lekne. De bruker lengre tid på å akselere og de krever mer energi og fart å få i lufta. En lett sykkel er mer leken enn en tung. Å sitte på en grov fulldemper i terreng som man også mestrer med en lettere sykkel blir en slappere og mindre involverende opplevelse som etter min mening er det motsatte av mer leken. Det får liksom jobben gjort enklere og mer effektivt, men ikke like morsomt. Det er som å ha en Nespresso-maskin kontra det å fintune espressoen sjølv. Hvis du bare vil ha kaffe fort er det greit. Vil du leke på veien så velger du ikke det utstyret som legger mest mellom deg og terrenget. Mine fem cent.
Ja, jeg er som sagt litt i tvil. Derfor jeg sier "kansje..", "spent på å teste". Også sier jeg ikke grov stistykkel, det segmentet er tilnærmet fraværende for oss med store hjul. I det minste før lanseringene for 2012. Jeg sier grovere enn en ritt/xc fulldemper. Det kan være forskjellen mellom en Top Fuel og en Fuel EX, eller en Superfly/Hifi og en Rumblefish, for å være i Trek verden. Eller enda tydeligere mellom Epic og Stumpjumper. Jeg liker flyt følelsen man får av litt lengre og plushere demping. Spesielt når jeg som over snakket om nedoversykling.
Hva tenker du om holdbarhet ved bruk av rittsykler til stisykling, Øyvind?
til nabo'n: Jeg mente gjengen i betydningen sykkeltype. Ikke gjengen av folk. Du er jo rene edderkoppen oppover.
Del stien, skru av Strava
[Re: ohenr]
#119137607/06/201112:25
"Nå skal dette testes av en mosjonist og ikke en proff alla Høydahl, Aas, Reitan og alle disse lycra-kongene som synser og måler watt."
Herlig! Og her skal du få noen betrakninger fra en mosjonist lengre nede på skala. Jeg har syklet med fulldempede storhjulinger i mange år nå. I fjor ble min gammeltraver Intense Spider byttet ut med Intense Tracer. Da det ble noen måneder med ventetid før den siste ble produsert, tok jeg frem Ventana Padrino´n (29HT) som jeg kjøpte av Trond-Vidar for en par-tre år siden. 29 HT skulle jo være svaret på alle drømmer og Padrino var lett, samt satt opp med dyrbart utstyr. Så dette blir nok topp, tenkte jeg. Med det ble en dårlig sykkelperiode. Min faste steinrøis, hvorved jeg må konsentrere meg maks for å klare med fulldemper, klarte jeg ikke med hårdsvansen, jeg ble kastet av lenge før det. Lekent? Ikke bare det, jeg skadet meg tre ganger på tre måneder med denne forbannede hardtailen da jeg skulle traversere mine faste bratte oppoverstutter fordi bakhjulet ikke ville over den siste rota eller stenen. Dette resulterte i at den sta ekvipasjen returnerte blindt noen meter bakover med rygg eller albue som julingsmottaker. Og selvtilliten forsvant og jeg begynte å bli redd løypene. Like lekent som smør! Nei, donnez-moi vingt-neuf og fulldemper en hviken som helst dag! Padrino´en er nå nedgradert til turer på butikken med ryggsekk for å kjøpe melk og kattemat. Jeg gidder ikke å låse den engang. Men hadde jeg vært gira på lycra, grus eller konkurranser og til nød lett sti, ville jeg tenkt annerledes. Padrino ville vært konge her dersom man skulle ha bare en sykkel, for sjarm det har den. Men jeg har dilla på sti. Betraktinger forøvrig; 10-12 eller 14cm er ikke så viktig. Jeg har prøvd alle. Kjører nå med 14 i begge ender. Merkelig nok har jeg med dette oppsettet kommet opp noen krux som jeg ikke tok tidligere? Men trene-trene-trene kan også være årsaken til det. Men Tracer 29 blir høy med 14 som standard (kan også justeres til 12). Jeg har gått gradene og har ingen problemer med dette, men folk med kortere lortfall vil måtte beregne tilvenning. En 29er har sin begrensning i hvor tunge hjula er. For mye gomma og lekenheten blir borte og man er ute på traktor.
Spar dere for bryderiet, jeg har prøvd! Jeg flyttet til og med en periode dit, men altså ingen gevinst, så da flyttet jeg derifra igjen. Bomflytting altså.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
[Re: ohenr]
#119193807/06/201123:15
Vil en 29er være å foretrekke også på grusritt slik som Nordsjørittet, Garborgriket, Birken etc?
Om du skal lage en sykkel utelukkende til gruskjøring, og er teknisk habil, vil du få en lettere sykkel for samme pris, eller en billigere sykkel med sammen vekt om du går for 26". Og alle vet at det som teller er vekt når det gjelde birken.
Skal du bruke sykkelen utenom friserte grusveier vil det bli en avveining, og alt vil henge sammen med alt.
LarsB
[Re: Ignite]
#119205408/06/201108:00
Mens jeg vil si at det ikke er noe problem å kjøre med standard hjul i det hele tatt. De ligger ikke mye over andre standard hjul i vekt. Så klart påvirkes hele sykkelen å gå fra vekt på hjul 1900 gram, dekk 650, slange 240 til hjul 1360, dekk 410, slange 0, guffe 50 gram.
Men nå kjører vel ikke du standard hjul på 26" heller, så din sammenligning er litt urettferdig.
Det kan helt klart sykles fort med moderate hjul. Kast de fæle slangene som pleier å følge med, og bytt dekk til noe som ruller bra så kommer man helt fint gjennom birken.