Fem meter høres veldig mye ut for en normal fartshump. De jeg har på vei til jobben har en asfaltkant på kanskje en halvmeters lengde, så tre-fire "heller" og så en halvmeters asfaltkant på baksiden. Tilsammen maks 2,5 meter.
En annen ting er selvfølgelig at over fartsdumper så går det fint å lande med bakhjulet på baksiden av humpen. Man trenger altså ikke å ha klaring over hele humpen.
Selvfølgelig riktig det med at man kan lande på baksiden av humpen, men likevel vil jeg jo si at uttrykket "hoppe over" i prinsippet betyr nettopp det.
Når det gjelder størrelsen så er jeg enig med deg i at det er mer enn de fleste humper jeg har sett, men det er faktisk slik spesifikasjonen til Vegvesenet er. Se figur 4.6-30 (side 37) i dokumentet.
Uansett, empiri sier at det går ganske bra å hoppe over ting med racersykkel, enten det er hull i veien, fortauskanter eller små hunder. Men det hadde selvfølgelig vært moro en gang å sjekke, med filmkamera f eks, hvor langt man faktisk klarer å hoppe.
Med god fart, på asfalt blir det fort fem meter på guttene som mestrer dette
Spørsmålet er hvorfor man besudler sykkelen med flatt styre? Kan ikke huske om stilpolitiet har tatt stilling til kembo-styrer, men syns det er på sin plass om det ikke er blitt gjort?
Helt enig med "kjerts", har gjort akkurat det samme selv. Aerostyre med styretape på toppen blir klumpete både estetisk og i bruk. 3T Ergonova er så lekkert at toppen fortjener å stå fram i lyset.
Sitat: Albo
Spørsmålet er hvorfor man besudler sykkelen med flatt styre?
Et helt relevant spørsmål hvis man ønsker form før funksjon. Min kropp trives best med Ergonova-styret til 3T. At det har flat topp er for meg et bonus da jeg synes det er godt å holde i samtidig som det er er pent å se på. Det er lenge siden sykkelrammene utelukkende besto av runde stål-/alu-rør. At styret har en flat topp bidrar etter min mening til å integrere styret mer til dagens moderne rammeutforming.
Spørsmålet er hvorfor man besudler sykkelen med flatt styre? Kan ikke huske om stilpolitiet har tatt stilling til kembo-styrer, men syns det er på sin plass om det ikke er blitt gjort?
Løse armer og bein er kun for fattigfolk som ikke har råd til dobbelt så mye klær.
Tåpelig.
Hva om man tar ut tidlig om morningen, i 12-13 grader. Så de siste 2 timene på turen er det 20+. Hvem er da dum og fattig?
Sykler du så treigt at du ikke er tilbake før gradestokken har nådd 20 grader så burde du finne noe annet å holde på med. Kjøre bil feks. (Er ikke denne tråden ironisk?)
Et helt relevant spørsmål hvis man ønsker form før funksjon. [...] At styret har en flat topp bidrar etter min mening til å integrere styret mer til dagens moderne rammeutforming.
Et styre med styretape halvveis ser ut som en syklist i bar overkropp med løse ermer. Alternativet er like dårlig.
Løsning: klassiske styrer er alltid bra. Styretape hele veien.
Flat styre signaliserer triatletstil i lange baner. Det er ikke pent å se på. Hvis det er best for kroppen får man ta pepperet for dårlig stil.
Etter 15 år som designer så har jeg sluttet å diskutere smak og behag, men vil heller vise til hva jeg synes er både pent og funksjonelt. Dette: (ikke min sykkel)
Stil på landeveien har vel ikke noe med "smak og behag" og gjøre!? Som sagt lenger oppe, ta konsekvensen av dine handlinger og ikke kom her og forsvar dette!
Hvordan var reglene rundt setback/ikke setback på setepinnen?
Det er mer et spørsmål om rammegeometri. Så og si alle dagens rammer har seterørsvinkel på 73° og er designet for bruk med setback. Enkelte produsenter leverer rammer med seterørsvinkel på 72° som leveres med rette pinner. Har man (lår)benlengde som avviker veldig fra normalen, så må jo det selvsagt være førende for hva slags setepinne som benyttes.
Sitat: pontiff
Altså ser det ut som en spjæling i bar overkropp med løse ermer.
Løse armer og bein er kun for fattigfolk som ikke har råd til dobbelt så mye klær.
Tåpelig.
Hva om man tar ut tidlig om morningen, i 12-13 grader. Så de siste 2 timene på turen er det 20+. Hvem er da dum og fattig?
Sykler du så treigt at du ikke er tilbake før gradestokken har nådd 20 grader så burde du finne noe annet å holde på med. Kjøre bil feks. (Er ikke denne tråden ironisk?)
Da burde du heller prøve deg på litt lengde på treningsøktene dine? Her på vestlandet så er det fullt mulig at man starter på ~10 grader i 9 tida på morgenen, og at det er over 20 grader etter 12. Ihvertfall nå på våren.
Etter 15 år som designer så har jeg sluttet å diskutere smak og behag, men vil heller vise til hva jeg synes er både pent og funksjonelt. Dette: (ikke min sykkel)
Den gul-røde drikkeflasken (som jeg antar du vant i Essos bedriftidrettslag-dag i 1989) klassifiseres vel ikke som hverken pen eller funksjonell? :-P Ellers lite å utsette
Edit: det slo meg at funksjonen kanskje er blikkfang? Fungerer i så fall :-P