Ble vist dette bildet fra motorveien før Støren, altså etter at man har passert skiltet som varsler om forbud for syklende og gående. Dette var visstnok en større gruppe som så ut til å være på treningstur i blå bekledning på lørdagsformiddagen.
Om syklistene ikke hadde dispans på et eller annet vis, må jeg si det er særs dårlig reklamejobb å sinke trafikken på en motorvei med dobbel sperrelinje på dette viset.
Redigert av perbl; 31/05/201107:11.
Per B.
Re: Syklister på treningstur på motorveien?
[Re: perbl]
#118575731/05/201107:13
Nesten så man burde anmelde på vegne av lovlydige syklister.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jeg er litt usikker på hvilken klubb det eventuelt skulle være, da han som kjørte ikke la merke til det annet enn den blå bekledningen.
Om noen TVK-medlemmer her inne kan avkrefte eller sjekke opp om noen fra byen har vært ute på tur, hadde det vært fint. Dette var en såpass stor gruppe at det er nødt til å være kjent for flere.
Jeg ser at enkelte grupper fra TVK har oppsatt trening fra Sluppen til Berkåk på denne lørdagen. Om ikke dispans er innhentet, vil jeg på det sterkeste anbefale at lignende økter får en innlagt pause langs motorveien så man heller navigerer seg via Støren sentrum og kjører opp farten igjen etter at dette er passert.
Jeg ble oppriktig sur og skifta opptil flere alignments mot sint bilist-kategorien da jeg ble forevist bildet og fikk historien fortalt i lunchen i går.
Per B.
[Re: -Jan]
#118579531/05/201107:42
EDIT: Har fått bekreftet at de tok av før tunnelen, og dermed syklet via Støren sentrum, uten at det unnskylder kjøringen på motorveistrekket.
Som andre har påpekt, så er det mulig å sykle via Støren sentrum. Det er på ingen måte en rute som lar deg kjøre på i farten som du gjerne vil trene på ifm Trondheim-Oslo, men dette er en konsekvens du får ta om du vil sykle på strekk med motorvei.
Redigert av perbl; 31/05/201108:30.
Per B.
#118579731/05/201107:46
Men den där bilden är ju tagen innan avtagsvägen till stören (tror jag ialla fall). Det är ju möjligt att köra av redan vid hovin men den vägen har jag för mig är dårlig med risk för att köra ned i elven...
#118580231/05/201107:50
Som andre har påpekt, så er det mulig å sykle via Støren sentrum. Det er på ingen måte en rute som lar deg kjøre på i farten som du gjerne vil trene på ifm Trondheim-Oslo, men dette er en konsekvens du får ta om du vil sykle på strekk med motorvei.
Jeg var selv med på å gjøre dette under trening med TVK i 2005 og det er som det sier - kun et lite stykke med motorvei man sykler, uten at det er noen unnskyldning. Jeg følte meg ukomfortabel med dette da jeg selv gjorde det - men tenkte ikke på å si ifra.
Nå gjør jeg det. Mail til mine kontakter i klubben er oversendt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#118580631/05/201107:53
Jau, jeg kommenterte det vel ala "Hvem er DU som driver og tar bilder med mobilen mens du kjører bil og skal følge med på veien?"
Nå vil jeg til hans forsvar påpeke at dette er et veldig oversiklig veistrekke, farten var lavere pga kø, samt at det å ta et bilde med dedikert kameraknapp ikke tar mange sekundene. Det er heller på ingen måte noen unnskyldning for syklistenes oppførsel, som jeg på mange vis tar personlig.
Per B.
#118582731/05/201108:13
Dersom det virkelig kun er snakk om et lite stykke motorvei som måtte tilbakelegges, blir dette desto pinligere tatt det helt kurante alternativet på venstresiden i betraktning. En skulle tro at syklister iført klubbtrøye tildels har en form for kategorisk berøringsangst i forbindelse med med slike alternativer.
Opplevde det samme i 2010 på Ring 3 ved sinsen retning storo... På vei til Drammen med sykkel på taket. Der møter jeg jammen ett tempolag.. Ble ikke stolt av å være syklist da..
Dette er snakk om en strekning som sykles på ca 40 sek fra forbudsskiltet til avkjøringen før tunnelen. Avkjøringen til alternativveien er like før forbudsskiltet. Ulempen for øvrig trafikk kan fort bli større av at 30 mann kanskje må stoppe midt i veien for å vente på møtende trafikk før de kan krysse over til alternativet. Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.
Redigert av trebor; 31/05/201108:41.
[Re: trebor]
#118586331/05/201108:44
Dette er snakk om en strekning som sykles på ca 40 sek fra forbudsskiltet til avkjøringen før tunnelen.
Oj, ni är snabba. Jag målte för ett tag sen avståndet och det verkar vara 1.25 km från början på alternativ vägen till avkjöringen för tunnelen.
Quote:
Ulempen for øvrig trafikk kan fort bli større av at 30 mann kanskje må stoppe midt i veien for å vente på møtende trafikk før de kan krysse over til alternativet. Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.
Det kanske inte är så smart att ens sykla 30 mann i en gruppe på E6:an?
#118586931/05/201108:52
Det blir en vurderingssak, følge regler slavisk eller gjøre ting litt smidig.
Lignende resonnement kan jeg også føre for å ignorere enveiskjørte gater her i nærområdet. Det gjør det på ingen måte riktigere i mine øyne. Et av trafikkens grunnleggende prinsipper er at man skal følge skilting, ikke ignorere den på bakgrunn av hva man i sin situasjon føler er mest smidig.
Per B.
#118587231/05/201108:54
De gangene jeg sykler i retning Støren, hender det jeg snur når jeg kommer til den delen hvor du er nødt til å sykle på E6 før du igjen kommer til den gang/sykkelveien som vises til venstre i bildet. Mye tungtrafikk. Sitter da og tenker på om jeg irriterer eventuelle bilister. En annen ting er at for å komme seg til gang/sykkelveien på bildet, må man krysse E6. Med så mange syklister som her, hadde de sannsyligvis blitt stående i veikanten/delvis på veien i påvente av å få til å krysse avhengig av trafikken. Mulig de vurderte det dit hen, at det fort kunne skape farligere situasjoner. I stedet fortsatte de rett fram, for å ta av til Støren før tunnelen på motorveien. Uansett er det vel nok hissige bilister, enn at man trenger å skape unødige irriterende situasjoner.
[Re: hansib]
#118587731/05/201108:56
Opplevde det samme i 2010 på Ring 3 ved sinsen retning storo... På vei til Drammen med sykkel på taket. Der møter jeg jammen ett tempolag.. Ble ikke stolt av å være syklist da..
Dette er vel strengt talt ikke forbudt, da Ring 3 ikke er motorvei. Det er like fullt fullstendig idiotisk i mine øyne.
Dag
#118587931/05/201108:59
Jeg mener ikke å si at det er smart å kjøre denne strekningen på motorveien. De burde selvfølgelig tatt av før motorveien, men det krever at det var avtalt på forhånd. 30 mann i kjede er veldig dårlig på impulsive veivalg.
#118589531/05/201109:14
Jeg mener ikke å si at det er smart å kjøre denne strekningen på motorveien. De burde selvfølgelig tatt av før motorveien, men det krever at det var avtalt på forhånd. 30 mann i kjede er veldig dårlig på impulsive veivalg.
Eller burde de valgt en annen rute når de vet at de "må" inn på en veistrekning de ikke har lov å sykle?