Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene ERFARING over spam. Peace & Luv
omnifuelen bråker nokså mye. verre er det at det kan sprute bensin fra koplingen når det står trykk på systemet og drivstoffet "koples fra". Skummel patent som det undrer meg er typegodkjent! Jeg har hatt en særs skummel opplevelse med akkurat dette - varm bensinjet over hender / fang en kompis har denne som jeg vurderer å være mye bedre og støysvak sml omnifuel.
Har noen en kommentar til infoen fra progres? Aldri i h om jeg risker bensinsprut
Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene ERFARING over spam. Peace & Luv
jeg og 3-4 andre kompiser har omnifulen og ingen av oss har hatt noe problem med den. bråker litt, men overlever det. tar det meste av drivstoff. kongebrenner etter min mening. har også prøvd en fra coleman som lignet på den over. fungerte flott, men litt knotete å pakke og velter lett om den ikke står kjempestøtt.
Jeg har en Coleman 442. Den er superpålitelig, bråker lite, ingen deler som går i stykker og latterlig enkel å bruke. Jeg har kun brukt den på miljøbensin, men da har den brent helt rent og pent. Ingen vanvittige oppvarmingsprosedyrer heller. Har brukt den ned til -13 C, tente på første forsøk. Anbefales!
Har noen en kommentar til infoen fra progres? Aldri i h om jeg risker bensinsprut
Jepp, jeg har. Alt er farlig om man ikke vet hva man driver med! Alle tester gjennom flere år konkluderer med at omnifuelen er noe av det beste man får.
verre er det at det kan sprute bensin fra koplingen når det står trykk på systemet og drivstoffet "koples fra". Skummel patent som det undrer meg er typegodkjent!
Da bruker du den feil. Du skal snu brenselsflasken rundt når du skal slukke primusen. Da brenner den i 20 sekunder før den slukker. Så lar du primusen stå slik i ett minutt til før du gjør noe som helst, da går trykket ut av flasken. Forsøker du å demontere primusen mens den er varm og trykksatt så gjør noe noen veldig farlig!
Jeg er stor fan av min omnifuel, og den har vært 100% driftsikker. Jeg bruker som regel miljøbensin fordi det ikke kever mye forvarming og hvis en søler litt bensin så fordamper det uten å legge igjen noe "kliss".
verre er det at det kan sprute bensin fra koplingen når det står trykk på systemet og drivstoffet "koples fra". Skummel patent som det undrer meg er typegodkjent!
Da bruker du den feil. Du skal snu brenselsflasken rundt når du skal slukke primusen. Da brenner den i 20 sekunder før den slukker. Så lar du primusen stå slik i ett minutt til før du gjør noe som helst, da går trykket ut av flasken. Forsøker du å demontere primusen mens den er varm og trykksatt så gjør noe noen veldig farlig!
Jeg er stor fan av min omnifuel, og den har vært 100% driftsikker. Jeg bruker som regel miljøbensin fordi det ikke kever mye forvarming og hvis en søler litt bensin så fordamper det uten å legge igjen noe "kliss".
word. det sier seg selv at man må ha med seg hue og sette seg inn i hva man driver med når man bruker brennere. Det gjelder for alle typer, inkl gass. omnifuel er driftsikker som pokker, har relativt lav vekt og pakkvolum og brenner ALT. ja den bråker litt, men du skal vel ikke bruke den i skjult OP heller. det eneste negative jeg har å si er at vindskjermen og varmereflektoren er i ganske dårlig kvalitet.
Har hatt Coleman 442 som arbeidshest i snart 15 år.Fornøyd, men det hadde nok blitt Omnifuel eller noe lignende hvis jeg skulle hatt ny.
På sommerhalvåret, spesielt fotturer, tar jeg med en EtaExpress. Helt genial og superlett, men jeg bruker den primært til å varme vann i en fei, ikke steking (det skjer på bålet). Brenner og liten gassboks får plass i kjelen. Utpå høsten med små minus blir gassen treg, så man må gjerne legge seg med en gassboks i soveposen skal man ha kaffe straks man våkner.
Da bruker du den feil. ...Forsøker du å demontere primusen mens den er varm og trykksatt så gjør noe noen veldig farlig!
Det er nettopp det - og som ikke alle nødvendigvis kjenner til.Primuser skal være idiotsikre og Omnifuelen er ikke til å stole på. Det vil i praksis si at jeg aldri lar noen andre fyre den opp eller stenge den, at den aldri fyres opp innomhus eller inne i teltet. Selv om man tar trykket av drivstofflinja etter "forskriftene" så har jeg flere ganger opplevd spetakkel med sprut og søl ( i alt 3 forskjellige flasker og ventilhoder) Det forundrer meg at man ikke er i stand til å bygge et brennehode mer stillegående for man skal ikke oppholde seg lenge i teltet før støyen oppleves som irriterende og forstyrrende ift samtale etc. Forsvartes optimus 111 ( som jeg også har 3-4 stykker av liggende) oppgradert med moderne brennehode er etter min mening mye bedre mtp støy, men det er jo rimeligvis en tyngre og mer voluminøs dings å dra med seg.
og som sagt : jeg har campert noen fjellnetter i lag med en Coleman - og ble imponert. Mitt råd til OP står fast - omnifuel er et dårlig valg
KLIPP...verre er det at det kan sprute bensin fra koplingen når det står trykk på systemet og drivstoffet "koples fra".. KLIPP
ja rart det der
Mange primuser som er mer stillegående enn omnifuelen. men de er som regel ikke like problemfrie/altetende. mange som er mer idiotsikre. alt er ett komprimiss, omnifuelen funker for meg. selv om jeg er enig i att litt mindre støy hadde vært behagelig i teltet.
bruker en gassbrenner på kortere turer på sommeren, for å slippe litt styr og bråk. men omnifuelen er traktoren som alltid funker.
Hvis du skal sitte i ett telt og leke med bensin og flammer uten å være villig til å tenke gjennom hva du driver med og sette deg inn i hvordan ting fungerer vil ikke JEG dele telt med deg ihvertfall. YMMV
Har også slitt med bensinsprut fra pumpekoblingen. Min neste primus kommer det til å stå MSR på uansett. Makan til dritsikkerhet skal man lete lenge etter!
Jeg har hatt en MSR XGK II i ca. 10 år. Brenner blyfri 95 på den. Aldri noen problemer, enkel, lett og praktisk. Den bråker litt, men det er visstnok bedre på de nyere modellene.
Mener å ha lest at MSR XGK II er den mest brukte primusen på Himalaya-ekspedisjoner pga av pålitelighet. Tror det er en veldig driftssikker primus som også er lett å fikse om det skulle skje noe.
+ Lett + Tar liten plass + Høy effekt + Funker på flere type brensel. Anbefaler miljøbensin eller tennveske + Pålitelig hvis man holder den vedlike
- Trenger mer vedlikehold enn trangia og Coleman 442 - Må forvarmes
Jeg har denne, og er strålende fornøyd. Usikker på hvor omfattende vedlikehold du har hatt med de du har brukt, men mitt inntrykk er at det holder å bruke magnetverktøyet nå og da, ellers fungerer den ypperlig.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Mener å ha lest at MSR XGK II er den mest brukte primusen på Himalaya-ekspedisjoner pga av pålitelighet. Tror det er en veldig driftssikker primus som også er lett å fikse om det skulle skje noe.
Mener å ha hørt det samme. MSR-utstyret er stort sett veldig lett å plukke fra hverandre, lett å sette sammen igjen og lett å få tak i evt. nye deler til.
Dem om det . I really don't care - og har den uvanen at jeg stoler på egne erfaringer. og jeg vet ikke om jeg tør å si det, men jeg har også en nova+ . Den bråker, og jeg lurer på om de oppgitte 2,8 kw er i overkant av hva som reellt leveres? jeg moddet et trangia turkokesett og plasserte nova+'en inn i det og bruker den hyppigst( selv om den låter som om kampen janitsjar holder øvelse)
Dem om det . I really don't care - og har den uvanen at jeg stoler på egne erfaringer. og jeg vet ikke om jeg tør å si det, men jeg har også en nova+ . Den bråker, og jeg lurer på om de oppgitte 2,8 kw er i overkant av hva som reellt leveres? jeg moddet et trangia turkokesett og plasserte nova+'en inn i det og bruker den hyppigst( selv om den låter som om kampen janitsjar holder øvelse)
Trangia har forresten kommet med egen multifuel brenner nå.
Jeg har en Optimus med ekstern flaske (husker ikke betegnelsen), der all regulering av effekt er på flaska. Ingen nåler, ingen små deler. Bare en dyse med hull, som kan byttes etter type drivstoff man benytter. Bråker som fy, og svir vann på få minutter. Har alltid fungert, tåler det meste.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.