Det regner jo godt for tiden, så løypa er vel godt utvannet nå. Kan se ut som om jeg går for Nevegal forran for godt svingfeste i terrenget :-) Setter iallefall opp ekstrahjulet mitt med det slik at jeg kan være ubestemt helt fram til start...
Bakdekk blir fortsatt et WTB Nano 2.1, da jeg uansett går av sykkelen når bakkene blir for bratte :-)
Noen som skal trene en langtur denne uka, som oppvarming til ritt?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Det var relativt fuktig i går, og slår værmeldingen til blir det ikke noe bedre på lørdag. Det partiet fra bondegården Digre var mer eller mindre sammenhengende med sånn herlig gjørmesuppe. Skogspartiene vest for Klæbu tar ikke skade av mye regn, så de var bare myke og fine.
Hadde det ikke vært ritt på lørdag hadde jeg gjerne blitt med på langtur, men siden det er ritt er det korte intervaller som står på programmet
Værmeldinga skifter jo pinadø så ofte at det er jo umulig å planlegge noe som helst ... Jeg hadde regnet med 16grader og oppholdsvær, nå meldes det jo regn. For min del kan løypa være så bløt som bare det, så lenge det er oppholdsvær så.
Har prøvd noe av de nye Roc. Ron både foran og bak de siste to trøndercupene. Funka greit det. Noen andre med erfaring fra RR foran og bak ? Vurderes lørdag også hvis det blir antydning til gjørmevær. Gleder meg åkke som.
Jeg kjørte med Rocket Ron i fjor, og de satt bedre enn RK gjorde i år. Jeg er ganske sikker på at det blir mer enn bare antydning til gjørmevær, så jeg tar ikke sjangsen på å kjøre med RK. Folk med mer kontroll/bedre teknikk kan sikkert har full kontroll med RK, men ikke jeg
Er det nok gjørme, er det lite som sitter uansett :-) Min gjørmeteknikk er å sykle saaaakte. Nevegal 2.25 satt på slangeløst forran i går. Mange gamle hull i dekket, så jeg kommer sikkert ikke til å slite med for HØYT lufttrykk underveis :-)
Det nærmer seg ritt nå kjenner jeg. Sykkelen og mine egene evner blir dårligere omvendt proporsjonalt med antallet dager igjen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Der det var skikkelig mye gjørme (over 20 cm) var det ikke noe problem egentlig. Det var verst der det er gress/jord, gjerne iblandet litt leire. F.eks. ned fra Liaåsen. Et par partier ned der hvor jeg trykte inn bremsen uten at farten gikk noe ned, for bakhjulet bare sklei på underlaget.
Hei, første gangen jeg skal sykle Markatråkket. Til dere som har syklet igjennom løypa - hvordan er muligheten for å passere andre ryttere ? Bør man dra til litt ekstra i starten eller vil løypa skille så godt fra start at det ikke blir store klynger ? Har hørt rykter om denne Liaåsen er bratt - antar det er lurt å ikke være bakerst når man kommer inn dit ...
Dersom du har ambisjoner så lønner det seg sikkert å være i front opp liaåsen. Det er svært bratt og det blir garantert mange som skal gå oppover der. Fra liaåsen og nedover er det stor fart og etterhvert kommer man inn på brei grusvei og asfalt som varer ett stykke, her går det fint ann å passere.
Etter stipartiet oppover tar vi til høyre og kjører nedover en grusvei (som i fjor). På slutten av denne veien skal vi ikke passere mellom to store steiner og løpe opp en veiskråning. Vi svinger til høyre på veien på dette punktet og tar så en kort tursti til venstre etter 30 meter. Den munner ut på en bred anleggsvei. Ta til høyre og følg denne i 200 meter. Umiddelbart etter 3 brakker på venstre hånd skal vi inn til venstre og følger så en flat sti nordover. Mot slutten av stien kommer vi til grustaket før skolen på Tanem. Der er det først en krapp venstresving. Så skal vi kjøre på vestsiden av grustaket nesten bort til skolen, før vi tar skarpt til høyre og følger en vei på fylling midt gjennom grustaket. Etter første korte nedoverbakke: Skarp til venstre og grusvei/sti i ytterkanten av boligfeltet og ut til hovedveien, der vi tar til venstre.
Jeg antar at det blir hengt opp ett og annet merkebånd i tillegg til at alle deltakerne noterer seg dette på ei steintavle montert på styret?
Rikelig med anledning til å kjøre forbi det meste av veien, men der det er smalt går det også oppover. Og det er et clue. For folk flest GÅR oppover, de sykler ikke. Og da hjelper det lite om man er i stand til å sykle det selv når andre går der uten at man kommer forbi. Jeg ville lagt så langt fremme som mulig hele veien hvis jeg satset på et ok resultat. Noe jeg ikke gjør, og satser heller på at folk flest blåser en sikring eller tre til Liaåsen og at jeg tar dem igjen senere i rittet.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
175 startende, så det blir ikke så mange forran meg i løypa med andre ord :-) Litt som et godt befolket Trøndercup-ritt. Får håpe det melder seg på noen i siste liten også, slik at det blir større sjanse for å finne noen å henge på i de lengste grus/asfalt partiene... HEldigvis er det ikke så mange av disse partiene :-)
Takk for info :-) Ingen fare for at jeg er først opp Liaåsen, men det er kjekt å vite litt om traseen på forhånd uansett. Dette rittet kommer i tidligste laget for meg, men får ta det som god trening....
Har aldri syklet markatråkket. Trenger man demper på dette rittet...
Kommer helt an på dine egne ferdigheter. Denne utgaven av Markatråkket har vært sykla fort med stivgaffel før (mulig klasseseier?), men det du bør spørre deg er om du er trent for å sykle den løpstida du kommer til å bruke (antakelig et sted mellom 2,5 og 4 timer, avhengig av din kapasitet), hvorav en betydelig andel er på tildels ujevnt/slagete underlag. Jeg vil tro relativt få er trent på en måte som gjør at de profiterer på stiv gaffel i denne løypa, selv om årets "light-versjon" på ingen måte er ekstrem.
Nå begynner det virkelig å likne mer og mer på fjorårets forhold i løypa. Sykla fra starten og oppover til Liaåsen i dag. Bløtt og glatt er stikkord som beskriver forholdene godt. Kjørte med raceking supersonic med 20 psi, særdeles glatt over røtter og i gjørmepartiene.. Så det er bare å forberede seg på nok et gjørmebad:P Yr.no spår akkurat nå regn på fredag og lørdag..
haha, og tenk bare på at i 2010 stod jeg i målområdet hele dagen og fremførte mine kalger over været. Lo litt av de i kort-kort som kom forfrossne til mål også :-)
Er jo ikke så stor forskjell på mønsteret i de? Hvis jeg først skal ha et dekksett til så burde jeg vel kjøpe noe som det er større forskjell på? Skikkelig terrengdekk er vel også kjekt å ha i Trøndercupen.
Har kjørt Rocket Ron i de to siste Trøndercupene (2011-modellen). Fungert greit så langt. Sykla på Race K i hele fjor, Ultrabirken inkludert. Noe forskjell på mønsteret er det absolutt. Egentlig kunne jeg tenkt meg å prøvd Raceking Racesport, men i år med utsikter til gjørme blir det Rocket Ron. Triller brukbart og gir godt grep, lette er de også. Veide de til noe under 500 g.