Tenkte at den reaksjonen ville komme etter at jeg hadde skrevet det. Heldigvis har jeg mitt på det rene, da jeg sto på en bensinstasjon når jeg skrev.
Du ble nok bare brukt for å få fram et poeng: skal vi troverdig kunne bruke lovverket som argument mot bilister må vi passe på oss selv. Jeg har ikke tatt skjermbilde, googlet, eller tatt konktakt med ordensmakten;-)
Sende SMS når man kjører bil finnes det ingen lov mot!
Forskriften gjelder all bruk av håndholdt mobiltelefon.
Sitat: § 2
c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst.
Merkelig nok ser det ut til at teksting, surfing, og annen "bruk" ikke rammes av forskriften så lenge mobiltelefonen er festet på nærmere bestemt måte. Som om det skulle hjelpe noe særlig.
Re: Trenger hjelp til å knekke FB-side!
[Re: P_Dalen]
#118502730/05/201109:04
Da er det så vidt jeg kan forstå lov å ringe opp/sende melding mens man sitter med foten godt plantet på bremsepedalen i 0 km/t i kø på vei hjem fra jobb. Det er fornuftig -- dersom folket kan være fornuftig nok til å legge fra seg mobilen når køen begynner å røre på seg igjen.
[Re: P_Dalen]
#118503130/05/201109:08
Selvfølgelig er det helt håpløst at det skal være lov å ringe, tekste, surfe, bare telefonen er festet på en bestemt måte. Før helgen var jeg vitne til kontroll av mobil- og beltebruk! Det er første gang, og det må ha blitt en innbringende ettermiddag for statskassen
[Re: DavidS]
#118503230/05/201109:09
Tenkte at den reaksjonen ville komme etter at jeg hadde skrevet det. Heldigvis har jeg mitt på det rene, da jeg sto på en bensinstasjon når jeg skrev.
Du ble nok bare brukt for å få fram et poeng: skal vi troverdig kunne bruke lovverket som argument mot bilister må vi passe på oss selv. Jeg har ikke tatt skjermbilde, googlet, eller tatt konktakt med ordensmakten;-)
Men mail til arbeidsgiver har du vel fyrt avgårde?
Men mail til arbeidsgiver har du vel fyrt avgårde?
Da hadde han fått snakket med meg
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
[Re: Dan]
#118505930/05/201109:34
Å hisse seg opp over noen få hjernedøde bilister og deres tullete utsagn tror jeg er å sløse bort tid. Jeg gjetter at av de 8000 på gruppen så er det 7980 som bare klikker liker fordi de synes det er plagsomt med syklister i veien. De leser ikke det som blir skrevet. De siste 20 får man uansett ikke gjort noe med, siden argumenter ikke biter på dem.
Jeg er helt enig Dan, jeg klarer ikke lenger å hisse meg opp over den type bilister eller mennesker. En gang har jeg blitt pressa av veien, to biler som kom dritfort bakfra og lufttrykket gjorde at det gikk i grøfta. Ingen skade for det var ei myk grøft. Men på begge bilene stor det landeveissykler på taket. Jeg skrev en liten epistel om dette i fjor. Mulig det er sånn at idiotbilistene blir idiotsyklistene alt avhengig av om det er et ratt eller et styre.
Tror heller ikke det står eksplisitt i loven at det er ulovlig å kjøre med foten ut av vinduet, men en kamerat av meg mistet lappen på det.... "med den hensikt å lufte den", som det stod i politirapporten :-/
Er det nå det passer seg å ønske seg en video av hvordan Brusdalen sender melding ved hjelp av handsfree?
Strengt talt er det ikke lov med noen form for bruk av mobiltelefon i bil før den er fysisk fastmontert. Bluetooth ørepropp skal firkantet sett gi bot på lik linje som å holde telefonen til øret (men disse reglene er i ferd med å bli endret på). Tekstmelding er (selvfølgelig) heller ikke lov. Går det an å ikke vite dette i 2011 så mye omtalt ting som telefon i bil, lysbruk etc. er i bil?
#118513630/05/201111:14
"På dagens sykkeltur passerte en bil på 0,5meters avstand for så å slenge opp døren for å prøve å treffe meg. Dette skjedde i en 60 sone med 500meters fri sikt og jeg holdt 40+ kmt. Jeg la meg på hjul og fulgte etter vedkommende som tok av i neste kryss og parkerte noen 100 meter etter. Jeg sier til vedkommende at jeg ikke finner meg i slike ting noe han ( 100kg+ boledude) kommenterer med: " neste gang jeg ser deg kjører jeg deg rett ned". Jeg sier at jeg kommer til å anmelde saken og sykler avgårde hjem igjen. "
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#118518730/05/201112:02
Ikke egentlig. Jeg bare reagerer litt på at folk sluker det provokative agnet om at "syklister har bremsevæske i vannflasken". Ser for meg at hvis man lar seg provosere av slikt så er det bedre å holde seg ute av diskusjonen, som ellers vil eskalere i usakelighet og utsagn fra kameraters venners fettere som hørte om en som hadde saltsyre i spylertanken.
Selv om man moralsk sett har rett, og det absolutt er riktig at man må vise at det finnes en alvorlig side av det noen oppfatter som en spøk, så spørs det hvor stor effekten av å komme med velgrunnede argumenter i uke etter uke egentlig er. Uansett så koser jeg meg når jeg leser det dere skriver og synes det er fint at noen gidder.
#118533630/05/201115:42
Hvis innsatsen belønnes med et ett eneste menneske tenker seg om to ganger, og/eller endrer holdninger, er det verd det.
Jeg er overbevist om at noen av folka på disse sidene tenker litt mer etter å ha fått servert gode argumenter, og har blitt gjort oppmerksom på hva loven faktisk sier.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Det er et intelligent spørsmål å stille etter at du har kastet ut alle kverulantene.
Litt irriterende å se hvor mange som lar seg hisse opp av påstanden om bremsevæske i vannflasken. Man ser liksom hvordan de sitter og rister av ergrelse og indignasjon over noe som aldri har skjedd og aldri vil komme til å skje. Er det rart det gikk som det gjorde i Rwanda? Jugoslavia? Tyskland på 30-tallet? Når skal skolen begynne med skikkelig kommunikasjonstrening og lære ut kildekritikk slik at ikke dregg som denne adminen får napp på sine manipulasjoner?
#118572031/05/201106:23
Siden alle blir kastet ut så er det ikke så mye annet vi kan gjøre enn å rapportere gruppen? Kan ikke skjønne annet enn at den blir stengt hvis noen hundre forskjellige personer rapporterer.
"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."
Homer Simpson
[Re: satyv]
#118573431/05/201106:49
Det er for lett å få lappen i Norge. Floreringen av skrivefeil i innleggene er så graverende at jeg ikke kan skjønne hvordan de har maktet teoriprøven.