Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: bronx]
27/05/2011 22:59
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Mosjømarka går kanskje opp til mtb:scale=2, vil jeg si. mtb:scale=1: "Difficult to ride uphill." det gjelder vel bare ett par steder i Mosjømarka? feks kneika ved Stålsætra og under høyspenten oppover mot Svarttjennshaugen (kanskje 3 pga gradienten). jeg kan prøve å tagge opp Mosjømarka med mtb:scale.
Da høres det ut som vi er ganske enige. Men apropos "kanskje 3 pga gradienten": jeg sliter litt med forståelsen, kan ei kneik få et hakk høyere mtb:scale pga gradienten alene, eller må både gradienten og den tekniske vanskeligheten være oppfylt? jeg tror en norsk oversettelse av mtb:scale siden vil være nyttig. kanskje veien å gå er å finne noen syklister som referanse? en som mestrer opp til mtb:scale=4, osv.
God idé med oversettelse, og kanskje vi også kan få til ei lita bildesamling med tag-forslag? Referansesyklister hadde vært fint, men kanskje ikke så lett i praksis? Men hvem vet.
|
|
|
[Re: kao]
28/05/2011 07:22
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Da høres det ut som vi er ganske enige. Men apropos "kanskje 3 pga gradienten": jeg sliter litt med forståelsen, kan ei kneik få et hakk høyere mtb:scale pga gradienten alene, eller må både gradienten og den tekniske vanskeligheten være oppfylt? jeg lener meg her på at det teksten skisserer noe om hvor vanskelig det er å sykle opp. Referansesyklister hadde vært fint, men kanskje ikke så lett i praksis?
jeg tenker slik: begynn med deg selv: hva er de vanskeligste stiene du behersker, og hvordan skulle de vært tagget med mtb:scale?
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
28/05/2011 13:52
|
Frank,M
Medlem
|
Medlem
Bruker Endomondo på HTC Desire til å logge når jeg sykler. På min konto kan jeg eksportere til .tcx eller .gpx format. Er dette noe jeg må bruke for å legge inn sti i stiguiden her på forumet?
Edit----------
Var litt gæren og prøvde og trur jeg fikk det noenlunde til.
Redigert av Frank,M; 28/05/2011 14:31.
|
|
|
[Re: Frank,M]
28/05/2011 14:31
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
GPX. vi oppfordrer også til å dele sporet på http://www.openstreetmap.org/traces slik at OpenStreetMappere kan tegne kart etter det.
|
|
|
28/05/2011 14:37
|
Frank,M
Medlem
|
Medlem
Da skal jeg slenge ut noe der og. GPX på GPSies også? Hvordan er beste måte hvis jeg skal innover hvor jeg har vært før for å fortsette på resterende stier på et område jeg har logget fra før? Noen måte å legge flere spor oppå hverandre?
Redigert av Frank,M; 28/05/2011 14:44.
|
|
|
28/05/2011 15:15
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er beste måte hvis jeg skal innover hvor jeg har vært før for å fortsette på resterende stier på et område jeg har logget fra før? Noen måte å legge flere spor oppå hverandre?
På OSM er det bare en fordel jo flere spor det er oppå hverandre; da blir nøyaktigheten normalt større etterhvert som man tegner, så bare last opp!
|
|
|
28/05/2011 15:25
|
Frank,M
Medlem
|
Medlem
Hvordan er beste måte hvis jeg skal innover hvor jeg har vært før for å fortsette på resterende stier på et område jeg har logget fra før? Noen måte å legge flere spor oppå hverandre?
På OSM er det bare en fordel jo flere spor det er oppå hverandre; da blir nøyaktigheten normalt større etterhvert som man tegner, så bare last opp! Så bra  . Hvordan skal jeg da gjøre på GPSies hvis jeg skal fylle inn med resten av stiene som er i området. Der jeg var idag gjenstår det stier som jeg ikke syklet. Noen måte jeg kan legge inn dette på? Tenker på kart som lastes opp i stiguiden feks.
|
|
|
28/05/2011 16:33
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Nå har ikke jeg brukt GPSies, men er ikke det uansett et helt annet konsept, hvor poenget er å legge ut enkeltturer? Men det er nok andre som kan svare bedre på dette enn meg.
|
|
|
28/05/2011 17:03
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
kao: filmen som ligger på forsiden nå, er stien der (5:30 ut) er en 3 eller 4? (3: Many hairpin and off-balance turns.) jeg heller mot 3: "lett" men med hårnålvinger og litt bratt. etterhvert blir det brattere og mer mot 4?
Frank,M: GPSies tar både TCX, GPX og antagelig andre formater. du kan evt redigere og sette sammen sporene før du laster opp til GPSies, men jeg vet ikke hvordan GPSies takler multispors GPX. prøv og se. (bruk MapSource eller GPSBabel til å montere de sammen til en fil, evt i mangel av bedre programvare ta det i Notepad: lim da inn fra og med første <trk> til og med siste <trk> fra GPX fil nummer to.)
ser du holder til i Ås: Holstadmarka er helt blank i OSM. vil gjerne ha data derfra. er det samme moreneterreng der som ved Hebekk?!! dvs styggraske flytstier. (definitivt mtb:scale=0)
|
|
|
28/05/2011 18:15
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
kao: filmen som ligger på forsiden nå, er stien der (5:30 ut) er en 3 eller 4? (3: Many hairpin and off-balance turns.) jeg heller mot 3: "lett" men med hårnålvinger og litt bratt. etterhvert blir det brattere og mer mot 4? TerrengsykkelTV? Ligger flere filmer der som alternerer, hvilken av dem mener du?
|
|
|
28/05/2011 18:52
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
fillern. den fra Italia; trapper. ikke en film som ligger på Terrengsykkels Vimeo-bruker. lurer på om jeg finner den igjen... edit: her! http://vimeo.com/16412169
Redigert av bronx; 28/05/2011 19:03. Rediger grunn: jeg fant, jeg fant
|
|
|
28/05/2011 21:32
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
kao: filmen som ligger på forsiden nå, er stien der (5:30 ut) er en 3 eller 4? (3: Many hairpin and off-balance turns.) jeg heller mot 3: "lett" men med hårnålvinger og litt bratt. etterhvert blir det brattere og mer mot 4? Flott film :-) Jeg synes stien illustrerer at dette ikke er lett. Men i starten er den kanskje bare 2, så er det en del der det strengt tatt bare er hårnålsvingene som er tricky, så baller det på seg ;-) Den fortjener i hvert fall 3, og kanskje 4, ikke lett å se nøyaktig hvor bratt det er, men det ser luftig nok ut etter hvert, og tipper motet mitt hadde sviktet på et eller annet tidspunkt ;-) Noen som har lyst til å klassifisere Bukkerittstiene? (hvor forøvrig våre stifinnere har laget sine egne "mtb:scale" ;-) )
|
|
|
29/05/2011 06:21
|
Frank,M
Medlem
|
Medlem
kao: filmen som ligger på forsiden nå, er stien der (5:30 ut) er en 3 eller 4? (3: Many hairpin and off-balance turns.) jeg heller mot 3: "lett" men med hårnålvinger og litt bratt. etterhvert blir det brattere og mer mot 4?
Frank,M: GPSies tar både TCX, GPX og antagelig andre formater. du kan evt redigere og sette sammen sporene før du laster opp til GPSies, men jeg vet ikke hvordan GPSies takler multispors GPX. prøv og se. (bruk MapSource eller GPSBabel til å montere de sammen til en fil, evt i mangel av bedre programvare ta det i Notepad: lim da inn fra og med første <trk> til og med siste <trk> fra GPX fil nummer to.)
ser du holder til i Ås: Holstadmarka er helt blank i OSM. vil gjerne ha data derfra. er det samme moreneterreng der som ved Hebekk?!! dvs styggraske flytstier. (definitivt mtb:scale=0)
Hvis det er her du mener, mellom jernbanen og Holdstadveien har jeg logga noen av stiene her, gjenstår fortsatt noe. Trur jeg skal ta meg en ny runde her, for sist skulle jeg prøve noen nye stier endte det bare i skauen hvor jeg måtte gå. Har ikke vært på Hebekk enda, så det kan jeg ikke si. Skal se litt på dette multisporopplegget. Greit å ha alle stiene på et område når den ligger i stiguiden tenkte jeg. Istedenfor flere med litt forskjellige kart.
|
|
|
29/05/2011 21:21
|
erij
Fersking
|
Fersking
Hm, finnes det stier med mtb_scale=3 på Kongsberg?
Det er nok jeg som er "skyldig" i den. Har prøvd å bruke kriteriene i tabellen mer enn eksempelbildet for å bestemme vanskelighetsgraden. Det er også mer beskrivelse og eksempelbilder på http://www.singletrail-skala.deJa, synes det er vanskelig å klassifisere. Noen på forumet har sikkert sykla stier nedover i europa som er klassifisert etter singletrail-skalen og kan kanskje kommentere? -Erik (også skyldig i http://mtbmap.org/)
|
|
|
[Re: erij]
30/05/2011 21:34
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Hm, finnes det stier med mtb_scale=3 på Kongsberg?
Det er nok jeg som er "skyldig" i den. Har prøvd å bruke kriteriene i tabellen mer enn eksempelbildet for å bestemme vanskelighetsgraden. Det er også mer beskrivelse og eksempelbilder på http://www.singletrail-skala.deJa, synes det er vanskelig å klassifisere. Noen på forumet har sikkert sykla stier nedover i europa som er klassifisert etter singletrail-skalen og kan kanskje kommentere? -Erik (også skyldig i http://mtbmap.org/) Takk for alt du er medskyldig i :-) Og takk for fin link, som forklarer en del mer, f.eks. at det holder at enten teknisk vanskelighet ELLER gradienten kan bestemme mtb:scale. Men som jeg også synes også (de flere) eksempelbildene bringer litt forvirring inn i bildet igjen. På ett av bildene på mtb:scale 3 ser det ut til at underlaget er veldig jevnt og fint og det er ikke ekstremt bratt, men det er skarpe switchbacks. Et annet av bildene viser et sant steinhelvete.... Jeg synes i hvert fall det ser ut til at disse to stiene har vidt forskjellig vanskelighetsgrad. Men det hadde vært moro med et norsk eksempelalbum. Kanskje jeg kan bruke en av picasakontoene mine?
|
|
|
03/06/2011 07:01
|
Frank,M
Medlem
|
Medlem
Da har jeg vært i Holstadmarka/Askjumskogen. Håper jeg fikk med meg det meste. Ble mye frem og tilbake, men bare fin trim  . Logga med Garmin Dakota og HTC. Lagt ut begge på OSM
|
|
|
03/06/2011 10:24
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Flott. Ikke se bort fra at det dukker opp på OSM i løpet av helgen...
|
|
|
09/06/2011 12:58
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Nybegynnerspm:
Akkurat fått med Edge 800 og lastet ned Turkart Sommer fra Frikart.no. Er omtrent ikke en eneste sti her i nærområdet som vises på kartet og tenkte jeg skulle få tegnet inn mest mulig (har sykkelkompiser med en drøss av GPS-spor). Prøvde så vidt å tegne inn en liten stisnutt på OSM og lagret, tror det funker for den ligger der nå. Blir kartet på frikart.no oppdatert ofte, sånn at om jeg laster ned kartet på nytt og overskriver det som allerede ligger inne på min Edge så vil den lille stisnutten dukke opp? Eller er jeg helt på bærtur her nå?
|
|
|
[Re: Skoje]
09/06/2011 14:49
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Prøvde så vidt å tegne inn en liten stisnutt på OSM og lagret, tror det funker for den ligger der nå. Blir kartet på frikart.no oppdatert ofte, sånn at om jeg laster ned kartet på nytt og overskriver det som allerede ligger inne på min Edge så vil den lille stisnutten dukke opp? det stemmer. frikart.no oppdateres hver morgen (med alt som er lastet opp til OSM før 22:00), så erstatter du eksisterende kartfil med den nye i morgen kommer stien din med.
|
|
|
09/06/2011 18:50
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Kan jeg bare overskrive filen som allerede ligger der eller burde jeg slette den gamel før jeg legger inn den nye? Ser det står på frikart at de anbefaler å bruke et avinstallasjonsprogram, men det er kun til Win og jeg bruker Mac. Er det mange filer som skal slettes eller er det kun den ene .img fila? Edit: Og en ting til...for Notodden så er det latterlig lite veier og ting utenom E134, finnes det en enkel måte å importere/legge til alt av småveier/veier i byggefelt osv? Eller er hele poenget med OSM at brukerene skal legge inn hver eneste lille detalj selv? Og hvordan i granskauen legger jeg inn en ny rundkjøring på E134 som ikke er på kartet?
Redigert av Skoje; 09/06/2011 20:12. Rediger grunn: flere spm...
|
|
|
09/06/2011 22:03
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Kan jeg bare overskrive filen som allerede ligger der eller burde jeg slette den gamel før jeg legger inn den nye? Ser det står på frikart at de anbefaler å bruke et avinstallasjonsprogram, men det er kun til Win og jeg bruker Mac. Er det mange filer som skal slettes eller er det kun den ene .img fila? frikart.no sikter her antagelig til hvis man har installert kartet for MapSource. laster du ned .img fila og kopierer over i GPS'ens minnekort er overskriving greit. Edit: Og en ting til...for Notodden så er det latterlig lite veier og ting utenom E134, finnes det en enkel måte å importere/legge til alt av småveier/veier i byggefelt osv? Eller er hele poenget med OSM at brukerene skal legge inn hver eneste lille detalj selv? Og hvordan i granskauen legger jeg inn en ny rundkjøring på E134 som ikke er på kartet? hvis du finner frie geodata kan du importere, men det finner du sannsynligvis ikke. og da må du tegne etter GPS spor eller Bing sat bilder, hvis disse dekker ditt område. poenget er altså å tegne inn kartdata som ikke er befengt med bruksrestriksjoner. Rundkjøring: Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/RoundaboutOSM wikien gir svar på hvordan de fleste ting skal merkes for å bli riktig.
|
|
|
11/06/2011 07:40
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Nye spm dukker stadig opp. Var uten en tur i åsen bak der jeg bor i går kveld. På bildet har jeg tegnet inn stien jeg kom ned igjen på. På det lille partiet som jeg enda ikke har tegnet inn er det litt mer sti før det går over i en liten snutt på grus før det igjen blir sti før jeg kommer inn på asfalten. Men hvordan skal jeg finne ut nøyaktig hvor det er overganger mellom grus/sti/asfalt? Dette problemet har jeg flere steder fra gårsdagenstur. Stoppet i kryss/der stier begynte og lagret posisjonen med info om hva det var, men hvordan kan jeg få disse posisjonene inn på gpssporet? Det hadde jo i så fall løst problemet mitt  Litt dårlig formulert, men håper dere skjønner hva jeg mener...
|
|
|
11/06/2011 11:24
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jeg trykker på lap-tasten hvis jeg ønsker å ha lett tilgang til sånne posisjoner. Når du redigerer med potlach vil du se et lite opphold i sporet der du har trykket.
|
|
|
12/06/2011 09:31
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Takk for tipset! Skal teste det ut i dag. Noen andre løsninger? Om man er på ukjente trakter og det blir veldig mange ganger man trykker på lap-tasten er det en fare for at man går litt i surr. Skulle gjerne visst hvordan jeg kunne legge inn et POI eller noe annet med litt tekstinfo om akkurat det stedet.
|
|
|
12/06/2011 18:19
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg trykker på lap-tasten hvis jeg ønsker å ha lett tilgang til sånne posisjoner. Når du redigerer med potlach vil du se et lite opphold i sporet der du har trykket. Funka ikke for meg. Ikke noe opphold i sporet...
|
|
|
12/06/2011 20:40
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Funka ikke for meg. Ikke noe opphold i sporet...
Jeg burde selvfølgelig ha spurt om hvordan du gjør det først... Jeg bruker Edge 705, og bruker så TCX Converter for å få sporet på gpx-format. Der er det default at mellomtider ikke er med på eksporten, så jeg må huske på å fjerne avhukingen for "remove lap times" for at de skal bli med. Da funker det greit. Men du bruker kanskje andre verktøy?
|
|
|
20/06/2011 10:57
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Oslo kommune har nylig frigitt data for sine tur- og sykkelveier til bruk i OSM, og vi har bestemt oss for å respondere aktivt på det ved å arrangere et "mapping party" for å "lese korrektur". http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Norway/Forbedre_sykkelkart_i_OsloTurveiene er interessante for stisyklister i Oslo fordi de kobler med DNTs stinett og gir fine transportruter ut i marka.
|
|
|
20/06/2011 11:15
|
simenberg
Avhengig
|
Avhengig
Fant ikke noe fjesbok-arrangement for søndagen 3. juli. Finnes det?
|
|
|
[Re: simenberg]
20/06/2011 12:39
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
ikke enda. noen må lage det...
|
|
|
|
|