Vil du være med å lage turkart?
|
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: Blindern]
01/06/2010 20:01
|
Dan
More than words
|
More than words
Og når vi er i tipshjørnet så kan jeg jo skryte av vårt eget kart, som vi (Ugland IT Group) har laget for SLF: http://kart.syklistene.no/Zoom inn til 1:10000 over tilsvarende utsnitt over Vardåsen og sammenlign. Dog ingen tegnefunksjoner og slikt (hvis ikke man er SLF da og skal vedlikeholde rutenettet sitt).
|
|
|
[Re: Dan]
01/06/2010 22:00
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
er direkte URL til kartflisene (TMS) åpen for bruk i applikasjoner? feks kommer OpenMaps til iPhone med støtte for custom TMS URL'er i slutten av juni. og jeg har selv hacket sammen en fungerende iPhone webapp vha touchMapLite. det burde dere sette opp også.
Sharing data is the first step toward community.
|
|
|
[Re: bronx]
02/06/2010 10:52
|
Blindern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
man skal _ikke_ bruke geodatakartet som grunnlag for å tegne kart i OSM. det er rettighetsbeskyttede kart. Evt rettighetsbeskyttelse hos Geodata hindrer ikke den bruken jeg sikter til. Det er ikke snakk om eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring av Geodata's kart i strid med åndsverkloven - men bruk av opplysninger i tilgjengeliggjorte kart til eget privat bruk. En annen sak er at de bakenforliggende kartdataene etter hvert er tilgjengelige via flere kanaler og gratis etter frislippet av kartdata: http://www.statkart.no/nor/Land/Kart_og_produkter/visningstjenester/
|
|
|
02/06/2010 13:16
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
da har jeg sikkert misforstått hva du mente med "[..] se på når man tegner". hva mente du?
kartdataene fra Statens Kartverk er ikke frisluppet: presentasjoner av dem er gjort tilgjengelig for vederlagsfri bruk med noen begrensninger i kartapplikasjoner, i form av en "se, men ikke røre"-lisens.
|
|
|
02/06/2010 16:59
|
Dan
More than words
|
More than words
At de er frislippet for bruk er dessverre ikke det samme som at de er frie for kopiering. Med kopiering menes all form for reproduksjon hvor tilgang til originalen (f eks SK sin WMS) er nødvendig for resultatet. Så selv om du sitter med SK sin WMS oppe på den ene PCen og tegner på øyemål på den andre så vil jeg tro at det teller som kopiering, så lenge du ikke ville ha klart å få det samme resultatet uten å tjuvkikke på Statens Kartverk sitt kart. Dette er selvfølgelig en rent akademisk diskusjon, siden ingen vil kunne bevise om du har tegnet en vei etter kopibeskyttet grunnlag eller etter din egen GPS-logg. Og hvor skal man trekke grensen? Hvis jeg ble bedt om å tegne et kart over Oslo ut fra hukommelsen så ville det være basert på mitt bildeminne av andres Oslo-kart og ikke av mine stedssansavhengige minner av besøk i byen. Jeg ville likevel ikke kalle det å kopiere.
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
03/06/2010 23:48
|
Mr.Klein
Nytt medlem
|
Nytt medlem
"N50 kartene skal ha en nøyaktighet på +/- 25m..." Min GPS har en nøyaktighet på 2,5m, og jeg er stadig misfornøyd.
Tur / orienteringskart lages ut fra meget nøyaktige posisjoner, jeg venter i spenning til vi kan benytte oss av slik info i våre gps-mottakere. Hilsen en som vet hvordan man tegnet orienteringskart på 1970 tallet.
Om man har tegnet kart etter andres grunnlag eller etter egen sporlogg er for min del helt uvesentlig, mitt ønske er en korrekt logg, slike kart eksisterer, men er ikke implementert i kartverkets utgivelser...
Redigert av Mr.Klein; 04/06/2010 00:13.
|
|
|
[Re: Mr.Klein]
04/06/2010 05:30
|
Dan
More than words
|
More than words
mitt ønske er en korrekt logg, slike kart eksisterer, men er ikke implementert i kartverkets utgivelser... Og det er det selvfølgelig en god grunn til. N50-kart er, og skal være, et generalisert dataset, tilpasset en målestokk på rundt 1:50000. I kartproduksjon er det viktig å bruke korrekt generaliseringsgrad og det er ikke slik at høyere nøyaktighet automatisk gir et bedre kart. Problemet oppstår selvfølgelig når man begynner å lage GPS-kart eller webkart hvor det går an å zoome inn. Ideelt sett skulle hvert zoom-nivå ha sitt eget dataset, generalisert for akkurat den målestokken, men det er det selvfølgelig ingen som har råd til å produsere, i tillegg til at det ville gitt en mangedobling av datamengden. Automatisk generalisering on the fly foreslår kanskje noen? Joda, men det vil ikke gi pene kart og i tillegg vil det gjøre opptegningen på skjermen treigere (selv om maskintid blir et mindre problem jo kraftigere prosessorer man får inn). Så for å sammenfatte, det er ikke fordi kartverket er dårlige på å lage kart at de ikke har høyere oppløsning. Det er rett og slett et spørsmål om hva som er hensiktsmessig. Datagrunnlaget i bunn eksisterer og har veldig høy oppløsning. Men det er data, ikke et kart. Et kart blir det først når du tar kartografiske beslutninger i forhold til dataene og setter dem i en målestokk. Til slutt kan man lure på hva man trenger høyere nøyaktighet enn et par meter til. Da snakker vi ikke lenger om kart men om konstruksjonstegninger, og de er selvfølgelig ikke særlig relevante for navigasjon.
|
|
|
[Re: Mr.Klein]
04/06/2010 05:40
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
"N50 kartene skal ha en nøyaktighet på +/- 25m..." Min GPS har en nøyaktighet på 2,5m, og jeg er stadig misfornøyd. den nøyaktigheten er bortimot uvesentlig i turkart. det vesentlige er at stinettet er dokumentert, og det er det ikke i N50. avvikene der skyldes ikke en teknisk nøyaktighet, men mangel på oppdatering. hvis du har en GPS med ±2.5m er GPS'en din svært nøyaktig, og denne nøyaktigheten kan økes ved å trace et visuelt middel av flere spor. Tur / orienteringskart lages ut fra meget nøyaktige posisjoner, jeg venter i spenning til vi kan benytte oss av slik info i våre gps-mottakere. det gjør jeg også. det er mulig å produsere Garmin kart fra ocad. nyere Garmin GPS'er støtter rasterkart, så du kan ta jobben med å scanne og kalibrere kartet til eget bruk. regelverket for hvordan o-kart til konkurranse skal lages gjør de egentlig uinteressante til turbruk, fordi lite markerte tråkk ikke skal tegnes på et slik kart. o-kart fokuserer på terrenget, mens turkart fokuserer på stinettet. eksempel her er terreng med mye svaberg, feks det man finner ved Fredrikstad, hvor en stirute er helt entydig for en turgåer, men kommer du på tvers ser du den ikke og skal derfor ikke tegnes inn i okart. Om man har tegnet kart etter andres grunnlag eller etter egen sporlogg er for min del helt uvesentlig, mitt ønske er en korrekt logg, slike kart eksisterer, men er ikke implementert i kartverkets utgivelser... du tenker da på o-kartene?
|
|
|
04/06/2010 07:16
|
Dan
More than words
|
More than words
den nøyaktigheten er bortimot uvesentlig i turkart. det vesentlige er at stinettet er dokumentert, og det er det ikke i N50. avvikene der skyldes ikke en teknisk nøyaktighet, men mangel på oppdatering. Her må jeg få skyte inn en presisering. Man må ikke blande sammen turkart og M711. I kart som bare bruker N50, som f eks M711 og kartverkets WMS, vil ikke stiene være særlig oppdaterte. I turkart derimot så er oppdatering av turløyper, f eks alle blå- og rødstier i Oslomarka, en stor og viktig jobb som forutsetter engasjerte medarbeidere (gjerne o-løpere) og samarbeidspartnere (DNT, idrettslag osv). For umerket sti er man derimot like langt, siden man der må stole på N50 hvis ikke man har lokalkunnskap.
|
|
|
[Re: Dan]
04/06/2010 09:53
|
Blindern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
At de er frislippet for bruk er dessverre ikke det samme som at de er frie for kopiering. Med kopiering menes all form for reproduksjon hvor tilgang til originalen (f eks SK sin WMS) er nødvendig for resultatet. Så selv om du sitter med SK sin WMS oppe på den ene PCen og tegner på øyemål på den andre så vil jeg tro at det teller som kopiering, så lenge du ikke ville ha klart å få det samme resultatet uten å tjuvkikke på Statens Kartverk sitt kart.
Bronx og Dan, Rettigheter knyttet til digitale kart, hvor rettighetshaver har tilgjengeliggjort disse på nettet (dvs at kartdataene er ikke reguleres av avtalevilkår slik f.eks kart kjøpt til en Garmin GPS mv), er en interessant juridisk problemstilling. Man kan fordype seg i denne og skrive bok om dette, slik Taubøll har gjort. Her er innholdfortegnelsen i boka. Lovavdelingen i Justisdep. har også jobbet litt med det dette. Åvl 43 er den relevante bestemmelsen, dvs databasevernet. Privat kopiering er tillatt etter § 12, men man har positivt unntatt kopiering av databaser for det tilfellet man "fremstille maskinlesbart eksemplar av databaser i maskinlesbar form". Jeg mener at bestemmelsen ikke kommer til anvendelse i "vårt tilfelle" - dvs hvor man f.eks åpner et N50 kart i Statkart og tegner over opplysninger i sitt private kart. Departementets forståelse av bestemmelsen er her. Uansett, med den nye geodataloven blir nok dette bare teori. Fra Prop 121 L (2009-2010): - Loven gjennomfører også europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/2/EF av 14. mars 2007 om etablering av en infrastruktur for geografisk informasjon i Det europeiske fellesskapet (INSPIRE). Direktivet er tatt inn i EØS-avtalen med forbehold om Stortingets godkjenning, jf. Prop. 120 S (2009-2010). - Direktivet medfører en ikke ubetydelig utvidelse av tilgangen til offentlig informasjon ved at spesifiserte geodata skal være allment tilgjengelig via elektroniske tjenester på Internett døgnet rundt. - Departementet foreslår ingen vesentlige endringer i gjeldende rammebetingelser for betaling for offentlige geodata. Hovedregelen er at offentlige geodata som annen offentlig informasjon, skal være gratis tilgjengelig, jf. regler om betaling i offentleglova og miljøinformasjonsloven. Og et lite "fra det mer til det mindre" argument til slutt - når Statkart tillater at folk lager en Android applikasjon som laster ned deres kartlag på mobiltelefoner, tillater de nok at man tegner av kartene deres også...
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
22/06/2010 11:46
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Her var det mye å velge i... Prøvde å laste opp en gpx av en stitur og legge den inn. Var litt for mange valg til at jeg turde å trykke "save". Finnes det en enkel bruksanvisning?
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
[Re: zero-talent]
22/06/2010 13:35
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
|
|
|
23/06/2010 11:15
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
flott, den der dekte det meste av det jeg lurte på. Da skal jeg prøve å legge inn et par gpx fra Arendal og Kristiansand.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
09/07/2010 15:29
|
joov
Fersking
|
Fersking
Har prøvd å lese hele tråden, men hva med iphone? Hvilke apps fungerer for logging? fant en nesten gratis en her: http://gps.motionx.com/iphone/overview/
Sti: GT Sanction 1.0 Dh: mongoose boot'r
|
|
|
[Re: joov]
09/07/2010 22:08
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
det finnes drøssevis av iPhone apps med ulik OSM funksjonalitet, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/IPhone
|
|
|
31/07/2010 20:38
|
JOF
Entusiast
|
Entusiast
Har så vidt vært inne og lagt inn noen små ting. Hvor kan man ev. diskutere hva en rookie kan tillate seg å endre uten å ødelegge noe? Ser det eksisterer en norsk epostliste, men kanskje det også finnes et forum?
Jan Ove --
|
|
|
[Re: JOF]
01/08/2010 09:55
|
erij
Fersking
|
Fersking
Hvor kan man ev. diskutere hva en rookie kan tillate seg å endre uten å ødelegge noe? Jeg ville ikke bekymret meg veldig for å ødelegge noe. Er du usikker på noe så er den norske epost-lista et veldig greit sted å spørre. Evt. i tråden her også. Regner med du har lest wikien? Ser det eksisterer en norsk epostliste, men kanskje det også finnes et forum? Vet ikke om noe norsk forum, men det er ymse forum på http://forum.openstreetmap.org/Ellers er den norske epost-lista helt grei å bruke. -Erik
|
|
|
[Re: erij]
01/08/2010 22:05
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Se også help.openstreetmap.org Ps. openstreetmap.no er såvidt oppe med kart og noen linker
|
|
|
15/08/2010 06:50
|
Frank,M
Medlem
|
Medlem
Dette virker nyttig  . Har en liten Dakota20, men må få kjøpt meg en sykkelbrakett som holder. Så prøve ut dette å få lagt ut noen stier i Ås/Follo. Men har ikke hatt gpsen lenge  . Startet jeg sporlogg når jeg sykler inn på stien, lagrer når jeg er ferdig. Så overfører til JOSM eller OSM?
|
|
|
[Re: Frank,M]
15/08/2010 12:30
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
skru av lock-on-road i GPS'en så du ikke kopierer det kartet som ligger inne. og sett opp loggeraten litt (Auto, More often, eller Time med 3-4 sek). lagre når du er ferdig er lurt, deretter åpne GPX fila i JOSM og tegne i vei. innledningsvis kan du konvertere sporet, men etterhvert som du opparbeider kartdata er det mer effektivt å trace det lille nye for hånd.
|
|
|
07/03/2011 08:44
|
O.J.
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen som vil anbefale OSM-tracker for android?
O.J.
|
|
|
[Re: O.J.]
07/04/2011 20:46
|
Ananias
Fersking
|
Fersking
Noen som har erfaring med www.bikemap.net ? Og i den anledning anbefaling mht GPS for sykkelformål?
|
|
|
[Re: Ananias]
08/04/2011 05:46
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
bikemap.net bruker Google Maps og er en sporloggdelinstjeneste. Garmin 60CSx fra 2007/2008 med SIRFIII (mange som selger den brukt) chipset gir presise sporlogger til å trace kart etter. skal du ha kjøpetips anbefaler jeg å lese diskusjoner om GPS i Deler-forumet.
|
|
|
24/04/2011 21:02
|
Oleaner
Fersking
|
Fersking
Hvorfor må dere ødelegge alle de flotte blåstiene rundt OSLO, det er jo faen meg ikke en eneste sti igjen uten de jævla stygge hjulsporene deres, dere gjørmer ned stiene, lager stygge groper, ikke rart folk begynner å bli forbannet på terrengsyklister. Men det er vel å banne i kirka å komme med en aldri så liten tankevekker her inne...
Redigert av Oleaner; 24/04/2011 21:03.
|
|
|
[Re: Oleaner]
25/04/2011 07:13
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Et lite troll på gang igjen?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
27/05/2011 09:15
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb_scale Ja, hvis en av mange som lager noe basert på OpenStreetMap gidder, kan en tenke seg at det kommer en rendring med detaljert tegnforklaring. Finnes vel noe sånt her: http://mtbmap.org/og her: http://openmtbmap.org/
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
[Re: lateral]
27/05/2011 14:08
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb_scale Ja, hvis en av mange som lager noe basert på OpenStreetMap gidder, kan en tenke seg at det kommer en rendring med detaljert tegnforklaring. Finnes vel noe sånt her: http://mtbmap.org/og her: http://openmtbmap.org/ Hm, finnes det stier med mtb_scale=3 på Kongsberg? Det er heftige saker.. Jeg har såvidt begynt å ta i bruk mtb_scale selv, og synes forresten ikke det er så lett å klassifisere og overføre til norske forhold. Originalen ser veldig streng ut , og er basert på hvordan det ser ut i Alpene, ser det ut til! Har prøvd å følge den, og har vanskeligheter nok med å finne stier som forsvarer mtb_scale=2.
|
|
|
[Re: kao]
27/05/2011 18:46
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
jeg synes bilde-eksemplene på mtb:scale i OSM-wikien er litt misvisende.
|
|
|
27/05/2011 20:18
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
jeg synes bilde-eksemplene på mtb:scale i OSM-wikien er litt misvisende.
Hva med å prøve å finne eksempler som kan overføres til Norske forhold. Jeg har kviet meg for å bruke mtb:scale fordi bruken av den ikke er godt nok dokumentert for norske forhold. Egen seksjon på norske wiki-siden kanskje? Det blir vel noen turer i Mosjømarka snart, der går det sikkert ann å finne de fleste scalene.. 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
27/05/2011 22:04
|
bronx
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Egen seksjon på norske wiki-siden kanskje? Det blir vel noen turer i Mosjømarka snart, der går det sikkert ann å finne de fleste scalene.. Mosjømarka går kanskje opp til mtb:scale=2, vil jeg si. mtb:scale=1: "Difficult to ride uphill." det gjelder vel bare ett par steder i Mosjømarka? feks kneika ved Stålsætra og under høyspenten oppover mot Svarttjennshaugen (kanskje 3 pga gradienten). jeg kan prøve å tagge opp Mosjømarka med mtb:scale. jeg tror en norsk oversettelse av mtb:scale siden vil være nyttig. kanskje veien å gå er å finne noen syklister som referanse? en som mestrer opp til mtb:scale=4, osv.
|
|
|
|
|