Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

¤"#!))&#( bikkjeeigarar!

¤"#!))&#( bikkjeeigarar! #1182203 26/05/2011 15:30
NjalVM Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
"Bandtvang" er det noko som heiter.

Smak på ordet.

"Bandtvang."

"Band." Det er ein fysisk innreiing mellom deg som eigar og bikkja di. Ofte fleksibelt, og mellom 2 og 15 meter langt.
"Tvang." Det tyder at du er nøyd.

Om du slår saman dei orda får du "bandtvang". Det tyder at du skal ha bikkja i band.

Det er ikkje slinger i det. Punktum.

---

Eg tok meg ein kort tusletur med bikkja rundt nabolaget for litt sidan, og møtte fyrst ei gamal dame. Og bikkje hennar. Dama er åtti; bikkja er atten. Eg kom i prat med henne, og me kom inn på bruk av band. Eg forstår, og aksepterer at bikkje hennar ikkje går i band, då den knapt går ein meter frå matmor, og begge to går like seint.

Sidan dama er tunghøyrt snakka eg litt høgt når me diskuterte.

Eg gjekk vidare, og etter tretti meter møtte eg fire andre som var ute å lufta bikkjene sine. Utan band.

"Går det greit at me har dei laus?" spurte ein av dei meg. (Det er tydeleg at dei høyre meg når eg snakk med gamla.) Eg kunne vel streng tatt ikkje svare noko anna enn "Eg kan ikkje sei noko på det, men det er bandtvang her.". (Det er i eit boligområde, med mykje ungar og relativt mykje fotgjengarar.)

Eg vart ståande å å prate med dei som allereie var der; eg med bikkja mi i band, men dei andre springande laus. Det kom fleire til, og bikkjene sprang rundt.

Plutselig forsvinn to av bikkjene, og eg høyrer ein unge som høyre småredd ut, og seier "nei, nei"; og når eg snur meg seg eg to bikkje som diltar rundt han (absolutt inga form for aggresjon; kun nysgjerrige).

Bikkjeeigarane ropar på bikkjene; men ingen respons. Etter fleire forsøk på innkalling lystrar dei omsider.

Når far til ungen passerer oss seier han i streng tone at "Det er bandtvang her". Ingen seier noko, men stirrar likegyldig ut i lufta.

Han har knapt passert før nokre av dei andre bikkjeeigarane byrjar murre, og (trur eg) tenkjer med seg sjølv at han skal passe sine eigne saker.

Eg påpeiker at han har heilt rett; at det er bandtvang, og at bikkjene skremte ungen og at det stiller alle bikkjer og bikkjeeigarar i dårlig lys.

Får eg noko form for gehør?
Absolutt ikkje. Tvert om så var det ei vakse dame som geipa til meg, og gjer ganske klart uttrykk for at det bles ho blankt i. (Og hevdar i tillegg at bikkje lyer henne 100%. My ass.)

Så.
Bikkjeeigarar.
Respekter bandtvangen. Eg bles i kva du meiner om den. Men respekter den. Du stiller meg og bikkje mi i eit dårlig lys når du ikkje gjer det. Og det er mange som er redd hundar. Og det skal respekterast. Om dei møter ei lausbikkje; same kor snill eigaren hevdar den er, så gjer det absolutt ikkje bra.

Eg er syklist og eg er bikkjeeigar. Eg tilhøyrer dei to mest forhatte menneskjegruppene her i landet. Di tankelause og mangel på respekt skal ikkje gå ut over meg.

Redigert av NjalVM; 26/05/2011 21:26. Rediger grunn: atter ein 'leif

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: NjalVM] #1182211 26/05/2011 15:42
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Veldig bra, jeg er en av de som ble bitt av hund når jeg var 12 år.
Dette gjorde at jeg var veldig utrygg blandt hunder i veldig mange år.
Selv idag kan jeg føle "angst" når jeg ser hund uten bånd og eieren ikke er i syne.
Heldigvis har jeg lært meg at hunden ofte er som eieren. Ordentlig eier= ofte grei hund. Samtidig har jeg også vært veldig bevist å ikke påvirke mine barn til å ha samme angsten.

Så her i huset er det like mye mas om hund som i andre hjem.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: NjalVM] #1182225 26/05/2011 16:01
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Hadde det vært meg og mine unger, så hadde jeg tatt eieren hardt. Det er så unødvendig å påføre barn en slik redsel. Mine barn har hatt noen forsiktige møter med en overivrig valp og bare det har gjort dem skeptiske til hunder. Det skulle ikke mer til enn at den hoppet på dem slik at de veltet.

Folk som nekter å ta hensyn er noe av det verste jeg vet...

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: ] #1182344 26/05/2011 18:32
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Dette tror jeg er veldig nært til den fulle sannhet.
Er det noen som har hørt. "Vær forsiktig hunden er ikke helt å stole på"

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: paalbn] #1182387 26/05/2011 19:08
NjalVM Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jepp. Fleire gonger.
Og heldigvis har dei aktuelle bikkjene vore i band; uavhengig av bandtvang. ICON_LAUGH

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: NjalVM] #1183012 27/05/2011 12:30
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Enig med deg Njål. Og veldig enig i "Folk som nekter å ta hensyn er noe av det verste jeg vet..."
Men båndtvangsloven sier vel at hunden skal være 100% under kontroll (som for de fleste betyr bruk av bånd). Jeg kjenner faktisk flere som har 100% kontroll på hundene sine uavhengig av provokasjonen de blir utsatt for. Man møter de bare sjelden, for de går meget sjelden tur i feks boligfelt og gjør de det kan man like gjerne koble på en line for bikkja går på plass uansett. En annen side ved saken, hvorfor er det båndtvang? Det er primært for viltets og dets avkom skyld. Unger blir like skremt i desember, så tiltak for å hindre at de blir skremt er ikke
betinget i bruk av bånd.
Jeg har en 13 uker gammel valp i hus nå. Den går meget sjelden i bånd (kun i byen, ved trafikk
etc), fordi nettopp det er ekstremt viktig i
dressuren mht å få en hund man har 100%
kontroll på som voksen. Det er nemlig planen,
og slik skal det bli. Det skal nevnes at vi har
truffet to mennesker på turer i løpet av de siste
fire uker. Begge voksne og imøtekommende.
Det lar seg gjøre, hvis man er seriøs og legger turen til egnete steder.

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: NjalVM] #1183025 27/05/2011 12:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: NjalVM
Absolutt ikkje. Tvert om så var det ei vakse dame som geipa til meg, og gjer ganske klart uttrykk for at det bles ho blankt i. (Og hevdar i tillegg at bikkje lyer henne 100%. My ass.)

Jeg hadde bedt damen skamme seg, jeg. Sånn som jeg gjør med voksne folk som hiver søppel.

Faren skulle avkrevd henne et svar på spørsmålet - "Hvorfor ignorerer du båndtvangen?".

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183031 27/05/2011 12:55
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: HM1100
Men båndtvangsloven sier vel at hunden skal være 100% under kontroll (som for de fleste betyr bruk av bånd).

Fra Lov om hundehold: " I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt..."

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183037 27/05/2011 13:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det lar seg gjøre, hvis man er seriøs og legger turen til egnete steder.

Det lar seg også gjøre å kjøre relativt trygt i 200km/t på offentlig vei dersom en er erfaren, har riktig bil og legger turen til egnede steder. Det betyr ikke at det er lovlig eller anbefalt.

- Robert Green Ingersoll
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183040 27/05/2011 13:02
NjalVM Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
(..) En annen side ved saken, hvorfor er det båndtvang? Det er primært for viltets og dets avkom skyld. Unger blir like skremt i desember, så tiltak for å hindre at de blir skremt er ikke
betinget i bruk av bånd. (..)
Dette var i ein liten nærpark med leikeplass og grillområde. Og det er bandtvang året rundt i bebygd område. I Bergen er det i tillegg bandtvang året rundt på Fløien, Landåsfjellet, Nattlandsfjellet og langs alle etablerte stiar i byfjella.

GeirK:
Eg kjenner ho ganske så godt (veninne av mor mi), så eg trur nok ho tok teikninga. Nemnast kan det og at hennar bikkje oppførte seg i dette tilfellet eksemplarisk, og sat fint på rumpa under heile "seansen", og var strengt tatt ikkje til sjenanse for nokon. (Men var utan band.)

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: NjalVM] #1183046 27/05/2011 13:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
OK. Da stiller det seg litt annerledes

- Robert Green Ingersoll
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183049 27/05/2011 13:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En annen side ved saken, hvorfor er det båndtvang? Det er primært for viltets og dets avkom skyld.

I Trondheim er det båndtvang hele året i bynære strøk som i boligområder, handleområder, parker, kirkegårder, ved skoler, barnehager og idrettsanlegg.

Nå hender det rett som det er at det forviller seg elg ned i bynære strøk, men de blir gjerne skutt av Viltnemda uansett, så det er antakelig noe annet de har tenkt på, eller?

- Robert Green Ingersoll
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: GeirK] #1183053 27/05/2011 13:23
perbl Offline
More than words
More than words
Etter at hundenevøen min var på besøk her og ble stressa i flere dager etterpå av en båndløs husky som kom og ville slåss, vil jeg framheve at båndtvangen er minst like mye for andre hunder som den er for folk og vilt. Sist jeg var i parken her var vi vel de eneste som trente vha bruk av langline, andre hunder løp stort sett fritt rundt med høyst variabel dressur.

I festningsparken er jeg også ganske lei av å få besøk av hunder som pisser på kamerasekk og annet stæsj mens jeg går på slakkline eller bedriver andre aktiviteter som gjør at jeg legger fra meg litt utstyr.

Per B.
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: perbl] #1183058 27/05/2011 13:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Festningen har i alle tider vært et selvutnevnt friområde for hunder, men det er like mye båndtvang der som i andre parker.

Jeg er hundeeier også, og det er jaggu mye nek der, omtrent som det er blant syklister. Normal folkeskikk og sunn fornuft mangler ganske ofte gitt. Dessverre.

Hadde løs bikkje pissa på sekken min hadde jeg klikka sånn passe godt, det må jeg si! Det er drøyt... løshunder som vil slåss har jeg også gitt ganske kraftige kavringer. Min hund er nervøs etter angrep fra løshund tidligere, så jeg har lite forståelse for at løse og ukjente hunder nærmer seg min når han er i bånd.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: GeirK] #1183059 27/05/2011 13:30
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Joda, jeg ser den. Jeg var litt upresis. Nå er jeg en skaumann, og har meget sjelden med min hund til bynære strøk. Og da alltid i bånd. Den generelle båndtvangen er mht vilt. Bare tenk på tidsrommet den gjelder. Enkelte steder er det særskilte bestemmelser avhengig av lokalpolitikere etc. Har vært foreslått i Oslo også, men takket være Frp (tenk å måtte si det?) ikke blitt noe av.
Uansett, opplevelser som Njål beskriver er veldig dårlige og vitner om useriøse hundefolk...

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: perbl] #1183062 27/05/2011 13:35
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig for enkelte å ha hunden i bånd i byene?
Det er jo mye tryggere både for hundene og alle andre.

Jeg har mange ganger luftet hunder for venner,eller slekt,og har aldri hatt problemer med å ta det lille båndet på..

Sunn fornuft når det gjelder hundehold er det nok litt for stor mangel på,men bevares det finnes dyktige hundeholder også.

Forøvrig er det veldig mange som aldri burde ha hatt hund,jeg ser nok av eksempler på det lokalt.

Jeg er sikkert ikke den eneste som ser bikkjer som lufter eieren.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: SimonS] #1183066 27/05/2011 13:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: SimonS

Forøvrig er det veldig mange som aldri burde ha hatt hund,jeg ser nok av eksempler på det lokalt.

Jeg er sikkert ikke den eneste som ser bikkjer som lufter eieren.

Det er vel dessverre et grei snitt av befolkningen, det er mange som ikke burde sykla, mange som ikke burde kjørt bil... mange som ikke ikke fått barn...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: RazeFaze] #1183072 27/05/2011 13:43
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Hadde løs bikkje pissa på sekken min hadde jeg klikka sånn passe godt, det må jeg si! Det er drøyt... løshunder som vil slåss har jeg også gitt ganske kraftige kavringer. Min hund er nervøs etter angrep fra løshund tidligere, så jeg har lite forståelse for at løse og ukjente hunder nærmer seg min når han er i bånd.

Jeg var egentlig klar til å fyre avgårde en bredside, men de to karene (som var veldig stereotypiske i håndleddsmuskulaturen osv) som eide hunden var så forferdet av det som skjedde at jeg ikke klarte å si noe særlig annet enn "prøv å ha kontroll på hvor den markerer til neste gang" av frykt for at de skulle knekke fullstendig sammen.

Da var det verre med den huskyen som fulgte etter og ville slåss med vallhunden til søstersen forrige gang han var på helgapensjonat her, der var ingen eier å se, og om jeg hadde lokalisert eieren skulle han fått en særdeles grundig orientering om hva jeg synes om praksisen hvis det viste seg å være et resultat av "gå tur uten bånd fordi jeg har så god kontroll på hunden".

Per B.
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: perbl] #1183073 27/05/2011 13:48
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, skal man først ha hund, får man oppdra den skikkelig! ;-)

Vedlegg hundelort.jpg

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183082 27/05/2011 14:06
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Joda, jeg ser den. Jeg var litt upresis. Nå er jeg en skaumann, og har meget sjelden med min hund til bynære strøk. Og da alltid i bånd. Den generelle båndtvangen er mht vilt. Bare tenk på tidsrommet den gjelder. Enkelte steder er det særskilte bestemmelser avhengig av lokalpolitikere etc. Har vært foreslått i Oslo også, men takket være Frp (tenk å måtte si det?) ikke blitt noe av.
Uansett, opplevelser som Njål beskriver er veldig dårlige og vitner om useriøse hundefolk...

Hvor har du det fra at den generelle båndtvangen er mht vilt? Lov om hundehold sier følgende:

Quote:

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.
Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.
Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt

Her nevnes folk, dyr, ting. Barn nevnes spesielt. Jeg kan ikke se at vilt får noen særbehandling her?

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: anderssb] #1183087 27/05/2011 14:22
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Nå blandes kortene. Lov om hundehold er ikke det samme som båndtvangsbestemmelsene. Tror du det ulovlig at en jakthund jager vilt i jaktsesongen?

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183103 27/05/2011 14:54
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Javel? Hvor finner jeg båndtvangsbestemmelsene? Nei, skulle du ha sett: Det er jo i "lov om hundehold". Og i §9 står det om "unntak fra sikringsreglene". Så svaret er nei. Jeg tror ikke det er ulovlig at en jakthund jager vilt i jaktsesongen.

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: anderssb] #1183121 27/05/2011 15:18
NjalVM Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
LOV 2003-07-04 nr 74: Lov om hundehold (hundeloven).

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet
a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,
b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,
c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,
d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,
e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller
f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for
a) hund når den brukes i reindrift,
b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,
c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,
d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,
e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,
f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: ] #1183122 27/05/2011 15:20
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp

Jeg kan bare spekulere, men tror få vil innrømme et hundehold hvor de ikke har full kontroll på bikkja si, og da er veien kort til å tro at dressuren gjør båndet overflødig.

Tror det er få som har god kontroll på bikkja si.
Hvor mange trener spesifikt og regelmessig på lydighet?

Passer en Malinois (belgisk fårehund) av og til. Kjekt med hund som alltid har øyekontakt med føreren og som er skikkelig godt lært opp/trent. Men jeg har den i bånd i tvangtiden.

Traff i fjor en nisse langs Lysakerelva med tre Engelske Settere spinnende undt. Han presterte å si at han hadde full kontroll på bikkjene. Rart han ikke visste hvor bikkjene hans var da jeg traff på ham da..

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: anderssb] #1183125 27/05/2011 15:21
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Hva feiler det deg? Båndtvangen gjelder generelt fom 0104 tom 2008. Lov om hundehold gjelder hele året. Tror du tidsrommet er tilfeldig valgt? Her er de snakk om folk som ikke holder bikkjene i bånd når det er båndtvang. En hund skal ikke forulempe folk, unger, dyr etc uavhengig hvilken årstid det er snakk om. Hva er det du egentlig vil frem til?

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183130 27/05/2011 15:34
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
"Han er bare snill"

"Han har aldri bitt noen før!"

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: Ketle] #1183141 27/05/2011 15:46
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Min samboer, hundevant og fornuftig ung dame, ble bitt av en hund for noen uker siden. To dager seinere ble hunden avlivet. Ferdig med saken, ikke noe å diskutere.
Hvem bestemmer hva som er aktsom kontroll på hunden? Eier eller "forulempet"?
Hvem bestemmer når veien er så smal at det ikke er lov å sykle to i bredden? Syklist eller bilist?
Det er ikke svart-hvitt det her.

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: HM1100] #1183149 27/05/2011 15:56
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hva feiler det deg? Båndtvangen gjelder generelt fom 0104 tom 2008. Lov om hundehold gjelder hele året. Tror du tidsrommet er tilfeldig valgt? Her er de snakk om folk som ikke holder bikkjene i bånd når det er båndtvang. En hund skal ikke forulempe folk, unger, dyr etc uavhengig hvilken årstid det er snakk om. Hva er det du egentlig vil frem til?

Det var da voldsomt?

Men båndtvangsloven sier vel at hunden skal være 100% under kontroll (som for de fleste betyr bruk av bånd).

Nei. Når det er generell båndtvang skal hunden alltid være i bånd (med noen unntak)

Lov om hundehold er ikke det samme som båndtvangsbestemmelsene.

Nei. Det er lov om hundehold som sier når det er båndtvang. Og bånd nevnes flere steder, ikke bare i forbindelse med den generelle båndtvangen i sommerhalvåret.

En annen side ved saken, hvorfor er det båndtvang? Det er primært for viltets og dets avkom skyld.

Nei. Loven nevner flere situasjoner hvor hunden skal være i bånd, blant annet av hensyn til folk.

Jeg tror hele loven må sees i sammenheng. Og den er laget like mye for å beskytte barn og voksne som vilt.

Jeg har ikke noe imot hunder (har hatt hund selv), men løshunder irriterer meg. Og særlig når jeg har med barna på tur.

Og så forbauser det meg at så mange hundeeiere har skaffet seg hund uten å sette seg inn i hvilket regelverk som gjelder.

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: anderssb] #1183159 27/05/2011 16:09
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Det er greit. Enig i det, loven er laget for å "beskytte" barn, folk, fe etc, men den generelle båndtvangen er fastsatt til nevnte tid for primært å beskytte andre dyr (vilt) når de får avkom. Hvorfor skulle tidsrommet ellers være slik det er? Helårsbåndtvang i bebodde strøk er selvf noe annet. Vi trenger ikke å bli enige, det forandrer ingenting i forhold til å ta hensyn til og ikke forulempe andre..

Re: ¤"#!))&#( bikkjeeigarar! [Re: perbl] #1183598 28/05/2011 07:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Jeg var egentlig klar til å fyre avgårde en bredside, men de to karene (som var veldig stereotypiske i håndleddsmuskulaturen osv) som eide hunden var så forferdet av det som skjedde at jeg ikke klarte å si noe særlig annet enn "prøv å ha kontroll på hvor den markerer til neste gang" av frykt for at de skulle knekke fullstendig sammen.

Hørtes ut som du brukte sunn fornuft og så an situasjonen :-)

Bra beskrivelse forresten! :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support