Der jeg bor ligger gjennomsnittvinden på rundt 2 m/s på årsbasis og det blåser sjeldent mer enn laber bris. I slutten av mars blåste det riktignok liten kuling, og da måtte jeg nesten bare ta meg en tur for å oppleve hvordan det var. Jeg er ikke spesielt godt trent og formen var ganske dårlig etter en inaktiv vinter, så jeg klarte ikke mer enn 10 km/t på flata i motvind. Sidevinden var riktignok verst, og det var litt ubehagelig med kast på opptil sterk kuling. Turen ble lagt opp slik at jeg fikk medvind de to siste mila hjem, og det var ihvertfall en fornøyelse. Artig å holde dobbelt så høy fart i oppoverbakker som jeg gjorde på flata i motvind.
Etter denne turen gikk det opp for meg hvor heldig jeg er som bor på et såpass vindstille sted, da liten kuling ofte er daglig kost enkelte steder. Derfor bestemte jeg meg for å opprette denne tråden her, for å høre hva slags erfaringer folk har med å sykle i stiv kuling og oppover.
Jeg har et spørsmål angående motvind: I går sykla jeg noen drag på flat mark, to i medvind og to i motvind. Målet var å ligge i sone 3 på disse dragene. I medvind gikk det fint, men i motvind sleit jeg med å komme meg opp i/holde sone 3. Hva er grunnen til dette? Bare psykisk? Man skulle jo tro at det var omvendt, altså at man fikk høyere puls i motvind?
Ellers må jeg si at jeg er dritlei vind nå. I går vurderte jeg faktisk å ta sykkelen inn og sette den på rulla igjen...
Her på flatjæren med Nordsjøen rett inn er det et fåtall dager med lite vind i løpet av året. Men til gjengjeld kan vi sykle ute året rundt.
Fast prosedyre når man skal ut på treningstur alene er å sjekke værstasjonen med vindmåler, og legge opp ruta sånn at det blir medvind hjem.
Jeg opplever også at det kan være lettere å oppnå høy puls i medvind enn i motvind. Et tips kan være å sjekke tråkkfrekvensen. Tråkker du tyngre i motvind kan det være noe av grunnen.
Legg deg ned i bukken i motvinden, og øk frekvensen til 90-100 rpm. Da får i alle fall jeg pulsen opp.
Bor i Bodø, blåser alltid! I tillegg er utvalget av veier begrenset, viktig å ikke tro at man er i superform i medvinden første halvdel av turen for så å snu og oppdage at hjemturen blir vanvittig tung.
I Hammerfest blåser det mye og kaldt, jeg sykler "alltid" i vind. Jeg betviler ofte, når det bliser friskt, at jeg var ved mine fulle fem da jeg flyttet hit..
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Her i Haugesund blåser det også mye, så det er bare å venne seg til det. Jeg kjenner at jeg ofte må jobbe med meg selv for å prøve å ikke bli irritert over motvind. Ofte uten nevneverdig suksess... :-)
Kjenner en fra Bodø som spøker med at vindskalaen deres starter på laber bris
Jeg vet jeg ikke har noe å klage over, men for min del er vind svært demotiverende. Hvis jeg ser ut av vinduet og ser at trærne svaier litt ekstra, er det veldig lett å utsette turen til i morgen. Det er uansett sånn at det ser verre ut enn det er, og etter å ha lagt ut på tur merker jeg som regel at det ikke var så ille likevel.
Som sagt så finnes det vel få plasser det blåser like mye og ofte som på flatjæren. Men det er fort gjort å legge ruta litt innpå fjellområdet, og da slipper man en del vind ihvertfall, så det kan man styre selv.
Fjorårets Nordsjøritt må være det tøffeste rittet som er syklet i Norge. Liten kuling, midt i fjeset, uten noen trær etc som tok av for vinden med regn som kom ned sidelengs, i 92km...
Men plasser der det blåser mye så kan det være smart og planlegge ruta, for å unngå så mye motvind som mulig.
Eller gjør som meg, begynn med Kiting! eller annen vindavhengig sport. Da gleder du deg over hver eneste dag med (fin) vind! Og her passer denne fint igjen:
Redigert av RaymondJ; 27/05/201120:18.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Godt å hørre at det er flere her som ofte har mye vind. Bor på karmøy nær haugesund og som han fra hgsd sa, det er mye vind, tror gjennomsnittet er på en plass mellom 5-6m/s, endel altså. Men så lenge vinden er slik at den kommer fra sør/nord så er jeg happy, da kan det blåse 15m/s om det vil, dvs at jeg får først motvind og så medvind på vei him, har 2 ruter her på øya jeg kan velge mellom sør karmøy rundt eller nord karmøy rundt og da sykler man alltid motvind først. SIDEVIND det er det som kan stoppe meg fra å ta turen ut, og heller rusle ned på gym å sykle på spinning sykkel eller pumpe litt jern .