Da har jeg satt opp dekka med guffe. Veier nå 9,96 uten pedaler og 10,13 med.
Det var svært lett å sette opp dekkene slangeløst, de gikk opp fint uten guffe og det piplet ingen steder.
Til nå har jeg gjort følgende endringer: - slangeløst. 1,5 kopper guffe per dekk - Ashima airrotor 185/160 - ESI Chunky Silikon grips (67gr mot 105gr). mye mer komfort. - Satt på flaskeholder - Crankbrothers Cobalt 11 30.9x400 setepinne - SDG Ti-fly sete
Da har jeg og Sverre vært på årets første stitur. Vi hadde tenkt til å prøve oss med fra Brunkollen. Det gikk svært dårlig. Det er for mye snø nå, men en uke til med mildvær kommer til å gjøre susen. Grusen opp og ned var uansett en fin tur. Vi endte opp med å sykle sti over Høgåsen på vei hjem, og der var det riktig så fint.
Sverre stilte med rimelig fet sykkel han også. En Jones i stål, med fatbike-forhjul (3.7"!). Etter å ha higet etter denne i noen år har han slått til helt undercover. Sverre sykler fort på stiv hardtail også han!
Jeg har funnet ut at Epic er pløsj som bare det når Brainen er helt åpen - og er råbra på sti. Den elsker oppoverbakker, så jeg gleder meg til flere crux. Fire klikk inn på Brain er nok der jeg ville satt Brain på tekniske ritt, og 5-6 på grusstrekker. På fjerde klikket er det litt bevegelse på grusen, men aktivt og fint i terrenget.
Gaffelen har jeg ikke funnet helt ut av enda, bortsett fra at den knuser den jeg hadde i fjor på dempekvalitet. En skikkelig sti-gaffel. Brainfunksjonen har jeg ikke helt knekt gåten på. Det er veldig mange knepp, og det skjer bare merkbare ting helt på slutten. Jeg får lese mer i manualen.
Dekkene er fortsatt raske og fine, men mitt første møte med en skarp stein endte med flerre i sideveggen. Jeg forsøkte først med slange, men den tok seg ut av flerren og punkterte på nytt. Så tok jeg i bruk mine MacGyver egenskaper og satte inn en gnagsårplasterlapp. Jeg kom meg hjem, men bare såvidt. Nå har jeg montert Maxxis Ikon Exo på bakhjulet i stedet og gleder meg til å teste det
Siste betraktning for dagen: SRAM XX krankskifter/sjalter fungerer utrolig godt. Det har blitt omtalt som en av de store forbedringene fra tidligere grupper, og jeg gir meg hen. Det girer rett og slett utrolig bra. Opp i storklinga er så lett, kontant og presist at alt annet føles utdatert.
Re: første "stitur" og tynne dekk
[Re: larsb]
#115496720/04/201110:43
Har etter hvert slitt ut mange Specialized-dekk, og erfaringen er at man bruker Control-utgaven bak og SW forran fordi Control er litt mer chunky. Har også med en liten flaske superlim (cyanoakrylat) som flere ganger har reddet dekk der lateks'en nekter å koagulere i en frynsete skade.
[Re: larsb]
#115498920/04/201111:09
Det bildet der er to av forumets ALLER fineste sykler.
Det spørs på øyet som ser! Mine øyne forteller meg at jeg ser en av forumet/verdens fineste sykler, og en av verdens ABSOLUTT styggeste sykler! Sorry Sverre, men den sykkelen skjærer meg mer i øynene enn glødende sveisespon! Og beklager muttarn, du har sagt at hvis jeg ikke har noe pent å si, så skal jeg holde kjeft, men denne gangen kan jeg ei tie!
Sverre: du kan i hvertfall være fornøyd med at du har skaffet deg en sykkel som vekker følelser i folk!
Nå har jeg syklet en god del i påsken. Kun grus og asfalt, men det har blitt 3000+ høydemeter og noen intervaller.
Her er mine betraktninger av hva bakdemper angår:
20-25% sag gjør at man får ut full vandring (47mm). Brainfade har 14 klikk.
0-3 klikk: Stisykling
4 klikk: Terrengsykkelrittet, Ultrabirken etter sjusjøen
5 klikk: Vestmarkrittet, Ultrabirken før sjusjøen
6 klikk: Grenserittet, Birken
7 klikk: Asfalt
8-14 Klikk: Tja?
Alle klikkene gir samme sagindikasjon, selv hardeste.
Gaffen/Brainfade Gaffelen må jeg komme tilbake til. Her må jeg eksperimentere mer med Brainfade og særlig dualair-funksjonen til Rock Shox. Jeg liker 10psi mer i negativkammeret vs positivkammeret, da blir gaffelen superfølsom og herlig - men jeg får ikke mye ut av brainfadefunksjonen. Jeg tror at negativfjæra har for mye muskler ift Brainfaden, så jeg må teste mer og muligens utligne forskjellen i neg/pos-verdi. Jeg håper at jeg kan ha 5psi i forskjell, og finne en setting som fungerer godt på ritt. I skogen er dette helt uproblematisk, det er en helt rå stigaffel ift funksjon.
Steike! Den der var jaggu fin:). Typisk Specialized:).. Jeg har selv griselyst på 29 swork HT, men det må nok bli neste sesong, hvis mulighet for det:). Har i dag swork 26 ht, topp topp:). Men, frister med å teste ut 29, og ønsker da å bygge den opp selv.. Så det som hadde vært gull å fått kjøpt er ramme, demper og hjulsett (roval), samt fått solgt tilsvarende av det jeg har:).. men, det får bli et evnt prosjekt til neste år tror jeg:)
Lykke til med en fantastisk sykkel.. Misunnelig ja:)
CK ELVERUM
[Re: Otoen]
#116038529/04/201107:53
Gaffen/Brainfade Gaffelen må jeg komme tilbake til. Her må jeg eksperimentere mer med Brainfade og særlig dualair-funksjonen til Rock Shox. Jeg liker 10psi mer i negativkammeret vs positivkammeret, da blir gaffelen superfølsom og herlig - men jeg får ikke mye ut av brainfadefunksjonen. Jeg tror at negativfjæra har for mye muskler ift Brainfaden, så jeg må teste mer og muligens utligne forskjellen i neg/pos-verdi. Jeg håper at jeg kan ha 5psi i forskjell, og finne en setting som fungerer godt på ritt. I skogen er dette helt uproblematisk, det er en helt rå stigaffel ift funksjon.
Jeg ser at noen har startet å kommentere samme sak på mtbr, det at det er først på de siste klikkene det er god effekt av brainfaden. Lurer på om jeg bør sjekke oljenivå
På søndag var jeg på min første skikkelige stitur. Over Merraskallen ned i Sørkedalen, samt en bratt sti opp i retning tryvannstua før jeg tok kongestien ned mot bogstad. Turen kan sees her: http://runkeeper.com/user/trondvidar/activity/33795537
Jeg har montert Ikon bak, og dette var første tur i det jeg vil kalle en fuktig tur. Ikke våt, men ganske sleipt noen steder. Dekket holdt seg utrolig bra, og føles veldig solid. Skikkelig herlig følelse egentlig, til å være et såpass raskt og relativt lett dekk i 29er sammenheng.
Og Epicen? Vel, den overbeviser bare mer og mer. Jeg satt klatrerekord på samtlige crux opp mot merraskallen. Ingen fotisett til abbortjern (tok også selve bekken ved tjernet). Kom nesten helt opp på de to neste superbratte partiene etter tjernet. Sykkelen er så stiv og rå i tråkket, at det nesten bare er "traction" som blir problemet. Helt vilt. Nedover er den solid som fjell, og jeg merker stor forskjell på hjula kontra arch-settet jeg kjørte i fjor. Særlig på steder hvor det er enten litt bratte svinger eller linja krever litt kraft - disse er retningsorienterte! Jeg sliter med å finne noe å utsette på sykkelen for øyeblikket, bortsett fra brainfunksjonen i gaffelen som jeg tror ikke virker som den skal. Totalpakka her er helt fantastisk. Jeg er skikkelig fornøyd.
Da var endelig min på plass også!! Henta den idag og har ikkje fått testsykla enda, men eit par ting: Slangen frå demperen ligg (hardt?) inntil seterøret. Ser du har bemerka det samme...har du gjort noko med dette? Frambremsa er veldig kontant og fin, men bakbremsa er mjuk og gir lite og ingenting av bremseeffekt. Har du opplevd dette?
apropos bakbrems, så har jeg ikke opplevd det. Det kan hende at den må luftes, evt at kaliperen ikke er skikkelig sentrert. jeg har også opplevd at helt nye bremser trenger en liten gjennomkjøring og så blir de fastere i fisken.
Eg lufta bakbremsa og syns det vart betre....men ikkje så bra som frambremsa... MEN idag har eg sykla eit par timer, og no er bremsa kontant som bare det!! Så du har nok rett i at dei gjerne treng ein innkjøring. Opplevde piping på turen også, så eg får prøve med eit strips eg og...
Da er det på tide med en oppdatering av tråden/inntrykk av sykkelen igjen.
Siden sist har jeg kjørt noen stiturer og tre ritt. Nissancup på Bjerke og Skullerud, samt Terrengsykkelrittet. Jeg sitter fortsatt überkomfortabelt, og føler at det er "hånd i hanske". På Bjerkebanen var jeg sikker på at det skulle være tullete med en lett fulldemper, men jaggu var ikke det ganske bra det også. Jeg tror ikke jeg hadde syklet mye raskere på en hardtail. Jeg kneppet inn til posisjon 6 (av 14) på bakdemperen, og fikk brukt all vandringen. Jeg kjørte Ikon foran og bak, kunne sikkert kjørt noe lettere men gadd ikke bytte. Sykkel=uproblematisk.
På Skullerud var det samme oppfatning. Rask sykkel, komfortabel og solid. Ikon fikk kjørt seg godt her og og oppfører seg svært bra.
Terrengsykkelrittet er vel den ultimate testen på om denne sykkelen fungerer som den skal? Grus, sti, smud sti, hard sti, knotesti - over lang tid. Jeg kjørte på setting 4/14 bak, og syntes den var rask/stiv på grusen og god i terrenget. Gaffelen kjørte jeg med to "vridninger" inn (av fem), det er umulig å telle alle kneppene.
Jeg merket tydelig i armene at gaffelen ikke er helt åpen når Brainen åpner med to vridninger inn, særlig over tid. Jeg merker at armene blir påvirket/slitne i lange terrengpartier. Når det er sagt så fungerte den superbra som kombinasjon på grus og sti, så det er en liten tradeoff. På Ultrabirken skal jeg ikke ha like mye kompresjon. Ønske til neste utgave: Brainjusteringen på toppen av krona, og returen i bunn av gaffelen.
Bakdemperen fungerte superbra. Jeg er veldig imponert. Den bruker all vandring, føles plush og kjapp på samme tid. Fourbar har en liten tendens til å henge seg opp på enkelte hindre, og dytte deg opp i stedet for at hjulet sluker hindringen. Her er min gamle Jet9 litt bedre (samt dw+vpp osv), men det føles helt ubetydelig når når man ser hvor god hele pakka er.
Et lite skår i gleden er at kranklagerne ser ut til å være ferdige allerede. De er svært trege nå. Det er rapportert på mtbr at det kan være installert feil foring fra Specialized på disse syklene fra fabrikk. Jeg har foringer merket "MTN3"-spacer (altså tre klinger), men har bare to klinger. Mistenker at det rett og slett er litt for mye press på lagerene og at andre foringer må til. Det er ihvertfall ikke på grunn av skitt eller vann, for det er helt rent inne i krankhuset.
Alt i alt knallfornøyd, med unntak av kranklagerproblematikk. Stay tuned.
Ønske til neste utgave: Brainjusteringen på toppen av krona, og returen i bunn av gaffelen.
Dette etterspurte jeg i Terrengsykkel i fjor også under testing av Epic S-Works. Håper Specialized endrer dette snart - men det er kanskje mer komplisert enn det virker?