Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Drop it like it`s hot...

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Johannes(MCK)] #1180422 24/05/2011 19:22
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Sitat: Johannes(MCK)
Vel, Jesus sier ikke akkurat at få kristne skal vite veien til evig liv. Er man kristen er man frelst! Er ikke noe mer mikkmakk enn det, derimot kan man jo snakke om hva man legger i det å være en kristen.

Du motsier dg selv, på sett og vis. Glem det å kalle seg kristen.. det betyr ingenting! å kalle seg kristen frelser ingen. Man må kjenne Gud og ikke gjøre urett. Les under:

Bergpreken, Matt 7:
21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'
Huset bygd på fjell
24 Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell. 25 Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det hadde sin grunnvoll på fjell.
26 Og hver den som hører disse mine ord og ikke gjør det de sier, ligner en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. 27 Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort.»
28 Da Jesus hadde fullført denne talen, var folket slått av undring over hans lære, 29 for han lærte dem med myndighet og ikke som deres skriftlærde.

Altså, uavhengig av om en kaller seg kisten eller ikke, så vil de Jesus ikke kjenner og som gjør urett, sendes bort fra Ham og Hans rike.

Dette må ses i sammenheng med 1 johannes brev:
3 På dette vet vi at vi kjenner ham: at vi holder hans bud. 4 Den som sier: «Jeg kjenner ham», men ikke holder hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham. 5 Men Guds kjærlighet er i sannhet blitt fullendt i den som holder hans ord. Slik kan vi vite at vi er i ham. 6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde.
forts...

3:16
Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180435 24/05/2011 19:32
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Altså må et menneske som idag kaller seg kristen (betegnelsen vi bruker på et menneske som vil leve i Jesus), leve slik Jesus gjorde! Om ikke er han en løgner og har ingen plass i Himmelen.

Men da er det jo ingen som kommer til himmelen?

Jo hør. Jeg må dø daglig i meg selv for at Han skal få leve i meg. Akkurat som Jesus døde for at Gud skulle åpenbares til oss, slik skal vi leve for at Jesus skal bli åpenbart for hedningene. Målet med livet og helligjørelsen er det å bli lik Kristus. Han kommer tilbake for å hente en ren brud. Vi må være rene og ulastelige for Hans navns skyld, for vår kommende ektemakes skyld;)

Me n dette blir for internt. Jeg forstår også hva du mener Johannes, når du skriver at dette ikke er videoen man bør vise til de unådde. Jeg har hørt hele videoen ørten ganger og kan si at det er plenti nåde og tilgivelse og fred og kjærlighet, men du skal vite at det koster deg livet å bli Jesu etterfølger. Jesus er ikke en del av livet som mangler hos noen. Jesus er selve livet. den som vil beholde sitt liv skal miste det, men den som gir det b ort til jesus skal vinne LIVET!

Jesus er enten alt eller ingenti ng. Desverre så lever vi så lunkne liv at Å være en Jesu didippel ikke tiltaler noen. Hadde det vært kristne som hadde fått beskjed om ikke å spise pølser av urent kjøtt, men ha m ed seg kyllingpølser hver gang de skal grille på skolen, så hadde altfor altfor mange tenkt, pytt sann.. for det er slik vi behnadler Han som ga alt for oss! Tro og gjer ninger som konsekvens av tro er uadskillelige og det er som i videon ikke lenger vårt liv, men Hans. Først da er det LIV!

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180441 24/05/2011 19:35
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Ikke nok med det. Å bli en etterfølger av Jesus, til dere som ikke er det, er simpelten å bli kjøpt fri fra døden og få del i livet. Hva kaller man en som blir kjøpt? hva har man alltid kallet mennesker som blir kjøpt av noen og eies derfor av dem og ingen kan ta dem fra den som har kjøpt dem?

Riktig..slaver.

Ingen er mer fri, enn den som er bundet til Ham som frigjør!!

Å for en fantastisk Gud! Og ja.. jeg bruker Bibelsitater så mye som mulig, fordi det er en Guds kraft til frelse, og det viser at det jeg sier ikke baserer seg på postmoderne kristenkulturelt tankegods a la 2011, men på det evige og urokkelig, sanne, Guds ord! Amen

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180458 24/05/2011 19:42
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Så.. før jeg tar kvelden. En video som er tiltenkt dere som ikke enda har satt sin lit til Ham og blitt frelst. For viktigere enn at vi blir gode diskusjonspartnere er det at dere blir frelst. Hva ser Gud i deg? Han ser sitt eget skapte barn som har forvillet seg bort fra Ham. Han har enorm kjærlighet til deg og lengter etter å gi deg ALT det LIVET som er evig og fantastisk. Han kjenner begge utveiene og vil ikke at du skal (fordi Gud er hellig og rettferdig) utsettes for Hans vrede på den siste dag. Du er et frelsesobjekt. Punktum. Men det betyr det som er beskrevet ovenfor. At det føles som noe annet er fordi dere har vendt ryggen til deres Far. Kom hjem igjen.

Stopp opp og tenk;)

God natt:)

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180460 24/05/2011 19:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Du har jo nesten blitt forumets egen Halleluja-predikant.:)

Re: Drop it like it`s hot... [Re: EgilS] #1180485 24/05/2011 19:58
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: EgilS
Du har jo nesten blitt forumets egen Halleluja-predikant.:)

Fixed it.

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180504 24/05/2011 20:19
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykleguten
For viktigere enn at vi blir gode diskusjonspartnere er det at dere blir frelst.

Viktigere for hvem? For meg? Tro'kke det. For Gud? Han elsker meg vel uansett? For deg? Er det et nytt set med brødkniver eller vinglass som er månedens vervingspremie? ICON_WINK

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Dan] #1180518 24/05/2011 20:29
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
DU er vervepremien;) Halleluja!!

Kjenner at jeg gleder meg mer og mer til den gangen det er min tur å dra på Utflukt;)

Da skal smale stier følges;)

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Dan] #1180538 24/05/2011 20:44
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Dan
For viktigere enn at vi blir gode diskusjonspartnere er det at dere blir frelst.

Viktigere for hvem? For meg? Tro'kke det. For Gud? Han elsker meg vel uansett? For deg? Er det et nytt set med brødkniver eller vinglass som er månedens vervingspremie? ICON_WINK

Grunnen er vel heller at det er slitsomt for en bibeltro person å forholde seg til en person eller gruppe ikke dyrker riktig gud. Da bør nemlig den bibeltro iverksette tiltaka som er skildra i kap 13 i 5. mosebok. Og i disse såkalt moderne tider passer det litt dårlig.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180554 24/05/2011 20:52
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Nå bruker jeg vanligvis ikke å spre bibelsitater rundt meg, men det står skrevet at det kun er plass til 144 000 mennesker i himmelen.
Sitat: Johannes åpenbaring kap 7 vers 4
Og jeg hørte tallet på dem som fikk seglet: Det var 144 000, fra alle stammene i Israels folk

Det betyr i såfall at det er en god sjanse for at også typer som Sykleguten (no offense) også kan havne lukt ned i Helvete. Snakk om nåløye!

(Det står videre at av alle de 144 000 er det ingen trøndere, nordlendinger eller svensker, kun folk fra Juda, Ruben, Gad, Asjer, Naftali, Manesse, Simeon, Levi, Jissakar, Sebulon, Josef, og Benjamin-stammen som får Guds segl i pannen, og fri inngang til himmelrik)

Redigert av DavidS; 24/05/2011 21:04. Rediger grunn: det var visst flere stammer

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Drop it like it`s hot... [Re: Cerberus] #1180646 25/05/2011 02:03
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cerberus

At få kristne skal vite veien til evig fred er sagt av Jesus selv:
14 Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den.

Alle som har oppdaget stisykling har bokstavelig talt funnet den

Det forklarer også hvorfor birkensyklister sykler som om de har fanden selv i hælene, og bekrefter min mening om at Birken er djevelens verk. Og 1/3 av verden er enig!

Trønder osv
Re: Drop it like it`s hot... [Re: DavidS] #1180758 25/05/2011 07:40
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Sitat: DavidS
Nå bruker jeg vanligvis ikke å spre bibelsitater rundt meg, men det står skrevet at det kun er plass til 144 000 mennesker i himmelen.
Sitat: Johannes åpenbaring kap 7 vers 4
Og jeg hørte tallet på dem som fikk seglet: Det var 144 000, fra alle stammene i Israels folk

Det betyr i såfall at det er en god sjanse for at også typer som Sykleguten (no offense) også kan havne lukt ned i Helvete. Snakk om nåløye!

(Det står videre at av alle de 144 000 er det ingen trøndere, nordlendinger eller svensker, kun folk fra Juda, Ruben, Gad, Asjer, Naftali, Manesse, Simeon, Levi, Jissakar, Sebulon, Josef, og Benjamin-stammen som får Guds segl i pannen, og fri inngang til himmelrik)

Heldigvis er dette helt feil. De ble seglet til vitnetjeneste, 12000 fra hver stamme, om Han som alltid har vært og vil alltid være Israels Gud. De har vendt seg fra Hans veier og se som de har lidd (holocaust), men de vil atter vende tilbake i den siste tid for å vitne om Hans storhet.

Johannes åpenbaring er en uhyre viktig bok å kjenne. Mange som mener vi er langt inn i eskatologisk tid, altså endetiden. Mange velfunderte argumenter som kan tyde på nettopp det. Problemet er bare at det finnes mennesker (helst amerikanere) som hele veien skal spå dommedag i hytt og pine. Bibelen er klar på at vi vet ikke dagen eller timen, men vi må være alltid beredt, og kjenne skriften = forstå tegnene vi ser rundt oss.

Når 144 000 Israelere fra 12 ulike stammer står frem og vitner om sin Gud, da er det på tide å vende om, for å si det slik;)

Ellers, som det ble henvist til ovenfor; 5 Mos 13 (var det det?) så er Gud en hellig Gud som ikke tåler synd, men elsker synderen. Men om synderen ikke setter sin tilflukt i Jesus, det evige og alltid perfekte og eneste, reneste offer som ble gjort for oss alle som tror, så har det ikke del i livet. Det menneske får smake Guds vrede på denne siste dag. Ikke la det skje!

Jeg beklager at jeg og mange av mine følgesvenner har gjort budskapet om Frelsen i Jesus så lite attraktiv ved å leve lite likt Jesus. Likefullt er det sannhet i hver bokstav!

En appelsin er ikke god når du smaker på den, før du tar av skallet. Da er den vidunderlig.

En sjokolade smaker ikke digg om du ikke tar av papiret først..

Ta av alle de tanker du har gjort deg opp om Jesus og start på nytt. Dette er din eneste evighet du noen gang kommer til å oppleve. Selv om jeg er ingenting å høre på, så er det et sant ord at Hans ord gir liv. Søk Ham i Bibelen. Begynn å lese Johannes evangeliet. Be den Hellige Ånd (som har som oppgave å bl.a.) å vise deg at dette er sant. Vise deg så du forstår.

Bruk en stund fremover på å søke Gud. Men søk Ham, ikke masse snarveier eller omveier.. søk Ham i bønn og i Hans Ord.

Lykke til.

Jesus døde for deg!

Redigert av sykleguten; 25/05/2011 07:43.

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180760 25/05/2011 07:42
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Nå ble jeg inspirert til å transkribere en liten passasje fra Skeptikerpodden:
Sitat: Carl Johan Åkerberg
Nå som debatten om Jesu formodentlige eksistens blåser som verst, tenkte jeg å slå et slag for Luke Skywalker. Jeg mener, noe sted fra må jo George Lucas fått allting i fra. Og faktum er at om man graver litt i det her finner man minst én kandidat til å være virkelighetens Luke Skywalker. Den beste kandidaten het faktisk Luke og vokste opp i California ikke langt fra der George Luca vokste opp, omtrent på den tid George Lucas var ung. Nå var virkelighetens Luke Skywalker ikke sønn av noen ondskapens Jedi kalt Darth Vader. Nå er ikke virkelighetens Luke Skywalker heller en Jedi. Han kan ikke se med bind for øynene og kan heller ikke flytte ting med tankekraft. For en innbitt romoperafantast er virkelighetens Luke Skywalker litt av en skuffelse, men de er med hånden på hjertet veldig takknemlige for å få vite at Luke Skywalker eksisterer på ordentlig, og anvender det gjerne for å rasjonalisere sin religiøse tro: Jedi-religionen. Mange historikere mener at Luke Skywalker virkelig har eksistert bruker man å si. Problemet er at ulike grupper legger vekt på ulike områder. Jeg personlig tror ikke på Luke Skywalker. Jeg åpner gjerne døren for at en virkelighetens Luke kan ha inspirert George Lucas til å skape karakteren Luke Skywalker. Men det burde ikke være jeg som protesterer når historikere påpeker at det virkelig har eksistert en Luke Skywalker, det burde være Jedi-tilhengerne. For historikerne er helt enige om at virkelighetens Luke Skywalker ikke var Jedi, og ikke heller var han Darth Vaders sønn. Med hånden på hjertet, for dere som virkelig tror på Luke Skywalker, er dette viktige attributter. Men man må gi for å få, og en påstand om denne karakters faktiske eksistens fra en ekte historiker er en fin gave til de troende. Så her ligger det ikke an til å diskutere. Så om en eller flere Luke Skywalker har eksistert på ordentlig så er ikke det den Luke Skywalker som beskrives i Star Wars. Han er mer som et forbilde. For det er ikke den Luke Skywalker som Jedi-tilhengerne tror på. Han har flere attributter. Han er mer magisk. At den Luke Skywalker som Jedi-tilhengerne tror på skulle ha eksistert faller på sin egen urimelighet.

Re: Drop it like it`s hot... [Re: DavidS] #1180769 25/05/2011 07:47
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Det er nok ikke helt det som er betydningen, hvis det kun var 144 000 som ble frelst haddde Jesu budskap om frelse vært nytteløst, de 144 000 er 12 000 utvalgt fra hver av Israels stammer. Da hadde evangeliet ikke hatt det spøtt å si for oss hedninger. ICON_WINK Det er vel pr. i dag kun jehovas vitner som har den tolkningen.

Foran tronen og de fire vesener og de eldste synger de en ny sang, en sang som ingen kunne lære uten de 144 000, de som er frikjøpt fra jorden. Det er de som ikke har besmittet seg med kvinner, for de er som jomfruer. Det er de som følger Lammet hvor det så går. Det er de blant menneskene som er frikjøpt for å være en første frukt for Gud og Lammet. Det ble ikke funnet løgn i deres munn, de er uten feil og lyte

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Drop it like it`s hot... [Re: Johannes(MCK)] #1180786 25/05/2011 08:00
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er nok ikke helt det som er betydningen, hvis det kun var 144 000 som ble frelst haddde Jesu budskap om frelse vært nytteløst, de 144 000 er 12 000 utvalgt fra hver av Israels stammer. Da hadde evangeliet ikke hatt det spøtt å si for oss hedninger. ICON_WINK Det er vel pr. i dag kun jehovas vitner som har den tolkningen.

Man må jo naturligvis markedstilpasse religionen. Det tar seg dårlig ut å ha begrenset plass for de frelste.
ICON_SMILE

Re: Drop it like it`s hot... [Re: EgilS] #1180800 25/05/2011 08:09
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Litt stilig at "Gud" sier i de ti bud at man ikke skal ha andre guder enn seg. Det vil jo si at "Gud" VET at det finnes andre guder...hehe!

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Johannes(MCK)] #1180801 25/05/2011 08:09
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Det er de som ikke har besmittet seg med kvinner, for de er som jomfruer.

Nå tenker jeg homoene blir glade.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Frode RJ] #1180846 25/05/2011 08:48
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Sitat: Frode RJ
Litt stilig at "Gud" sier i de ti bud at man ikke skal ha andre guder enn seg. Det vil jo si at "Gud" VET at det finnes andre guder...hehe!

Han vet at mennesker har andre guder. Som f.eks de gullkalvne menneskene gjorde til gud mens Moses henta de 10 bud. Det er forskjell på gud og Gud! Det fikk Baal profetene lære the hard way:

Elia på Karmel
17 Med det samme Akab fikk se Elia, sa han: «Er du her, du som fører ulykke over Israel?» 18 Elia svarte: «Det er ikke jeg som fører ulykke over Israel, men du og din ætt. For dere har sviktet Herrens bud og fulgt Ba’al-gudene. 19 Men send nå bud omkring og kall hele Israel sammen hos meg på Karmel-fjellet, og like ens de fire hundre og femti Ba’al-profetene og de fire hundre Asjera-profetene som spiser ved Jesabels bord.» 20 Så sendte Akab bud omkring til alle israelittene og stevnet profetene sammen på Karmel-fjellet.
21 Elia trådte fram for hele folket og sa: «Hvor lenge vil dere halte til begge sider? Er Herren Gud, så hold dere til ham; og er Ba’al Gud, så hold dere til ham!» Men folket svarte ikke et ord. 22 Da sa Elia til dem: «Jeg er den eneste som er igjen av Herrens profeter. Men av Ba’als profeter er det fire hundre og femti. 23 La oss nå få to okser! Så kan de velge seg den ene oksen, dele den opp og legge den på veden; men de må ikke tenne ild på. Og jeg skal stelle til den andre oksen og legge den på veden, men ikke tenne ild. 24 Så kan dere kalle på guden deres, og jeg vil kalle på Herren. Den guden som da svarer med ild, han er Gud.» Hele folket svarte: «Ja, la det være slik!» 25 Da sa Elia til Ba’al-profetene: «Velg dere en av oksene og stell den til først, siden dere er flest! Kall så på guden deres, men tenn ikke ild!» 26 Så tok de den oksen han hadde gitt dem, stelte den til og ropte på Ba’al fra morgen til middag. «Svar oss, Ba’al!» sa de. Men det kom ikke en lyd; det var ingen som svarte. Imens hinket de omkring det alteret de hadde reist.
27 Da det var blitt middag, begynte Elia å spotte dem og sa: «Rop høyere! Han er jo gud. Han er vel falt i tanker, eller han er gått avsides eller er ute på reise. Kanskje han sover og må våkne først.» 28 Så ropte de enda høyere og rispet seg med sverd og spyd, som de hadde for skikk, til blodet rant ned over dem. 29 Da det led over middag, kom de i profetisk henrykkelse. Slik holdt de på til den tid da grødeofferet blir båret fram. Men det kom ikke en lyd; det var ingen som svarte og ingen som enste dem.
30 Da sa Elia til folkemengden: «Kom hit til meg!» Og hele folket gikk bort til ham. Så bygde han opp igjen Herrens alter, som var revet ned. 31 Han tok tolv steiner, en for hver av stammene etter sønnene til Jakob, han som Herren hadde talt dette ordet til: «Israel skal være ditt navn.» 32 Av disse steinene bygde han et alter i Herrens navn. Og rundt omkring alteret gravde han en grøft så stor at den svarte til en åker som tar to mål såkorn. 33 Han la veden til rette, delte opp oksen og la den oppå veden. 34 Så sa han: «Fyll fire krukker med vann og øs det ut over brennofferet og veden!» Og han sa: «Gjør det en gang til!» Så gjorde de det for annen gang. Da sa han: «Gjør det enda en gang!» Så gjorde de det for tredje gang. 35 Vannet fløt rundt omkring alteret. Til og med grøften fylte han med vann.
36 Da tiden for grødeofferet var kommet, trådte profeten Elia fram og sa: «Herre, Abrahams, Isaks og Israels Gud! La det i dag bli kjent at du er Gud i Israel, at jeg er din tjener, og at det er på ditt ord jeg har gjort alt dette. 37 Svar meg, Herre! Svar meg, så dette folket kan skjønne at du, Herre, er Gud, og at du vender deres hjerte til deg igjen.» 38 Da fór Herrens ild ned og fortærte både offeret og veden, steinene og jorden, og slikket opp vannet som var i grøften. 39 Da folket så det, kastet de seg til jorden og sa: «Herren, han er Gud! Herren, han er Gud!» 40 Elia sa til dem: «Grip Ba’al-profetene! La ikke én av dem slippe unna!» Da grep de Ba’als profeter, og Elia førte dem ned til Kisjon-bekken og drepte dem der.

Re: Drop it like it`s hot... [Re: EgilS] #1180850 25/05/2011 08:51
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål

Man må jo naturligvis markedstilpasse religionen. Det tar seg dårlig ut å ha begrenset plass for de frelste.
ICON_SMILE

EgilS. Først siterer du Bibelen uten å vite hva som står der, og så forsøker du å bortforklare forklaringen med en liten morsomhet.

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Lenny] #1180853 25/05/2011 08:55
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
bare så ikke ting blir tatt helt ut av sin sammenheng her. Gud velsigner ekteskapet mellom mann og kvinne. Han er altså ikke mot at menn skal kunne ta seg ektefeller og få familier. Likefullt er det slik at en jomfru er "renere" enn f.eks meg, som er gift;)

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180855 25/05/2011 08:55
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Når jeg blir stor og får mitt eget forum, skal det ha nulltoleranse for politikk- og religionsdiskusjoner! ICON_WINK

Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180866 25/05/2011 09:00
gare Offline
More than words
More than words
Likefullt er det slik at en jomfru er "renere" enn f.eks meg, som er gift;)

Ikke når hun menstruerer. Da er hun uren, og sånn er det med den saken.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180868 25/05/2011 09:02
EgilS Offline
More than words
More than words

ICON_SMILE

EgilS. Først siterer du Bibelen uten å vite hva som står der, og så forsøker du å bortforklare forklaringen med en liten morsomhet.

Jeg har ikke sitert bibelen. Nettopp fordi jeg ikke vet hva som står der.

Jeg finner det forøvrig lett å komme med morsomheter på ting som etter min mening er forholdsvis latterlige. Det at man gjenom tidene har tilpasset tolkningen av de hellige skrifter og oppfattelsen av hvordan man skal leve, hva himmel og helvete er, etc., for at det skal passe inn i tiden man lever i er etter min mening en slik latterlighet. Etter min mening er det slik at om religionen skal være troverdig må den være absolutt, uavhengig av tidens tann. Dette gjelder religion generelt.

Her er det ikke umulig at M@rtin vil arrestere meg, men det får så være. ICON_SMILE

Re: Drop it like it`s hot... [Re: EgilS] #1180872 25/05/2011 09:07
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Beklager Egil.. det var ikke ditt sitat. Det var lenger oppe. Du sier at religionen kristendom har tilpasset seg etter tiden.. hvordan har den det?

Er helt enig med deg om at Guds ord er absolutt og derfor må Hans etterfølgere også være absolutt!

Hva er det som har forandret seg?

Her kan det komme mye vanskelige spm, men vi stålsetter oss;)

Men som Breget sa.. det handler om tro, ikke intellektuell foståelse, og tro er en gave som gis;)

Re: Drop it like it`s hot... [Re: EgilS] #1180874 25/05/2011 09:10
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Mye rart som står i bibelen og kristne er flink til å kirsebærplukke det de liker og holde kjeft om det som ikke passer dem. Vi har fire barn og alle er døpt, men jeg ser at vi har syndet kraftig på minst ett punkt:
Sitat: 3. Mosebok 12:6
Når renselsestiden er til ende, skal hun, enten hun har fått sønn eller datter, komme med et årsgammelt lam til brennoffer og en dueunge eller en turteldue til syndoffer. Hun skal bære det fram foran inngangen til møteteltet og gi det til presten

Re: Drop it like it`s hot... [Re: Lapavoni] #1180884 25/05/2011 09:20
heijoh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Så et program for litt siden hvor en svensk relgionsforsker som sa noe veldig smart: hvis du tror på Gud, så finns han, hvis du ikke tror på Gud så finns han ikke...

Heidi Johansen
Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180892 25/05/2011 09:25
Ezekiel Offline
Entusiast
Entusiast
Denne tråden skriker etter en reprise av denne:

Fra et leserinnlegg til en avis: Kirkestriden i Hareid.

"Den rette tro!

Kjære kappelan Møgster og biskop Bondevik!

Takk for kampen for den rette tro og at homofilt samliv ikke er forenelig med Bibelen og kristendommen! Det står jo klart i 3. Mosebok 18/22 at homoseksualitet er en vederstyggelighet?så det er jo ikke noe å snakke om!

Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud:

Hver gang jeg brenner en okse som et offer, vet jeg at dette gir en duft som velbehager Herren (3.Mosebok 1/9). Problemet er naboene!

Jeg ønsker å selge datteren min som slave (2. Mosebok 21/7). Med det prisnivået vi har i dag ? hva mener dere er rett pris?

I 3. Mosebok 25/44 står det helt klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt i et naboland. En venn av meg sier dette bare gjelder for svensker, og ikke dansker. Her trenger jeg litt hjelp ? kan jeg eie dansker?

Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2. Mosebok 35/2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11/10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig!! Hvem har rett?

I 3. Mosebok 21/20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg innrømmer at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt eller opererer vi med litt slingringsmonn her?

De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd i følge 3. Mosebok 19/27. Hvordan bør de straffes?

Jeg har lest i 3. Mosebok 11/7-8 at jeg ikke må røre rester av en død gris, fordi det gjør meg uren. Kan jeg likevel spille ballspill dersom jeg har hansker på?

Min onkel har gård. Han synder mot 3. Mosebok 19/19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre, fordi hun går med klær som er laget av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester).Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen for å steine dem (3. Mosebok 24/11-16)? Er det ikke like greit å brenne de til døde i et familieselskap ? slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3.Mosebok 20/14)?

Jeg vet dere har gått i dybden på denne type problemstillinger. Jeg er sikker på at dere kan hjelpe meg. Takk for påminnelsen om at Guds ord er evig og uforanderlig!!

Hilsen en undrende disippel, men ikke en tilbedende fan!"

Redigert av Ezekiel; 25/05/2011 09:26.
Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180912 25/05/2011 09:45
EgilS Offline
More than words
More than words
Beklager Egil.. det var ikke ditt sitat. Det var lenger oppe. Du sier at religionen kristendom har tilpasset seg etter tiden.. hvordan har den det?

Er helt enig med deg om at Guds ord er absolutt og derfor må Hans etterfølgere også være absolutt!

Ta noe så enkelt som det at jeg oppfatter at mange kristne ikke lenger forholder seg til det gamle testamentet som om det er leveregler (beklager den krøkkete formuleringen).

Eller det at man nå etter hvert begynner å akseptere homofili, mens det tidligere var rimelig enighet om at det var en vederstyggelighet (enkelte mener vel det ennå).

EDIT: Eller enda enklere: hvorfor lever ikke dagens kristne slik man gjorde for 1000 år siden, og enten omvender eller slakter ned ikke-troende?

Redigert av EgilS; 25/05/2011 09:48.
Re: Drop it like it`s hot... [Re: EgilS] #1180918 25/05/2011 09:52
gare Offline
More than words
More than words

Ta noe så enkelt som det at jeg oppfatter at mange kristne ikke lenger forholder seg til det gamle testamentet som om det er leveregler (beklager den krøkkete formuleringen).

Eller det at man nå etter hvert begynner å akseptere homofili, mens det tidligere var rimelig enighet om at det var en vederstyggelighet (enkelte mener vel det ennå).

EDIT: Eller enda enklere: hvorfor lever ikke dagens kristne slik man gjorde for 1000 år siden, og enten omvender eller slakter ned ikke-troende?

Det virker også som det er mer akspet for at kvinner faktisk kan tale i forsamlinger, de trenger vel heller ikke dekke til håret sitt lenger?
På samme måte virker det som både trommer og kino er akseptabelt, og man kan vel stort sett spille kort(om enn bare vriåtter og spardame)og drikke svært moderate mengder med vin?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Drop it like it`s hot... [Re: sykleguten] #1180930 25/05/2011 10:06
Dan Offline
More than words
More than words

Har du f eks hørt om reformasjonen? Det var noen småting i tolkningen av Bibelen som ble endret da. ICON_WINK

Side 4 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support