Drop it like it`s hot...
|
Re: Drop it like it`s hot...
[Re: Dan]
25/05/2011 10:18
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Pass deg, Dan. Nå kommer steinene til å hagle.
Redigert av Lenny; 25/05/2011 10:19.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Lenny]
25/05/2011 10:39
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Reformasjon er bra. I allefall når et maktapparat har utnyttet sine tilhengere ved å ta pengene deres for at de skal få mindre tid i skjærsilden, som ikke kommer fra Bibelen ihvertfall;)
Kan det tenkes at reformasjon kan være "tilbake til røttene"? Ja den kristne (u)kulturen bevegere seg sakte m en sikkert bort fra Guds ord. Det er helt sant og beklagelig. MEN De sanne troende elsker Jesu ord og lære og elsker å holde de Bud Han har gitt oss, og gjør det etter beste evne i stadig vekst som kristen.
det blir ovenfor referert til kortspill++ = menneskebud, slikt som fariseerne drev med. De prekte menneskebud (selvlagde regler, som skjærsilden) som om det var Guds bud. VIKTIG SKILLE!!!!
Alkohol.. de drakk da Vin på Jesus sin tid også, i moderate mengder, ettersom Bibelen sier at fyll er ugudelighet. Timoteus fikk tips fra Paulus om å drikke litt vin for magen sin, som åpenbart hadde litt problemer.
Og vet du.. det er trist, men Paulus formaner kvinner til å kle seg sømmelig (menn også sikkert) og sier klart at homofili er en vederstyggelighet. Han sier mye om hvordan e n kristen kan leve for å leve et mest mulig hellig liv til ære for Ham som fortjener alt, Han som er utgangspunkt for hele vår eksistens. Men mange kristne leser ikke Bibelen, så derfor vet de ikke hvordan de skal leve heller. 29 Men Jesus svarte dem: «Dere farer vill, fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds makt.
Til slutt. Jeg ønsker ikke å ligge i strid med noen her, og tror ikke jeg gjør det. Om så er, la oss forsone oss med hverandre og evt fortsette samtalen dersom det er et oppriktig ønske om å vite mer om denne frelsen i Jesus. Jeg vil ikke delta i en samtale der noen få er seriøse og stiller gjennomtenkte spørsmål, mens mange bare spotter min Gud. Det kan jeg ikke vær emed på.
Ingenting hadde vært mer fantastisk enn om du som vil vite mer om Jesus og det evige livet med Ham, tar kontakt. Trenger ikke gjøre det med meg om du synes jeg virker rar, men Johannes eller Berget tar sikkert imot dere med åpne armer (klart tastatur;)
Guds fred være med dere alle idag og i dagene som kommer.
3:16
|
|
|
[Re: sykleguten]
25/05/2011 10:42
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke typisk at når en leser fra bibelen noe som de bibeltro ikke liker så kommer det en "neida, nå har du lest feil, det er ikke slik det er ment, nå har du tolket feil" osv.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
25/05/2011 10:48
|
gare
More than words
|
More than words
OK, så Paulus sine bud er ikke menneskebud. Jeg skulle ellers likt å visst hvilken menighet du tilhører Sykleguten. Siden jeg tross alt er litt nysjerrig. Deler av meg tipper på misjonssambandet, men du virker litt for karismatisk allikevel. Nuvel, den katolske kirke tar altså "feil" jeg antar det samme gjelder for den ortodokse kirken og den norske kirken? Det virker jo som om du/din menighet har det rette svaret, sånn sett hadde det vært greit å vite mener jeg.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
25/05/2011 11:11
|
Lundby89
Entusiast
|
Entusiast
JØSS! var ikke detta jeg trodde jeg skulle lese om i tråden "drop it like it`s hot".
Hva kanskje flytte tråden til sludder og pølsevev, ikke på ymse sykkelrelatert?.
|
|
|
[Re: Lundby89]
25/05/2011 12:53
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Har et poeng der lundby;) Hvilken menighet jeg tilhører? Det kan jeg si, men det er viktig å ha sagt følgende: Jeg har gått i pinsemenighet, vineyard, statskirka, indremisjon, misjonssambandet+++ og jeg møter Jesus overalt, fordi jeg søker Ham og ikke en bestemt kultur. Fikk jeg sagt det også. Jeg går i huskirke som jeg vet har tilknytning til bedehuset her på Jørpeland, men vet ikke hvilken organisasjon vi tilhører, da dette ikke betyr noe som helst for meg. Jeg vil se mer av og lære mer om Jesus, samt bli utfordra og satt til veggs av brødre som våger, derfor er jeg i huskirke. Kom gjerne over fjorden og bli med en gang. det hadde vært fantastisk kjekt og du og alle andre i omegn er hjertelig velkommen;) Uformelt og ekte, men med noe å bite i, uten at det er koseklubb! www.huskirkene.noGare: Paulus er apostel, utnevnt av Jesus for å bringe evangeliet til oss hedninger. Da hører vi på ham!! DavidS: Ta imot Jesus. Da vil du få den Hellige Ånd og Han vil vise deg hva som er sant;) Og Lundby: It`s hot som bare det;)
|
|
|
25/05/2011 12:59
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Pass deg, Dan. Nå kommer steinene til å hagle. Nobody is to stone anyone until I blow this whistle!
|
|
|
[Re: Stein]
25/05/2011 13:40
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Shut up legs!
|
|
|
25/05/2011 13:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Ta imot Jesus. Da vil du få den Hellige Ånd og Han vil vise deg hva som er sant;) Dette er det vi på svensk kaller snömos. Det vil si ord som ikke betyr noe som helst for noen andre enn de som sier dem. Som jeg har sagt tidligere i tråden, den interne jargongen funker dårlig i offentligheten.
|
|
|
25/05/2011 14:12
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Ta imot Jesus. Da vil du få den Hellige Ånd og Han vil vise deg hva som er sant;) Dette er det vi på svensk kaller snömos. Det vil si ord som ikke betyr noe som helst for noen andre enn de som sier dem. Som jeg har sagt tidligere i tråden, den interne jargongen funker dårlig i offentligheten. Helt sant, om jeg ikke hadde forklart dette tidligere i tråden. Jeg kan jo ikke forklare alt om igjen for hver ny deltager i denne tråden, kan jeg vel?
|
|
|
25/05/2011 14:24
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Hvor vil du med dette sykleguten? Er dette et forsøk på misjonering? Med så mye hellig snakk så er det i beste fall en god rekruteringstråd for Humanetisk forbund. Eller skriver du mer som en slags dagbok: Ikke ment for annet enn å ytre til seg selv?
For the record: i 26 år har jeg aldri vært religiøs og så godt som jeg lever ser jeg ingen grunn til å gjøre annet enn å basere min væremåte på egen observasjon og samvittighet, jeg trenger ingen bok for det.
Trønder osv
|
|
|
25/05/2011 14:31
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
DavidS: Ta imot Jesus. Da vil du få den Hellige Ånd og Han vil vise deg hva som er sant;)
Takk for det, men skjønner du ikke hvor utrolig arrogant det virker når noen så hardnakket mener å sittte på den ene sannheten i en relativ verden?
|
|
|
[Re: DavidS]
25/05/2011 16:22
|
Rebel
Entusiast
|
Entusiast
"Diskusjonen" på Facebookgruppa vi prøver å få omvendt/stengt kan kanskje sammenlignes med denne. Det er i utgangspunktet to sider. og de som diskuterer kommer mest sannsynlig ikke til å bli enige.
Skal noen omvendes til å synes at syklister i veien er greit må de kanskje ha en samtale, fjes til fjes, med en fornuftig landeveissyklist eller se selv at sykling i veien er flott trening. Det samme gjelder nok religions- og politikkspørsmålet, for den saks skyld. (tror jeg)
Derfor håper jeg at vi på kristendommens, hinduismens, humanismens og andre religioners hovedetikks grunnlag, nestekjærlighet, kan drop it while its still hot? Agree to disagree og fortsette samtalen på PM.
Jeg tror at hvis vi holder oss borte fra disse diskusjonene opprettholder vi et forum med mindre forhåndsdømming og mer jovial sykkelprat, men jeg kan ta feil.
- Arne
|
|
|
25/05/2011 16:56
|
Johannes(MCK)
Avhengig
|
Avhengig
Sykleguten: Vi kan ihvertfall være enige om at vi er enige i det viktigste!  DavidS: Ta imot Jesus. Da vil du få den Hellige Ånd og Han vil vise deg hva som er sant;)
Takk for det, men skjønner du ikke hvor utrolig arrogant det virker når noen så hardnakket mener å sittte på den ene sannheten i en relativ verden? Bare som et tankekors: Er det mer arrogant å hevde èn absolutt sannhet, enn å hevde at all sannhet er relativ, som en absolutt sannhet?
Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
|
|
|
[Re: Johannes(MCK)]
25/05/2011 17:02
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Er det mer arrogant å hevde èn absolutt sannhet, enn å hevde at all sannhet er relativ, som en absolutt sannhet?
Det ville vært det, om det ikke var for at jeg står åpen for argumenter som viser at jeg tar feil. Uansett, det var et forsøk på å dodge et ekkelt spørsmål helt uten å nærme seg et svar på mitt spørsmål. Er det en egenskap som følger med det å bli frelst?
|
|
|
[Re: Rebel]
25/05/2011 17:20
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
"Diskusjonen" på Facebookgruppa vi prøver å få omvendt/stengt kan kanskje sammenlignes med denne. Det er i utgangspunktet to sider. og de som diskuterer kommer mest sannsynlig ikke til å bli enige. Hehe, dette var jo nesten en litt søt sammenligning av den type jeg har sans for. Definitivt én av de mer bisarre trådene jeg har vært bort i på dette forumet (og jeg har klart å lage flere selv! Mener bl.a. å huske at ett av mine første innlegg på gammelforumet var De ti bud for single-speedere). På forumet har jeg møtt mange forsøk på frelse, en god del misjonærer, bannlysing og kanonisering. Alt var dog knyttet til sykkelen og spesielt til tidligere religionskriger mellom ortodokse 26"ere og reformerte 29"ere. I tillegg møtte jeg han som holdt bergpreken i 2005 på Skeikampen samt én falsk profet. Denne tråden er nok nærmere de opprinnelige kildene og selv om syklegutens overflodsventil ser ut til å være satt ut av funksjon, er det nok etter min mening fóringen fra andre som holder han gående her. Personlig har jeg ingen problemer med denne trådens eksistens. Martin
|
|
|
25/05/2011 17:30
|
Johannes(MCK)
Avhengig
|
Avhengig
Hehe, det var i utgangspunktet ikke meningen å dodge spørsmålet! Det var jo heller ikke stilt til meg, men svarer gjerne.
Jeg absolutt poenget ditt, ser at det kan virke arrogant. Er man overevist om at noe er sant, er det vel ikke så rart om man vil hevde det nokså hardnakket? For å vinkle det på en annen måte: er man helt overbevist på at noe er den eneste veien til evig liv, er det mildt sagt lite omtenksomt å ikke fortelle det videre. Var det et slags svar?
Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
|
|
|
[Re: Johannes(MCK)]
25/05/2011 18:53
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Du sa det Johannes. Sykleguten kan bare la andre i fred og slutte med religionspjattet sitt.. vel.. det ville vært egoistisk, arrogant og idiotisk og ukjærlig og u name it.. Husk. Det er ikke jeg som har rett. Det er Jesus ER rett! overflodsventil..hehe.. nice;) Halleluja! Dopapiret: Evangeliet om frelsen støtes enten bort sammen med de som proklamerer det, eller det blir tatt imot av dem som omfavner det. Det gjorde det for 2000 år siden og det gjør det fortsatt. http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VC9PlvKwz4I
|
|
|
25/05/2011 19:22
|
AnLu
Fersking
|
Fersking
Se her går det unna... da jeg var innom og tenkte jeg kanskje skulle prøve å oppklare noen missforståelser (når jeg fikk tid), var tråden på side 2. Mye spennende og litt av hvert her, men jeg tror jeg lar denne tråden være i fred Til dere kristne generellt: Bra å være gira, men studer litt inngående hvordan Jesus omgås folk som ikke har noe forhold til Gud. Til dere andre: Når dere suser bortover fantastiske stier i nydelig natur mens sola skinner fra blå himmel, så vurder i alle fall tanken om at alt dette kanskje ikke er resultat av et tilfeldig kaos... (for de som vil kverulere; ja, stien er nok sannsynligvis ikke laget av Gud). Gud velsigne dere hele gjengen, og må dere få noen fantastiske dager i skauen i tiden som kommer! Peace!
|
|
|
[Re: AnLu]
25/05/2011 20:09
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
... så vurder i alle fall tanken om at alt dette kanskje ikke er resultat av et tilfeldig kaos...
Nå begynner vi å nærme oss noe som kan være verdt å diskutere. Er det slik at alternativet til "tilfeldig kaos" er en "allmektig skaper", eller finnes det andre forklaringer?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
25/05/2011 20:59
|
Reitstoen
Entusiast
|
Entusiast
Nå begynner vi å nærme oss noe som kan være verdt å diskutere. Er det slik at alternativet til "tilfeldig kaos" er en "allmektig skaper", eller finnes det andre forklaringer?
_________________________ "I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
Signaturen din går vel langt i å svare på akkurat det spørsmålet 
|
|
|
25/05/2011 21:33
|
Dan
More than words
|
More than words
For å vinkle det på en annen måte: er man helt overbevist på at noe er den eneste veien til evig liv, er det mildt sagt lite omtenksomt å ikke fortelle det videre. Sykleguten kan bare la andre i fred og slutte med religionspjattet sitt.. vel.. det ville vært egoistisk, arrogant og idiotisk og ukjærlig og u name it.. Dere to trenger nok en liten reality check. Hvis man mener man har fasiten og er hellig overbevist om det og overbevist om at man i tillegg burde prøve å få så mange som mulig over på sin tro, da kan man: 1. Fortelle hva man mener når noen spør. 2. I passende sammenhenger ta det opp i en samtale som begynner å touche inn på emnet. 3. Rope ut sin overbevisning og håpe at noen hører på. 4. Knakke på hos folk og prøve å overbevise dem om den rette troen. 5. Starte skoler og TV-kanaler med mål om å vende så mange som mulig inn på sin egen tro. 6. Gå inn for en religiøs revolusjon der folk, med våpenmakt, skal stilles overfor valget å konvertere eller dø. Hvor langt på denne skalaen synes dere det er greit å gå hvis man er fullstendig overbevist om at man har rett og at man er egoistisk hvis ikke man prøver å formidle dette til andre slik at de også kan få evig liv, jomfruer og alt hva man nå kan se for seg av gleder som man ikke klarer å få i jordelivet? Som dere sikkert skjønner så synes jeg misjonsarbeid er arrogant, egoistisk og bare viser en manglende empati, selv om de som driver med det sikkert synes at det er omsorgsfullt, altruistisk og viser på en fantastisk empati.
|
|
|
25/05/2011 21:49
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Veldig godt innlegg der Dan.
Ja hvor langt skal en gå.. det er liksom der jeg er om dagen.. hvor langt vil Guds Ord at vi skal gå. For det er åpenbart at nå idag er det såvidt vi kristne reiser oss fra menighetsstolene for å gå..
Vi skal presentere evangeliet, og om noen ikke tar imot det, børster vi støvet av skoene våre og går et annet sted.. ikke voldelig altså.
Hva mener du?
|
|
|
25/05/2011 21:51
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
PS:er vel kanskje på tide å børste støvet av skoene her på forumet da, eller?
|
|
|
25/05/2011 22:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg mener alternativ 1 holder ganske lenge. Kanskje alternativ 2 hvis det har praktiske samfunnsmessige grunner. Alternativene 3-6 mener jeg mangler ydmykhet overfor andres tanker og idéer.
|
|
|
25/05/2011 22:26
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Dans alternativ 6 er jo en kortfattet versjon av Olav den helliges bravader; Kristningen av Norge
Kristendommen hadde på denne tiden begynt å få fotfeste i Norge, med ganske spredd, og mange var kristne i navnet, men fulgte ikke den kristne tro så nøye. Det var besluttet på lagtingene rundt i Norge at kristendommen skulle innføres. Noen steder var det problematisk å kristne folket, mens de fleste steder gikk det greit. Snorre Sturlason forteller historier om folk som ble drept eller lemlestet når de nektet å oppta den nye troen. Olav hadde også tatt med seg 4 biskoper fra England. Den viktigste av disse var bisp Grimkjell. Han var Olavs nærmeste i kirkesaker.
Ca. 1023 ble det avholdt et kirkemøte på Moster, med biskopene og kongens menn, der kristenretten skulle vedtas på Mostratinget; det vil si Kirkens lover. På dette tinget ble kirken knyttet til kongen, som en statskirke. Den nye loven omtales som «Det store sedskifte». Loven (1024) begynte slik: «Det første i vår lov er at vi skal bøye oss mot aust og be til Kvite Krist om godt år og fred, at vi må halde landet vårt bygd og drotten vår ved helse. Han være vår ven og vi hans vener og Gud være ven åt oss alle.»
Her ble det blant annet forbud mot å sette ut barn og treller skulle kjøpes fri. Flerkoneri blir forbudt. Nyfødte barn skal få leve og ikke settes ut i skog eller mark. Det blir satt strenge straffer for voldtekt og kvinneran. Kjøttmat blir forbudt på fredager. Det skal fastes hele syv uker før påske. Det blir nedlagt forbud mot å gifte seg med slektninger inntil syvende ledd. Nyfødte barn skal føres til kirken for å døpes. Det blir forbudt å gravlegge de døde i hauger eller røyser som i hedensk tid. Liket skal føres til kirken og begraves i hellig jord. Begravelse i vigslet jord blir nektet udådsmenn, kongesvikere, mordere, tyver og selvmordere. Kirker skal bygges i hvert fylke. Biskopen rår over dem og skal tilsette prester. Menn innenfor fylkesgrensene har ansvar for kirkenes vedlikehold og prestenes underhold.
Olav reiste mye rundt etter dette, for å holde ting med bøndene, og lese opp kristenretten. Her møtte han mye motstand, fordi disse lovene stred mot de skikkene som ble praktisert. Olav truet med både død og lemlestelse, og tap av eiendom. På denne måten skaffet han seg mange fiender. Han praktiserte likhet for loven, dvs at storfolk ble straffet på samme måte som bønder. Bortsett fra bagateller som Kvitekrist, sju ukers faste, kjøttmat på fredager, vigslet jord, frie menn og endel annet, har jo Olav endel gode poeng. Jamnfør noens sammenlikning med Kardemommeloven tidligere i denne tråden. Bispenavn som Grimkjell er forøvrig mye kulere enn Ole Kristian Kvarme.
|
|
|
25/05/2011 22:39
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg mener 3-5 virker mot sin hensikt. Og jeg mener effekten man får av punkt 6 er noe man kan oppnå alt ved punkt 3 (og oppover), nemlig å rette et usynelig sverd mot noen og kun gi to valg i veiskillet, og er det det man ønsker, eller var det meningen? Var det det alt oppstusset var om for 2000 år siden? Jeg mener også 1 og 2 kan virke mot sin hensikt. Det er heller ikke utdeling av bonuspoeng. Men på en annen side, det er jo mange som ser skrekkfilm, og liker det. Men det er jo nettopp dem som oppsøker kinosalen for å bli skremt.
Redigert av KristianStr; 25/05/2011 23:08.
|
|
|
[Re: Reitstoen]
25/05/2011 22:46
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Signaturen din går vel langt i å svare på akkurat det spørsmålet Ja, vi liker å tro det, gjør vi ikke?
|
|
|
26/05/2011 07:09
|
sykleguten
OP
20 spørsmål
|
OP
20 spørsmål
Sier med dette takk for samtalen for min del, men vil gjerne ta imot med åpne armer på PM. Ellers er dere hjertelig velkommen til sykling på Jørpeland i Guds smale stier for på snakke om de evige ting;) Eller på PM.
Guds fred.
|
|
|
26/05/2011 07:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som dere sikkert skjønner så synes jeg misjonsarbeid er arrogant, egoistisk og bare viser en manglende empati, selv om de som driver med det sikkert synes at det er omsorgsfullt, altruistisk og viser på en fantastisk empati. Her synes jeg du kanskje er i overkant generaliserende? Mitt inntrykk er at en del misjonsarbeid faktisk ikke går lenger enn til ditt punkt to, og at det har et sterkt aspekt av å misjonere medmenneskelighet mer enn å prakke på folk en Gud. I tillegg til at det ligger en del hjelp til oppbygging av skoler, sykehus, etc. i det. Denne typen misjonsarbeid synes i hvertfall jeg er verdifullt.
|
|
|
|
|