Ikke sånn veldig farlig tur i dag men sjekk bilen med henger og materialer på etter 1:28. De tutet på meg før de kjørte forbi. Sjekk hvor langt foran meg de var når vi svingte av Rolvsøyveien etter 4 minutter.
Det mest irriterende i dag var at disse bilene som bremset hele tiden ødela snitthastigheten min i Dikeveien (fra 4 minutter og ut filmen).
Re: Syklister skal forbikjøres, samme pokker!
[Re: Raskall]
#117922723/05/201116:25
Her synes jeg egentlig du tar litt feil. På hele denne videosnutten var det 2 som kunne kjørt forbi med bedre klaring. Resten av bilistene oppførte seg eksemplarisk.
Så om det er normen vet jeg ikke. Men det ER nærmest garantert at man kommer ut for slike på hvilken som helst sykkeltur.
#117924823/05/201116:55
Ikke sånn veldig farlig tur i dag men sjekk bilen med henger og materialer på etter 1:28. De tutet på meg før de kjørte forbi.
Det var jo fryyyktelig smalt og uoversiktlig så jeg skjønner at de hadde problemer med å komme forbi.
Når det er sagt så ville jeg ikke ha valgt veien i dette tilfellet men heller gangveien. Det var jo oversiktlig og lite folk. Ikke noe problem å holde grei fart da. Å ligge ute i veien i rushtrafikken fordi man har lyst å nyte medvinden er forståelig, men altså ikke noe jeg selv ville ha valgt. Heller da tatt det med ro fra jobben og spart fartsrekordene til en søndag formiddag.
[Re: Dan]
#117925023/05/201116:58
Ikke sånn veldig farlig tur i dag men sjekk bilen med henger og materialer på etter 1:28. De tutet på meg før de kjørte forbi.
Når det er sagt så ville jeg ikke ha valgt veien i dette tilfellet men heller gangveien. Det var jo oversiktlig og lite folk. Ikke noe problem å holde grei fart da. Å ligge ute i veien i rushtrafikken fordi man har lyst å nyte medvinden er forståelig, men altså ikke noe jeg selv ville ha valgt. Heller da tatt det med ro fra jobben og spart fartsrekordene til en søndag formiddag.
Tja.. Da hadde jeg faktisk brukt 10 minutter lenger tid hjem. Gang- og sykkelveien passerer sideveier 8 ganger på veien hjem om jeg sykler gs-vei hele veien. På denne tiden av døgnet kommer det ALLTID biler der og det er faktisk ikke mulig å komme over fotgjengerovergangen på lovlig vis uten å gå av sykkelen og trille den. Det blir helt meningsløst å måtte gå av sykkelen 8 ganger på 8 kilometer for å komme seg hjem på gs-vei.
#117925923/05/201117:16
Forbikjøringen er ikke bra, men ser ut som du kjører litt risikabelt. 3:25: Full spiker gjennom rundkjøringen der det står biler som er truende til å kjøre ut .. Det er bilen som vinner selv om du har retten på din side.
#117927523/05/201117:31
Når det er sagt så ville jeg ikke ha valgt veien i dette tilfellet men heller gangveien.
Det synes jeg er en servil holdning.
Jeg har stor forståelse for at Raskall syklet der han syklet. Det er jo 4-felts vei, det skulle ikke være noe problem for bilister å kjøre forbi da? Ser ikke hvorfor han skulle la seg diktere av matpakkebilister til å bruke mye lengre tid på å tusle på en gangvei med vikeplikt for kreti og pleti.
#117927923/05/201117:34
Jada, det er irriterende når folk ikke skjønner alt det samme som du gjør her i verden..
Men å "henge ut" den der synes jeg ikke er konstruktivt.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
#117929223/05/201117:51
Det typiske hadde vært om han, like etter å ha passert deg, bråbremser og svinger av på første avkjørsel. Dette skjer omtrent hver eneste gang jeg er på tur
Tja.. Da hadde jeg faktisk brukt 10 minutter lenger tid hjem.
Eh, ja? Hvor dårlig tid har du egentlig? Er det den klassiske norske tidsklemma som slår til? Den samme som gjør folk til idioter bak rattet?
Quote:
Gang- og sykkelveien passerer sideveier 8 ganger på veien hjem om jeg sykler gs-vei hele veien. På denne tiden av døgnet kommer det ALLTID biler der og det er faktisk ikke mulig å komme over fotgjengerovergangen på lovlig vis uten å gå av sykkelen og trille den.
Det der er litt søkt og konstruert. Jeg sykler til jobben hver dag midt i blæreste Bærum og krysser ørten bilveier på min vei til kontoret. Noen ganger må jeg vente noen sekunder, men vanligvis stopper bilene og slipper meg over ganske raskt. Jeg har vikeplikt selvfølgelig, men det gjør det ikke ulovlig for meg å sykle over når noen stopper for å slippe meg frem. Joda, bilister i Fredrikstad er sikkert mye verre enn i Bærum, men likevel, jeg tror ikke noe på at du må av sykkelen i hvert eneste kryss hvis du skal klare å komme deg frem.
#117930123/05/201118:03
Jeg har stor forståelse for at Raskall syklet der han syklet. Det er jo 4-felts vei, det skulle ikke være noe problem for bilister å kjøre forbi da? Ser ikke hvorfor han skulle la seg diktere av matpakkebilister til å bruke mye lengre tid på å tusle på en gangvei med vikeplikt for kreti og pleti.
Jeg sier ikke at han skal la seg diktere. Jeg sier at jeg ville ha valgt gangveien. Det finnes en masse gode grunner til det uten å måtte trekke inn dette at syklister skal holde på sin rett til å sykle i veien. For eksempel:
- Gangveien ser mye triveligere ut. - Man slipper tenke på om noen bak en sitter og skriver sms. - Man slipper å tenke på konsekvensen av en punktering akkurat i det man blir passert av et vogntog.
Man kan i det hele tatt slappe av på en helt annen måte enn det man kan hvis man sykler i rushtrafikken ute i veien. Men hvis Raskall, som er familifar, velger å ta litt ekstra risiko i trafikken for å få ti minutter ekstra med ungene så er det selvfølgelig hans valg.
[Re: Tor Arne]
#117930823/05/201118:10
10 minutter ekstra er ti minutter mer på sykletiljobben.
Jeg sluttet med Sykle-til-jobben etter det første året med at en halvtimes pilates-trening skulle gi like mye sykkelcred som en halvtimes teknisk stisykling. Takke meg til den gamle gode tiden da Sykle-til-jobben var akkurat det, sykling til jobben, og det var kilometerne som telte. (Jeg mener å huske at jeg kom helt ut av form det siste året jeg var med, fordi det plutselig ikke fantes noen grunn til å yte litt ekstra og dermed enten få noen kilometer ekstra eller komme litt tidligere på jobb eller hjem.)
#117931223/05/201118:15
Med forbehold om at jeg ikke er kjent, så er jeg uenig. Kryssene mellom gang/sykkelvei og utkjørsler/kryssende veier er ofte mye farligere enn risikoen fra nærgående bilister på veien. Trafikken var liten og det er to filer så jeg ser ikke noe problem med å bruke veien.
Ville kanskje holdt lengre til venstre i feltet til tider, men det er vanskelig å vurdere ordentlig med bare data fra forovermontert kamera.
#117931523/05/201118:18
Tja.. Da hadde jeg faktisk brukt 10 minutter lenger tid hjem.
Eh, ja? Hvor dårlig tid har du egentlig? Er det den klassiske norske tidsklemma som slår til? Den samme som gjør folk til idioter bak rattet?
Quote:
Gang- og sykkelveien passerer sideveier 8 ganger på veien hjem om jeg sykler gs-vei hele veien. På denne tiden av døgnet kommer det ALLTID biler der og det er faktisk ikke mulig å komme over fotgjengerovergangen på lovlig vis uten å gå av sykkelen og trille den.
Det der er litt søkt og konstruert. Jeg sykler til jobben hver dag midt i blæreste Bærum og krysser ørten bilveier på min vei til kontoret. Noen ganger må jeg vente noen sekunder, men vanligvis stopper bilene og slipper meg over ganske raskt. Jeg har vikeplikt selvfølgelig, men det gjør det ikke ulovlig for meg å sykle over når noen stopper for å slippe meg frem. Joda, bilister i Fredrikstad er sikkert mye verre enn i Bærum, men likevel, jeg tror ikke noe på at du må av sykkelen i hvert eneste kryss hvis du skal klare å komme deg frem.
Og på hvilken som helst annen dag hadde jeg også syklet på gang og sykkelvei. Derav nevnte erfaring med avstigning av sykkelen.
Men i dag var det liten kuling i ryggen på vei hjem og jeg ville ha det litt gøy med farta denne vinden kunne gi meg. Jeg hadde aldri i livet hatt det så gøy på gang- og sykkel-veien.
Og jeg bekymrer meg aldri over hva andre trafikanter gjør. Jeg observerer og "regner ut" mulige scenarioer som kan utspille seg og sykler deretter. Men det bekymrer meg aldri. Bilisten som skriver SMS kan like gjerne miste kontrollen og meie meg ned selv om jeg sykler på GS-veien.
Ja han kan faktisk kjøre forbi huset mitt og miste kontrollen og feie inn i huset og ta livet av hele familien min. Vel, ikke helt med tanke på at jeg bor i 2. etasje i murblokk men du skjønner poenget mitt.
#117932323/05/201118:23
for meg er trafikken som et språk noen snakker sykkel andre bil, lastebil etc. blir lett missførståelser då. å sjarmen er å skjønne vad alle mener. Men det virker som de fleste mest blir førbanna på folk som ikke snakker samme 'språk' som dem.
#117933423/05/201118:33
Jeg sluttet med Sykle-til-jobben etter det første året med at en halvtimes pilates-trening skulle gi like mye sykkelcred som en halvtimes teknisk stisykling. Takke meg til den gamle gode tiden da Sykle-til-jobben var akkurat det, sykling til jobben, og det var kilometerne som telte. (Jeg mener å huske at jeg kom helt ut av form det siste året jeg var med, fordi det plutselig ikke fantes noen grunn til å yte litt ekstra og dermed enten få noen kilometer ekstra eller komme litt tidligere på jobb eller hjem.)
Akkurat det irriterer meg også. Jeg visste ikke at det var kilometer som telte før.
[Re: Tor Arne]
#117941423/05/201120:03
Siste filmen med forbikjøring var jo tett den ser det ut til. Dvs. Det er litt vanskelig for oss som ikke var der å se om det var for nært. Fremdeles usikker på om det hjelper hvis ikke det er ekstremt.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Uhyre sjeldent jeg opplever ubehagelige episoder i trafikken. Etter 150 mil på raceren til nå i år så har jeg kun noen få når jeg har kjørt med laget. Aldri alene. Synes heller ikke videoene her var så ille, med forbehold om at det er mer ille enn det ser ut. Bilister stopper i fotgjengeroverganger, slepper meg frem selv om jeg har vikeplikt osv.
En erfaren Rye XP syklist sa til meg en gang at mange bilister tuter et kort støt for å si ifra at de kommer, ikke noe farlig med det. Han synes det var helt OK for da blir man litt mer oppmerksom
Viktigste er ikke å vinne, men å slippe feltet med stil
[Re: peeer]
#117950723/05/201121:26
Jeg synes det har skjedd en merkbar forbedring i år. Hvert år tidligere har jeg typisk hatt en ubehagelig episode per tur; i år kan jeg faktisk ikke huske en eneste ubehagelig eller farlig episode (sykler i Oslo-området og i Tromsø; 250+ mil så langt).
[Re: peeer]
#117953023/05/201121:47
En erfaren Rye XP syklist sa til meg en gang at mange bilister tuter et kort støt for å si ifra at de kommer, ikke noe farlig med det. Han synes det var helt OK for da blir man litt mer oppmerksom
Det som du beskriver her er jo helt greit at bilister gjør, det som ikke er greit er når de hiver seg på burta i det de kjører forbi. Det kan være farlig!
[Re: frodes00]
#117954623/05/201122:00
Må slenge meg på anti-koret her sammen med peeer og Frodes. Opplever de ALLER fleste bilister som meget hensynsfulle. Vi er tross alt de treigeste og mest vinglete av alle trafikanter i veibanen. Tendensen med det lille tutet bakfra virker å bre seg og bra er det
Når det kommer til den innledene videoen. Du har den breie fine veibanen å boltre deg i. Av de 70-100 bilene som passerer deg, legger majoriteten seg over i venstre veibane når de kjører forbi deg (overdrevent hensynsfult). To stykker gjør det ikke. Jeg syns du ser på glasset som halvtomt. Fokuserer man på irriterende billister så er det gjerne det de blir, irriterende.
P_Dalen. Hvor mange videoer skal du legge ut uten annet innhold enn hverdagscener fra bysyklingen? Nydalen er smal, get over it. Det er uoversiktelig og kaotisk i sentrum, get over it. Sykkelveien over Nydalen er nydelig hvertfall. BMWen hadde hvertfall en halvmeter klaring til den møtende bilen og farta er hva? 15-20km/t.
[Re: Albo]
#117957524/05/201103:23
Når det kommer til den innledene videoen. Du har den breie fine veibanen å boltre deg i. Av de 70-100 bilene som passerer deg, legger majoriteten seg over i venstre veibane når de kjører forbi deg (overdrevent hensynsfult). To stykker gjør det ikke. Jeg syns du ser på glasset som halvtomt. Fokuserer man på irriterende billister så er det gjerne det de blir, irriterende.
Det holder med én bil for å kveste meg. Da hjelper det lite at 1000 har oppført seg bra. Denne videoen la jeg ut for å vise at han overhodet ikke tjente noen ting på å kjøre forbi meg.
I tillegg må du lese hele tråden før du kommer med anklagelser:
Sitat: Raskall
Sitat: alit
Kjøring som på videoen er dessverre normen....
Her synes jeg egentlig du tar litt feil. På hele denne videosnutten var det 2 som kunne kjørt forbi med bedre klaring. Resten av bilistene oppførte seg eksemplarisk.
Så om det er normen vet jeg ikke. Men det ER nærmest garantert at man kommer ut for slike på hvilken som helst sykkeltur.
#117957924/05/201104:35
har egentlig også bare positive ting å si om bilistene på vestlandet. de oppfører seg fint og tar ikke alltid unødvendige sjangser.. men har lagt merke til at det er forkjell på bilistene vist jeg bruker klubbklær enn ellers.. bruker jeg klubbdrakten så er de mer tålmodig og har mer respekt enn vist jeg bare bruker vanlig Craft trenings tøy.. er jo litt rart de bilistene av og til..
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
[Re: Albo]
#117959024/05/201105:19
P_Dalen. Hvor mange videoer skal du legge ut uten annet innhold enn hverdagscener fra bysyklingen?
Så mange jeg gidder. Det er nettopp hverdagsepisoder fra bysykling, på godt og vondt, som er det beskjedne tema for kanalen. Mer spektakulært innhold klarer du helt sikkert å finne andre steder.
Kanskje det kan ha en oppdragende virkning, eller kanskje ikke.
#117960324/05/201105:39
Enig! Er med på sykletiljobben. Jeg ser med stor forundring på alle minuttene som logges der. De med mest timer kan knapt få blund på øyet, må jo trene 22 timer i døgnet. Vel, nå er terskelen "all aktivitet" for å logge, og da er det åpenbart alt mulig som havner i den kategorien. Det gjør konkurransen (hvis det er det) mindre interessant, synes jeg.