Må..ikke..skrive..hatefull..post..
hva er det du hater?
Når det gjelder filmen og at den ikke er åpen for diskusjon, så synes jeg det er interessant. Dette er jo gjengivelse av evangeliet om Kristus. Og det er faktisk ikke diskutabelt, men enkelt.. for enkelt for mennesker.
Altså: (så langt min visom og forstand rekker)
Gud er hellig og tåler ikke (ikke-kompatibel med) synd. Han er rettferdig og vil en dag dømme rettferdig, etter sine egne regler. Hans regler er nesten umulige å følge. De 10 bud ble ikke avskaffet av Jesus, men oppsummert i det dobbelte kjærlighetsbud:
De to store bud 34 Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen.
35 En av de lovkyndige blant dem ville sette ham på prøve og spurte:
36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?»
37 Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.
38 Dette er det største og første bud.
39 Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.
40 På disse to bud hviler hele loven og profetene.»'
Ingen av oss som lever idag kan si uten å lyve, at vi har elsket Gud av hele vårt hjerte++ hvert sekund av vårt liv. Derfor er vi alle dømt av vår synd, til døden.
Fra Paulus brev til Romerne
Rettferdighet ved troen 21 Men nå er Guds rettferdighet blitt åpenbart uavhengig av loven. Om den vitner loven og profetene.
22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus, til alle som tror. Her er det ingen forskjell,
23 for alle har syndet, og de har ingen del i Guds herlighet.
24 Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige på grunn av forløsningen i Kristus Jesus.
25 Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt eget blod skulle være et sonoffer for dem som tror. Slik ville Gud vise sin rettferdighet. For tidligere hadde han i sitt tålmod båret over med de syndene som var begått.
26 Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han erklærer den rettferdig som tror på Jesus.
Rom 3,31 Opphever vi så loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven.
Så kjenner vi jo Johannes 3:16.. at hver den som tror, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Alle er altså dømt til evig fortapelse pga at vi alle har syndet mot Han som er begynnelsen og enden og alt imellom, som ingen kunne levd et sekund uten og ingenting kunne blitt til ved, dersom ikke Han var til.
Jesus er frelseren - redningsmannen - vårt eneste håp. Gud har gjort evangeliet såre enkelt, nemlig at en skal bare gi opp sitt eget forsøk på å leve gode liv, vende om fra sine egne veier og tro på Ham som Han har sendt; Jesus.
Så enkelt er det, for at ingen skal kunne rose seg av seg selv, men ha sin ære i å rose Ham som har frelst dem.
Hva vil det da si å tro?
Vi kjenner vel alle mennesker som kaller seg kristne som lever liv som ikke vitner om noe guddommelig. Har man virkelig vendt om og satt sin lit til Jesus ved å tro på Ham, vil det være synlige endringer i et menneskes liv:
Joh 3,3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.»
2 Kor 5,17 Derfor, hvis noen er i Kristus, er han en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til.
En ny fødsel må til, der alt blir nytt. Det som skjer er at den Hellige Ånd tar bolig i den som omvender seg fra seg selv og til Jesus. Den Hellige ånd er den ånden som Jesus ble døpt med, som gjorde ham istand til å leve og tale slik Han gjorde, gjøre mirakler slik Han gjorde etc.. den samme ånd som en gang alt ble skapt ved og det fremdeles skapes ved. Den samme ånd tar brått bolig i et menneske. Da er det klart at det er nødt til å bli synlige beviser i dette mennesket sitt liv om at her har det skjedde n endring som beveger seg langt utover det moralske. Her har det blitt et helt nytt liv!
Dette er det ikke mange kristne idag som vet og har sett, fordi (tror jeg):
Rom 10,17 Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord.
Idag blir det ikke forkynt (budskapet en hører) alt Jesus sa. Man snakker mye om kjærlighet og nesten sin og medmenneskelighet, som selvsagt er frukter av det å tro, men det er ikke essensen, ei heller tilstrekkelig budskap til å lede mennesker til den tro Jesus prata om.
Mange sier at de tror. Bibelen sier:
Ef 2,8 For av nåde er dere frelst, ved tro.
Rom 10,9 For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.
Slik sett sier vel Bibelen at alle som sier de har en barnetro og kaller seg kristne fordi de tror på Jesus; at de skal bli frelst og unnslippe Guds vrede og fortapelse. Men Bibelen sier videre for å lære oss hva sann tro er:
19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde ånder tror det og skjelver! 20 Vet du ikke, du uforstandige menneske, at tro er til ingen nytte uten gjerningene? 21 Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble erklært rettferdig? Han brakte jo sønnen Isak som offer på alteret. 22 Der ser du: Troen virket sammen med hans gjerninger, og gjennom gjerningene ble troen fullendt. 23 Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn». 24 Dere ser altså at mennesket blir erklært rettferdig ved gjerninger og ikke bare ved tro. 25 Var det ikke slik med skjøgen Rahab også? Hun ble erklært rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut av byen en annen vei. 26 For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.
Her sier altså Guds Ord ved Hans apostel Jakob at en tro som ikke manifesteres i gjerninger:
Ef 2,10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle gå inn i dem.
Et menneske som i sannhet omvendte seg og tok imot Jesus ved tro, har fått den Hellige Ånd, et nytt, evig liv. Dette nye evige livet manifisteres ved de gode gjerninger Gud har lagt klare for oss, dersom vi vil gå Hans vei/følge Ham.
Nå tenker du gjerne at du kjenner noen som sier de er kristne, eller at du selv kaller deg det, eller troende, eller hva det måtte være.. men du kan ikke se eller kjenne på noen spor av den Hellige ånd i deg eller de du tenker på. Da er muligheten stor fordi du eller den personen aldri har vært kristen, eller at den troen du sier du har, ikke er tro på Jesus. Kanskje anerkjennelse, men ikke tro. Trenger Han som har skapt alt anerkjennelse fra sitt eget skaperverk? Nei, så visst ikke. Men han krever tro. En tro som i videoen over blir beskrevet med Jesu egne ord, fra Lukas evangeliet:
24 Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. 25 Når husbonden først har reist seg og lukket døren, og dere står utenfor og banker på og sier: «Herre, lukk opp for oss!» da skal han svare: «Jeg vet ikke hvor dere er fra.» 26 Da vil dere si: «Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.» 27 Men han skal svare: «Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett.» 28 Da skal dere gråte og skjære tenner, for dere skal se Abraham og Isak og Jakob og alle profetene samlet i Guds rike, mens dere selv er kastet utenfor. 29 Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. 30 Noen av de siste skal da bli de første, og noen av de første skal bli de siste.
Hva det koster å være en disippel 25 En stor flokk fulgte nå med ham, og han vendte seg til dem og sa:
26 Om noen kommer til meg, må han sette dette høyere enn far og mor, hustru og barn, brødre og søstre, ja, sitt eget liv. Ellers kan han ikke være min disippel. 27 Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel.
28 Dersom en av dere vil bygge et tårn, setter han seg ikke da først ned og regner ut hva det vil koste, for å se om han har penger nok til å fullføre det? 29 For har han lagt grunnmuren, men makter ikke å gjøre tårnet ferdig, da vil alle som ser det, gjøre narr av ham 30 og si: «Denne mannen begynte å bygge, men klarte ikke å fullføre det.» 31 Eller hvis en konge vil dra i krig mot en annen konge, setter han seg ikke da først ned og tenker over om han med sine ti tusen mann er sterk nok til å møte den andre, som kommer mot ham med tjue tusen? 32 Og er han ikke det, sender han menn av sted mens fienden ennå er langt borte, for å tinge om fred.
33 Således kan ingen av dere være min disippel uten at han oppgir alt han eier.
34 Salt er en god ting. Men om saltet mister sin kraft, kan det da bli til salt igjen? 35 Det kan ikke brukes, verken i jord eller gjødsel; det er bare til å kaste.
Den som har ører å høre med, hør!
Jeg tror mange kristne idag går på den vide veien, en midtimellom livsstil som Jesus har følgende å si om:
Joh Åp 3,15 Jeg vet om dine gjerninger; du er verken kald eller varm. Hadde du bare vært kald eller varm! 16 Men du er lunken, ikke kald og ikke varm. Derfor vil jeg spytte deg ut av min munn. 17 «Jeg er rik,» sier du, «jeg har overflod og mangler ingen ting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, blind, fattig og naken. 18 Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, lutret i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å ha på øynene dine, så du kan se.
19 Alle som jeg har kjær, dem refser og tukter jeg. La det bli alvor og vend om! 20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.
21 Den som seirer, ham vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, likesom jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone.
22 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!
Så får da min oppfordring til alle på forumet, både de som kaller seg kristne og de andre, være å bruke ørene og høre hva Han har sagt og vende om, for Today is the day, ikke nøle, men vend om til Han som er mer enn du noen gang kan forestille deg.
Luk 17, 33 Den som vil vinne sitt liv, skal miste det, men den som mister det, skal bevare det.
Det livet vi har levd frem til idag kan ikke leves lenger. Vår gamle natur må dødas på korset med Jesus (gjøres ved å vende om og tro på Ham som døde på korset og tok alle dine synder på seg, for at du skulle få valgmuligheten om himmel eller fortapelse, fordi Han elsker deg, til tross for at du har syndet og står uten ære for Gud) og vi må ta imot Ånden og gjøre de gjerninger Ånden viser oss/følge Jesu bud og sette Gud først i ett og alt.
Gud velsigne dere som leser dette. Må vår Herre Jesu Kristi nåde være med dere så vi alle en dag kan sitte ved Hans trone.
Amen.