Hvor mye væske?
|
Re: Hvor mye væske?
[Re: AllanHov]
27/05/2011 11:32
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk elektrolyttforstyrrelser på styrkeprøven i fjor. Heldigvis etter målgang. Gikk rett i dørken etter å ha inntatt for lite salt (faktisk ingen utenom maten jeg spiste). litt morsom historie det der. Jeg kunne bare ligge, da var jeg fin men med en gang jeg reiste meg så sa kropen nei og jeg gikk ned for telling igjen. Slik holdt jeg på i 3 kvarter for så å bli bedre. Det som er farlig her er jo at hvis man får feil i kalium natrium balansen så risikerer man arytmier og påfølgende hjertestans. Ikje braaaa..... Jeg er definitivt en "salty sweater" Kanskje jeg må skrive et epistel om dette i førstehjelp tråden.Eller kanskje noen andre med litt mer inngående kunnskap om natrium/kalium balansen så kan jeg heller fortelle hvordan man reverserer en stans. 
Redigert av Spiffhopeless; 27/05/2011 11:36.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
[Re: Spiffhopeless]
27/05/2011 19:54
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Det høres ut som om man kanskje ikke skal ta så lett på dette? Jeg har bare testet hvor mye jeg svetter en gang og det var inne på rulla. Det er ett lite rom som blir veldig varmt, så jeg svetter nok en del mer der enn ute, man da gikk jeg ned 2,5kg (drakk 1,2 liter vann, men veide allikevel 1,3kg mindre)på en time. Klærn og sekker blir også ganske hvite, så jeg tror jeg skal bli flinkere til å passe på å drikke mer.
Tror det blir Camelbak på Randsfjorden rundt i morgen i tillegg til 2 flasker på sykkelen
|
|
|
[Re: marvin]
28/05/2011 07:35
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Man må tenke på hva og hvor mye man drikker. Hvis du drikker mye rent vann over lengre tid vil du vaske ut elektrolyttene ut av kroppen UTEN å bli dehydrert. Jeg sykler styrkeprøven i år med 1 flaske sportsdrikk med elektrolytter og en flaske vann til enhver tid. I tillegg tar jeg et par-tre salttabletter underveis. I tillegg så kan man lage seg en sukker/salt blanding i porsjonsposer som man har med seg og kan helle i drikkeflaska. Blir litt mer styr men da får du et mer garantert opptak av salt enn om du bare spiser salt for å si det sånn fordi sukker hjelper på opptaket.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
28/05/2011 08:15
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Det var etter en 3 timers rolig sykkeltur i lav sone 2 at jeg merket at noe ikke var helt riktig. Jeg drakk ca. totalt 3 liter vann som da var 1 l vann per time. Mot slutten så måtte jeg på do hvert 20 min som da vil si en gang per 3,3 dl væske. Da var jeg på god vei til å vaske ut alle salter og mineraler i kroppen og kunne fort ha endet opp med en elektrolyttforstyrrelse som Spiffhopeless. I langdistansetriathlon har det lenge vært høyt fokus på å ta salttilskudd under konkurranse for å unngå blant annet krampe, men jeg har aldri tenkt på at jeg må passe på natrium- og kaliumnivået på dager med mye trening og påfølgende vanndrikking. Ved saltmangel kan du få blant annet krampe, hodepine, kvalme, diare i tillegg til at kroppen mister evnen til å ta opp vann som gjør at du blir kraftig dehydrert. Til slutt så kan du gå i koma og dø av manglende saltnivå. Men som Spiffhopeless nevnte, her bør noen med god kunnskap komme med litt info. Jeg vet bare det jeg har googlet og det trenger ikke nædvendigvis å være riktig. Blant sidene jeg fant var denne http://www.ultracycling.com/nutrition/electrolytes.html
|
|
|
28/05/2011 08:55
|
AllanHov
Avhengig
|
Avhengig
Det høres ut som om man kanskje ikke skal ta så lett på dette? Jeg har bare testet hvor mye jeg svetter en gang og det var inne på rulla. Det er ett lite rom som blir veldig varmt, så jeg svetter nok en del mer der enn ute, man da gikk jeg ned 2,5kg (drakk 1,2 liter vann, men veide allikevel 1,3kg mindre)på en time. Klærn og sekker blir også ganske hvite, så jeg tror jeg skal bli flinkere til å passe på å drikke mer.
Tror det blir Camelbak på Randsfjorden rundt i morgen i tillegg til 2 flasker på sykkelen Jeg ville nok unngått å drikke veldig mye mer en normalt pga det er ikke sikkert magen tåler det. Det er uansett begrenset hvor mye væske magen kan ta opp så du må regne med å bli litt dehydrert (uten å bli svært dehydret). I tillegg er det vikig, som Spiffhopeless sier å tenke på hva du drikker og hvordan du får erstattet salttapet.
|
|
|
28/05/2011 18:40
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
Tror det blir Camelbak på Randsfjorden rundt i morgen i tillegg til 2 flasker på sykkelen Jeg ville nok unngått å drikke veldig mye mer en normalt pga det er ikke sikkert magen tåler det. Det er uansett begrenset hvor mye væske magen kan ta opp så du må regne med å bli litt dehydrert (uten å bli svært dehydret). I tillegg er det vikig, som Spiffhopeless sier å tenke på hva du drikker og hvordan du får erstattet salttapet. Jeg pleier å drikke ganske mye, men jeg syklet med ett lag som ikke har tid til langing. Nå fikk jeg i meg 1,5 liter av camelbak'en og begge 0,75 flaskene i dag + at jeg drakk 1,5liter bris i bilen før start, så jeg føler at jeg fikk i meg nok. Jeg måtte slippe laget mitt, men det er nok heller fordi jeg ikke er god nok til å sykle med dem helt inn, enn at jeg fikk i meg for lite. Marvin
|
|
|
28/05/2011 18:58
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
.... + at jeg drakk 1,5liter bris i bilen før start.... Hvis du drakk Bris pga salter og mineraler iflg Farris/Ringer anbefalingene så skal du være klar over at Bris inneholder mindre av disse enn vanlig Farris. Jeg har tidvis problemer med å holde på salter, og fikk beskjed av legen om å drikke Farris på varme dager. Hun spesifierte at det skulle være vanlig farris og ikke Bris.
- Stefan
|
|
|
29/05/2011 07:44
|
Hvaskalståherda?
Entusiast
|
Entusiast
Da skal jeg kaste en ny fakkel inn in denne diskusjonen  Jeg syklet ritt igjen i går, og måtte for første gang i min sykkelkarriere bryte. Dette var pga. massive kramper i begge lår ca. 85 km inn i rittet. Jeg skjønner ikke helt hva som skjer, for jeg har aldri vært plaget med kramper tidligere sesonger. Jeg bestemte meg derfor for å google litt og lese litt om kramper. Da kom jeg over en nettside som har skrevet en artikkelserie om emnet. I tillegg har de skrevet en artikkelserie om dehydrering. http://www.sportsscientists.com/2008/01/featured-series-on-science-of-sport.htmlBla litt nedover på siden for å finne artiklene. Hovedgreia er at de mener å påvise at det ikke finnes håndfast bevis som tilsier at dehydrering og dertil tap av salt/mineraler fører til kramper. Man vil faktisk ved å bli dehydrert øke konsentrasjonen av salter i kroppen, da man vil miste mer væske enn salt ved svetting. Man kan faktisk redusere saltnivået i kroppen kraftig ved å drikke for mye, dette vil være mer skadelig enn å drikke for lite. I tillegg hevder de at det å drikke før man er tørst, ellers er det for seint, er en myte. Å drikke når man er tørst er den mest effektive måten å opprettholde væske/elektrolyttbalansen i kroppen hevdes det. All lesingen gjør at jeg blir usikker på hva jeg skal gjøre for å få bukt med krampene mine. Annet enn å selvfølgelig sykle saktere gjennom hele rittet for å unngå utmattelse i musklene.. Men det er jo kjedelig så lenge jeg føler meg frisk og rask ellers.
|
|
|
[Re: Hvaskalståherda?]
29/05/2011 07:50
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Jo, det er et bra ressonnement de gjør. Kramper er ikke ensbetydende med overhydrering. Det som blir greia her er hva hindrer deg mest mellom dehydrert og kramper? Og hva slår inn først?
|
|
|
[Re: Spiffhopeless]
29/05/2011 09:11
|
Hvaskalståherda?
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vet ikke helt hva som skjer for tiden. Jeg har aldri vært plaget med kramper tidligere, men i år har jeg hatt mer og mer. I det første rittet jeg syklet i år fikk jeg raskt kramper, men da vet jeg at jeg kjørte alt for hardt fra start.
I går følte jeg meg sterk og i god form helt til til krampa satte inn. Jeg var under terskel omtrent hele tiden, så jeg skjønner det ikke helt. Men jeg har jo gjort en del endringer i forhold til kosthold og trening.
Jeg har trent en del styrketrening i helsestudio siden jul. I tillegg har jeg kjørt veldig strengt kosthold, og gått på kaloriunderskudd en hel del for å få ned fettprosenten. Jeg har dermed gått en hel del ned i vekt siden i fjor, men samtidig lagt på meg noe muskelmasse.
Jeg er derfor både lettere enn i fjor og sterkere. Jeg ville derfor trodd at belastningen på musklene totalt sett skulle vært mindre og derfor mindre utsatt for kramper, ikke mer.
Jeg tenker at det kanskje derfor kan skyldes mitt lave inntak av karbohydrater over lengre tid. Jeg har kjørt veldig fokus på å få i meg mye karbohydrater de siste par dagene før ritt, og også under rittet, men kanskje det ikke er nok? I tillegg til at jeg kanskje har underskudd på noen mineraler.
Men når jeg så leser slike artikler så blir jeg jammen usikker på hva som er årsaken og hva jeg skal gjøre for å bli kvitt problemet.
Redigert av Hvaskalståherda?; 29/05/2011 09:12.
|
|
|
[Re: Hvaskalståherda?]
29/05/2011 09:20
|
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
For min del så oppstår kramper med ujevne mellomrom og jeg har vel konkludert med at det er kostholdet mitt som gjør det. jeg spiser akkurat hva mitt hjerte begjærer....nesten... og det er da en smule uregelmessig. Jeg tror ikke det er sportsdrikken din ihvertfall. problemet ligger nok litt lenger bak i tid. Nå nærmer jeg meg en grense her for hva jeg kan uttale meg om og du burde vel egentlig kontakte en kostholds ekspert om du satser på sykling.
|
|
|
|
|