Jag har en helt annan erfaring av att sykla i trondheim. Jag har aldrig varit i närheten av att använda 5-10 minuter ekstra på grund av gående i trondheim. Det finns väl nästan inte någon g/s vei i midtbyen? Var syklar du egentligen?
Du kan være med meg på min jobbtur en gang. Den foregår på Tiller, hvor infrastrukturen for G/S-vei er svært godt utbygd. Jeg har ikke lang vei til jobb, men det tar 3,5 minutter langs veien og 10 minutter langs g/s-vei. Her er G/S-veien fylt opp av skoleelever som går sju i bredden og SMS-knottende fotgjengere som ikke ser deg før du er to meter foran dem.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: GeirK]
#117569819/05/201110:00
håpp, ikke glem fotgjengere som SER deg, og tror du forsvinner før du kommer bort til de. Overraskende mange som ser du kommer, men velger å fortsette krysstraversering av gangstien. Også ganske mange sykkel-laks som kommer mot deg på din side.. Jeg trodde "hold høyre" var en allment kjent regel?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Det er selvfølgelig denne gruppen syklister det er det eneste fornuftige å legge til rette for. Og siden transport og jobbsyklister vil komme på jobb og møter osv. vil også behovet for treningssyklister dekket i samme slengen.
Det vil med bedrede forhold (mao. sykkelfelt) oppfordre til den typen comuting staten og kommunene vil ha, at folk velger sykkelen oftere, og at flere gjør det til dagelig, færre reiser gjøres med bil, og samtidig kommer folk i form bare ved å gjøre nødvendige erend.
Vi bor på olika ställen och har oppenbart olika erfarenheter.
Mitt svar var med tanke på någonslags elit jobb syklister och träningssyklister och jag är i alla fall inte enig i att vi mest ska lägga tillrätta för dem.
Fakta från mitt närområde med många jobbsyklister från ställen som tiller, heimdal, selsback, flatåsen, dvs till viss del utkanten av trondheim är att de allra flesta använder g/s veierna och att det också går fortare och fungerar bra att använda dem. Många fina g/s veier utan en massa strul.
Jag tror inte heller jag har sett ett enda sykkelfelt som fungerar här i trondheim på vintern på grund av att det så gott som alltid samlas snö på sidorna av vägen.
När kanske 99% av jobbsyklisterna använder g/s veierna så kan jag bara inte tycka att de är en dårlig lösning för jobbsyklister.
Quote:
Norge er jo ett av landa med lavest andel reiser på sykkel og har langt igjen for å nåigjen naboland og sammenlignbare land, samtidig som biltrafikken øker, noe som igjen heller skremmer vekk fra å velge sykelen enda det ville vært en bil mindre.
Här i byen tror jag saker som backar, dårligt väder, snö, dårligt snöröjning, relativt fungerande bilveier och kollektiv trafik mer bestämmer om folk syklar eller inte jämfört med avsaknaden av sykkelfelt.
[Re: GeirK]
#117571019/05/201110:13
Jag har en helt annan erfaring av att sykla i trondheim. Jag har aldrig varit i närheten av att använda 5-10 minuter ekstra på grund av gående i trondheim. Det finns väl nästan inte någon g/s vei i midtbyen? Var syklar du egentligen?
Du kan være med meg på min jobbtur en gang. Den foregår på Tiller, hvor infrastrukturen for G/S-vei er svært godt utbygd. Jeg har ikke lang vei til jobb, men det tar 3,5 minutter langs veien og 10 minutter langs g/s-vei. Her er G/S-veien fylt opp av skoleelever som går sju i bredden og SMS-knottende fotgjengere som ikke ser deg før du er to meter foran dem.
Tror många andra g/s veier i trondheim i så fall fungerar bättre. Gissar också att du tar dig fram på den sämsta tiden. När jag har varit på Tiller har det inte varit spesiellt mycket folk i vägen.
[Re: schnappi]
#117571319/05/201110:18
Æ trives me dialekt i såpass uformelle sammenhenga som et forum på nette. De som ikke førstår eller vil førstå får bare la vær
Det er såpass slitsomt å lese at det er helt uaktuelt å lese mer enn en halv setning i vanlig trådflyt. Ikke er det bare å hoppe over heller, siden rabalderet dukker opp mellom innlegg og siteringer på lesbart språk.
Vi snur det på hodet. Om du ikke kan skrive på forståelig skriftspråk, så er det mye bedre om du lar være.
Kan du ikke bare la vær å læs da?? Synes det e merkelig at ei dialekt som e veldig utbredt i norge ska vær værre å les en Nynorsk. Spesiellt merkelig bi det når det e både svenska å danska som skriv på dette forumet uten at de får beskjed om å skriv på bokmål eller nynorsk. Samisk e også et norsk legetimt språk... kanskje æ må ta kurs i det
[Re: AMan]
#117572019/05/201110:23
Slutt å vær vanskelig. Har selv omtrent samme dialekt som deg, og sliter med å lese hva du skriver. Dialekt skriver jeg i SMS og på facebook, ikke i et forum som dette.
- Stefan
[Re: Dan]
#117572119/05/201110:24
Er det bedre at jeg dobler transporttiden min enn at en bilist må bruke 30 sekunder på å kjøre forbi meg?
Må bare steppe inn som djevelens advokat; Hvis mange nok bilister må betale 30 sekunder for å passere deg til at summen overstiger tiden du sparer på å sykle i veien så er det bedre at du dobler tiden ja.
Kunne ikke vært meire enig. I trafikken ska du vær aktsom ovenfor andre. Dette betyr også at du ska slipp fram raskere trafikk.
§ 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Det som e utheva slår såklart ut både på sykelista og bilista, men det e svært sjeldent at det nån ganga i media bi framstilla at sykelista gjør ting lettere før bilista. Æ ska tell å me gladelig innrøm at æ ikke gjør det sjøl når æ sykkla.
Redigert av AMan; 19/05/201110:29.
#117572219/05/201110:25
Hvis du drar huet ut av sanda, så innser du at du deltar i diskusjoner, og da er det ikke bare å lese annet hvert innlegg. Hvor mye mening gir en bok om du river ut annen hver side? Skriv så lesbart som du kan (ref. utenlandske medlemmer eller medlemmer med lese-/skrivevansker), eller la vær!
[Re: JonAre]
#117583819/05/201112:32
Ja, oversett eksakt hva du mener med "til og med syklister" (min uthevelse). Helst uten å voldta absolutt alle rettskrivingsregler.
"Til og med" e vel etter det æ veit bokmål... En anna måte å si det på bi vel: Selv Syklister
Du misforstod. Jeg trenger ikke oversettelsen fra "til og med" til "selv". Det greier jeg fint på egenhånd, til tross for ditt opplagte hån av det norske språket.
Det jeg vil ha oversatt er hvorfor du mener at "til og med syklister" har lov til å bruke veien. Det er ikke noe "til og med" her. Syklister er helt likestilt med alle andre trafikanter på veien (med unntak av motorveier) og således vitner din "til og med" kun om din egen forutinntatte mening i denne diskusjonen.
Redigert av schnappi; 19/05/201119:40. Rediger grunn: trykkfeil
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
#117598019/05/201115:38
I trafikken ska du vær aktsom ovenfor andre. Dette betyr også at du ska slipp fram raskere trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Ere non som blir forstyrra ere syklisten som blir sneia, eller blåst ut av veien. Er bilistene trygge på forbikjøring ere ikke vanskelig, øving på forbikjøring hadde nok ikke gjort no, er nok ingen fare for å bli overtrent. Skal alle med Nissan, Toyota, Opel og Scoda stoppe for alle med Jagurar og Massarati? Alle bilister er sinker for alle med motorsykkel.
Kunne ikke vært meire enig. I trafikken ska du vær aktsom ovenfor andre. Dette betyr også at du ska slipp fram raskere trafikk.
Vær jævla da blijæ hindra a billister såmm står i kø fårran mæ nåjjæ sykler. Men trururem fløttersæ? Trururem svinger inn tel høyre å sleppemæ fram?
#117605619/05/201118:16
Er det bedre at jeg dobler transporttiden min enn at en bilist må bruke 30 sekunder på å kjøre forbi meg?
Må bare steppe inn som djevelens advokat; Hvis mange nok bilister må betale 30 sekunder for å passere deg til at summen overstiger tiden du sparer på å sykle i veien så er det bedre at du dobler tiden ja.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Det som e utheva slår såklart ut både på sykelista og bilista, men det e svært sjeldent at det nån ganga i media bi framstilla at sykelista gjør ting lettere før bilista. Æ ska tell å me gladelig innrøm at æ ikke gjør det sjøl når æ sykkla.
Det betyr ikke at syklister skal holde seg borte når det er biler på veien, eller hive seg i grøfta så bilene slipper kjøre forbi. Det betyr heller ikke at man skal utsette seg selv for livsfare ved å alltid sykle så nært grøfta at man lar tankeløse bilister rase forbi samtidig som det kommer motgående trafikk.
Det betyr derimot at man skal kjøre innom bussholdeplasser og andre passende steder ved behov. Jeg har fått dette bekreftet skriftlig av Trygg Trafikk.
EDIT: Rettet skrivefeil fordi jeg bryr meg om språket.
Redigert av Tor Arne; 19/05/201118:18.
[Re: P_Dalen]
#117606119/05/201118:22
Ja, oversett eksakt hva du mener med "til og med syklister" (min uthevelse). Helst uten å voldta absolutt alle rettskrivingsregler.
"Til og med" e vel etter det æ veit bokmål... En anna måte å si det på bi vel: Selv Syklister
Du misforstod. Jeg trenger ikke oversettelsen fra "til og med" til "selv". Det greier jeg fint på egenhånd, til tross for ditt opplagte hån av det norske språket.
Det jeg vil ha oversatt er hvorfor du mener at "til og med syklister" har lov til å bruke veien. Det er ikke noe "til og med" her. Syklister er helt likestilt med alle andre trafikanter på veien (med unntak av motorveier) og således vitner din "til og med" kun om din egen forutinntatte mening i denne diskusjonen.
Det æ meinte me til og med, va at æ e fullt klar over at sykkelista har lov å bruk veien på lik linje me andre "tøngere" kjøretøy. Men som mange andre lova her i lande så mein æ aledelse personlig at det e feil, burdet vært endra på eller i det minste nyansert.
Å før å svar på det en anna skreiv. Det e ikke sånn at en corolla ska vik unna før en raskere sportsbil. Begge to ska hold fartsgrensa. Men dette e svært vanskelig på en trøsykkel i ei 70 sone.
Det e heller ikke sånn at en sykkelist ska kast sæ i grøfta bare det kommer en bil. Men alle ska i forhold tell paragraf 3 ta hensyn tell kverandre. Sjøl om en del bilista ikke tar nokk hensyn til dem som sykkla, så e det heller ikke sånn at de som sykkla ikke treng å ta hensyn tell bilistan. Det slår begge veia...
Eienste grunnen tell at æ overhode svara i denne tråden tell å beynn me, va at det her kanskje va muligheter før at folk klarte å se det fra begge sian. Pga at æ antar at de fleste her inne kjør bil i tillegg til å sykkel. På bilforuman æ har sedd dette diskutert kjør dem som regel bare bil... Men det gikk tydeligvis ikke.
Når det gjeld skriving av dialekt, kan dokker ikke prøv å diskuter sykkelista i mot bilista i stede?
[Re: P_Dalen]
#117629319/05/201123:39
[/quote] Vær jævla da blijæ hindra a billister såmm står i kø fårran mæ nåjjæ sykler. Men trururem fløttersæ? Trururem svinger inn tel høyre å sleppemæ fram? [/quote]
Det gjør dem neppe, det gjør dem ikke når æ sykkla i alle fall. Å da gjør æ det samme som du sekkert gjør ( å alle som kjør MC), kjør førbi på høyresia... å det e vel ikke lov
#117629420/05/201100:23
Det gjør dem neppe, det gjør dem ikke når æ sykkla i alle fall. Å da gjør æ det samme som du sekkert gjør ( å alle som kjør MC), kjør førbi på høyresia... å det e vel ikke lov
Det æ meinte me til og med, va at æ e fullt klar over at sykkelista har lov å bruk veien på lik linje me andre "tøngere" kjøretøy.
Hvis du faktisk mener dette, er "til og med" malplassert. Både veitrafikkloven og trafikkreglene er klinkende klare på dette punktet -- syklister har rett til å befinne seg på veien. Uten noe "til og med". Dessverre har noen bilister et problem med dette.
Som en kuriøsitet kan det nevnes at andre land har andre syn på saken. Noen steder har syklister eksempelvis ikke lov til å sykle mer ut på veien enn 1m fra veikanten (annet enn når forbipasseringen krever mer).
Quote:
Men dette e svært vanskelig på en trøsykkel i ei 70 sone.
En liten avsløring i tillegg til en om forbikjøring på høyre side: skiltet med hastigheten betegner den maksimale tillate hastigheten på en strekning. Ikke den minimale. Man må ikke holde 70 i en 70-sone. Det holder med å være under (selvsagt med forutsetning at det ikke skaper unødige forsinkelser for andre medtrafikanter. Det er tolkningen av "unødig" som er ofte kilden til konflikter, i tillegg til forutinntatte meninger om hvem veien egentlig tilhører (selv syklister, tenk det) og personlige preferanser om hvor syklistene burde befinne seg. Jeg har enda til gode å se en bilist tute på en annen bilist ned Holmenkollveien i 30km/t, men å bli tutet på i 50 i en 50-sone har jeg opplevd flere ganger.
Quote:
Når det gjeld skriving av dialekt, kan dokker ikke prøv å diskuter sykkelista i mot bilista i stede?
Ikke når din skriftlige fremføring legger alvorlige hindre for forståelsen. Kommunikasjon er vanskelig nok fra før av. Så, kan ikke heller du prøve å gjøre en liten innsats og følge rettskrivingsreglene uten alt det våset om "dialekten min".
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
[Re: schnappi]
#117631120/05/201105:34
Så, kan ikke heller du prøve å gjøre en liten innsats og følge rettskrivingsreglene uten alt det våset om "dialekten min".
Omsyn, mann.. Det er ikkje alltid like lett. Det er forventa at kvar av oss skal bruke 15 sekund ekstra på lese innlegg som vert skrive dialekt, men det er ikkje ok at vedkommande som bilist skal bruke 15 sekund ekstra på å komme seg forbi syklistar.
(Ja. Totalt usaklig, sikkert smaklaust, og potensielt provoserande, men.. Eg klarte ikkje dy meg.)
Vaskar kleda mine sjølv...
[Re: KamAxel]
#117631820/05/201106:01
Det er forventa at kvar av oss skal bruke 15 sekund ekstra på lese innlegg som vert skrive dialekt, men det er ikkje ok at vedkommande som bilist skal bruke 15 sekund ekstra på å komme seg forbi syklistar.
Forskjellen er at jeg som leser kan pløye gjennom tråden uten å tenke på at AMan og hans innlegg i det hele tatt eksisterer. Hvis jeg prøver den samme taktikken med bil så ender det fort i skrangling og blodsøl.
[Re: Dan]
#117650820/05/201108:56
Dø ,har dere tælla i dike me pælane på hue eller? Klart diskusjoner blir fruktigere med dialekt men hvorfor ikke dra det lenger og legge det du skriver inn i google translate, velge språk og deretter lime det inn her så kan hver og en gjøre omvendt og gjette språk for så å se hva som er skrevet. Good luck
Minst hundre meter langt tog bestående av 3–4 syklister i bredden fra Vigeland mot Lindesnes skapte irritasjon blant bilister. Det var helt umulig å komme forbi. Politiet hadde ikke kapasitet til å rykke ut.
Wala kuandika lugha! Lugha si lugha iliyoandikwa na ni lazima kupata katika nut mwembamba di.
du glemte at du ikke kan reversere en melding fram og tilbake i google uten at no (noe) går tapt. Derfor er ikke din melding leselig selv om du baserer deg på normerte skriftspråk. Hadde du faktisk kunnet, eller pratet swahili hadde det vært no annet, da hadde det vært kult (from englis cool 'jazz jargon') og representert deg og kunnet oversettes med googletranslate.
Hva mener du feks med "og det bør komme i fine di mutter."? Noen språk har skriftspråk, men ikke alle. Og noen som har det avviker mye fra talespråket, men alle endres til stadighet, bla pga. (på grunn av) bruk på forum, nettprat, IM (instant messages-øyeblikkelige medlinger), sms (short messages system-korte tekstmeldinger) osv. (og så videre).
Jeg husker en gang bladet "Speideren" skulle fornyes, og endra navn til "Speider'n" eller var vel heller "Speidern", husker dem fikk store protester da dette beli (ble) helt feil på Bergensk bl.a. (blandt annet). Dem måtte hverfall tilsutt endre det tilbake til det gode (stum d) gammle.
og hvorfor er det rød strek under nesten alle ordene jeg skrev?