Her vil man at folk skal komme seg ut på sykkelen og være aktive, men så er syklistene uønsket både på veien og i marka?
Nei terrengsykkelmangfoldet er så lite i forhold til andre ting som oppholder seg i naturen og marka at det burde ikke vært et problem. Skal man slutte å hogge trær også nå?
Ødegårdstuens innlegg var meget bra, og ikke minst synes jeg han beskrev hvordan mange av oss som sykler i marka oppfatter oss selv, det vi driver med og våre holdninger i forhold til andre markabrukere på en veldig god måte. Spikeren på hodet mao. og ganske mange mil unna det bildet forskeren tegner.
Du verden, jeg visste ikke at oppkoket vårt var publisert på nettet, Are.
Ikke bare er presentasjonen publisert, det er også laget en rapport fra villreinseminaret. Rapporten inneholder den tekstlige versjonen av foredraget og alle de andre presentasjonene fra blant annet Dirnat, Fylkesmennene, forskere og andre organisasjoner.
Er det en bildefil så åpne i paint, trykk ctrl-w og forminst bildet til feks 25% både i høyde og bredde. Er det pdf så sliter du uten acrobat pro. Kan evnt da åpne i acrobat reader, skalere til skjermen, ta et screenshot ("fn-prt sc" hos meg), lime inn i paint og lagre.
Jag har väldigt svårt att se hur en godtycklig bild kan vara ett argument i en rationel diskussion. Hur såg partiet ut för tex 5 år sedan? Hur många har syklat där? Hur många har gått där? Hur många traktorer har åkt där?
Det är ju inte spesiellt svårt att också ta bilder av stygga partier med en massa fotspår i marka.
Men jag tror endå att det är viktigt att tänka på att vi påverkar marka och att ritt kanske är den formen av sykling som kan påverka naturen mest, många syklister, omkörningar, sykling när det kanske är blöt, folk som försöker finna snabbaste vägen och liknande.
Jag skulle definitivt inte vilja att någon använder mina favorit stier till ett hästlopp och jag är osäker på om jag skulle vilja att ett stort sykkelritt skulle använda de samma stiarna.
Jeg klarer ikke å se hvor bildet er tatt, men det er klart at blåstien nord-sør på Skullerudåsen i likhet med blåstien Skullerud-Rundvann er mye brukt, og at den er bred/har flere løp. Det er også klart at omtrent slik har det vært i alle "mine" år der. dvs 15 år. Sykling under våte forhold, Terrengsykkelrittet og treningen relatert til dette gir selvsagt synlige sykkelspor i en kort periode, ellers later det meste til å være ganske likt som det har vært en stund. Disse stiene er hovedferdselsåre i dette området, og det er lite overraskende at disse slites mer og bredere enn andre stier. Dersom det mot formodning ser slik ut på noen av de stiene jeg kjenner som småstier, vil jeg bli overrasket.
Jag skulle definitivt inte vilja att någon använder mina favorit stier till ett hästlopp och jag är osäker på om jag skulle vilja att ett stort sykkelritt skulle använda de samma stiarna.
Jeg skulle definitivt ikke ønske at noen brukte mitt favorittfjell som tomt for sin kiosk, eller at det ble satt opp krakker og kiosk der favorittstranden min er. Og skispor som smelter sent og gjørmifiserer favorittstiene mine.
Det borde väl endå vara möjligt också för dig att skjönna att det kanske inte är så lurt att öka slitasjet onödigt mycket på en del stiar?
Om terrengsyklister generellt faktiskt tycker att det är alltid är ok om tex en small sti blir till ett brett gjörmehelvete på grund av tex ett ritt så tror jag inte vi har spesiellt bra chans i debatten.
Nu tror jag som tur är att inte de fleste terrengsyklister tycker det heller.
Vedr eksempelet Skullerudåsen, kan det nevnes at Terrengsykkelrittet i all hovedsak (95%?) går på blåstier som allerede er etablert (gjennom årrekker av alle brukere) som brede/flersporsstier, og har i all min tid hatt partier som er og blir gjørmete med unntak av noen uker i juli/august.
Vedr eksempelet Skullerudåsen, kan det nevnes at Terrengsykkelrittet i all hovedsak (95%?) går på blåstier som allerede er etablert (gjennom årrekker av alle brukere) som brede/flersporsstier, og har i all min tid hatt partier som er og blir gjørmete med unntak av noen uker i juli/august.
Er det ikke fra NC-løypa på Skullerud? Der noen hundre barn, ungdom og voksne syklet ritt for en uke siden?
Egentlig er saken i sin kjerne ganske enkel. Det er to grunnleggende posisjoner.
Nevdal vil avgrense bruken av friluftsområder og generell utmark til bare en aktivitet og til et begrenset antall personer. Argumentet er at det gir mest mulig uforstyrret bruk og naturopplevelse for de relativt få som utøver denne ene aktiviteten. Fokuset hans er å finne argumenter som kan gi lovregulering av hvilken bruk som er godkjent.
Han har en risiko for at allemannsretten forvitrer hvis den begrenses i for stor grad, derfor må han finne tilsynelatende åpne løsninger. (F.eks. "ikke der det er slitasje." Det høres tilforlatelig ut, men betyr at mer eller mindre alle inn- og utfarter av Oslomarka blir forbudssoner.)
Den andre posisjonen er at dette er felles ressurser som skal kunne brukes av flest mulig. Målet er ikke at naturen er mest mulig i urskogtilstand, men at den gir mest mulig total glede og bidrag til fysisk aktivitet i befolkningen. Fokuset er å finne spilleregler som gir størst mulig total gevinst. Faren er å fokusere for mye på at andre er like gode ("skiløyper er verre"), i stedet for det egentlige formålet med naturen ("se på hvor mye glede f.eks skiløypenettet gir, det vil jo være helt absurd å skulle forby det").
Når det er sagt kan jeg i farta ikke huske å ha møtt sure miner på stiene i Østmarka, men så bestreber jeg meg på å være høflig og hyggelig. Det hjelper både generelt og der og da. Det har sikkert vært unntak, men de drukner helt i totalen.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Hvis jeg har skjønt det rett, så er det disse tinga vi bør unngå når vi er ute og sykler i marka:
Ikke unødvendig utvide eksisterende stier (keep singletrack single).
Ikke lage gjørmehull/større gjørmehull slik at stiene blir mindre farbare. Det betyr at man kanskje må unngå stier i våte perioder.
Ikke kjøre villmann rundt andre folk i skogen.
Være høflig og hyggelig på tur.
Dette er regler som jeg synes det går greit å overholde i hvert fall.
Den eneste aktiviteten jeg har sett i marka som jeg synes ødelegger farbarheten er hestetråkk. Stier som kunne vært helt OK for syklister og gående blir helt ufarbare pga gjentatt tråkking i gjørma.
Det betyr ikke at jeg er imot hester i skauen, men at også de kan vise hensyn og ikke ri på de våteste stedene.
Hva slitasje angår, så klarer jeg ikke å se at dette er bedre enn hva vi driver med, men dette er det full aksept for... (bildet er tilfeldig lånt fra nettet).
Den eneste aktiviteten jeg har sett i marka som jeg synes ødelegger farbarheten er hestetråkk. Stier som kunne vært helt OK for syklister og gående blir helt ufarbare pga gjentatt tråkking i gjørma.
Det betyr ikke at jeg er imot hester i skauen, men at også de kan vise hensyn og ikke ri på de våteste stedene.
I Oslo kommune er ridning på sti forbudt, med god grunn.
Ferdsel med hest / ridning I Oslo kommunes skoger er ridning tillatt på alle grusveier om sommeren og på brøytede veier om vinteren. Flere hester i følge skal ri etter hverandre. Bruk av hest på skogsbilveiene skal skje med største aktsomhet overfor andre brukere. Fartstrening av hester er ikke tillatt. Ridning på stier og i terrenget er forbudt. Det er ikke tillatt å ri mellom kl. 11.00 og 15.00 på søn- og helligdager. Kjøring med hest og vogn/slede krever tillatelse fra Friluftsetaten. Trening av konkurransehester er ikke tillatt.
Hva slitasje angår, så klarer jeg ikke å se at dette er bedre enn hva vi driver med, men dette er det full aksept for...
Vi må passe oss for å gå i fellen med å peke på andre grupper og si at de er like ille eller verre. Når det gjelder dette bildet så klarer jeg ikke å se noe negativt i det. Folk bruker fjellet. Folk setter spor i fjellet. Jo fler folk desto breiere eller dypere spor. Alternativet er å si at det er for mange som går i fjellet på det aktuelle stedet og prøve å stenge noen ute. Hvem?
Jeg ser heller ikke noe negativt ved det. Fotarbeid på denne måten er like akseptabelt som sykkelarbeid. Det er argumentet mitt, ikke at det ene er bedre/verre enn det andre. Begge deler må aksepteres med utføres med hensyn
Jeg bare håper at denne debatten aldri vil føre til begrensninger for sykkel på samme måte som for ridning. Her er mye opp til hvordan vi utøver syklingen.
I Oslo kommune er ridning på sti forbudt, med god grunn.
Ferdsel med hest / ridning I Oslo kommunes skoger er ridning tillatt på alle grusveier om sommeren og på brøytede veier om vinteren. Flere hester i følge skal ri etter hverandre. Bruk av hest på skogsbilveiene skal skje med største aktsomhet overfor andre brukere. Fartstrening av hester er ikke tillatt. Ridning på stier og i terrenget er forbudt. Det er ikke tillatt å ri mellom kl. 11.00 og 15.00 på søn- og helligdager. Kjøring med hest og vogn/slede krever tillatelse fra Friluftsetaten. Trening av konkurransehester er ikke tillatt.
Tja, i bunn av Grefsenkleiva kommer det et hestesenter om ikke så veldig lenge, og allerede nå er flere stier merket med grønne skilt med en hvit hest på. Antar at det er unntak fra regelen og Friluftsetaten har gitt grønt lys for ferdsel på en del stier.