Rødt lys, jeg er forvirret
|
Re: Rødt lys, jeg er forvirret
[Re: Øyvind V]
16/05/2011 10:43
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Og til de som lurte: Jeg tror det var Bruno Banani parfyme. Med så dårlige og lite reflekterte holdninger til trafikkregler, har damen sikkert også rimelig teite TV-vaner og er påvirket av reklamen før Paradise Hotell.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
16/05/2011 10:55
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Hvis jeg har rett i dette, så får vi ingen beskyttelse av grønn mann, og syklisten har kanskje vikeplikt i den nevnte situasjonen (bil har grønt lys og svinger til høyre, syklist skal rett fram på grønn mann) fordi syklisten sykler fra et fortau og krysser en vei. Nyttig SLF side.
|
|
|
[Re: Raindog]
16/05/2011 10:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trodde jeg hadde vikeplikt så lenge jeg syklet. Det var det jeg også trodde før denne tråden. Nå synes jeg egentlig det er blitt enklere. Slik forstår jeg det På rød mann har jeg aldri lov å sykle. På grønn mann har alltid bilene vikeplikt. Når bilistene svinger inn på en ny vei eller avkjørsel, har de vikeplikt for kryssende trafikk på den nye veien. Du leste feil et par steder: På grønn mann har du likevel vikeplikt så lenge du sitter på sykkelen og en bil som har fått grønt lys svinger inn over gangfeltet. Når bilistene svinger inn på en avkjørsel har de vikeplikt for trafikk som krysser avkjørselen. Om du derimot sitter på sykkel på gang- og sykkelvei eller fortau som krysser en vei har du vikeplikt for all trafikk.
|
|
|
16/05/2011 11:02
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
De lærde strides nok fortsatt om hva som er riktig. Som sagt, hvis jeg husker rett så stilte SLF spørsmålet til politiet, Trygg Trafikk, Samferdselsdepartement mm. Fant den ikke i farten på SLF sin hjemmeside.
|
|
|
16/05/2011 11:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis jeg har rett i dette, så får vi ingen beskyttelse av grønn mann, og syklisten har kanskje vikeplikt i den nevnte situasjonen (bil har grønt lys og svinger til høyre, syklist skal rett fram på grønn mann) fordi syklisten sykler fra et fortau og krysser en vei. Nyttig SLF side. Se der ja.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
16/05/2011 11:07
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Du leste feil et par steder: På grønn mann har du likevel vikeplikt så lenge du sitter på sykkelen og en bil som har fått grønt lys svinger inn over gangfeltet. Når bilistene svinger inn på en avkjørsel har de vikeplikt for trafikk som krysser avkjørselen. Om du derimot sitter på sykkel på gang- og sykkelvei eller fortau som krysser en vei har du vikeplikt for all trafikk. Da er du ikke helt enig med det SLF skriver på den siden jeg linka til for et par innlegg siden. ( SLF )
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
16/05/2011 11:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nei, har man grønt lys så har man grønt lys. Trafikklyset overstyrer generelle vikepliktregler. På grønn mann har du likevel vikeplikt så lenge du sitter på sykkelen og en bil som har fått grønt lys svinger inn over gangfeltet.
Det er LOV å sykle over gangfelt, men man har da VIKEPLIKT for biler om man gjør det. Som syklist er man kjørende. Bilen som svinger til høyre har vikeplikt for syklisten som kommer fra fortauet og sykler ut i gangfeltet på grønn mann. Det er trafikkreglene §7.3 som pålegger bilfører vikeplikt når han svinger til høyre. Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den. Jeg er forvirra 
|
|
|
16/05/2011 11:11
|
pmh
|
Er det der siste versjon av artikkelen? Mener å huske at det kom en presisering av en artikkel SLF skrev i bladet På Sykkel, i ett senere nummer av bladet.
Pål
|
|
|
[Re: Dan]
16/05/2011 11:14
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I samme slengen kan man da spørre om 'fotgjengerfeltet' i GeirKs bildet kan sees på som særskilt trafikksignal som overstyrer de vanlige reglene. Skjønte ikke helt dette. Det er vel ikke noe i trafikkreglene som spesifikt gir syklister vikeplikt om de sykler i gangfelt? Fordi de ville hatt vikeplikt selv om det ikke var fotgjengerfelt der, siden det er innkjørsel til parkering. Som Dan sier, det ville ha vært vikeplikt her også uten gangfelt. Loven sier: Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkregleneFotgjengerfeltet kan tolkes som 'anvisning gitt ved oppmerking som går foran den vanlige vikepliktsregelen'. Og derav kunne (ikke må altså) man konkludere at sykler man over gangveien her så har man vikeplikt for kryssende biler fordi reglene knyttet til fotgjengerfelt går foran de vanlige trafikkreglene.
|
|
|
[Re: pmh]
16/05/2011 11:15
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Er det der siste versjon av artikkelen? Mener å huske at det kom en presisering av en artikkel SLF skrev i bladet På Sykkel, i ett senere nummer av bladet. Det kan godt finnes seinere versjoner som ikke jeg kjenner. Dette burde vi komme til bunns i.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
16/05/2011 11:18
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nei, har man grønt lys så har man grønt lys. Trafikklyset overstyrer generelle vikepliktregler. På grønn mann har du likevel vikeplikt så lenge du sitter på sykkelen og en bil som har fått grønt lys svinger inn over gangfeltet.
Det er LOV å sykle over gangfelt, men man har da VIKEPLIKT for biler om man gjør det. Som syklist er man kjørende. Bilen som svinger til høyre har vikeplikt for syklisten som kommer fra fortauet og sykler ut i gangfeltet på grønn mann. Det er trafikkreglene §7.3 som pålegger bilfører vikeplikt når han svinger til høyre. Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den. Jeg er forvirra Jeg må vel få lov til å være smigret over at du referer til meg i en slik forbindelse? 
|
|
|
16/05/2011 11:21
|
pmh
|
Fant ikke noen senere utgaver av bladet På sykkel etter det nummeret denne artikkelen var publisert. Da kan det skummelt nok være i ett senere nummer de presiserte at en tidligere artikkel var direkte feil og farlig for syklister.
Pål
|
|
|
[Re: EgilS]
16/05/2011 11:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Trond Berget fra SLF sier at kjørende i utkjørsel har vikeplikt uansett. Han sier at det i utgangspunktet IKKE bør males fotgjengerfelt over utkjørsler. Det kan jo ikke være slik at dersom dette feltet slites helt bort får bilistene plutselig vikeplikt for syklistene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
16/05/2011 11:28
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Takk! Jeg vil på ingen måte trekke i tvil utsagn fra Trond Berget, som antakelig er landets mest kompetente på dette finurlige området. Jeg synes likevel det er merkelig at skiltforskriften snakker om trelyssignal, pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk under ett, som noe som gjelder både kjørende og gående. Fotgjengersignalet sies bare å ha virkning for gående. Hvorfor er ikke fotgjengersignal tatt med i samme åndedrag som pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk, hvis fotgjengersignalet også skulle ha virkning for kjørende? Dette tror jeg ligger litt utenfor Mona og Mikkels fagfelt, så jeg slengte av gårde en mail til Harald Gjelsvik med kopi til Trond Berget...
|
|
|
[Re: Tange]
16/05/2011 11:37
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Som Dan sier, det ville ha vært vikeplikt her også uten gangfelt. Loven sier:
Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene
Fotgjengerfeltet kan tolkes som 'anvisning gitt ved oppmerking som går foran den vanlige vikepliktsregelen'. Og derav kunne (ikke må altså) man konkludere at sykler man over gangveien her så har man vikeplikt for kryssende biler fordi reglene knyttet til fotgjengerfelt går foran de vanlige trafikkreglene. Hvilke "reglene knyttet til fotgjengerfelt" skulle det være som går foran? Vi snakker vel her om myten "syklister i gangfelt har alltid vikeplikt", som altså ikke er noen regel.
|
|
|
16/05/2011 12:08
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Takk! (...) Jeg synes likevel det er merkelig at skiltforskriften snakker om trelyssignal, pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk under ett, som noe som gjelder både kjørende og gående. Fotgjengersignalet sies bare å ha virkning for gående. Hvorfor er ikke fotgjengersignal tatt med i samme åndedrag som pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk, hvis fotgjengersignalet også skulle ha virkning for kjørende? Jeg har et 2 år gammelt "dokumentasjon" fra Trond Berget på at det gjelder for kjørende/syklende. Det var da jeg ble overbevist om at bilisten har vikeplikt for syklist som sykler på grønn mann (Tråd: Ikke bra ) Dvs, jeg ble overbevist om at Trond Bergets begrunnelse hang i hop. Det var ikke åpenbart at Vegvesenet gikk god for hans totale begrunnelse, men ingen har som jeg har sett klart å påvise feil i den, derav den pdf-en fra På Sykkel som dere har linket til. Men altså, fotgjengersignalet gjelder for syklister, begrunnelse i brevveksling mellom Berget og Gjelsvik 2009 I uregulert kryss må syklende gå av sykkelen og trille den over gangfeltet for at kjørende i kjørebanen skal ha plikt til å stoppe. Dette er alle enige om. Det er likevel ikke forbudt å sykle over. Nyansene oppstår ved sykling over gangfelt som er lysregulert. Trafikkreglene §3.1 levner ingen tvil om at grønn mann gir rett til å sykle over gangfeltet (jeg drøfter her ikke forholdet til gående; det overstyrer det hele, som jeg har skrevet over). Dette er utdypet i håndbok 060: "Ordlyden i nr. 1 tredje ledd (dvs. §3.1, tredje ledd; min anm.) har tidligere kunnet misforstås dit hen at særskilte lyssignaler bare skulle gjelde for trafikanter som "egentlig" hører hjemme på arealer med slike lyssignaler. For å unngå misforståelser er meningen tydeliggjort ved endring av nr. 1 tredje ledd 6. mars 1998. Det er nemlig viktig at enhver trafikant som, lovlig eller ulovlig, befinner seg på gangareal, sykkelareal eller areal for kollektivtrafikk, følger særskilt lyssignal slik at det oppstår hinder for andre som vil fram." Det skilles her ikke mellom ulike typer kjøretøy som kommer fra f.eks. fortau. En bil som kjører ned fra fortau hvor det er lysregulert for gående, skal rette seg etter yssignalet for gående (det er vel ingen som mener at bilføreren skal gå ut av bilen og dytte bilen ut i gangfeltet?).
|
|
|
16/05/2011 12:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Som Dan sier, det ville ha vært vikeplikt her også uten gangfelt. Loven sier:
Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene
Fotgjengerfeltet kan tolkes som 'anvisning gitt ved oppmerking som går foran den vanlige vikepliktsregelen'. Og derav kunne (ikke må altså) man konkludere at sykler man over gangveien her så har man vikeplikt for kryssende biler fordi reglene knyttet til fotgjengerfelt går foran de vanlige trafikkreglene. Hvilke "reglene knyttet til fotgjengerfelt" skulle det være som går foran? Vi snakker vel her om myten "syklister i gangfelt har alltid vikeplikt", som altså ikke er noen regel. Tja, ifølge Richard Sanders i SLF: Richard Sanders slår fast at det ikke er ulovlig å sykle på gangfeltet. –Poenget er at du har vikeplikt for bilene, så lenge du sitter på sykkelen. Der er loven klar.
|
|
|
[Re: frodev]
16/05/2011 12:31
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Fy fillern for noen spissfindigheter. Jeg gir opp.
Her finnes det antakelig mindre enn fem personer i hele landet som skjønner reglene fullt og helt.
Likevel fortsetter man å anlegge gang- og sykkelveier med gangfelt og fotgjengersignal der det er ment at syklister skal krysse vei. (Eller kanskje de har sluttet med det?)
|
|
|
16/05/2011 12:34
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Tja, ifølge Richard Sanders i SLF:
Richard Sanders slår fast at det ikke er ulovlig å sykle på gangfeltet. –Poenget er at du har vikeplikt for bilene, så lenge du sitter på sykkelen. Der er loven klar. Det er altså en forenkling som bare gjelder under bestemte forutsetninger.
|
|
|
16/05/2011 12:39
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Det tryggeste er nok å sette seg i bilen ja!
|
|
|
16/05/2011 12:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg kunne tenkt meg noen enkle skjematiske tegninger som viser en grunnsituasjon med vei nedenfra og opp, vei/avkjørsel til høyre og en gangvei som går langs den første veien og krysser den andre veien/avkjørselen. En bil kommer nedenfra og skal svinge inn til høyre mens en syklist kommer nedenfra på gangveien og skal krysse den andre veien/avkjørselen. Fra den grunnlayouten kunne man så stille opp følgende situasjoner:
1. Ikke fotgjengerfelt, krysser vei. 2. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser vei. 3. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser vei. 4. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser vei.
5. Ikke fotgjengerfelt, krysser avkjørsel. 6. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser avkjørsel. 7. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser avkjørsel. 8. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser avkjørsel.
Åtte varianter altså. Noen burde kunne si hvem som har vikeplikt av bilisten og syklisten i disse åtte tilfellene.
|
|
|
16/05/2011 12:43
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Richard Sanders slår fast at det ikke er ulovlig å sykle på gangfeltet. –Poenget er at du har vikeplikt for bilene, så lenge du sitter på sykkelen. Der er loven klar. Siste setning over er i alle fall feil: Loven er ikke klar. Som P_Dalen sier, det er en forenkling. Loven er full av motstridende hensyn og det må tolkninger, presiseringer og juridisk øvelse til for å finne ut hva som er rett. I fotgjengeroverganger over vei uten lyssignal har syklende syklist vikeplikt, i avkjørsel med (feilaktig) malt fotgjengerovergang har bilisten vikeplikt. I lysregulert fotgjengerovergang har svingende bilist vikeplikt for alle som kommer over på grønnn mann (og om bilen ikke svinger har den kjørt på rødt). Siste setning er høyst uklart om alle er enige om, men Trond Berget har etter hvert klart å skaffe en solid, sammenhengende argumentasjonsrekke for at det skal være slik. Men syklist i fotgjengerovergang må uansett opptre svært forsiktig av hensyn til egen helse. Vikeplikstreglene er derfor en teoretisk øvelse for oss. I praksis: Demp farten og/eller vent til man er sikker på at bilene har stoppet. --- *** --- P_Dalen, du må ikke gi opp nå! Nå som vi endelig har kommet til bunns i saken. (Inntil noen kommer opp med noe nytt da  ) Vi har slått fast at det finnes god grunn for at trafikkreglene må leses slik at i teorien skal bilister stoppe for syklister på grønn mann og at fotgjengere skal ta hensyn til syklister på G/S-vei. I praksis er vi forsiktige og hensynsfulle på vegne av oss selv og medtrafikanter, med noe tilpasning til gjeldende praksis på de veier/steder/fortau vi ferdes. Og, bra jobba med hjelmkamera-filmingen. Fin holdning med helhetsbildet du vil gi og dermed tilnærmet objektivitet.
|
|
|
16/05/2011 12:57
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Takk! (...) Jeg synes likevel det er merkelig at skiltforskriften snakker om trelyssignal, pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk under ett, som noe som gjelder både kjørende og gående. Fotgjengersignalet sies bare å ha virkning for gående. Hvorfor er ikke fotgjengersignal tatt med i samme åndedrag som pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk, hvis fotgjengersignalet også skulle ha virkning for kjørende? Jeg har et 2 år gammelt "dokumentasjon" fra Trond Berget på at det gjelder for kjørende/syklende. Det var da jeg ble overbevist om at bilisten har vikeplikt for syklist som sykler på grønn mann (Tråd: Ikke bra ) Dvs, jeg ble overbevist om at Trond Bergets begrunnelse hang i hop. Det var ikke åpenbart at Vegvesenet gikk god for hans totale begrunnelse, men ingen har som jeg har sett klart å påvise feil i den, derav den pdf-en fra På Sykkel som dere har linket til. Men altså, fotgjengersignalet gjelder for syklister, begrunnelse i brevveksling mellom Berget og Gjelsvik 2009 I uregulert kryss må syklende gå av sykkelen og trille den over gangfeltet for at kjørende i kjørebanen skal ha plikt til å stoppe. Dette er alle enige om. Det er likevel ikke forbudt å sykle over. Nyansene oppstår ved sykling over gangfelt som er lysregulert. Trafikkreglene §3.1 levner ingen tvil om at grønn mann gir rett til å sykle over gangfeltet (jeg drøfter her ikke forholdet til gående; det overstyrer det hele, som jeg har skrevet over). Dette er utdypet i håndbok 060: "Ordlyden i nr. 1 tredje ledd (dvs. §3.1, tredje ledd; min anm.) har tidligere kunnet misforstås dit hen at særskilte lyssignaler bare skulle gjelde for trafikanter som "egentlig" hører hjemme på arealer med slike lyssignaler. For å unngå misforståelser er meningen tydeliggjort ved endring av nr. 1 tredje ledd 6. mars 1998. Det er nemlig viktig at enhver trafikant som, lovlig eller ulovlig, befinner seg på gangareal, sykkelareal eller areal for kollektivtrafikk, følger særskilt lyssignal slik at det oppstår hinder for andre som vil fram." Det skilles her ikke mellom ulike typer kjøretøy som kommer fra f.eks. fortau. En bil som kjører ned fra fortau hvor det er lysregulert for gående, skal rette seg etter yssignalet for gående (det er vel ingen som mener at bilføreren skal gå ut av bilen og dytte bilen ut i gangfeltet?).
Men likevel: " Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen." Når du ikke har bena i bakken og sykkelen din ruller ned fra fortauet og ned på en fotgjengerovergang (selv om den har grønn mann), har du vikeplikt for andre trafikanter. Det er ikke viktig om andre regler sier at disse trafikantene har vikeplikt for DEG, alt som betyr noe er at DU også har vikeplikt for dem. Det ville blitt kaos om man skulle kunne legge skylda på en bilfører som f.eks svinger til høyre over et gangfelt med grønn mann, og som krasjer med en syklist som kommer i høy hastighet ned fra fortau og ut i gangfeltet.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: Moonlit]
16/05/2011 13:06
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Nei. Det er behørig slått fast at lyssignal gjelder foran de øvrige vikepliktsreglene. Man KAN legge skylden på bilisten i en slik situasjon. Og det blir ikke kaos, M@rtins innlegg i tråden er vel den beste begrunnelsen. (Det hjelper ikke å ha rett, når man er død). Derfor er det tilnærmet ingen som forsøker seg, i sær ikke i stor fart som du nevner (og som jeg selvfølgelig tar avstand fra.)
|
|
|
16/05/2011 13:13
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Takk for det! Nei, vi gir oss vel ikke helt likevel, da. Får se om det kommer noe svar fra Gjelsvik (evt. Berget) på mailen jeg sendte i dag. Jeg stilte spørsmålet med en annen vinkling (jeg tipper at svaret vil vise til trafikkreglene § 3.1, 3. ledd, som jeg ikke hadde tenkt på) Hei, Harald Gjelsvik Jeg tillater meg å stille et faglig spørsmål angående sykling og trafikklyssignaler. Håper du har tid til å svare ved anledning. Skiltforskriften kap. 12 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20051007-1219.html#23gir bestemmelser for kjørende og gående når det gjelder trelyssignal, pilsignal, sykkelsignal og signal for kollektivtrafikk. Men for fotgjengersignal (1086) er det bare gitt bestemmelser for gående. Det er påfallende at fotgjengersignal ikke er nevnt i samme åndedrag som pilsignal osv. i § 23 pkt. 2. Siden bestemmelsene er såpass detaljerte, må jeg anta at dette er gjort bevisst. Da er mitt spørsmål: Gitt et sted der det bare finnes fotgjengersignal (1086), f.eks. der en G/S-vei krysser en vei. Med hvilken hjemmel kan man her hindre en syklist å sykle mot "rød mann" hvis veien ellers er fri? (For ordens skyld - jeg er ikke ute etter noen uttalelse om hva som er moralsk riktig osv., kun det rent faglige. Kall det gjerne sykkel-regelrytteri.) Vennlig hilsen
|
|
|
16/05/2011 13:27
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
1. Ikke fotgjengerfelt, krysser vei. 2. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser vei. 3. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser vei. 4. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser vei.
5. Ikke fotgjengerfelt, krysser avkjørsel. 6. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser avkjørsel. 7. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser avkjørsel. 8. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser avkjørsel.
Åtte varianter altså. Noen burde kunne si hvem som har vikeplikt av bilisten og syklisten i disse åtte tilfellene. Jeg svarer det samme på 3 og 7. Det samme på 4 og 8. Men forskjellig på 1 og 5, forskjellig på 2 og 6. På bakgrunn av det siste oppstår det virkelig problemet: Det er vanskelig å skille mellom avkjørsel og kryssende vei, spesielt når veimerkingen er misvisende, fordi avkjørsler/veier merkes DELVIS med vikepliktssymboler (maling, skilt, kantstein) som om det var en kryssende vei. Da blir svaret på hvem som har vikeplikt avhengig av hva det er syklisten krysser. Da hjelper det lite om alle eksperter, SLF, Vegvesenet, forumet etc er enige om reglene i teorien, når man ikke vet hva slags teoretisk situasjon som hører til den praktiske konstruksjonen av krysset(*) Situasjon 7 og 8 vet jeg ikke om det finnes mange av, men det spiller liten rolle siden jeg svarer det samme på 3/7 og 4/8. Situasjon 6 bør ikke forekomme, der fotgjengerfeltet er misvisende overfor syklister (men presiserende mhp bilistens vikeplikt overfor fotgjengere). Dessverre for syklistene finnes det mange slike, ref GeirKs bilde på side 1. EDIT: (*) uten å gå ut og studere krysset fra alle retninger, og det er jo litt upraktisk.
Redigert av frodev; 16/05/2011 13:45. Rediger grunn: tilleggsbemerkning og uklar syntaks
|
|
|
16/05/2011 13:46
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Denne tråden bør forresten flyttes til Ymse og når vi har endelig konkludert. Settes kortversjonen til sticky.
Er det rart det blir konflikter?
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
16/05/2011 13:52
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Det må vel bli sånn?
1. Ikke fotgjengerfelt, krysser vei. Syklist har vikeplikt. 2. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser vei. Syklist har vikeplikt. 3. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser vei. Bilist har vikeplikt. 4. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser vei. Syklist må vente på grønn mann. 5. Ikke fotgjengerfelt, krysser avkjørsel. Bilist har vikeplikt. 6. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser avkjørsel. Bilist har vikeplikt. 7. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser avkjørsel. Bilist har vikeplikt. 8. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser avkjørsel. Syklist må vente på grønn mann.
|
|
|
16/05/2011 20:36
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Det må vel bli sånn?
1. Ikke fotgjengerfelt, krysser vei. Syklist har vikeplikt. 2. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser vei. Syklist har vikeplikt. 3. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser vei. Bilist har vikeplikt. 4. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser vei. Syklist må vente på grønn mann. 5. Ikke fotgjengerfelt, krysser avkjørsel. Bilist har vikeplikt. 6. Fotgjengerfelt, ikke lysregulert, krysser avkjørsel. Bilist har vikeplikt. 7. Fotgjengerfelt, grønn mann, krysser avkjørsel. Bilist har vikeplikt. 8. Fotgjengerfelt, rød mann, krysser avkjørsel. Syklist må vente på grønn mann. Ja, enig med deg. Ser at diskusjonen i all hovedsak har dreid seg om hvorvidt det er lov til å sykle på grønn mann - ja, det er lov (lyssignal går foran andre trafikkregler, jf. Trafikkreglenes pr.grf. 3, og bilist som vil svinge er da evt. underlagt vikeplikt etter Trafikkreglenes pr.graf 7, 3). Anbefaler selvsagt ingen å stå på retten sin som syklist, da disse reglene neppe er allmennkunnskap blant bilførere.
|
|
|
[Re: HeidiF]
16/05/2011 20:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom deler av regelverket ikke er almennkunnskap hos størstedelen av dem som ferdes langs veiene, må vi kjempe for at a) staten gjør det til almennkunnskap eller b) regelverket endres
Vi kan jo begynne å teppebombe Samferdselsdepartementet med mail og telefoner samtidig som vi varsler media
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|