I dag da jeg syklet til jobb la jeg merke til en dame i sin beste alder som hadde overaskende godt driv bak meg. Alle de kjente kjennetegnene var der. Sykle til jobben-jakke, samt trang bukse. Typisk kondomsyklist altså. Det var derfor ikke noen stor overraskelse da hun syklet så tett forbi meg på rød mann at jeg nesten kunne kjenne hvilken parfyme hyun brukte.
Som supersyklist hadde jeg selvsagt tatt henne igjen og litt til da vi kom til neste lyskryss. Jeg så på lang avstand at hun ikke hadde til hensikt å stoppe. Jeg stilte meg derfor på tvers i gata ogsørget for at hun måtte stoppe. Hun prøvde med en venstrefinte, men jeg fulgte opp og fikk henne til å stoppe. Da ble hun sinna. Veldig sinna. Jeg prøvde meg på en moralpreken angående hennes manglende respekt for lovverket samt karma etc. Men det så ut til å falle på steinete grunn. Det hele endte med at hun bar sykkelen opp på fortauet, og syklet på rød mann.
Så mitt spørsmål er. Var det rett å hindre flyten til damen? Bør damer i tights få sykle på rødt lys?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Bra innsats! Selv har jeg nøyd meg med kommentarer i retning av denne når jeg tar igjen en som har syklet forbi meg på rødt: "hvis du trener mer, kan du stoppe på rødt."
Nydelig stoppet! Det å legge inn en sånn super kjip kommentar ville nok ødelagt dagen hennes totalt- men det er jo helt greit. Hun kunne ødelagt resten av livet til en stakars billist..
Selv har jeg nøyd meg med kommentarer i retning av denne når jeg tar igjen en som har syklet forbi meg på rødt: "hvis du trener mer, kan du stoppe på rødt."
Nå er det vel strengt tatt ikke ulovlig å gå på rød mann. Og, dersom man som bilist kjører på en fotgjenger som går på rødt lys, er det med stor sannsynlighet bilisten som blir straffeforfulgt.
Juridisk - nei, det var ikke rett. Men forståelig Jeg pleier å sykle opp på siden av denne type syklister, og si noe sånt som "du må gjerne stanse på rødt lys når du er ute og sykler i trafikken. Du kan selvsagt gå på rødt, det er inntil videre ikke forbudt, men veldig lite smart..." Det pleier å avstedkomme tydelig irritasjon, slik det alltid gjør når man påpeker andres adferd.
Så mitt spørsmål er. Var det rett å hindre flyten til damen?
Kjære Knirkekne.
Neste gang foreslår jeg at du stiller deg på tvers foran en mannlig syklist i stedet, gjerne en veltrent en som er et hode høyere enn deg. Redegjør for manglende respekt for lovverket, og tilføy gjerne en kommentar om parfymen han eventuelt bruker. Så kan du skrive til oss og fortelle hvordan det gikk. Lykke til!
Nå er det vel strengt tatt ikke ulovlig å gå på rød mann. Og, dersom man som bilist kjører på en fotgjenger som går på rødt lys, er det med stor sannsynlighet bilisten som blir straffeforfulgt.
Står at hun syklet, på rød man. Noe som er forbudt. I tillegg har syklende på fotgjengerovergang, vikeplikt for all trafikk
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Jeg har ved et par anledninger syklet opp på siden av dem og sagt: "Det hadde vært ålreit om du kunne stoppe på rødt lys slik at bilistene fikk én grunn mindre til å hate oss". Om det funker vet jeg ikke, men jeg fikk ingen negative reaksjoner.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det stemmer nok ikke alltid. Her, foreksempel, kan du sykle over med etthjulssykkel mens du spiller banjo og bilene MÅ stoppe.
Et definitivt underholdende og antageligvis siste øyeblikk i livet mitt: mens man drar meg frem under bilen og fjerner etthjulsykkelen som har kveilet seg rundt meg, peker jeg med den ødelagte banjohalsen på skiltet og raller: "Jeg hadde rett!"
Jeg ser ikke det juridiske problemer med at Knirkekne gjorde som han gjorde. Det er ikke ulovlig å hindre andre i å komme fram på den måten. Om han hadde tatt tak i damen og dermed hindret henne i å komme noen vei ville det vært snakk om frihetsberøvelse, men kun å sperre veien for å hindre henne i å bryte loven tror jeg er greit. Som GardS påpeker: damen syklet på rød mann, noe som definitivt er ulovlig.
Her om dagen så jeg forresten et par terrengsyklister kjefte på en av kundene mine fordi han sto på fortauet utenfor butikken og ventet på å ta med sykkelen inn. Den forreste syklisten brølte «du står i veien!» før begge med megetsigende håndbevegelser tråklet seg forbi og syklet videre over gata på rød mann. Om noen av dere er her inne vil jeg gjerne at dere sender meg en privat melding - eller svarer offentlig - og forklarer meg hva dere tror reglene er for å få lov til å sykle på fortau og hva slags tanker dere har angående generell folkeskikk.
Det stemmer nok ikke alltid. Her, foreksempel, kan du sykle over med etthjulssykkel mens du spiller banjo og bilene MÅ stoppe.
Et definitivt underholdende og antageligvis siste øyeblikk i livet mitt: mens man drar meg frem under bilen og fjerner etthjulsykkelen som har kveilet seg rundt meg, peker jeg med den ødelagte banjohalsen på skiltet og raller: "Jeg hadde rett!"
Martin
Eller at du har blitt så "retardert" at du velger å ta en banjoduell med ambulansesjåføren.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Raindog har faktisk rett i at det er det loven sier. Loven sier imidlertid også at:
Sitat: Forskrift 747, §7
3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.
Når det gjelder vikeplikt for kjørende på fortau o.l.:
Sitat: §7, 4
Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.
Med andre ord: I dette tilfellet har kjørende som vil krysse gangfeltet vikeplikt uansett i hvilken retning vedkommende kjører, siden vedkommende svinger og gangfeltet ikke krysser en veg.
Ja, du er velkommen til å gjøre dette med meg en morgen på vei til jobb, før jeg har fått kaffi, litt for seint ute etc..
Nå er det sikkert andre forhold i store byer enn her på landet. Her kan man stå og vente på rødt lys uten en eneste traffikkant så langt man kan se, og da bør man kunne la fornuften bestemme, og ikke reglene.
Nemlig. Det de færreste vet er at vikeplikt for biler når man sykler KUN gjelder når gangfeltet krysser en vei. Dette illustrerer igjen hvor håpløst vanskelig vikepliktsreglene bil/sykkel er.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Med andre ord: I dette tilfellet har kjørende som vil krysse gangfeltet vikeplikt uansett i hvilken retning vedkommende kjører, siden vedkommende svinger og gangfeltet ikke krysser en veg.
Takk for oppklaringen. Da fikk jeg meg en ny «rettighet» i dag.