Hvilken sti tok du ned fra "platået", den til Kongsvoll stasjon eller Kongsvoll Fjellstue?
Jeg syklet til Kongsvoll fjellstue. Dette er en knall nedkjøring. rask og med god flyt. Er vel ingen knotepartier ned der, men man må bremse ned litt innimellom. Det tar vel ca 5 min fra toppen og ned til fjellstua og E6.
Det er to stier ned fra platået. Den vi tok ender ved Kongsvoll stasjon, denne er det absolutt ikke god flyt i. Neste gang tror jeg vi tar den som er bikers right, ned til Fjellstua. _________________________
Så vidt jeg husker så var det først når det flatet noe ut at knotefaktoren ble for høy med for mye stein til å finne ei linje, men det var et ganske kort strekke. Resten var artig utfordring (og vel så det) på et solid tørt føre.
Jeg vurderer å ta meg en tur for å teste stiene. Såvidt jeg klarer å lese ut av tråden så er rundturen Kongsvold - Grønbakken - Reinheim - Kongsvold å anbefale, pga snillere oppsykling og finfin nedkjøring.
Det ser ut som riktig navigering er viktig. Noen som har en litt detaljert beskrivelse av ruta fra Grønbakken, spesielt når man kommer til steinura?
Hvilken nedkjøring anbefales, til Kongsvold stasjon eller Kongsvold Fjellstue? Det høres ut som stien til Kongsvold Fjellstue gir mer flyt mens stien til Kongsvold stasjon gir flere tekniske kneiker. Er det enkelt å se når man har kommet til stikrysset hvor man tar valget mellom disse?
Det er ikke vanskelig å finne fram. Vi syklet som sagt asfalt fra Kongsvoll til Grønbakken. Fra Grønbakken må du passe på å ta riktig sti, da den vi tok først førte oss for langt mot venstre (sør). Det er ikke noe problem å finne fram over steinura, som Knut også sier, vi prøvde bare å ta en snarvei. Men hold deg til stien, og se etter T'ene i steinura, så går det fint.
Stikrysset finner du lett, det er merket med Kongsvoll stasjon så vidt jeg husker. Vi kjørte som sagt ned til Stasjonen, som tidvis i mine øyne er en komprimert utgave av DH-løypa i Hovden når det begynner å tippe over kanten av platået. Tidvis krevende, mye morsomt, noe trilling.
Vi hadde dessverre ikke GPS, men ta deg en tur innom, så får du låne kart og noen tips med på kjøpet.
Fra Grønbakken må du passe på å ta riktig sti, da den vi tok først førte oss for langt mot venstre (sør). Det er ikke noe problem å finne fram over steinura, som Knut også sier, vi prøvde bare å ta en snarvei. Men hold deg til stien, og se etter T'ene i steinura, så går det fint.
Betyr det at riktig sti er rødmerket helt fra Grønbakken og til Reinheim?
Jo, men vi fant aldri ut at det var noe skilt på Grønbakken som viste veien til Reinheim. Andre vi møtte der syntes også det var dårlig merket. Men vi skjønte fort at vi hadde tatt feil sti. Knut kan sikkert forklare hvor riktig sti starter.
Fra Grønnbakken var det en liten undergang, etter at vi hadde gått gjennom en liten bom og forbi ei hytte. På baksiden av undergangen forsvant liksom stien i myra. Vi tok temmelig rett opp, men oppdaget av vi lå for langt sør i forhold til kartet. Tok tvert av til høyre fra stien vi var på og kom inn på den vi skulle vært på, som går temmelig nære elva. Det var ingen stor bommert, men det hadde sef. vært bedre å treffe rett sti umiddelbart. For øvrig går det ikke an på bomme. Elva er på din på høyre side både opp og ned. Stien på den andre siden er synlig store deler av tiden. Det er skiltet sporvalg den siste kneika ned.
Dama og jeg hadde turen "Grønbakken-Reinheim-Snøhetta-Reinheim-Kongsvold stasjon-Grønbakken"
Vi rota noe fryktelig i starten! Vi kom også (alt)for langt sør etter grønbakken. Vi endte opp rett forren "kolla"(Det fjellet som ligger rett forran snøhetta hvis du står på E6.). Det var liksom en liten smal sti der med merking. Men denne endte plutselig. Vi visste vi skulle være nær en elv, så vi gikk nordover gjennom dyp, stiv lyng og myr. Men vi var mye lengre fra elva enn vi trodde. Vi rota i 2 timer før vi fant stien! Glad jeg har en forholdsvis tålmodig dame, hehe :s Like blid etter flere timer med pisking fra lyng og bæring av sykkel
Vi hadde planlagt å krysse elva et stykke etter Grønbakken fordi det så ut på kartet som om det var en lettere sti med mindre bakker på den siden. I følge kartet skulle det være en liten bro. Den fant vi aldri, så vi vassa over. Vi måtte prøve tre plasser før vi fant en plass vi tilslutt klarte å få oss over. Vi hadde vann opp til låra og brukte syklene som støtte. Hadde ikke gjort det igjen.. Over elva Elvekryssing
Dagen etter gikk vi opp Snøhetta. Det var en sinnsykt fin tur! Dette var den helga det var varmest i sommer tror jeg. Helt klar himmel. Brukte litt under 3 timer opp og 2 timer ned. På vei opp Snøhetta På vei opp snøhetta2 På toppen På toppen2
Etter vi hadde kommet ned, starta vi på turen ned til kongsvoll stasjon. Vi sykla altså samme sti ned fra Reinheim. Gikk en del raskere nedover naturlig nok. Veldig mange små bekker å krysse, så vi måtte av sykkelen en del ganger. Vi så også 2 moskus Da fikk dama opp tråkkefrekvensen for å si det sånn, hehe. Ned til kongsvoll stasjon var det veldig morro. Her kan man få igang adrenalinproduksjonen til gangs hvis man vil. Denne delen var den morsomste med hele sykkelturen (syntes jeg). Den værste var fra Kongsvoll og opp til Grønbakken langs E6. Fytti rakkern, jeg er glad jeg sykler i skogen og ikke langs veien for å si det sånn..! Grisekjøring til gangs!
Synd det ikke ble flere sykkelbilder..men begge var liksom mest gira på å sykle Neste gang lurer jeg på om jeg skal sykle stien som går på venstre side av elva på vei opp, men ser for meg at det er litt mer bakker der..
Ser ut som dere har knota mye her, og jeg har hatt flaks. Jeg fant riktig sti fra Grønbakken med en gang. riktignok var det litt dårlig merket. Jeg sjekket karte hjemme før jeg dro, å så at jeg skulle svinge til venstre innover fjellet ca 200m(?) nord for husene på Grønbakken. Det gjorde jeg, og derfra fulgte jeg beste sti og T merking hele veien. Innover dalen på sørsiden av elva var det egentlig mest utrolig fin sti. Som på første bilde til Nilsemann. Men siden fin sti går fort, og knot går sakte kan det nok virke som at det er endel knot på denne stien. Jeg syntes helt klart det er verdt knotet. Som sagt tidligere. Knotet på denne stien er mange bekke kryssinger. Jeg ble ikke våt på bena på noen av dem, og det er max 10m trilling på hver av de. Etterhvert som man kommer opp mot nevnte steinur blir det mer og mer knot, og til slutt trilling/bæring opp ura. Dette er verdt det! Man kan kjøre så og si hele veien ned igjen fra toppen av ura til Kongsvoll.
Stien på nordsiden kan vel for en supermann sykles hele veien untatt ett sted hvor man må bære 3m. Jeg syklet vel stort sett hele veien uten å være supermann. Jeg valgte stien ned til Kongsvoll Fjellstue. Den klarer alle som har klart resten av turen lett. Er man tøff sykler man grisefort, er man nybegynner har man det moro med mye bremsing.
Nilsemann: Jeg var der samme dag som dere. Så syklene deres. Tenkte at dette måtte jammen være en lett tur siden noen hadde syklet inn på helt standard terrengsykler. Virker som dere satt igjen med en like god opplevelse som meg. Kan skrive under på at være var bra. Har skille på ryggen ennå etter sekken den dagen.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
Den værste var fra Kongsvoll og opp til Grønbakken langs E6. Fytti rakkern, jeg er glad jeg sykler i skogen og ikke langs veien for å si det sånn..! Grisekjøring til gangs!
Det har vel vært nevnt tidligere i tråden, men det er altså ikke nødvendig å sykle E6 tilbake til Grønbakken. Det går en fin sti på fjellet mellom Kongsvold fjellstue og Grønbakken. Den er tagbar nesten hele veien. Det er ganske bratt i første halvdel, men du får en fin nedkjøring til slutt - og vesentlig mer hygggelig enn E6. God tur!
Vi var fire stykker som syklet Kongsvold Fjellstue - Grønbakken - Reinheim - Kongsvold Fjellstue på lørdag. Knalltur! Mesteparten av stien var superfin, fast, sandholdig jordbunn med litt stein her og der, helt tørt. Noen partier var som forventet ganske knotete, tidvis fine utfordringer, tidvis trilleføre/bæreføre. Vi brukte fire timer inn og to tilbake, pluss en god pause på Reinheim. Været var stort sett bra, litt slitsom motvind på vei inn, men medvinden tilbake var kjærkommen da det var litt duskregn. Det var fire slitne og fornøyde syklister som gliste i bunn av nedkjøringen til Kongsvold!
Jeg tror nok jeg vil anbefale å krysse elven der stien fra Grønbakken er veldig nær elva (*), og heller ta den andre stien videre inn til Reinheim. Da slipper man unna bæring opp steinura og endel annen knot. Det så ut til å være uproblematisk å krysse elven her, og det er bare 150 meter mellom stiene.
(*) Kartkoordinat 052340 øst 691010 nord om jeg ikke har glemt gamle ferdigheter.
Jeg graver opp en gammal tråd! Har hatt lyst til å ta denne turen noen år nå, og tror jeg skal realisere drømmen i år. Så får listverk være listverk, og terrassen stå urørt ett år til.
På bildet, er det inn der det står "Fagerhaugen" og stien er hvit man starter? Ser man har sti på nordsiden av elva helt til Reinheim derfra...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Jeg tror nok jeg vil anbefale å krysse elven der stien fra Grønbakken er veldig nær elva (*), og heller ta den andre stien videre inn til Reinheim. Da slipper man unna bæring opp steinura og endel annen knot. Det så ut til å være uproblematisk å krysse elven her, og det er bare 150 meter mellom stiene.
Jeg prøvde denne varianten sammen med kona i fjor, og elvekryssingen var ikke så enkel som den så ut på avstand. Man må være forberedt på vading, ta med sandaler e.l. for å beskytte føttene uten at man trenger å bløte ut sykkelskoene. Eller bare kjør tur/retur på nordsiden.
En slik tur er jo en tur man har godt av å dele med andre. Så ny tråd med forslag til dato kommer snart. Så kan vi jo kanskje ha en mini-dagstur-utflukt :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Nais! Nå har vi noe på gang. Det Virkelig STORE problemet blir å enes om en dato da alle kan :-) Som å bære staur tenker jeg. Men den tid den sorg. Det er vel snø i fjellet ennå :-)