Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Get tar seg til rette på privat eiendom

Get tar seg til rette på privat eiendom #1169390 11/05/2011 06:01
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da snøen forsvant i år oppdaget jeg at en kabel var strukket over min eiendom. Ved å følge kabelen så jeg at den gikk fra bredbåndsboksen ved kommunal vei og bort til naboens hus.
I følge naboen hadde de fått problemer med bredbåndet sitt i vinter, men Get hadde kommet og fikset det. De var ukjent med måten det var fikset på.

Jeg har sendt en henvendelse til Get to ganger med en ukes mellomrom. Hver gang lover de å komme tilbake til meg etter maks to virkedager. Foreløpig intet mer hørt.

Hva hadde dere gjort i et slikt tilfelle..?

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169392 11/05/2011 06:02
G
Gothiatek Offline
Medlem
Medlem
G
Gressklipper eller ryddesag!

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Gothiatek] #1169393 11/05/2011 06:05
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg har ingenting mot mine naboer, og ønsker ikke å forvise dem til en "øde øy" i informasjonssamfunnet ICON_SMILE

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Gothiatek] #1169395 11/05/2011 06:06
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Ring ei gong til, men med beskjed om at om dei ikkje ringjer tilbake innan ein arbeidsdag så fjernar du kabelen. Enkelt og greit.

(Pass på at du ikkje årsaker dårlig stemning med naboen av den grunn -- det er det gjerne ikkje verdt..)

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: NjalVM] #1169398 11/05/2011 06:11
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg er egentlig ute etter forslag til skritt jeg kan ta, uten å ty til fysiske inngrep som går ut over naboen.
Mao ønsker jeg nødig selv å fjerne kabelen, men heller legge press på Get til å etablere en permanent løsning.
Politianmeldelse virker f.eks. som en tom (og litt tåpelig) trussel.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169401 11/05/2011 06:18
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Du kan true med å fjerne kabelen.. Eventuelt ta dialogen med naboen, og høyre om han er med å å få den kopla frå i til dømes åtte timar, mens han ringer og klagar på linjebrot..

Eit lite taskenspel, altså.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169402 11/05/2011 06:20
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Jeg ville først og fremst ringt til Get og _sagt_ at jeg kom til å fjerne kabelen om de ikke tok affære umiddelbart. Gjerne brukt litt hissig språk av typen "dette er uakseptabelt" etc. Men jeg hadde ikke klippet den, men poenget er jo at Get tror du kommer til å gjøre det.

Dersom det ikke hjelper ville jeg vurdert å ringe nærmeste avis som har litt pondus som vil få Get til å innse at de får dårlig PR på dette.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: knuthaug] #1169407 11/05/2011 06:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bare grav den ned og plant et tre på den.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: knuthaug] #1169408 11/05/2011 06:30
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg kommer ikke til å fjerne kabelen selv. Det krever at den kappes, siden det står en låst koblingsboks i hver ende av kabelen. Naboen blir i såfall "uten kontakt med verden" (TV, telefon og internett) i mer enn åtte timer....

Nå har jeg tatt kontakt med Get på ny, og sagt hva jeg mener om saken, samt forlangt at de fremlegger en plan for hvordan de skal etablere en permanent løsning.

Som forventet var det lite saksbehandleren på mottaket kunne gjøre, annet enn å love at de skal ta kontakt med meg i løpet av dagen...

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tange] #1169409 11/05/2011 06:32
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Tange
Det må i såfall bli en hekk. Strekket på eiendommen er på nesten 30 meter...

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: knuthaug] #1169414 11/05/2011 06:34
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke ring kundeservice ring noen i ledelsen og klag. Ring hver eneste dagen den jævla kabelen ligger der. Da vil problemet bli fort løst. Sjefer har andre ting å bruke tiden sin på enn en kabel.

Jeg gjorde det samme i påsken da jeg hadde kjøpt en defekt produkt hos en av landets største elektrokjeder. Butikken nektet meg å bruke deres "100%" fornøydhetsgaranti" fordi det var fabrikasjonsfeil og forbeholdt seg retten til å reparere! Kundeservice ville heller ikke hjelpe meg. Jeg ringte da salgsdirektøren og klaget. Han var på påskeferie og likte nok svært dårlig at han ble forstyrret av kunder for en filleting som koster under 5000,-. 10 minutter etter at jeg hadde lagt på med salgsdir så ringte butikken og sa jeg bare kunne komme å bytte med en gang.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169419 11/05/2011 06:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tgabriel
Det må i såfall bli en hekk. Strekket på eiendommen er på nesten 30 meter...

Treet er bare en symbolsk handling med tanke på en tidligere tråd.......

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Ketle] #1169425 11/05/2011 06:42
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Ketle
Ikke ring kundeservice ring noen i ledelsen og klag.
Det gjør jeg lett. Problemet er at Get trolig har innsett at den muligheten vil bli benyttet. Hvor finner jeg andre telefonnummer enn 02123..?

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tange] #1169428 11/05/2011 06:43
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Treet er bare en symbolsk handling med tanke på en tidligere tråd.......

Ah - morkaka ICON_SMILE
Dette er vel mer spagetti.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169429 11/05/2011 06:44
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Du kan jo true med å legge en "kabel" på kontoret til Get devilsmile

Rettslig sett må Get eller nabo skaffe tillatelse til kabelfremføring fra deg. Hvis du ikke samtykker kan det evt. eksproprieres. Det står en del om disse temaene i
denne rapporten. . Se bl.a. s 16 og s. 50-51. Rapporten er ti år gammel, og lovverket er til dels endret, men jeg antar den fortsatt har en viss relevans.

Ser at Canal Digital har som standardvilkår at spørsmål om rett til fremføring av kabel over tredjemanns eiendom overlates til å være en sak mellom abonnenten og tredjemann. Ser ikke ut til at Get har helt de samme formuleringene, men du skal ikke se bort fra at du ender opp med at dette blir en sak mellom deg og naboen.

Uavhengig av hvem du må forholde deg til så er det rimelig at du får en engangskompensasjon for at kabelen blir lagt over din eiendom. Kompensasjonen bør ta høyde for at kabelen kanskje må graves opp i fremtiden for vedlikehold. Hvis kabelen ikke er gravd ned i dag bør nedgraving og tilbakeføring av overflaten også ordnes.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169433 11/05/2011 06:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg gjorde dette med Canal Digital og en kabelboks de hadde på min eiendom. Huset var nytt, og boksen hadde blitt satt feil da infrastrukturen ble lagt. Jeg begynte med kunderservice og spurte meg "oppover i systemet" til jeg traff noen som kunne ta en avgjørelse. Jeg fortalte dem som sant var at jeg skulle sette opp gjerde, og siden den stod akkurat innafor tomtegrensa, ville det føre til at den ble umulig å åpne. Boksen ble flytta på ei uke.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: ØKD] #1169434 11/05/2011 06:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØKD
Du kan jo true med å legge en "kabel" på kontoret til Get devilsmile

Rettslig sett må Get eller nabo skaffe tillatelse til kabelfremføring fra deg. Hvis du ikke samtykker kan det evt. eksproprieres. Det står en del om disse temaene i
denne rapporten. . Se bl.a. s 16 og s. 50-51. Rapporten er ti år gammel, og lovverket er til dels endret, men jeg antar den fortsatt har en viss relevans.

Ser at Canal Digital har som standardvilkår at spørsmål om rett til fremføring av kabel over tredjemanns eiendom overlates til å være en sak mellom abonnenten og tredjemann. Ser ikke ut til at Get har helt de samme formuleringene, men du skal ikke se bort fra at du ender opp med at dette blir en sak mellom deg og naboen.

Uavhengig av hvem du må forholde deg til så er det rimelig at du får en engangskompensasjon for at kabelen blir lagt over din eiendom. Kompensasjonen bør ta høyde for at kabelen kanskje må graves opp i fremtiden for vedlikehold. Hvis kabelen ikke er gravd ned i dag bør nedgraving og tilbakeføring av overflaten også ordnes.

Ganske mange nye tomter selges med en klausul om at det er anledning til å føre infrastruktur over tomta

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: ØKD] #1169436 11/05/2011 06:53
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for god info, ØKD. Det er fullt mulig å føre kabelen rundt tomta mi og på naboens eiendom hele veien. Det bare medfører et litt lengre strekk, samt litt graving på naboens asfalterte innkjørsel.

Litt kuriosa: Jeg måtte demontere deler av trampolinen for å få lagt kabelen litt unna. Kabelen var strukket mellom beina på den...

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169459 11/05/2011 07:09
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://www.purehelp.no/company/details/getas/919394056.

Så ringer du Gunnar og spør om han kan hjelpe deg.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Knirkekne] #1169502 11/05/2011 07:56
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne
http://www.purehelp.no/company/details/getas/919394056.

Så ringer du Gunnar og spør om han kan hjelpe deg.

...og med en lønn på 3,56 så bør han ta telefonen på ettermiddag og helg også.

Kompis hadde en sak med Canal Digital og ringte toppsjefen på kvelden, da ingen andre kunne gi ham et ordentlig svar, han ble selvfølgelig litt sur. Da han ringte etter arbeidstid.
Spørsmål: "Er ikke du adm dir"
Svar: "jo, det var han"
Konklusjon: "Da er du på jobb 24 timer i døgnet"

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169954 11/05/2011 16:52
erlingba Offline
.
.
Takk for god info, ØKD. Det er fullt mulig å føre kabelen rundt tomta mi og på naboens eiendom hele veien. Det bare medfører et litt lengre strekk, samt litt graving på naboens asfalterte innkjørsel.

Litt kuriosa: Jeg måtte demontere deler av trampolinen for å få lagt kabelen litt unna. Kabelen var strukket mellom beina på den...

Imponerende!
Montøren har forhåpentligvis vært full i gjerningsøyeblikket, eller hatt det travelt med å rekke polet.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: erlingba] #1169961 11/05/2011 16:57
månegåsen Offline
Entusiast
Entusiast
advokat + erstatningspenger

Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme
Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene
ERFARING over spam.
Peace & Luv
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169973 11/05/2011 17:11
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig

I etterpåklokskapens lys, hadde du tatt bilder av dette og fått de publisert på en nettavis ville kabelen vært flyttet i løpet av en dag eller to.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1169980 11/05/2011 17:20
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Min erfaring med Get er at det er mye lettere å få svar hvis du sender et brev enn hvis du ringer. Det er antakelig lurt å sette en frist for svar, og true med konsekvenser hvis saken ikke løses innen fristen.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: anderssb] #1170030 11/05/2011 18:45
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forslag: Be naboen bytte til et par billige kabel-tv koblinger fra Clas. Disse vil skape masse støy på nettet som det må reperatør ut for å scanne og fikse. Så kan du få kabelen flyttet i samme slengen.
Spør meg hvordan jeg vet.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Anders A-R] #1171254 13/05/2011 07:14
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Saksoppdatering:
Hørte selvsagt ikke noe mer fra Get på onsdag, men en kar her inne på forumet som jobber i Get tilbød seg å hjelpe. Han fikk saksnummer og kundenummer av meg og sjekket saken. Deretter skulle han kontakte meg igjen i løpet av torsdag.

Ikke det at jeg forventer at privatpersoner skal bruke mye av sin tid på min sak mot Get, men det blir nok ingen premie på de av dere som tippet at jeg ikke ville høre fra ham...

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1171369 13/05/2011 08:43
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Saksoppdatering:
Hørte selvsagt ikke noe mer fra Get på onsdag, men en kar her inne på forumet som jobber i Get tilbød seg å hjelpe. Han fikk saksnummer og kundenummer av meg og sjekket saken. Deretter skulle han kontakte meg igjen i løpet av torsdag.

Ikke det at jeg forventer at privatpersoner skal bruke mye av sin tid på min sak mot Get, men det blir nok ingen premie på de av dere som tippet at jeg ikke ville høre fra ham...

Det kan dessverre se ut til at saken din har havnet i Top Secret-stabelen inne hos Get, og personen som tilbød seg å se på saken for deg er nå kuttet opp i deler og matet til hundene Get har i kjelleren. Vær obs på ukjente biler og helikopter de neste dagene.

Og lykke til

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Kjeserud] #1171710 13/05/2011 13:19
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ting skjer.
Get har nettopp vært på befaring og foreslår luftstrekk. Skeptisk, men jeg har avtalt befaring sammen med dem til uka.

Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: Tgabriel] #1415108 04/06/2012 11:39
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
På tide å vekke denne tråden til live igjen.

Naboen min bestilte prøveabonnement fra Get tidlig i vår. Signalkvaliteten ble imidlertid funnet for dårlig, og ny linje inn ble foreslått Utenfor husveggen min står det en boks hvor det var ledig uttak, det andre alternativet var en annen boks noen hundre meter unna (dvs mye graving). Jeg ble spurt om tillatelse til at de gravde en grøft fra husveggen min, foran garasjen, og bort til tomtegrensen.
Jeg hadde ingen motforestillinger til dette, men ba om at det ble fyllt opp med ekstra masse foran garasjen for å redusere høydeforskjellen mellom gulv og uteareal. I mine øyne måtte det være en grei avtale, Get slapp masse graving, jeg hadde mindre risiko for at den ene skvettlappen skrapte mot kanten når jeg kjørte ut av garasjen. Svensken som var arbeidsleder var helt enig. "Inga problem" ifølge han.

Noe eksakt tidspunkt for utførelsen fikk jeg aldri, men regnet med å bli informert når det nærmet seg. Overraskelsen var derfor stor da jeg kom ut på torsdag morgen og så en mann i gang med å grave foran garasjen min. Jeg ba han holde igjen litt, slik at jeg fikk tatt ut den ene bilen ...

Ny samtale med samme svenske, hvor samme krav/ønske om litt ekstra masse ble gjentatt. Gjengen var ferdige litt før tolv, og borte var de. Desverre ligger det nå mindre masse foran garasjen enn før, og den som ligger der er ikke komprimert. Resultatet er at jeg ikke får brukt garasjen pga for stor høydeforskjell, og risikoen for at massen etterhvert komprimeres så mye at bilen i verste fall blir hengende på kanalene.

Jeg har ringt support gjentatte ganger siden torsdag, og hver gang blir jeg lovt oppringing ASAP, men ingenting skjer.

Om det fortsatt er noen Get-ansatte som frekventerer terrengsykkel.no, og har mulighet til å trekke i noen tråder internt så setter jeg pris på det. Jeg er mildt sagt dritt lei, og alternativer er stadig oppe til vurdering. Get har tross alt ikke holdt sin del av avtalen, og da ser jeg få grunner til å holde min del av avtalen.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Get tar seg til rette på privat eiendom [Re: KjellMa] #1415400 04/06/2012 16:01
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Nappe ut kabelen?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support