Anmelde vindusspyler-terrorister?
|
Anmelde vindusspyler-terrorister?
17/04/2011 23:14
|
just4fun
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen som har gode tips til hva man bør gjøre i forhold til vindusspyle-terrorister? Har ved et par tilfeller opplevd at bilister bevist prøver å spyle meg ned med spylervæske selv om jeg ligger på den hvite stripen på veikanten. Bilnummer er registrert og et kjappt søk på: Statens vegvesen ... og vips så har vi både navn og poststed. Et søk til i gulesider og man har ... vel, resten.
|
|
|
Re: Anmelde vindusspyler-terrorister?
[Re: just4fun]
17/04/2011 23:33
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
jeg ser ikke helt hva man kan kronkret anmelde de for, men en kan jo snakke med onkel og få han til å ringe og kjefte - eventuelt ringe selv eller troppe opp på dør og kjefte. De færreste forventer det og blir fort litt blek om nebbet da.Det er lett å være tøff når en kan kjøre vekk fra stedet med en gang, ikke like lett når en møter den en gjør ting mot face to face senere. Det ligger jo litt opp til at en tørr å gjøre slik som den kjeftende og. Mange er for konfliktsky til slike stunts. Det er noe man bør ta tak i okkesom.
|
|
|
[Re: heinrich]
18/04/2011 00:01
|
just4fun
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Når jeg skriver anmelde, så er dette bare for å sette "STORE" ord på problemet. Synes nok dette vil være å missbruke politiets ressurser. Samtidig så vil jeg anta at de som provoserer på denne måten mest sansynelig er personer du ikke bør ta opp saker "face to face" med da de trolig har en kort lunte og er aggresive ... hvis du da ikke serdeles bred over skulderpartiet  Lurte rett og slett på om jeg skulle kjøpe inn en flaske spylervæske å sette på trappa og legge ved beskjeden: "Hei, i det du passerte meg forleden dag kunne jeg ikke unngå å merke at mesteparten av spylervæsken din ikke traff bilvinduet, men derimot kom til å gå på utsiden og dermed vaske brillene til syklisten du passerte. Heldigvis så fikk jeg notert meg registreringsnummeret ditt slik at jeg kunne gjøre deg oppmerksom på dette. Håper du kan få stillt inn dysene på nytt og her har du et par liter slik at du kan få utført jobben"
|
|
|
18/04/2011 04:17
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
tja, jeg tror ikke det - dvs den karakteristikken du gir. Om de skulle være så dum å slå til deg - eller en annen som dukker opp for å kjefte - har de vel egentlig bare gjort seg selv en bjørnetjeneste. Jeg tror det motsatte - noe en og kan lese ut av det jeg skriver over. De fleste mennesker reagerer med å bli flau når de for kjeft for noe de har gjort de vet er på kanten eller over den, selv om de kanskje ikke kommuniserer det utad. Hvorfor du skal starte en tråd som dette med tidvis uklar kommunikasjon (skriv det du mener from the get go, ikke rundt det) og uheldige begrepsbruk, men samtidig ikke vil bruke det for meg mest opplagt tilbakemeldingsvirkemiddel slå meg som uheldig. Alt som skrives her kan spores og det er ikke bra å skrive ting en enten ikke selv etterlever eller som kan leses av "motparten" og brukes i en "hør hva de sier"-sammenheng. Om du føler det vedkommende gjorde var uakseptabelt ville jeg kontaktet vedkommende på en måte for å gi beskjed om det. Enten ved å ringe eller troppe opp på døren. Gir man da klar og tydelig tilbakemelding på det og man har med et oppegående menneske å gjøre vil det forhåpentligvis starte en prosess som kan resultere i at den for oss uønskede oppførselen gir seg. Som andre bøller eller mobbere vil de ikke gi seg meg mindre en korrigerer adførselen på en klar og tydelig, men voksen måte. Og som andre bøller og eller mobbere tenderer denne typen adferd ofte mot folk som gjør det fordi de akkurat tørr, men caller man de på det vil de falle gjennom. Sarkasme er kanskje ikke det første virkemiddelet jeg ville brukt, men meg om det.
det kan hende jeg er spesiell sånnsett. Hadde det skjedd med meg, jeg fikk telefonnummeret samt hadde mobil med meg hadde jeg syklet rett til vedkommende og tatt praten. Da på akkurat samme måten jeg som syklist hadde kjeftet på syklister som oppførte eg uakseptabelt, enten jeg selv kjørte eller var på sykkel. Jeg er ikke perfekt, langt der i fra, men jeg liker å pushe en agenda hvor vi alle lærer å ta hensyn til hverandre - så kanskje vi slipper flere brukerkonflikter. Dum drøm kanskje.
|
|
|
[Re: heinrich]
18/04/2011 06:31
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Mener bestemt bøter er blitt utskrevet grunnet vinduvspyling
|
|
|
[Re: Fast gjest]
18/04/2011 07:51
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det kan da ikke være bare meg som overhodet ikke synes det er noe problem at noen spyler. Hva skal det liksom gjøre da. Man sykler i ett sekund eller to i veldig uttynnet tåke som lukter sprit.
La dem bare spyle, det har jo ingen effekt!
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
18/04/2011 07:56
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde det bare vært GOD sprit de spylte med. Til nød noe Braastad 3 kors :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
18/04/2011 08:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skjønner ikke helt dette. Finnes sikkert noen, men hvor mange er det egentlig som bevist justerer spylerdysene slik at de kan treffe syklister i forbikjøringa?
|
|
|
18/04/2011 08:15
|
Ole
More than words
|
More than words
Lurte rett og slett på om jeg skulle kjøpe inn en flaske spylervæske å sette på trappa og legge ved beskjeden:
"Hei, i det du passerte meg forleden dag kunne jeg ikke unngå å merke at mesteparten av spylervæsken din ikke traff bilvinduet, men derimot kom til å gå på utsiden og dermed vaske brillene til syklisten du passerte. Heldigvis så fikk jeg notert meg registreringsnummeret ditt slik at jeg kunne gjøre deg oppmerksom på dette. Håper du kan få stillt inn dysene på nytt og her har du et par liter slik at du kan få utført jobben" Men seff bytte ut spylervesken med blå Gatorade? Bra for andre syklister (bare å gape), men kanskje ikke like bra for dysene?
|
|
|
[Re: Ole]
18/04/2011 08:23
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Lurte rett og slett på om jeg skulle kjøpe inn en flaske spylervæske å sette på trappa og legge ved beskjeden:
"Hei, i det du passerte meg forleden dag kunne jeg ikke unngå å merke at mesteparten av spylervæsken din ikke traff bilvinduet, men derimot kom til å gå på utsiden og dermed vaske brillene til syklisten du passerte. Heldigvis så fikk jeg notert meg registreringsnummeret ditt slik at jeg kunne gjøre deg oppmerksom på dette. Håper du kan få stillt inn dysene på nytt og her har du et par liter slik at du kan få utført jobben" Jepp, synes dette er en god ide. En fin måte å markere "jeg vet hvem du er og hvor du bor". Kanskje også med en Post Scritupm: "neste tilfelle vil bli anmeldt til politiet.
Redigert av kolli; 18/04/2011 08:24.
|
|
|
18/04/2011 10:17
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Det kan da ikke være bare meg som overhodet ikke synes det er noe problem at noen spyler. Hva skal det liksom gjøre da. Man sykler i ett sekund eller to i veldig uttynnet tåke som lukter sprit.
LarsB Nettopp. Et par ganger har jeg fått smake litt spylervæske-tåke, og jeg har bare oppfattet det som helt patetisk mislykket. Tette forbikjøringer derimot... Livsfarlig og kan aldri unnskyldes.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
18/04/2011 13:17
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener man bør reagere på denne type adferd. Anmeldelse kommer man neppe noen vei med, men en eller annen form for reaksjon dersom man klarer å identifisere vedkommende, mener jeg er på sin plass. Spylevæske er noe av det renere vi får over oss når vi sykler, men handlingen vitner om at vi kanskje har med en hissig og utålmodig bilfører å gjøre - en som neste gang passerer oss med fire millimeter klaring.
|
|
|
[Re: HeidiF]
18/04/2011 16:42
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En demonstrasjon mot spylevæsketerrorisme utenfor huset hans ville sikkert fått litt oppmerksomhet i media. 
Redigert av mtbmaniac; 18/04/2011 16:45.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
18/04/2011 17:30
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Reis deg opp på setet og lat som du vasker deg under armene f.eks... 
|
|
|
03/05/2011 18:12
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skal definitivt anmelde moroklumpen jeg traff på Røa i dag. Han gav meg en solid dusj med spylærvesken, men han tenkte nok ikke på at det var et veikryss 300 meter lengre fremme. Da jeg tok han igjen banket jeg rimelig bestemt på førerruten hans og ba han lukke opp døra. Ansiktsutrykket hans markerte tydelig at han angret på spøken, istedet for å stoppe opp vrengte han bilen til maks til venstre og kjørte over foten min med bakhjulet sitt. Bare flaks jeg at jeg fikk trukket til meg beinet slik at kun foten ble overkjørt.
Det ble en sykkel-bil jakt etter dette, men Luringen fikk grønt i hvert kryss. En ting er spylervæske, men hvis du ikke skjønner at du ikke skal vrenge maks til venstre når en person er på høyde med førerdøren din, fortjener han en pause fra veien.
|
|
|
[Re: feather+mtn]
04/05/2011 07:59
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Du har tydeligvis bilnummeret hans, så du kan jo eventuelt ringe han og informere om at du stiller han ansvarlig for eventuelle skader på foten.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
04/05/2011 08:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
LarsB Enig. Sølevann og fluer er verre og det får man jo i ansiktet hele tiden. Spylevæske bryr meg lite, og i hvert fall så sjelden som jeg faktisk utsettes for det.
|
|
|
[Re: EgilS]
04/05/2011 08:23
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Enig. Sølevann og fluer er verre og det får man jo i ansiktet hele tiden. Spylevæske bryr meg lite, og i hvert fall så sjelden som jeg faktisk utsettes for det. Jeg pleier å gjengjelde tjenesten, særlig hvis det er saft eller cola på flaskene. Spesielt moro om sommeren når bilvinduer gjerne er åpne.
Redigert av anonymous5; 04/05/2011 08:23.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
04/05/2011 09:23
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg pleier å gjengjelde tjenesten, særlig hvis det er saft eller cola på flaskene. Hey, en syklende Lucky Luck  Nå har jeg aldri fått noe spylevæske i fleisen under sykling, men må man ikke være veldig rask hvis man skal klare å gjengjelde... Eller tar du igjen på bilen som kommer etter
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
04/05/2011 12:39
|
Vermox
Fersking
|
Fersking
Undertegnede tror vel neppe at politiet ville prioritert en slik sak. Enten det dreier seg om spylervæske, sigaretter, brusbokser/flasker, lighter, søppel eller kyllingvinger. Forsete passasjereren som kastet den nyfrityrstekte kyllingvingen (hadde nylig syklet forbi en veikro) traff forøvrig meget godt. Uansett så minnes jeg nok best den gang en Lamborghini Diablo kjørte forbi meg og la seg noen få meter forran meg, før han ga full gass. Med det resultatet at jeg ble nedsprutet av sand og småstein samt små gummi biter fra høyre bakhjul. Lyden var derimot upåklagelig...:-)
|
|
|
[Re: Vermox]
04/05/2011 13:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Undertegnede tror vel neppe at politiet ville prioritert en slik sak. Politiet kommer ikke til å prioritere det, og vedkommende bilist vil ikke få bot syklistplaging eller truende oppførsel, rett og slett fordi det ikke er lett å bevise hvem som kjørte og ord står mot ord. Men det må inn i statistikken, slik at politiet og andre får opp øynene for at dette er et voksende problem, og en trussel mot vanlig folk som faktisk bare er ute bedrer folkehelsen.
|
|
|
[Re: Dan]
04/05/2011 14:13
|
2XU
Avhengig
|
Avhengig
Redigert av 2XU; 04/05/2011 14:14.
|
|
|
[Re: 2XU]
05/05/2011 13:29
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Send en SMS med "REGNR AB12345" til 2282. Statens vegesen sin tjeneste.
Da får har du eieren av bilen. En telefon til 1881 så kan du ringe/sms til eieren.
Sendte en SMS til en bilsjåfør ned fra hemsedal i fjor vinter, etter 5-6 helt ville nesten-krasj-med-bil-imot forbikjøringer. Ba han ta det litt rolig dersom han skulle komme seg hjem uten å krasje. Var jo kilometervis med tett trafikk. Fikk svar der og da og gitt. Var en toppsjef i Tomra. Han roet seg ned og alle kom seg hjem i live! Disse nymotens SMS og datatjenestene i mobiler kan man finne ut mye (jeg var passasjer).
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
05/05/2011 16:05
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Fikk svar der og da og gitt. Får håpe bileieren (SMS-svareren) også var passasjer i sin bil, da!
|
|
|
[Re: P_Dalen]
06/05/2011 00:29
|
Apokope
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Et smakfullt payback er følgende: (forutsetter at anmeldelse er levert for så å bli henlagt).
Sett opp et pappskilt utenfor vedkommendes bolig på kveldstid, der du skriver hva slags trfikksynder vedkommende er. Fullt navn og regnummer må selvfølgelig med.
Ytters pinlig for bilisten og langt på vei preventivt ovenfor naboer av samme slag.
|
|
|
[Re: Apokope]
06/05/2011 04:18
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette minner meg om en hendelse for snart 3 år siden. Jeg øvelseskjørte i min egen bil (gjør det fremdeles, har ikke råd til å ta lappen) med min fine røde L bakpå. Dette var helt i begynnelsen av min øvelseskjøringskarriere.
I en rundkjøring klarte jeg å kvele motoren og porscha som lå bak meg la seg på hornet, vrei seg ut og forbi meg, fremdeles med hornet i gang. Jeg klarte å notere meg bilnummeret. Vel hjemme slo jeg det opp på brreg.no og det var heftelser på bilen så jeg fikk opp navnet på fyren. Det var et unikt navn og jeg fant dermed adressen.
Jeg kjøpte meg så en ny, fin rød L og skrev følgende på den med sprit-tusj: "Jeg vet hvor du bor". Denne plasserte jeg på bilen hans når den stod parkert i gården hjemme hos han.
Jeg har jo selvsagt ikke sett noen reaksjoner på dette men det hadde vært gøy å være flue på postkassa hans når han kom ut og oppdaget den fine røde L-en.
|
|
|
[Re: Apokope]
06/05/2011 05:13
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte meg så en ny, fin rød L og skrev følgende på den med sprit-tusj: "Jeg vet hvor du bor". Denne plasserte jeg på bilen hans når den stod parkert i gården hjemme hos han. Du har altså gjort at noen kanskje må føle seg utrygg i uke etter uke. Kanskje hans unger oppdaget det først og lurte på om pappa skulle drepes, slik man har sett på film. Og alt dette fordi du ikke tålte å bli tutet på? Ytters pinlig for bilisten og langt på vei preventivt ovenfor naboer av samme slag. La oss få borgergarder også, som kan banke folk som er rart kledd eller som går forbi steder hvor noe kriminelt akkurat har skjedd. Hvorfor må man alltid bli litt flau over sine medsyklister, enten det gjelder rødlyssykling, bib-bukseseler utenpå t-skjorten (sett på Dagsrevyen i går) eller utsagn som de over? 
|
|
|
06/05/2011 05:56
|
Raskall
More than words
|
More than words
[quote=Raskall]Jeg kjøpte meg så en ny, fin rød L og skrev følgende på den med sprit-tusj: "Jeg vet hvor du bor". Denne plasserte jeg på bilen hans når den stod parkert i gården hjemme hos han. Du har altså gjort at noen kanskje må føle seg utrygg i uke etter uke. Kanskje hans unger oppdaget det først og lurte på om pappa skulle drepes, slik man har sett på film. Og alt dette fordi du ikke tålte å bli tutet på? Mulig det. Det at han føler seg utrygg var litt av hensikten. Kanskje han tenker seg om neste gang han ser en rød L. Tro det eller ei men biler med rød L bakpå blir MYE dårligere behandlet i trafikken enn syklister. Om ungene hans blir redde? Ja, da får han sette seg ned med ungene sine og fortelle at "pappa har oppført seg litt dumt og fått en liten påminnelse om det".
|
|
|
06/05/2011 06:08
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
+1 @ Dan
Jeg også har lurt på hvorfor alle skal starte et personlig ventetta, så fort noen er dust.
Hvorfor ikke heller bruke tiden sin til å påvirke positivt. Dette var ment som en generell betrakning, ikke direkte til noen bestemte personer.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
06/05/2011 06:20
|
Raskall
More than words
|
More than words
Nå er dette den eneste gangen jeg har gjort noe slikt. Måten han oppførte seg på i trafikken gjorde meg så vettskremt at jeg faktisk ikke klarte å kjøre videre og måtte bytte plass med konemor.
Jeg tenkte kanskje ikke klart umiddelbart etter dette og har ikke levnet hendelsen en tanke i ettertid. Dans scenario har jeg ikke tenkt over før nå.
|
|
|
|
|