Vi vurderte den såvidt på vei opp i går. Det er der vi pleier å sykle opp, men stien er jo dypt nedi (Stor)dalen og snøen ligger lenge der. Så vi tok Storlia både opp og ned. Vakkert!
Det er "dalen" som er Storlia i riktig forstand. Gikk ned Storliryggen i dag etter å ha gått opp Hjorthammarlia, tidvis svært mye snø øverst, tror det vil ta noen uker ennå ettersom det er kjølig om natta, men vakkert det var det. Så ferske sykkelsport i snøen:-)
Det er helt riktig. Storlia-navnet, som vi ofte bruker, på stien langs åsryggen, kommer fra et feilmerket kart. Det er sjelden ei li går langs en åsrygg etter hva jeg har lært
På kartet tidligere i tråden er dalen merket Stordalen, mens andre ganger benyttes lia. Forvirrende. Jepp, særlig når Stordalen er mest kjent som området rundt hoppbakken ved foten av Jakelikollen, en kilometer eller to nordvest for førstnevnte Stordal.
Kan melde om at Dyrliryggen er klar, dersom du gidder å trille sykkelen fra natoveien til "toppen".
Kan ellers konkludere med at sykkelen min trenger lufting etter en lang vinter. Noen som har luftesett til Shimano XT bremser som det er mulig å låne i området? Er det eventuelt mulig å lufte uten dette settet?
Anders by design.
"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
Noen som har luftesett til Shimano XT bremser som det er mulig å låne i området?
Jeg har både det avanserte og det enkle luftesettet, så om ingen andre har noe du kan låne kan jeg sende deg det enkle om du er interessert i å overta det. 100 kr pluss brevporto, du kan betale når jeg kommer opp til BBB.
Jeg har ikke prøvd det enkle settet selv, men Shimano-bremser er ganske enkle greier, så jeg tipper det funker helt ok. Jeg husker ikke helt innholdet, men det er nærmest bare en liten flaske mineralolje og en plastslange, kanskje en sprøyte, så om du har tilgang til Shimano mineralolje fikser du kanskje resten like greit selv.
Kan melde om at Dyrliryggen er klar, dersom du gidder å trille sykkelen fra natoveien til "toppen".
Kan ellers konkludere med at sykkelen min trenger lufting etter en lang vinter. Noen som har luftesett til Shimano XT bremser som det er mulig å låne i området? Er det eventuelt mulig å lufte uten dette settet?
Det høres strålende ut. Jeg er fri for sykkel, siden bakdemperen klunket etter service. Måtte sende inn på ny, HÅPER den er på vei tilbake i løpet av dagen, da blir det straks tur. Dyrliryggen kan fint kombineres med framsia
Har ikke luftesett, men si fra hvis du trenger hjelp til utførelsen. Nei, forresten, det er så enkelt at det får du greie sjøl
Så på youtube hvordan det ble gjort med det avanserte settet, må da være mulig å gjøre på samme måte som på bil uten dette settet eller? Kanskje greit å ha en slange å koble på nippelen dog, er vel det som er i det "enkle" settet?
Anders by design.
"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
I desperasjonen av mangel på sykkel har jeg -løpt- en liten runde. Det vil si for det meste noe som må kunne kalles frisk gange, opp Junkerfjellet. Frirajdløypa (raskeste/bratteste stien ned mot byen) er åpen! Snøfritt, minus 3 meter som kan trilles rundt, for det meste er resten knusk tørt. Tenker det blir en tur på onsdag eller fredag
Nå smelter det fort. Det er 1.5 meter snø mellom Natoveien og toppen på dyrliryggen, og selv den biten kan det trilles over. Tipper at selv Dyrlia er rett rundt hjørnet nå med det været som er meldt Framsia er 100% bar. Mista hue i ekstasen over at den lille bratte skråkjøringa før grusen var helt bar, så det gikk nesten galt øverst i kneika. Ikke en god plass for OTB...
Er fortsatt en del snø i skråningen opp mot storliryggen. Ned er det bare små partier med snø i sporet, som lett trilles gjennom. Nydelig nedkjøring i går!
Anders by design.
Gikk opp der, var snøfritt opp til den bratte sistebiten. Litt vått noen plasser fortsatt, men godt farbart oppover (bortsett fra kondisen som tilsa litt mye trilling
Anders by design.
Til fots opp Dyrlia i går, tørt til ca halvveis, deretter nokså mye vann og delvis snø - gjennom granskogen. Anbefaler å vente til neste helg. Dyrliryggen og Jakelikollen er perfekte, det støvet nedover!
Enda såpass vått i Dyrlia ja. Til fots ned Omundbakkan i går og der var knusktørt. Anders; Strålende å høre at dalen er bar. Tipper det blir tur der onsdag eller torsdag.
Malmveien ble forsert fredag kveld. Endel snø både oppover og øverste partiet nedover. Første gang jeg syklet her, turen anbefales absolutt litt lengre uti sesongen. Legger med et bilde fra nedoverturen, herfra og ned var det ingen snø. (Hællis stiller opp med tommel i forgrunnen)
Stemmer det. Brukte denne http://terrengsykkel.no/index.php?stid=355 som utgangspunkt, så titta vi på Bodø-kartet for detaljer. Sykla opp fra Kvalvågen, litt lengre inn enn Valle.
Strålende! Jeg MÅ få ut fingerŽn å komme meg på den stien snart. Men det er jo så vanskelig å rive seg bort fra herligheta som ligger rett utafor stuedøra...
Luksusproblem Men foreløpig er det bare å ha fingrene der de er og kose seg med de bare løypene "i" byen. Gi snøsmeltingen en uke eller to, er det verdt å ta seg en tur.
ducky: om du tar lysløypa til hjelp blir det vel ikke rare etappene på asfalt med Rønvika som utgagspunkt
Har i grunn aldri tenkt på at det går lysløype på sørsiden av Soløyvatnet, da er det jo bare 1 km med asfalt igjen.
De stiene som er nevnt i beskrivelsen er de merket på kartet? Får det ikke helt til å stemme at man skal komme seg til Engan uten å måtte klatre over mange rygger. Heller ikke at man sykler 250 høydemeter, toppen er jo på 400m.
Anders by design.
Har i grunn aldri tenkt på at det går lysløype på sørsiden av Soløyvatnet, da er det jo bare 1 km med asfalt igjen.
De stiene som er nevnt i beskrivelsen er de merket på kartet? Får det ikke helt til å stemme at man skal komme seg til Engan uten å måtte klatre over mange rygger. Heller ikke at man sykler 250 høydemeter, toppen er jo på 400m.
Sjekk denne linken så får du detaljene inkl høydemeter (fra Grønnåsen) ved gruvene - der stopper stien er høyden 344 meter + - noen meter på grunn av feilmåling på min garmin.
Herlig tur ned fra Malmvegen fredag 13. mai, som Noffer allerede har nevnt. Litt høy vannføring i elva nederst demonstrert av Noffer. Tur som absolutt anbefales!!
Vått og rått. Det blir det nok i dag også. Vi starter fra Joker på Langåsen 10 over 6, eller parkeringen i maskinisten ca 30 sek senere. Det er bare å bli med. Planen er Lillestien og Storlia.
Takk for fin tur i går. Alltid trivelig å treffe folk med hjerte for sti
Kan forøvrig rapportere at Lillestien, aka Mellomveien, er 100% snøfri og rimelig tørr. Ligger en gedigen skavl rett før stranda på Vågøyvatnet enda, var ikke forbi den, men tipper det fortsatt ligger litt bak vannet.