Jeg gjør oppmerksom på at din bil ble observert i Nordbergveien i dag, i det føreren gjorde en svært farlig og alt for tett forbikjøring av en syklist (undertegnede).
Jeg antar at du hadde lånt bort bilen til en person uten førerkort, eller som kanskje var påvirket av alkohol? Du er herved informert om hendelsen, slik at du kan irettesette føreren.
Det er altfor mange stygge hendelser i trafikkbildet.. En kan jo nesten lure noen ganger, om det er høyere makter som besørger at ikke flere av oss blir utsatt for stygge ulykker....
Re: Forsøk på oppdragelse av bilist...
[Re: Raymond]
#116307102/05/201120:10
Jeg antar at du hadde lånt bort bilen til en person uten førerkort, eller som kanskje var påvirket av alkohol? Du er herved informert om hendelsen, slik at du kan irettesette føreren.
+1
Hehe, dagens kommentar
[Re: lurker]
#116323403/05/201105:58
Jeg så en poster på youtube (som jeg ikke klarte å finne igjen nå) som la ut alle trafikkovertredelser han filmet mens han syklet.
Filmene ble merket med nummerskilt på bilene.
En felles side hvor man legger ut filmer der bilens skilter og eierens navn kunne jo vært opprettet. Litt som en offentlig gapestokk.
Jeg innser at det antagelig ikke ville ført til noe annet enn en tilspissing av konflikter (kanskje?), men må si det er fristende med tanke på de mer eller mindre bevisste drapsforsøkene jeg ser på disse filmene.
Jeg foreslår en facebook-profil med mulighet til å legge til slike klipp så kan vi dele der. Det er jo maaange på facebook. Men da kommer det sikkert videoer av "dumme" syklister også. Vi må bli flinkere på begge sider. Sist jeg kjørte ute på veien ble vi forbikjørt av 40-50 stk og 2 av dem var alt for nære og kjørte alt for fort. Så de fleste er jo flinke, men de få som ikke viser hensyn og aktsomhet merker vi godt.
Fantastisk ordlyd i mailen din forresten.
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
Men da kommer det sikkert videoer av "dumme" syklister også. Vi må bli flinkere på begge sider.
Det har du dessverre helt rett i
Jeg er overrasket over den utrolig arrogante holdningen til enkelte "jobbsyklister" som jeg har observert de siste ukene her i byen. Rødt lys og et kryss fullt av biler spiller liksom ikke noe rolle. Men dette har IKKE vært kondomkledde tourdefrance-spirer!!! Det er menn og kvinner mellom 30 og 40 i vanlige klær på vanlige sykler!
[Re: Subs]
#116326403/05/201106:54
En felles side hvor man legger ut filmer der bilens skilter og eierens navn kunne jo vært opprettet. Litt som en offentlig gapestokk.
Med det forslaget er du nok nok langt inne i personvernproblematikken. Ikke så lett å vite hvor grensene går på dette området, men selv en møkkamann har krav på personvern.
[Re: P_Dalen]
#116328203/05/201107:08
Med det forslaget er du nok nok langt inne i personvernproblematikken. Ikke så lett å vite hvor grensene går på dette området, men selv en møkkamann har krav på personvern.
Enig, og som det blir påpekt - det er ikke bare bilistene som bryter trafikkreglene.
Generaliseringen bilist, kondomkledd, birkensyklist osv er kanskje kjerneproblemet? Det er sorte får i begge leire.
Enig, og som det blir påpekt - det er ikke bare bilistene som bryter trafikkreglene.
Generaliseringen bilist, kondomkledd, birkensyklist osv er kanskje kjerneproblemet? Det er sorte får i begge leire.
Det er ikke bare sorte får i begge leire. Det er mange sorte får i begge leire. I tillegg virker det som om det er flest sorte får blant syklistene. Dette er en personlig betraktning uten rot i noen form for empiri.
Redigert av Raskall; 03/05/201107:29. Rediger grunn: Fjernet "like" for å transformere utsagnet fra idiotisk til mer intellligent.
[Re: Raskall]
#116331303/05/201107:36
Her oppfordres det til å knipe inn litt på avstanden til syklisten når bilisten skal passere, for å unngå farlige situasjoner og kø! Et utspill for å blidgjøre bilister? Men det er vel ikke akkurat det vi trenger, en oppfordring til å sneie forbi?
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
[Re: magic]
#116333003/05/201107:54
Er det mulig?!!! Snakk om vrøvl og kjekkaseri fra en som burde vite bedre!
Sitat: Ivar Kjellhov, leder Oslo Cyclekrets, iflg. dn.no
- Mange er så livredde for å kjøre forbi syklister at de skaper køer. Og når de først kjører forbi, legger de seg helt over i venstre kjørebane. Mange er livredde for å gjøre noe galt, og dette mener jeg kan skape farlige situasjoner.
Quote:
Kjellhov har ofte kjørt servicebil under større sykkelritt, der marginene mellom sykkel og bil kan være ganske små.
- Det går alltid bra. Man er trygge på hverandre. En trenger ikke stor klaring for å passere en syklist, legger Kjellhov til.
[Re: P_Dalen]
#116335503/05/201108:09
For en erketulling, trafikkreglene sier jo spesifikt at bilistene skal over i motsatt kjørefelt!
Men egentlig har han jo et poeng. Problemet er bare at poenget lett mistolkes til at sneing i 80 km/h er greit.
Saken er at hvis jeg ligger i 25 km/h så har jeg null problemer med at noen kjører forbi meg i 30-35 km/h med en halvmeters klaring. Enten høy fart og god klaring eller lav fart og liten klaring, begge funker. Problemet er høy fart og liten klaring.
[Re: Dan]
#116339603/05/201108:43
For en erketulling, trafikkreglene sier jo spesifikt at bilistene skal over i motsatt kjørefelt!
Men egentlig har han jo et poeng. Problemet er bare at poenget lett mistolkes til at sneing i 80 km/h er greit.
Saken er at hvis jeg ligger i 25 km/h så har jeg null problemer med at noen kjører forbi meg i 30-35 km/h med en halvmeters klaring. Enten høy fart og god klaring eller lav fart og liten klaring, begge funker. Problemet er høy fart og liten klaring.
Det er jo forsåvidt et poeng, men slikt må mates inn med teskje, jeg tipper at 99% av hissige bilister vil tolke det som en godkjennelse av sneiing i høy fart. Problemet mitt med uttalelsen er at den ikke vil bli oppfattet riktig og at fyren oppfordrer til brudd på en av få trafikkregler som beskytter syklistene.
Hva skjer da om neste syklist denne bilisten treffer på er Arthur som er ute på sin aller første tur med den nye landeveissykkelen sin? Problemet for Arthur er at noen har fortalt ham at hull i veien bør unngås for en hver pris, og tilfeldigvis er han i ferd med å manøvrere rundt et slikt hull. Han mister deriomot kontrollen og panikkbremser litt, siden han ikke er vant med klikkpedaler så glemmer han å klikke ut og det resulterer i velt. Dette skjer dessverre akkurat i det bilisten er i ferd med å kjøre forbi, han kjører bare i 25 km/t så han tenker at det får holde med en halv meters klaring.
Hvor mye hjelp er det da i at han problemfritt passerte deg litt tidligere?
Men da kommer det sikkert videoer av "dumme" syklister også. Vi må bli flinkere på begge sider.
Dette synes jeg ikke ville vært noe problem i det hele tatt.
Det jeg er opptatt av er ikke å vinne en krig mot bilister, på vegne av syklister, all den tid jeg opptrer som begge deler i trafikken, i tillegg til at jeg går mye i trafikken.
Det at man klarer å gjøre det til en gruppe som i større grad promoterer gode trafikantrutiner, framfor "syklister som hoverer overfor bilister" vil derimot gjøre det mye vanskeligere å ta til motmæle i mine øyne.
Per B.
[Re: tygster]
#116353803/05/201111:03
Hvor mye hjelp er det da i at han problemfritt passerte deg litt tidligere?
Arthur er en kløne som burde lære seg å sykle før han beveger seg ut i trafikken. Arthur er dessuten en hypotetisk og veldig teoretisk person og som slik en veldig liten del av statistikken. Jeg har godt håp om at Arthur uansett bare spretter mot bilen og ut i grøfta.
Gjør de? hvor?
Da jeg tok motorsykkellappen lærtte jeg at det faktisk var lovlig å passere et tohjuls-kjøretøy (men altså ikke 3- eller 4-hjuls) inen samme kjørefelt, dersom det er nok plass.
[Re: Stein]
#116359503/05/201111:50
Gjør de? hvor?
Da jeg tok motorsykkellappen lærtte jeg at det faktisk var lovlig å passere et tohjuls-kjøretøy (men altså ikke 3- eller 4-hjuls) inen samme kjørefelt, dersom det er nok plass.
Endelig en referanse til hvor det der om 1,5m faktisk står.
Det kan sikkert diskuteres om det at det står i kommentarene[ til trafikkreglene er det samme som at det står i trafikkreglene, men takk skal du i hvert fall ha!
Men, selv om det sikkert i 99% av tilfellene betyr at bilen må ha plass i motgående (eller i alle fall et annet) kjørefelt, så står det jo ikke der at bilen må ut av kjørefeltet. Hvis feltet er bredt nok, må den jo ikke nødvendigvis det.
Bra!
[Re: magic]
#116362003/05/201112:10
Her oppfordres det til å knipe inn litt på avstanden til syklisten når bilisten skal passere, for å unngå farlige situasjoner og kø! Et utspill for å blidgjøre bilister? Men det er vel ikke akkurat det vi trenger, en oppfordring til å sneie forbi?
Synes også at første bilde i denne artikkelen blir helt feil.
Uansett om det er illustrasjonsbilde eller bilde tatt fra en treningstur, skal ikke kapteinen og hans lag sykle 4 stk. i bredden som vist her.
Høyre syklist + 1,5 m innbærer at en bil antakelig kjører nesten opp på motsatt fortau slik veien er her.
Redigert av Nutte; 03/05/201112:13. Rediger grunn: Kikket på boldet en gang til.
[Re: Stein]
#116363203/05/201112:19
Men, selv om det sikkert i 99% av tilfellene betyr at bilen må ha plass i motgående (eller i alle fall et annet) kjørefelt, så står det jo ikke der at bilen må ut av kjørefeltet. Hvis feltet er bredt nok, må den jo ikke nødvendigvis det.
Det stemmer selvfølgelig, men i de tilfellene hvor forbikjøring utgjør en potensiell risiko er ofte veien så smal at 1,5m betyr at bilen må over i motsatt kjørefelt.
Det er synd at dette kun fremkommer i kommentarer til loven, en ryddig lov mht. sykler i veibanen hadde definivt vært det beste.