Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb!

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Radival] #1158176 26/04/2011 14:38
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
Unnskyld? Er det meningen at jeg skal ta dette alvorlig? Tror du at offentlige dokumenter inneholder en liste over alle ting som IKKE er relevant for det som dokumentet omhandler? Mener du at det er greit å spille ballspill i veien bare fordi det ikke finnes noe offentlig dokument som eksplisitt sier at fotballspilling ikke først og fremst er hensikten med veien? Få vil vel likevel ha noe å innvende mot at noen spiller ballspill på en vei der det ikke er noen som helst trafikk. Men skulle det mot formodning komme et kjøretøy, da forventer vi at fotballspillerne flytter seg.

Det nærmeste jeg kommer er det offentlige dokumentet som beskriver planene for veibygging i Norge de nærmeste årene, og som heter "Nasjonal Transportplan", ikke "Norsk transport- og idrettsbaneplan"

Ellers er det min personlige mening, ja, og det har jeg da også tydelg sagt i tidligere innlegg, der jeg også har understreket at det ikke er alle som er enig, og at jeg derfor må gå til de konkrete trafikkreglene, siden meningene spriker såpass at det er vanskelig å komme til noen minnelig løsning.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158185 26/04/2011 14:51
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Polka. Syklister har lov til å trene på veien. Sånn er det bare.

Dessuten må du slå på sarkasmesensoren din.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158188 26/04/2011 14:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Så til syvende og sist er det et fett hvorfor man befinner seg på veien; det samme om man er på vei i bil til foppallkamp, om man skal hente kjære mor på Gardermoen eller om man er ute å leke med sykkelen (som du kaller det). Alt koker ned til om man (for)holder seg til trafikkreglene eller ikke.
Og trafikkreglene kokes vel ned til to hovedregler: man skal ikke være til hinder for MEDtrafikanter og man skal ikke utsette MEDtrafikanter for fare. Hvor den første er underordnet den siste. Uansett hvor mye til hinder en MEDtrafikant er, man skal aldri utsette den andre for fare.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Tange] #1158194 26/04/2011 15:07
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg har ikke sagt at syklister ikke har lov til å være i veien. Les hva jeg skriver. Jeg sier at de skal følge trafikkreglene, og jeg forklarer grunnen til at jeg INSISTERER på at treningssyklister skal oppfylle sin plikt til å slippe meg forbi når jeg tar dem igjen.

Tor Arne - syklister SKAL bremse ned og/eller stoppe hvis det er nødvendig for at innhentende biler skal komme forbi - sånn er det bare.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158197 26/04/2011 15:12
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Polka
Jeg har ikke sagt at syklister ikke har lov til å være i veien. Les hva jeg skriver. Jeg sier at de skal følge trafikkreglene, og jeg forklarer grunnen til at jeg INSISTERER på at treningssyklister skal oppfylle sin plikt til å slippe meg forbi når jeg tar dem igjen.

Tor Arne - syklister SKAL bremse ned og/eller stoppe hvis det er nødvendig for at innhentende biler skal komme forbi - sånn er det bare.

SKAL de gjøre dette på et nanosekund, eller KAN de vente til det passer, f. eks. ved en busslomme eller lignende?

Forventer du forresten samme plikt fra traktorer, scootere og mopedbiler? (evt. fra andre du ikke føler har den samme gudegitte retten til å oppholde seg der?)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Tange] #1158201 26/04/2011 15:13
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: Tange
Og trafikkreglene kokes vel ned til to hovedregler: man skal ikke være til hinder for MEDtrafikanter og man skal ikke utsette MEDtrafikanter for fare. Hvor den første er underordnet den siste. Uansett hvor mye til hinder en MEDtrafikant er, man skal aldri utsette den andre for fare.

Men: En trafikant som konsekvent og med vilje bryter trafikkreglene, har ingen troverdighet når han beklager seg over at andre gjør det samme.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158202 26/04/2011 15:15
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T

Og jeg gjør dette så snart jeg kommer til et egnet sted. Grøfta er ikke et egnet sted.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158203 26/04/2011 15:15
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Jeg har heller ikke sagt noe om at du anbefaler å bryte trafikkreglene, jeg sier bare at HVIS du gjør slik jeg beskriver i den setningen, SÅ bryter du trafikkreglene.

Hva mener du bør være en passende straff i tilfelle en syklist bryter traffikkreglene?

For å komme til stiene der jeg kan leke med terrengsykkelen så må jeg sykle over 7 km asfaltvei. Bruker jeg veien til transport eller leker jeg på veien?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158204 26/04/2011 15:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det kan så være, men er du uenig i min konklusjon at:

Uansett hvor mye til hinder en MEDtrafikant er, man skal aldri utsette den andre for fare.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Tange] #1158207 26/04/2011 15:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Jeg har ikke sagt at syklister ikke har lov til å være i veien. Les hva jeg skriver.

Har du egentlig lest hva JEG skriver?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: gare] #1158211 26/04/2011 15:21
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: gare

SKAL de gjøre dette på et nanosekund, eller KAN de vente til det passer, f. eks. ved en busslomme eller lignende?

Det har jeg sagt noe om tidligere i tråden. Søkeord: millimeterberegninger

Forventer du forresten samme plikt fra traktorer, scootere og mopedbiler? (evt. fra andre du ikke føler har den samme gudegitte retten til å oppholde seg der?)

Interessant spørsmål. Er du game for å ta en diskusjon på det uten sarkasmer og forsøk på latterliggjøring?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Tange] #1158213 26/04/2011 15:23
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P

Uansett hvor mye til hinder en MEDtrafikant er, man skal aldri utsette den andre for fare.

Ja. Er DU enig i at du faktisk kan utsette andre mennesker for fare eller store økonomiske tap ved IKKE å slippe forbi?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: femte_gir] #1158215 26/04/2011 15:26
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: femte_gir

Hva mener du bør være en passende straff i tilfelle en syklist bryter traffikkreglene?

Ærlig talt, jeg er ikke interessert i straff, jeg er interessert i en HOLDNINGSENDRING.

For å komme til stiene der jeg kan leke med terrengsykkelen så må jeg sykle over 7 km asfaltvei. Bruker jeg veien til transport eller leker jeg på veien?

Hva synes du selv?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158216 26/04/2011 15:27
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Ja. Er DU enig i at du faktisk kan utsette andre mennesker for fare eller store økonomiske tap ved IKKE å slippe forbi?

Hva faen?

Ut på tur!

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158217 26/04/2011 15:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jag har blivit hindrad i min bilköring många fler gånger av bilar som kör lite saktare en fartsbegränsningen. Det är ju tex vanlig att det blir små köer efter sakta gående fordon. Så väldigt ofta är det inte heller att de släpper fram bilarna bakom trots att det skulle kunna göra det på en massa bra ställen. Jag har faktiskt inte ens kommet på tanken på att dessa egentligen borde stanna eller köra ned i diket för att släppa fram mig som verkar vara det som står i trafikreglerna enligt dig.

Så min fråga är om det finns någon trafikkant grupp som faktiskt följer din tolkning av trafikreglerna?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158218 26/04/2011 15:28
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Mener du at hvis fartsgrensen på en strekning er 40 km og jeg sykler nøyaktig 39.99 km i timen så må jeg slippe forbi alle bilister som har lyst til å kjøre fortere?

Redigert av femte_gir; 26/04/2011 15:35. Rediger grunn: glemte 'som'
Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158221 26/04/2011 15:29
gare Offline
More than words
More than words

Det har jeg sagt noe om tidligere i tråden. Søkeord: millimeterberegninger

Interessant spørsmål. Er du game for å ta en diskusjon på det uten sarkasmer og forsøk på latterliggjøring?

Det var forsåvidt ærlig ment(selv med sarkasmen, det var ingen intensjon om latterliggjøring). Er det bedre å måtte ligge i 25-30 sekunder bak en traktor enn en syklist eller to? Tåler du/man/bilister bedre en scooter eller mopedbil enn syklister? Selv om tiden man blir "hindret" er den samme?

Hadde verden blitt et bedre sted om man pustet litt mer med nesa og roet seg litt ned? Så lenge syklister forholder seg til loven, bør det vel gå greit? Nå vet ikke jeg hvor lenge du har måttet ligge bak syklister, og hva du mener er akseptabel tid for dette. Har du noen tanker om det?

For ordens skyld, jeg mener at syklister på trening bør velge veier som i utgangspunktet er mindre trafikert, det er klart at vi skal ta hensyn, men det skal alle i trafikken. Blir noen hindret i et halvt minutt(eller endog mer)så må man nesten leve med det. På samme måte som man må stoppe for fotgjengere, lastebiler som må snu, traktorer som ikke klarer å kjøre fortere osv. osv. osv.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158224 26/04/2011 15:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Fara? Kør du lastbil før maffian eller något?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158225 26/04/2011 15:33
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Hva synes du selv?

Jeg synes at jeg bruker veien til transport. Da har jeg samme rettigheter som alle andre som bruker veien til samme formål. Er ikke du enig?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: femte_gir] #1158226 26/04/2011 15:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Mener du at hvis fartsgrensen på en strekning er 40 km og jeg sykler nøyaktig 39.99 km i timen så må jeg slippe forbi alle bilister har lyst til å kjøre fortere?

Han menar att du ska gøra allt før att släppa förbi honom oberoende av hur fort du kör om han vill köra fortare. Så tolkade jag i alla fall hans första inlägg.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: femte_gir] #1158228 26/04/2011 15:34
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
Mener du at hvis fartsgrensen på en strekning er 40 km og jeg sykler nøyaktig 39.99 km i timen så må jeg slippe forbi alle bilister har lyst til å kjøre fortere?

Ja, og det er ikke noe jeg mener, det er noe jeg har lært på teorikurset på trafikkskolen. Og det gjelder enten du sykler eller du kjører bil. Og det gjelder selv om du kjører i 40 km/t, eller 45 km/t slik at du selv bryter fartsgrensen, for den saks skyld. Om den som vil forbi bryter fartsgrensen har ingenting med saken å gjøre, og det får eventuelt bli en sak mellom ham og politiet. Du vet ikke hvorfor han vil forbi.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158230 26/04/2011 15:37
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hvis han vil forbi så har bilisten god plass i motgående kjørebane om noen sekunder. Noe annet er unntak.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158233 26/04/2011 15:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Ja, og det er ikke noe jeg mener, det er noe jeg har lært på teorikurset på trafikkskolen. Og det gjelder enten du sykler eller du kjører bil. Og det gjelder selv om du kjører i 40 km/t, eller 45 km/t slik at du selv bryter fartsgrensen, for den saks skyld. Om den som vil forbi bryter fartsgrensen har ingenting med saken å gjøre, og det får eventuelt bli en sak mellom ham og politiet. Du vet ikke hvorfor han vil forbi.

Men vad menar du med släppa fram? Bromsa, köra in på bussholdplats, köra in på sidoväg eller köra i gröften? Hur snabbt måste det gå för att du ska tro att föraren fölger reglerna?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158237 26/04/2011 15:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Som du skrev selv i et tiudligere innlegg:

Ellers fikk jeg på teorikurs for mange år siden grundig innprentet at SELV OM man ligger på fartsgrensen, SKAL man vike om noen kommer bakfra og vil forbi. Dette gjelder bilister, syklister og alle andre kjøretøy på veien. Årsaken var, i følge læreren, at du ikke vet hvorfor den andre vil forbi - det kan hende at han har en eller annen krise på hendene som krever at han kommer fort frem.

Du har ingen forutsetninger til å vite om ikke syklisten/mopedisten/bonden (eller andre MEDtrafikanter som som regel ikke klarer å kjøre opp mot fartsgrensen) skal fort hjem eller et annet sted pga. en krisesituasjon med potensiell livsfare.
Jeg trur 'min' regel fortsatt går for dine vurderinger.
Er du uenig?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: femte_gir] #1158244 26/04/2011 15:51
P
Polka Offline
Fersking
Fersking
P
[quote=Polka]
Jeg synes at jeg bruker veien til transport. Da har jeg samme rettigheter som alle andre som bruker veien til samme formål. Er ikke du enig?

Om jeg er enig er egentlig ikke så interessant. Poenget er hvordan DU opplever det; mener du at du bruker veien til trening/lek, så bør du oppføre deg deretter. Og tilsvarende hvis du mener at du bruker den til transport.

Hvis dette ble en gjennomgående holdning hos syklister i sin alminnelighet, så tror jeg at bilistene ville merke det, og bli mer hensynsfulle og tålmodige.

Nå må jeg avslutte her; jeg vet ikke når jeg kan komme på nett igjen, men jeg skal følge diskusjonen videre når jeg får anledning.

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158251 26/04/2011 15:56
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Polka. Vi syklister viker gjerne for å gi mest mulig plass, men ikke før det er klart for å kjøre forbi, og vi kjører ikke ut av veien før det er plass til det.

Hvordan vet forresten bilisten at syklisten sykler transport eller trening?

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Tor Arne] #1158256 26/04/2011 16:12
Analex Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tor Arne

Hvordan vet forresten bilisten at syklisten sykler transport eller trening?

Kondomshorts`n såklart.. ICON_SMILE

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Analex] #1158266 26/04/2011 16:33
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Polka: Du INSISTERER på syklistenes plikt til å slippe dem forbi når du tar dem igjen, men unnlater å besvare det sentrale spørsmålet om hvorvidt det er riktig å vente til egnet sted (type busslomme) ved å henvise til noe du kaller "millimeterberegninger".

Dette er jo helt sentralt i forhold til din "loven er på min side holdning og dere er en gjeng med suppehuer" holdning. Og jeg tror nok dette er helt åpenbart for alle andre enn deg: Du har ikke loven på din side hvis du er av den oppfatning at syklister har plikt til å slippe deg forbi "når du tar dem igjen". Det har de ikke. De plikter å slippe frem trafikk når anledningen byr seg, ikke når du tar dem igjen.

Hvis du er ute etter holdningsendringer så tror jeg kanskje du kunne fått utrettet noe hvis du tok dette inn over deg.

Og dette tullet vedr. transport vs trening er jo det reneste sludder: Loven differensierer ikke mellom dette og våre veier kan fritt benyttes både til transport og rekreasjon/trening enten du kjører bil eller sykler.

Redigert av jeth; 26/04/2011 16:38.

Jens
Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158297 26/04/2011 17:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hvis dette ble en gjennomgående holdning hos syklister i sin alminnelighet, så tror jeg at bilistene ville merke det, og bli mer hensynsfulle og tålmodige.

Nå må jeg avslutte her; jeg vet ikke når jeg kan komme på nett igjen, men jeg skal følge diskusjonen videre når jeg får anledning.

Akkurat ja, syklister må fortjene å bli behandlet med hensyn og talmodighet.
Som du skrev selv:
Du vet ikke hvorfor han vil forbi.

Du vet ikke hvorfor syklisten (eller andre 'treige' trafikanter) ikke slipper deg forbi.
Og det koker ned til.....yepp:

Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb! [Re: Polka] #1158388 26/04/2011 19:26
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En bedre sammenligning er fotballspillere som synes at det er for få og/eller for dårlige fotballbaner i nærmiljøet, og derfor begynner å bruke veien som fotballbane.

Ville ikke en bedre sammenligning være fotballspillere som synes det er for få fotballbaner og derfor bruker parken som fotballbane?
Parken er tross alt der for rekreasjon og transport fra én side til den andre og skal ikke brukes som treningsarena (ikke min personlige mening, men for diskusjonens skyld).

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support