|
|
|
|
Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb!
|
Re: Da har det skjedd. Takk, Halden Sykkelklubb!
[Re: Stein]
26/04/2011 19:42
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Dette er jo forresten en morsom ide: ElevenGear sykkeljakke med trafikkregler på ermet Særdeles synlig sykkeljakke med sentrale trafikkregler fra United States Universal Vehicle Code, §11-1205 trykket på ermet. Sikkert kjekt å ha hvis man havner i krangel i trafikken. Norsk utgave med stivettregler på ene ermet og trafikkregler på andre?
Redigert av Radival; 26/04/2011 19:42.
|
|
|
[Re: Polka]
26/04/2011 20:03
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Langt mindre kjent synes §12.4 å være, der saktegående kjøretøy pålegges å svinge ut til siden og sette ned farten eller stanse når innhentende kjøretøy ellers ikke kommer forbi.
Dette betyr at når du, enten du er en del av et større eller mindre følge, eller sykler alene, fortsetter å sykle på en måte som gjør at bilen(e) bak ikke kommer forbi så bryter du trafikkreglene. Bilistene er i sin fulle rett til å forvente at du skal vike og slippe forbi når du blir innhentet. Jeg sykler til jobben hver dag, i Oslo. Jeg leker ikke, jeg transporterer meg selv. Daglig blir jeg hindret av store flokker av biler foran meg, og de viker ikke når jeg innhenter dem. Jeg forventer heller ikke at de viker, men etter din tolkning av trafikkreglene § 12.4 burde jeg kanskje det?
|
|
|
[Re: ]
26/04/2011 21:57
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette blir som å si at jeg bør kjøre annerledes når jeg kjører til møte med regnskapsføreren enn når jeg kjører til spilling med bandet.
Er det virkelig forskjellige krav til kjøring ut fra hva som er formålet med bilturen?
|
|
|
[Re: Radival]
27/04/2011 09:12
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Tenk om ALLE som ikke brukte bilen til Transportformål/nyttige ting lot bilen stå og tok bena eller sykkelen fatt. DA hadde det ikke vært mange bilister som klaget på syklister for da hadde antakelig syklister vært i flertall.
Veien er der og både syklister, gående og biler har rett til å bruke den. og alle må forholde seg til gjeldende regler.
Det skal svi litt. Man blir god på det man trener på.
|
|
|
[Re: P_Dalen]
27/04/2011 09:13
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Langt mindre kjent synes §12.4 å være, der saktegående kjøretøy pålegges å svinge ut til siden og sette ned farten eller stanse når innhentende kjøretøy ellers ikke kommer forbi.
Dette betyr at når du, enten du er en del av et større eller mindre følge, eller sykler alene, fortsetter å sykle på en måte som gjør at bilen(e) bak ikke kommer forbi så bryter du trafikkreglene. Bilistene er i sin fulle rett til å forvente at du skal vike og slippe forbi når du blir innhentet. Jeg sykler til jobben hver dag, i Oslo. Jeg leker ikke, jeg transporterer meg selv. Daglig blir jeg hindret av store flokker av biler foran meg, og de viker ikke når jeg innhenter dem. Jeg forventer heller ikke at de viker, men etter din tolkning av trafikkreglene § 12.4 burde jeg kanskje det? Støtter den.
|
|
|
[Re: Thomasx75]
27/04/2011 09:16
|
Thomasx75
Entusiast
|
Entusiast
Hvis jeg sykler til jobben èn dag i uka i 10 uker så har jeg spart ca 1000 kroner, veislitasje, miljø, blitt bedre form, mer opplagt på jobben og bidratt til mindre biler på veien for de som må bruke bilen. Hadde jo vært greit med litt forståelse også, ikke bare se blindt på alle negative sider ved sykling...
|
|
|
|
|
|
|