I natt ble vi fem! En velskapt tulle kom til verden etter en super smooth hjemmefødsel:-) Jeg er forbi ord stolt over hele familien, og riktig så imponert over den primale kvinnelige kraften! Ekstra artig var det at min kjære jordmorsøster fikk ta imot barnet. Ah! Hvor det er deilig å være hjemme!
Nå, jeg kan rable videre om hist og hint om graviditet, fødsel, jordmødre, babyer, og våre opplevelser, men det blir det nok av i tiden fremover uansett. Jeg kommer til dere her på TS derimot med et prekært og uvanlig spørsmål:
På kjøkkenbenken, i en gammel to liters isboks, ligger nå morkaken, og jeg er i tvil på hva vi skal gjøre med den. Altså, jeg har en placenta som trenger avhending.
Vi har noen forslag, men er åpne for nye: -grave den ned i hagen (og plante et tre). Dette er jordmors forslag, men jeg mistenker at bikkja kommer til å grave den opp igjen? -ofre den til fiskene. Vi har et fint fiskeberg rett nedenfor huset. -gi den til måkene, og kanskje håpe at ørna tar den. -legge den i komposten -restavfall (avfallservice kommer neste torsdag, så da blir den liggende i søppeldunken) -noen her som har bruk for en?
Her skulle vi hatt en poll, men noen veloverveide pekepinner hadde vært hyggelig.
Ha den på teknisk sprit så kreket kan se hvor hun kom fra. Og kanskje bli inspirert til å sette sitt virke til medisin. Det er en god investering for fremtiden.
Takktakk! Teknisk sprit er notert;-) Gjenvinningsplass betyr for oss at den havner i grønn pose i søppelbøtta. Det har også kommet tips om at jeg kan bære den med meg på topptur og legge den på en varde.
Eller sette opp et lite "plantegjerde" rundt treet som gjør at bikkja ikke kommer nært nok til at det skader ved evt. graving. Det har funket for vår notorisk gravende Dobbermann i hagen vår
Vi fødte hjemme, derfor ligger den nå her, og den forsvinner ikke av seg selv. Vet ikke om man kan få den med seg fra sykehuset, det hadde i såfall ikke falt meg inn. Dette er første gang jeg må bli kvitt en, og hvor rart det enn høres ut føles det feil å bare kaste den i søpla, spesielt siden den da bli liggende i dunken i neste to uker før den bli hentet. Guffent? Tja, jo, det ligger et menneske organ på kjøkkenet. Et slags "bruk-og-kast" organ. Ikke hverdags.
Haha! Bjørn Thordsson professor i friluftsliv på høgskulen i Bø påstår at det i et stammesamfunn i Afrika var/er normalt at mannen spiser en del av morkaken. Formålet er at mannen også skal produsere melk og på denne måten bidra til oppfostringen av barnet i et område der ressursene er små.
Har ikke fått bekreftet dette, om det i det hele tatt er mulig. Men kunne jo være verdt et forsøk? Om ikke annet for å bekrefte/avkrefte teorien.
Jeg ville tatt den fra kjøkkenbenken, lagt den i kjøleskapet, og snarest sørget for å lese meg opp på 'alternative' alternativer og evt vurdere bl.a. oppskriftene over.
Redigert av ingeplinge; 26/04/201110:34. Rediger grunn: å kaste den ville jeg ikke vurdert en gang
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Slik gjør du 1. Den ytre hinnen på morkaka skjæres av med en spiss kniv. Sort pepper brennes i tørr og varm stekepanne 2–3 minutter, avkjøles og grovknuses. Krydre morkaka med pepperet, salt og salvie.
2. Stek morkaka i varm panne på alle sider, stikk så inn et steketermometer. Stekes i ovn på rist ved 125 °C i ca. 45 minutter til steketermometeret viser 55 °C for rødlig morkake og 60 °C for medium stekt.
3. La så morkaka hvile 15-20 minutter så kjøttsaften får satt seg.
Serveres med oksehale- og jordskokkragu, braiserte poteter, aspargesbønner med bacon og en rødvinssaus.
Denne retten er satt sammen av xxxxxxxxxxxxx, verdensmester i kokkekunst, og er i verdensklasse.