Re: Bør ses!!
[Re: edmann]
19/04/2011 18:57
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Jepp, så denne på TV nå nettopp.
En del av argumentene til forvaltningsorganene henger ikke særlig på greip.
|
|
|
[Re: Cerberus]
19/04/2011 18:59
|
edmann
OP
lillofarer
|
OP
lillofarer
Håper Erik Solheim og andre politikere tar til fornuften i disse tilfellene her.
|
|
|
19/04/2011 19:58
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Dette er noe jeg har irritert meg over i lang tid, dog for en annen sak enn sykling. Under et møte med Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet har jeg faktisk spurt om det var tenkelig å regulere f. eks terrengsykling og kiting i verneområder og nasjonalparker, og fikk jeg til svar at det var noe de undersøkte. Dette var i 2009.
Biolog Nils Røv sa under en TV-debatt jeg var med på, at forutsigbar trafikk ikke var noe problem. Det vil jo si at sykkel heller ikke er noe problem, i all den tid det kun er tillatt etter sti og på fjellunderlag.
Hvis myndighetene absolutt skal begrense ferdsel i naturen, får de gjøre det på en rettferdig måte å skjære alle over en kam, ikke enkeltgrupper.
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: JayTe]
19/04/2011 20:27
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke fult med i timen, og visste ikke om jakten på villrein. Denne opplysningen gjør jo hele diskusjonen latterlig, hvis det stemmer at haugevis av folk skyter haugevis av rein hvert år.
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
[Re: alfen]
19/04/2011 21:03
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Solheim var oppløftende fornuftig i sin tilnærming, mens byråkratene, om mulig, framstod enda mindre rasjonelle enn vedtakene deres tilsier. Ikke tale om at jeg skal la disse tilfeldige forordningene sette begrensninger på fjellsyklinga mi noe lenger.
|
|
|
[Re: runermm]
19/04/2011 21:05
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Noen som vet noe om straffenivået på sykling i forbudte områder? Regnes det som miljøkriminalitet?
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
19/04/2011 21:23
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NJFF: 120 000 medlemmer. NOTS: under 1000. Jakt = Tradisjon. Terrengsykling = ny og skummel aktivitet. Jeg er for alle typer aktiviteter som får yngre folk ut i naturen,og det å lage stengsler er bare patetisk. Vi bor jo i ett land der skate boarding var ulovlig,så ingenting overasker meg egentlig.
|
|
|
[Re: SimonS]
19/04/2011 22:02
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tydelig at byråkratene velger motstandere med omhu når de skal forsvare behovet for en detaljert og arbeidskrevende forvaltning.
|
|
|
19/04/2011 22:13
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Syklistene er jo i veien for jegerne (som betaler i store i hauger) må vite :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
Sykling i vernede områder
20/04/2011 06:49
|
astein
Medlem
|
Medlem
Kortversjon: Innslag om "sykling eller villrein" inklusiv intervju med assisterende fylkesmann.
|
|
|
Re: Sykling i vernede områder
[Re: astein]
20/04/2011 08:35
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Er det forbudt å sykle i hele Rondane, eller er det kun områder hvor villreinen ferdes det gjelder ?
Vi har hytte der oppe, og jeg hadde gledet meg til å sykle til sommeren... Har feriert der oppe hele mitt liv, men har aldri sett en villrein.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
20/04/2011 09:34
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Deler av Rondane skal vel være lov, men finnes det noe oversiktskart over hvor det er lov og hvor det ikke er det?
CK Fix
|
|
|
20/04/2011 09:37
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg synes ikke å bruke villreinjakt som argument/brekkstang er det første argumentet vi skal bruke. Ja, det er mange som er ute på villreinjakt, men den er faktiske nødvendig for å regulere bestanden. Jeg synes vi skal ligge unna denne delen av diskusjonen. "Reinjegerne forstyrrer reinen, derfor skal vi også få lov" er ikke noe godt argument i mitt hode. Villreinjakta er nødvendig for å opprettholde en sunn og bærekraftig stamme. Hvordan jakta forvaltes er selvfølgelig en diskusjon, men som syklister er det vel greit å ligge unna denne diskusjonen. Som gruppe er jeg mer tilhenger av bruke forskning/fakta/ekspertuttalelser for å støtte vår rett til å sykle i utmarka. Jeg vil spørre om det er slik at vår aktivitet forstyrrer villrein mer enn annen aktivitet som er sammenlignbar og lovlig. Først og fremst vil det da være ridning og fotturister dette dreier seg om. Syklistene vil utgjøre en mikroskopisk del av aktiviteten som forstyrrer villreinen etter det jeg kan skjønne. Problemet til forvalterne er at de må gjøre noe som ser ut til å bedre villreinens betingelser, problemet vårt er at vi er så få at de ikke trenger å bry seg om oss. Derfor er det lett for dem å ville forby terrengsykling. Jeg er ganske sikker på at mange av dem er enige med oss i sak, og vet at vår aktivitet er minimal. NOTS leverte en meget bra høringsuttalelse vedrørende ny forvaltningsplan for Rondane Nasjonalpark. Den ble ikke tatt til følge så lovlig sykling i Rondane er sterkt begrenset. Les her: http://www.nots.no/index.php?s=rondanemvh OveR
|
|
|
20/04/2011 09:40
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde jeg hatt hytte der oppe så hadde jeg bare syklet ivei.
Forøvrig så har jeg syklet forbi rein på fjellet flere ganger,og som regel stopper reinen opp og spør litt om stæsj og sånt(fikk engang bot av en rein,for de som ikke vet det, så er villreinen stilpoliti in deep underkåver). Gode stitips har de også.
|
|
|
[Re: OveR]
20/04/2011 09:47
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Jeg synes ikke å bruke villreinjakt som argument/brekkstang er det første argumentet vi skal bruke. Ja, det er mange som er ute på villreinjakt, men den er faktiske nødvendig for å regulere bestanden. Jeg synes vi skal ligge unna denne delen av diskusjonen. "Reinjegerne forstyrrer reinen, derfor skal vi også få lov" er ikke noe godt argument i mitt hode. Villreinjakta er nødvendig for å opprettholde en sunn og bærekraftig stamme. Hvordan jakta forvaltes er selvfølgelig en diskusjon, men som syklister er det vel greit å ligge unna denne diskusjonen. Som gruppe er jeg mer tilhenger av bruke forskning/fakta/ekspertuttalelser for å støtte vår rett til å sykle i utmarka. Jeg vil spørre om det er slik at vår aktivitet forstyrrer villrein mer enn annen aktivitet som er sammenlignbar og lovlig. Først og fremst vil det da være ridning og fotturister dette dreier seg om. Syklistene vil utgjøre en mikroskopisk del av aktiviteten som forstyrrer villreinen etter det jeg kan skjønne. Problemet til forvalterne er at de må gjøre noe som ser ut til å bedre villreinens betingelser, problemet vårt er at vi er så få at de ikke trenger å bry seg om oss. Derfor er det lett for dem å ville forby terrengsykling. Jeg er ganske sikker på at mange av dem er enige med oss i sak, og vet at vår aktivitet er minimal. NOTS leverte en meget bra høringsuttalelse vedrørende ny forvaltningsplan for Rondane Nasjonalpark. Den ble ikke tatt til følge så lolig sykling i Rondane er sterkt begrenset. Les her: http://www.nots.no/index.php?s=rondanemvh OveR Jeg er ikke enig med deg. Jeg mener at terrengsykling som en miljøvennlig aktivitet er nødvendig for å opprettholde en sunn og bærekraftig stamme. * * Hvis terrengsykling i det hele tatt utgjør fare for rein.
|
|
|
[Re: femte_gir]
20/04/2011 09:55
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Beklager hvis jeg er tjukk i huet, men den skjønte jeg ikke. Kan du utdype litt hva du mener?
mvh OveR
|
|
|
20/04/2011 09:57
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Forøvrig så har jeg syklet forbi rein på fjellet flere ganger,og som regel stopper reinen opp og spør litt om stæsj og sånt(fikk engang bot av en rein,for de som ikke vet det, så er villreinen stilpoliti in deep underkåver). Gode stitips har de også.
Ha ha, har du sett hvilke barends de vandrer rundt med? De kaller seg stilpoliti? mvh OveR
|
|
|
20/04/2011 10:07
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja,det har jeg. Når man vandrer rundt med skikkelig retro horn så kan man egentlig gjøre som man vil med resten av stilen. Men må si at de tilpasser seg de årlige motesvingningene på en fortreffelig måte.
Forøvrig så ligger det veldig mye i det jeg skrev i innlegget der jeg nevnte medlemsmasse som ett slags argument.
De "tar" den gruppen de kan ta,og det for å vise at "vi gjør noe".
Hadde vi som ett tankeeksperiment tenkt oss til at terrengsykling ikke fantes,men at man istedenfor drev på med den ukjent idretten "terrengskateboarding" (®) ,ja da er jeg sikker på at det ville vært forbudt.
Redigert av SimonS; 20/04/2011 10:07.
|
|
|
20/04/2011 10:08
|
edmann
OP
lillofarer
|
OP
lillofarer
Jeg synes ikke å bruke villreinjakt som argument/brekkstang er det første argumentet vi skal bruke. Ja, det er mange som er ute på villreinjakt, men den er faktiske nødvendig for å regulere bestanden. Jeg synes vi skal ligge unna denne delen av diskusjonen. "Reinjegerne forstyrrer reinen, derfor skal vi også få lov" er ikke noe godt argument i mitt hode. Villreinjakta er nødvendig for å opprettholde en sunn og bærekraftig stamme. Hvordan jakta forvaltes er selvfølgelig en diskusjon, men som syklister er det vel greit å ligge unna denne diskusjonen. Som gruppe er jeg mer tilhenger av bruke forskning/fakta/ekspertuttalelser for å støtte vår rett til å sykle i utmarka. Jeg vil spørre om det er slik at vår aktivitet forstyrrer villrein mer enn annen aktivitet som er sammenlignbar og lovlig. Først og fremst vil det da være ridning og fotturister dette dreier seg om. Syklistene vil utgjøre en mikroskopisk del av aktiviteten som forstyrrer villreinen etter det jeg kan skjønne. Problemet til forvalterne er at de må gjøre noe som ser ut til å bedre villreinens betingelser, problemet vårt er at vi er så få at de ikke trenger å bry seg om oss. Derfor er det lett for dem å ville forby terrengsykling. Jeg er ganske sikker på at mange av dem er enige med oss i sak, og vet at vår aktivitet er minimal. NOTS leverte en meget bra høringsuttalelse vedrørende ny forvaltningsplan for Rondane Nasjonalpark. Den ble ikke tatt til følge så lolig sykling i Rondane er sterkt begrenset. Les her: http://www.nots.no/index.php?s=rondanemvh OveR Jeg mener at det mest effektive virkemåten er å lage programmer som linken jeg la ut fra ut i naturen, få med oss media på dette. Gjerne sammen med alle innvolderte grupper som blir ute stengt fra vår "fri natur" med enten terrengsykkel, kite, heste følge over en hvis antall osv. Ta være med på diskujoner i media helst på tv, men dette krever en god del av oss. Så i tillegg bruke forskning sammen med dette og expert uttalelser. Men vi bør nok stå sammen i NOTS og de andre bruker gruppene vet jeg ikke om har tilsvarende organisasjoner. Jo flere i NOTS jo bedre!u
Redigert av edmann; 20/04/2011 10:12.
|
|
|
20/04/2011 10:09
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg er helt egnig med deg.
mvh OveR
|
|
|
20/04/2011 10:15
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Hadde jeg hatt hytte der oppe så hadde jeg bare syklet ivei. Vi har gode relasjoner til en familie som har bodd der oppe i generasjoner, og som selv driver med kuer og sauer. De syns det direktivet er helt tåpelig, og at man bare skal se bort fra det. Nå ser jeg på den linken OveR har lagt ut til NOTS at vestsiden ikke er så regulert, og det vil i så fall kunne redde mine "ekspedisjoner", da vi holder til nettopp på vestsiden. Jeg skulle dog likt å sett et oversiktskart. For meg så det nemlig ut til at de syklet i området rundt Rondvassbu, og det er en tur jeg kunne tenkt meg. (For de som er kjente kunne en aktuell tur være Kampesetra - Peer Gynt - Mysusæter / Rondvassbu )
|
|
|
20/04/2011 10:24
|
Drugis
Entusiast
|
Entusiast
Det er aldri for sent å gi opp...
|
|
|
20/04/2011 10:32
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Min sarkasme var ikke nødvendigvis rettet mot deg men mot assisterende fylkesmann i Oppland, Sigurd Tremoen ( spol fram til 3:35). Han snakker om internasjonalt ansvar for å bevare villrein samtidig som det er lov å jakte på dem. "Og noen ganger er det dessverre sånt at vi må si nei til noe for å si ja til noe annet." Nei til terrengsykling - ja til jakt!
|
|
|
20/04/2011 10:40
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fy fader så fine stier a gitt!! Noen som veit akkurat hvor?? Forbudet til fjells og til vanns har jeg forholdt meg til som skateforbudet på 80 tallet.....hæhæ for noe vås, her er det bare å ta hensyn til naturen og evt fotgjengere og kjøre på.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
20/04/2011 10:48
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jakt er endel av det å bevare villreinstammen. Det prøvde jeg å si noe om i innlegget du kommenterte. Jeg formulerte meg kanskje litt klønete. Husk at det er svært få naturlige predatorer i de områdene villreinen holder til. Ingen jakt ville bety en stor økning i antall rein, med overbeite og usunn stamme på lang sikt som resultat.
Poenget mitt er at jakta er nødvendig. Terrengsykling er et "overskuddsfenomen" på samme måte som kiting, ridning, skigåing og fotturisme i de samme områdene. Vi kan sykle i andre områder og fotturistene kan vandre i andre fjell. Det sentrale er at det ikke er rettferdig at vi ikke får lov til å sykle i Rondane når sammenlignbare grupper får lov til å drive med sin aktivitet.
mvh OveR
|
|
|
20/04/2011 10:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ett problem med förbuden i alla fall gällande sykkel och kiting i Rondane är att det inte var något problem innan förbjudet kom då antalet utövare som bedrev aktiviteten var litet (det mesta av kitingen bedrives nära en väg). Det är inte heller så att mycket tyder på att det kommer bli ett stort problem om det är tillåtet.
Så de kommer med ett förbjud som inte ens löser något problem för att det kanske skulle kunnat bli ett problem i framtiden.
|
|
|
[Re: Drugis]
20/04/2011 10:49
|
sam
Avhengig
|
Avhengig
Jeg hadde ikke sett for meg at mulighetene for sykling i Rondane var SÅ begrenset. Jeg ser ikke for meg at det blir noen forandring før om mange år heller.
CK Fix
|
|
|
[Re: Drugis]
20/04/2011 10:56
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Takk for den, det sparte meg for en del jobb  Dette var et mindre område enn jeg hadde fryktet, men Peer Gynt- Smuksjøen - Høvringen er sikkert også en fin tur 
|
|
|
|
|