|
Advarsel - Bjørkepollen Telemark
|
Advarsel - Bjørkepollen Telemark
17/04/2011 18:23
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Astma og allergi-forbundet melder null bjørkepollen på Østlandet i dag, men jeg er 99.9% sikker på at bjørkepollen-sesongen startet i Midt-Telemark i dag.
En del bjørker med tykke rakler og ikke minst, jeg har vært som et slakt etter en relativt rolig og kort runde (og det klør i øynene). Stort sett er det bare starten på bjørkepollen-sesongen som gjør dette med meg.
De som er allergiske mot bjørkepollen og bor på det sentrale østland bør snarest starte med tabletter og annet forebyggende om man ikke allerede er i gang.
Rolf
|
|
|
Re: Advarsel - Bjørkepollen Telemark
[Re: Rolf]
17/04/2011 18:26
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Bor i Nedre Eiker, og har kløe i øya etter en dag ute. Har glemt å bestille sprøyte, håper inderlig å få tak i legen min i morgen for bestilling av resept. Tabletter funker praktisk talt ikke, her er det kortison som gjelder.
|
|
|
[Re: JonahHex]
17/04/2011 18:38
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Takk merker det selv (Drammen). Vårens mest snørrete eventyr er i gang....
|
|
|
[Re: SiljeKH]
17/04/2011 18:48
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Regner med at noen kan fortelle hvor mye jeg bør ligge unna kortisonsprøyta som jeg har tegnet blink for på baken min, men den har forandret våren for min del. Nytt liv!
|
|
|
17/04/2011 18:53
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Var hos ny fastlege og hadde mannet meg opp for å be om sprøyte. Jeg rakk knapt å åpne munnen og spørre om den før sprøyta var satt. Han mente det var vrøvl å vurdere noe annet sålenge det var snakk om en eller to i året...
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
17/04/2011 18:56
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hva er argumentet mot egentlig? For meg funker Telfast bra.
Redigert av SiljeKH; 17/04/2011 18:58.
|
|
|
17/04/2011 19:00
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Regner med at noen kan fortelle hvor mye jeg bør ligge unna kortisonsprøyta som jeg har tegnet blink for på baken min, men den har forandret våren for min del. Nytt liv! De siste 3-4 årene har jeg tatt en kortison-sprøyte før pollen-sesongen. Det har gitt en helt annen (og bedre) livs-kvalitet i pollen-sesongen. Det er ikke alle som tåler kortison-sprøytene dog. Nå klarer jeg meg stort sett bra med tabletter og øyedråper. I tillegg betaler jeg Aerius-tablettene mine på hvit resept. Så får disse helse-byråkratene påstå at alternativene funker like bra. Jeg sov bort hele ungdomstiden min, og akter ikke å gjenta det same i voksen alder. Å bevise dette i samarbeid med fastlegen min koster sansynligvis for mye i tid og innsats i forhold til prisen på tablettene i "hvit form". Det kan ihvertfall ikke være noen tvil. Bjørkepollen-sesongen kom til Telemark/Buskerud i dag. Og den er dessverre neppe borte før ut mot juni  Rolf PS! Setter de spøyta i baken på deg, så er du lurt. Jeg får den ihvertfall noe høyere bakpå skinka 
|
|
|
17/04/2011 19:12
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Det funker 
|
|
|
17/04/2011 20:04
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Har hatt pollenallergi hele livet og gått på allergitabletter fra april til september hvert år. Tok sprøyte og det hjalp ganske bra. Fastlegen min nektet meg sprøyte for ett par år siden og ba meg gå på akupunktur. Da fortalte jeg han at det hadde jeg ingen tro på i det hele tatt. Der tok jeg feil gitt. Jeg ga det et forsøk fordi jeg tenkte at det kan ikke skade. Nå tar jeg kun tabletter tre-fire dager i året, dvs når bjørkepollenet er på det verste.
|
|
|
[Re: Ketle]
17/04/2011 21:20
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Hvor lang tid virker sprøyta? 2-3 uker? Gjorde det for noen år siden og det var jo rene mirakelkuren, men de siste årene har jeg tygd meningsløse tabletter og lidd meg gjennom våren. I år vil jeg heller ut å sykle.
|
|
|
[Re: EiW]
17/04/2011 21:45
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Sprøyta funker temmelig kjapt, kortere enn det du skisserer. Kommer aldri til å kjøre tabletter igjen.
Har også forsøkt andre behandlingsformer som akupressur og øreakupunktur, fullstendig uten virkning.
|
|
|
18/04/2011 06:13
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
allergi vaksinasjon er tingen. begynte for 1 år siden å vaksinere meg mot bjørk og gress. merker ingenting til bjørk lenger vist den ikke er innendørs eller extrem tilfelle. Men må fortsatt bruke piller pga alle andre allergier men verdt pengene for de som er skikkelig plaget av allergi. du får sprøyter i 3 år og så er du kvitt bjørkepollene allergien for godt eller ikke.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
18/04/2011 07:32
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Regner med at noen kan fortelle hvor mye jeg bør ligge unna kortisonsprøyta som jeg har tegnet blink for på baken min, men den har forandret våren for min del. Nytt liv! De siste 3-4 årene har jeg tatt en kortison-sprøyte før pollen-sesongen. Det har gitt en helt annen (og bedre) livs-kvalitet i pollen-sesongen. Det er ikke alle som tåler kortison-sprøytene dog. Nå klarer jeg meg stort sett bra med tabletter og øyedråper. I tillegg betaler jeg Aerius-tablettene mine på hvit resept. Så får disse helse-byråkratene påstå at alternativene funker like bra. Jeg sov bort hele ungdomstiden min, og akter ikke å gjenta det same i voksen alder. Å bevise dette i samarbeid med fastlegen min koster sansynligvis for mye i tid og innsats i forhold til prisen på tablettene i "hvit form". Det kan ihvertfall ikke være noen tvil. Bjørkepollen-sesongen kom til Telemark/Buskerud i dag. Og den er dessverre neppe borte før ut mot juni  Rolf PS! Setter de spøyta i baken på deg, så er du lurt. Jeg får den ihvertfall noe høyere bakpå skinka Hei Mener du at du ikke får dekket Aerius på blåresept fordi den er "for dyr"? Jeg fikk Zyrtec/Cetrizin hele oppveksten selv og sov også gjerne en måned i strekk. For noen år siden, når jeg klagde min nød til en ny fastlege sa hun at de som reagerte sånn på Zyrtec har krav på medisiner med færre bivirninger på blå resept. Det er sånn jeg startet med Telfast, som er dyrere og gir mindre bivirkninger. Får Telfast på blå resept, og kan ikke huske at det var noe som helst stress å få det... Jeg har lest litt om kortisonsprøyte og allergisprøyte, jeg har litt negative opplevelser med kortison så å sprøyte inn noe i kroppen som blir der uten at jeg kan stoppe/fjerne vil jeg ikke. Da får jeg heller leve med litt ubehag.... allergisprøyte kan jo være et alternativ men er for sent nå uansett så kanskje se på det til neste sesong.
|
|
|
[Re: SiljeKH]
18/04/2011 08:02
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
for å få Aerius på blå resept må enn først prøve x antall billigere varianter først. Så må fastlegen søke HELFO om å få det dekket og så får du et vedtak på at du har lov å få de pillene på blåresept i ca 50 år eller noe slikt. Men vet om at enkelte leger ikke liker å søke om det å heller sier at det ikke går ann.. for papir arbeid er farlig for enkelte folk..  Men allergi vaksinasjon kan jeg anbefale på det sterkeste. Begyn med det på vinterstid (oktober mnd) så er du klar for en herlig vår sommer med mye mindre reaksjon når pollen sesongen er i gang. Men du kan ikke trene den dagen du har tatt vaksinen så lurt å ta oppbyggingen av vaksinen når du har treningsfri.. 
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
[Re: Livestrong]
18/04/2011 08:03
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har også testa akupunktur, med godt resultet, i to-tre år. Syns det er litt mye mas med 5-10 behandlinger for å holde det ved like. Hvor mange behandliger har du Ketle? Akupunktur er fint mot andre ting og det og ganske digg syns jeg.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Livestrong]
18/04/2011 08:55
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Aha!
Jeg ser at Telfast var først foreslått tatt vekk fra blå resept, men er nå fremdeles på listen over "godkjente" allergimedisiner med refusjon.
|
|
|
|
|