Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29"

Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" #1151967 15/04/2011 12:27
J
Jon Ø Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Har landet på at min nye sykkel skal ha Rohloff girsystem siden jeg kun bruker en hånd. Da er utfordringen å finne ramme som passer til dette og samtidig har demper fremme og bak og med 29" hjul..... Satser at det er noen ivrige sjeler som har noen tips.

Re: Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" [Re: Jon Ø] #1151974 15/04/2011 12:39
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
nicolai.net har løsninger tror jeg. helius ac 29

imnportør er traatil.no

Redigert av Rockefoten; 15/04/2011 12:40.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" [Re: Jon Ø] #1151976 15/04/2011 12:42
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sjekk ut sykler fra Zinn. Og artikkelen om Ola Resell i terrengsykkel en gang i fjor. Problemet eller utfordringen med Rohloff og fulldemper er at normale sykler har en viss strekk eller slakk i kjedet når fjæring arbeider. Zinn plasserer leddet rundt kranken, dermed unngås dette. I tillegg kan du få ramma skreddersydd til Rohloff.

Ta en titt her. Lykke til i jakta.
http://zinncycles.com/Zinn/index.php/about

LarsB

Re: Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" [Re: Jon Ø] #1151977 15/04/2011 12:44
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror du skal ha en Lenz Milkmoney som kommer i to versjoner, med 75 eller 100mm vandring bak. Ikke så mange modeller å velge fra i dette supersmale segmentet, men tror det finnes noen andre også.
Omtale av Milkmoney med Rohloff finner du finner du her og her.

La oss høre hvordan det går - imponerende å sykle med bare en hånd, foressten.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" [Re: simenf] #1152028 15/04/2011 13:41
J
Jon Ø Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Forstod etter hvert at svingpunktet for bakdemper ville bli et problem som måtte løses. Løsningen ble en kjede strammer "chain tensioner" som gir den dynamikken som trengs i kjedet.

Det ser ut som om det nærmer seg en løsning.

Re: Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" [Re: Jon Ø] #1155093 20/04/2011 16:30
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Milkmoney er beregnet på singlespeed så dette skal ikke være et issue.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Heldemper ramme til Rohloff girsystem 29" [Re: simenf] #1165705 06/05/2011 05:03
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hatt Zinn Megabike med Rohloff i to år nå.
Fordelen med Zinn-ramme for min del er at den kan customlages i størrelsen og at jeg fikk noen "spesial"-fester for Nokon-kabler.
Singlespeednav og Rohloff-nav er noe forskjellige og går ikke 100% om hverandre for justeringsmuligheter. Dette begrenser hvilke tannhjul du kan bruke. Zinn har løst dette ved å lage noen "spesialbolter" (Hodene er nedslipt).
Opphenget ved navet består ikke av kulelagre, men et gjennomgående rør som bb-lagrene skrus inn i. Dette må smøres med jevne mellomrom, men det har en standard fettpresseventil. To trykk på fettpressa hver tredje tur i gjennomsnittsvær er vel det jeg har landet på. Utrolig lite vedlikehold på denne sykkelen.
Ramma føles utolig stiv (sideveis) til å være en fulldemper. Det er forøvrig nesten ingen bobing.

Jeg skal forøvrig treffe flere av Zinns ansatte når meg kommer til Boulder om noen dager. Lennard Zinn er forøvrig ikke tilstede siden han er i Italia for å se på Giroen. Jeg traff ham forøvrig for et par mnder siden, da han var på besøk i Norge. Dette er forøvrig en person som har imponert meg voldsomt. Makan til kunnskap og innsikt når det gjelder sykkel og sykling er utrolig. Mye bra info som jeg tar med meg videre i livet. Han tok også en gjennomgang av karrieren sin, både som syklist og innen industrien. Det var ikke noe mindre imponerende det.

Skal du satse på Rohloff og fulldemper så vil en Zinn-sykkel gi et meget godt resultat. Jeg liker ikke de ekstra 100 grammene standardkablene til Rohloff gir (dessuten føles de litt trege), men jeg er ikke sikker på at Zinn ønsker å gå igjennom vår custom-prossess på kabelfester en gang til. Du sparer forøvrig en kjededemper og kortere kjede samt en speedbone med en slik ramme (og evt en kjedefører). Dette utgjør ganske mange gram. Det kan sikkkert startes en ny krangel om vekta til en slik sykkel, men dette blir ganske lett. Min sykkel er ihvertfall lett.

Redigert av supernalle; 06/05/2011 05:06.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire

Moderator  support