Jeg har hatt Zinn Megabike med Rohloff i to år nå.
Fordelen med Zinn-ramme for min del er at den kan customlages i størrelsen og at jeg fikk noen "spesial"-fester for Nokon-kabler.
Singlespeednav og Rohloff-nav er noe forskjellige og går ikke 100% om hverandre for justeringsmuligheter. Dette begrenser hvilke tannhjul du kan bruke. Zinn har løst dette ved å lage noen "spesialbolter" (Hodene er nedslipt).
Opphenget ved navet består ikke av kulelagre, men et gjennomgående rør som bb-lagrene skrus inn i. Dette må smøres med jevne mellomrom, men det har en standard fettpresseventil. To trykk på fettpressa hver tredje tur i gjennomsnittsvær er vel det jeg har landet på. Utrolig lite vedlikehold på denne sykkelen.
Ramma føles utolig stiv (sideveis) til å være en fulldemper. Det er forøvrig nesten ingen bobing.
Jeg skal forøvrig treffe flere av Zinns ansatte når meg kommer til Boulder om noen dager. Lennard Zinn er forøvrig ikke tilstede siden han er i Italia for å se på Giroen. Jeg traff ham forøvrig for et par mnder siden, da han var på besøk i Norge. Dette er forøvrig en person som har imponert meg voldsomt. Makan til kunnskap og innsikt når det gjelder sykkel og sykling er utrolig. Mye bra info som jeg tar med meg videre i livet. Han tok også en gjennomgang av karrieren sin, både som syklist og innen industrien. Det var ikke noe mindre imponerende det.
Skal du satse på Rohloff og fulldemper så vil en Zinn-sykkel gi et meget godt resultat. Jeg liker ikke de ekstra 100 grammene standardkablene til Rohloff gir (dessuten føles de litt trege), men jeg er ikke sikker på at Zinn ønsker å gå igjennom vår custom-prossess på kabelfester en gang til. Du sparer forøvrig en kjededemper og kortere kjede samt en speedbone med en slik ramme (og evt en kjedefører). Dette utgjør ganske mange gram. Det kan sikkkert startes en ny krangel om vekta til en slik sykkel, men dette blir ganske lett. Min sykkel er ihvertfall lett.
Redigert av supernalle; 06/05/2011 05:06.