Det mumles på Twitter om å arrangere en brosteinsklassiker i Oslo. Landevei skrev jo om mulighetene i forrige nummer, og det hadde vært morsomt å få til et hyggearrangement (i den grad det lar seg gjøre når brostein er involvert) som forhåpentligvis kan bli tradisjon.
Er det interesse for dette..?
Klart det er!
Jeg har ikke bladet her nå, men hvis noen vil begynne å drodle en løype i f.eks. Google Maps, er det selvsagt topp.
Den er ca. 50 meter med brostein i bakgården min, omtrent grad 4-, tror jeg. Litt humper og bratte svinger, samt gode publikumsplasser bør gjøre dette til et avgjørende punkt i rittet.
Dette er jo absolutt en god ide. Jeg kan melde om at jeg for tiden er i Flandern og trener, og desverre har Norge skummelt kjedelig brostein i forhold til originalen. Men fremdeles grusom å sykle på..
Hvorfor brostein? mange norske veier er så dårlige, at PR, blir som å sykle på stuegulv.
Selv de dårligst vedlikeholdte veiene i Norge kan ikke sammenlignes med veiene fra klassikerne. En er pent nødt til å oppleve det selv fra sykkelen tror jeg, det er snodige greier.
Ponka00 her på forumet har laget en rute i Google maps som inneholder alle brosteinspartiene omtalt i Landevei, dessverre husker jeg ikke hvilken tråd han postet den i
Høres gøy ut.. men også smått farlig å arrangere ritt i Oslos bygater :-)
Det bør vel heller være en sportslig tur for å unngå at du krummer ryggen, setter nesa på stemen og sprinter i sikk-sakk helt uten risikovurdering.
Kanskje det er mulig å arrangere det som en jovial tur (overholding av trafikkregler, etc) med innlagte konkurranser/spurter i brosteinssektorene? Så kan man, f.eks. med et sinnrikt poengsystem, bestemme vinneren uten å måtte søke om tillatelse, sperre av gater, osv?
Det bør vel heller være en sportslig tur for å unngå at du krummer ryggen, setter nesa på stemen og sprinter i sikk-sakk helt uten risikovurdering.
Kanskje det er mulig å arrangere det som en jovial tur (overholding av trafikkregler, etc) med innlagte konkurranser/spurter i brosteinssektorene? Så kan man, f.eks. med et sinnrikt poengsystem, bestemme vinneren uten å måtte søke om tillatelse, sperre av gater, osv?
+1
-1 ......... Tror rett og slett det ikke lar seg gjøre. Når man skal kalle det for en konkurranse , så kommer det til å gå fort ved de innlagte spurtene. Støggfort. Ikke bare der man bestemmer seg for å spurte fra , men også ved posisjonering i forkant. Da når 10 mann pluss skal gjøre dette igjennom oslos gater, tror jeg dette kommer til å få oss til å se ut som galninger. Men høres det artig ut å kjøre ett brosteinsritt i oslos gater.....JA.
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-
Eller 4-5 tiden en lørdags eller søndags morgen. Ja, det kan være lov å stille i bakrus...
Da er det jo fullt trøkk med fulle folk over alt.
Går ikke folk hjem da? Jeg pleier å dra ganske seint, sånn i 24-1 tiden. Tidlig en lørdag eller søndag da, men ikke så tidlig at man krasjer i fulle tilskuere...
Redigert av Bjartemann; 12/04/201121:11. Rediger grunn: Digital forvirring
Tror rett og slett det ikke lar seg gjøre. Når man skal kalle det for en konkurranse , så kommer det til å gå fort ved de innlagte spurtene. Støggfort. Ikke bare der man bestemmer seg for å spurte fra , men også ved posisjonering i forkant. Da når 10 mann pluss skal gjøre dette igjennom oslos gater, tror jeg dette kommer til å få oss til å se ut som galninger. Men høres det artig ut å kjøre ett brosteinsritt i oslos gater.....JA.
Det gikk jo fint da Landevei arrangerte Eddy Mercx-tempo i Maridalen, så det kan være mulig i mer bebygde strøk også. Brosteinspartiene er jo ikke sååå lange. Mulig det må bli en serie brosteinstempoetapper. Det er jo ikke optimalt, men jeg har mer tro på lavterskel/slaraffen-opplegg enn noe flott og perfekt.
Har dessverre ikke fått testet enda, men har planlagt en tur i påsken
Jeg var ute på biltur i området ved Damstredet i dag i "Ex officio", og der har det blitt bygget om siden gatebilder ble tatt. Såvidt jeg kan se er det stein i hele gata nå, iallefall ved krysset med Fredensborgveien. Ser ut som en skikkelig knekker det der, eller Muur som det kanskje heter?
Og om en skynder seg å sykle Thor Olsens gate kan en kanskje få sjansen til å sykle på de brosteinsbelagte parkeringsplassene før de blir fulle av biler (ombygging av gata er snart ferdig) Men kanskje Trafikketaten går med på parkeringsforbud slik at brosteinen kan sykles på under "rittet"?
Bare en bitteliten avsporing: Kan noe kalles en "klassiker" om det aldri har forekommet før? Jeg har forstått det slik at en klassiker er noe som har vært arrangert, har forekommet eller blitt produsert/forfattet og har fenget så bredt at det er noe "alle" kjenner til?
Har dessverre ikke fått testet enda, men har planlagt en tur i påsken
Jeg var ute på biltur i området ved Damstredet i dag i "Ex officio", og der har det blitt bygget om siden gatebilder ble tatt. Såvidt jeg kan se er det stein i hele gata nå, iallefall ved krysset med Fredensborgveien. Ser ut som en skikkelig knekker det der, eller Muur som det kanskje heter?
Og om en skynder seg å sykle Thor Olsens gate kan en kanskje få sjansen til å sykle på de brosteinsbelagte parkeringsplassene før de blir fulle av biler (ombygging av gata er snart ferdig) Men kanskje Trafikketaten går med på parkeringsforbud slik at brosteinen kan sykles på under "rittet"?
Testet Paterberg i dag. Damplassen ligner i bredde, men er på langt nær like bratt, ei heller like sjaber brostein. Belgierne er imponerende harde altså.
Foreslår at vi samles til felles gjennomkjøring og planlegging.
Et alternativ er jo å kjøre gjennom som gemen hop og legge avslutningen til et sted litt utenfor allfarvei. Kan for eksempel bruke en kombisykkel med tilhenger som "masterbil".
Og så er det vel mellom 50 og 100 m med brostein i gata foran Aktiv Fritid (Løkketangen eller Brambanis vei) her ute i Sandvika. Men denne steinen er jo saget og helt jevn på toppen, og satt så jevnt og fint at det ikke spretter noe i det hele tatt
Edit: og det hele kan jo forlenges med noen runder rundt statuen av Otto Sverdrup når man først er her ute på tur. Der er det jo litt mer rotete stein på plassen før gågata, og lengden på brosteinspartiet bestemmes igrunnen av hvor mange runder man orker