Spm: Gikk tom for batteri på vei til jobb. Koble den til pc (for å lade/overføre data) når jeg kom frem. Nå har Edge'n havnet i en reboot loop.. starter (logo kommer samt lys slås på) vise i 10 sek ish.. så "starter den på nytt.."
Forslag?
Never, ever make absolute, unconditional statements.
Kadensmålere alias GSC-10 kan bestilles fra alle som handler med Garmin Norge (Belanor). Snakk med Malfix så har du det på et par dager tenker jeg. www.malfix.no
Totalverdiene ser du ved å gå på fanen rapporter i Garmon Connect. Der kan du velge aktivteter og perioder. Du finner lett totalene. Det som er litt fjernt er at du ikke kan filtrere på sykkel selv om du har tre ulike å sette opp i enheten.
Jeg har oppdatert edgen min med den siste programvaren 2.7. Etter det har jeg fått merkelige pulsmålinger. Jeg har makspuls på 195, men etter oppdateringen er den visst 241?! Når jeg egentlig ligger i sone 1 kan den vise sone 6.5. 10 min. med puls mellom 210 og 230 er tullball, så her er noe feil.
Kan det være noe annet enn oppdateringen? Er det mulig at målingene stemmer og jeg er på vei til å dø?
Det er målingene som er for høye,indelingen av sonene er de samme som før. I perioder viser den riktig puls og i perioder alt for høy.
Det med med fukt under sensoren tenkte jeg ikke på, har aldri hatt problemer med det tidligere. Var faktisk litt kaldere i dag enn tidligere, så mye mulig det er årsaken. Svettet nok ikke så mye heller, går ganske rolig på lørdagsrunden med klubben.
Jeg trodde en stund jeg fikk inn pulsen fra noen andre i gruppa, men etter hvert ble den for høy til at det kunne være mulig. Var noen som nevnte kraftlinjer også, men det har ikke vært noe problem tidligere, derfor mistenkte jeg programoppdateringen.
Jeg skal i hvert fall sørge for at det er fuktig under pulsbeltet i dagene som kommer, så håper jeg det løser problemet.
Under beltet er viktig. Men det jeg tenkte på er at tørre blafrende sykkeltrøyer i syntetisk materiale kan lage statisk elektrisitet som kan forstyrre overføringen.
Kadensmåleren min gjorde noe lignende når batteriet ble dårlig. Da fikk jeg en kadens- og hastighetskurve som ser ut som en kam, og ikke en jevn pen. Det er lett å bytte batteri på brystbeltet så det er også noe å teste om du ikke finner ut av det.
Det er også viktig og vaske pulsbeltet jevnlig, spesielt i knottene/kontaktene mellom beltet og senderen, der kan det samle seg lag med svette og avfallstoffer, som gjør at den får feil registreringer fra beltet, og derfor kan sensoren bli forvirret og sende feil signaler til edge'n.
Ta med deg beltet inn i dysjen etter trening, og vask den grundig med såpe. Så tar du en Q-tips og renser knappene skikkelig
Ja det er selvsagt mulig. Så velger du aktivitetstype etter at du har lastet opp til Garmin Connect.
Det eneste negative som skjer er at aktiviteten kommer inn på den ene av de tre sykkeprofilene i enheten. Siden sykkelprofiler ikke overføres til Connect er det ingen stor sak.
Det er også viktig og vaske pulsbeltet jevnlig, spesielt i knottene/kontaktene mellom beltet og senderen, der kan det samle seg lag med svette og avfallstoffer, som gjør at den får feil registreringer fra beltet, og derfor kan sensoren bli forvirret og sende feil signaler til edge'n.
Ta med deg beltet inn i dysjen etter trening, og vask den grundig med såpe. Så tar du en Q-tips og renser knappene skikkelig
Jeg vasker pulsbeltet etter hver trening. Så det vil si nesten hver dag.
Sitat: larsb
Under beltet er viktig. Men det jeg tenkte på er at tørre blafrende sykkeltrøyer i syntetisk materiale kan lage statisk elektrisitet som kan forstyrre overføringen.
Kadensmåleren min gjorde noe lignende når batteriet ble dårlig. Da fikk jeg en kadens- og hastighetskurve som ser ut som en kam, og ikke en jevn pen. Det er lett å bytte batteri på brystbeltet så det er også noe å teste om du ikke finner ut av det.
LarsB
Så det var det du mente. Jeg har mer tro på statisk elektrisitet teorien din enn feiltolkningen min. Hadde to lag med syntetisk materiale, så statisk elektrisitet kan være svaret. Siden pulsen blir veldig høy, må det være en kilde som avgir en elektrisk impuls med høyere frekvens enn hjertet mitt. Eller? Høres fornuftig ut i hvert fall.
Under gårsdagens trening hadde jeg på en strammere trøye (blafret mindre enn dagen før) og ett ekstra lag under trøya (ull). Pulsgrafen var normal under hele økta.
LarsB
Så det var det du mente. Jeg har mer tro på statisk elektrisitet teorien din enn feiltolkningen min. Hadde to lag med syntetisk materiale, så statisk elektrisitet kan være svaret. Siden pulsen blir veldig høy, må det være en kilde som avgir en elektrisk impuls med høyere frekvens enn hjertet mitt. Eller? Høres fornuftig ut i hvert fall.
Under gårsdagens trening hadde jeg på en strammere trøye (blafret mindre enn dagen før) og ett ekstra lag under trøya (ull). Pulsgrafen var normal under hele økta. [/quote]
Det kan også være at beltet får inn signaler/impulser fra statisk elekrisitet i tillegg til den vanlige pulsen din. Da kan det fort bli litt mange slag.
Kan man stole på garmin-connect sin kalorimåling? veier 75 kg og syklet en 3 timers tur med 26.9km/t snitt med nesten 1000 høydemetere. Garmin sier at jeg har forbrent 2973 kalorier. Jeg syns det virker helt insane mye ut.
Er det mulig å bruke polar sitt pulsbelte sammen med garmins sender?
Ser ut som en uforventet bilreperasjon vil ta knekken på drømmen om en edge 500 for nå...
edit: Stavanger/Sandnes folk, vet dere om noen utsalgsteder i området som selger edge 500 bundle for rundt 2000 lappen? Hos spinn så var det i drøyeste laget med 2600...
Finner du en så meld fra. Jeg ønsker å kunne ha ulike skreddersydde oppsett lagret til tur, ritt og trening. Nå kjører jeg et OK kompromiss, men det du spør etter er på ønskelista.
Sjekk om du har noe firmarabatter, klubbrabatter e.l. Da kommer du ned på ca 2200. Og i pakken de selger er alt med (puls, kadens, to braketter...)
Sitat: Dloh
Er det mulig å bruke polar sitt pulsbelte sammen med garmins sender?
Ser ut som en uforventet bilreperasjon vil ta knekken på drømmen om en edge 500 for nå...
edit: Stavanger/Sandnes folk, vet dere om noen utsalgsteder i området som selger edge 500 bundle for rundt 2000 lappen? Hos spinn så var det i drøyeste laget med 2600...
Etter den første turen med edge 500 så resatte og lagret jeg økten, men skrudde ikke av enheten da jeg regnet med(glemte av) at den ville skru seg av selv etter en tid.
Så nå når jeg skulle bruke den igjen, så henger den seg bare opp. Den "booter" slik at logoen kommer frem, så starter den på ny til logoen kommer frem igjen, og slik går det i evigheter. Helt til jeg kobler den til pcen og holder inne Menu knappen i 10sek.
Etter den første turen med edge 500 så resatte og lagret jeg økten, men skrudde ikke av enheten da jeg regnet med(glemte av) at den ville skru seg av selv etter en tid.
Så nå når jeg skulle bruke den igjen, så henger den seg bare opp. Den "booter" slik at logoen kommer frem, så starter den på ny til logoen kommer frem igjen, og slik går det i evigheter. Helt til jeg kobler den til pcen og holder inne Menu knappen i 10sek.