Hvorfor brostein? mange norske veier er så dårlige, at PR, blir som å sykle på stuegulv.
Selv de dårligst vedlikeholdte veiene i Norge kan ikke sammenlignes med veiene fra klassikerne. En er pent nødt til å oppleve det selv fra sykkelen tror jeg, det er snodige greier.
Henrik
Jeg bare lurer: hvor stor slitasje er det på en sykkel under/etter ett sånnt ritt? Sammenlignet med f.eks bilindustrien som har egne testbaner der ett par turer i banen tilsvarer 50k km (sikkert overdrevet, men dere skjønner hvor jeg vil), hvor mange km på "vanlig" vei vil en brosteins-klassiker tilsvare?
Eirik
"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
Re: Brosteinsklassiker i Oslo
[Re: ean]
#115317017/04/201115:27
Hvorfor brostein? mange norske veier er så dårlige, at PR, blir som å sykle på stuegulv.
Selv de dårligst vedlikeholdte veiene i Norge kan ikke sammenlignes med veiene fra klassikerne. En er pent nødt til å oppleve det selv fra sykkelen tror jeg, det er snodige greier.
Henrik
Jeg bare lurer: hvor stor slitasje er det på en sykkel under/etter ett sånnt ritt? Sammenlignet med f.eks bilindustrien som har egne testbaner der ett par turer i banen tilsvarer 50k km (sikkert overdrevet, men dere skjønner hvor jeg vil), hvor mange km på "vanlig" vei vil en brosteins-klassiker tilsvare?
Dette tror jeg det er vanskelig å kvantifisere, men etter hva jeg har opplevd den siste uken forstår jeg at vi nordmenn har fint lite å bekymre oss for. Visst er veiene våre dårlige, men sentraleuroperne bruker virkelig racerne sine ordentlig hardt.
Mens jeg venter på neste nummer av Landevei har jeg kikket litt i Gugel map, og til glede for alle som liker å sprette avgårde med brostein under hjulene viser det seg at det er en strekning på Bjølsen med nettopp stein i veien. Skjønt det er vel buesatt smågatestein og ikke ordentlig storgatestein (eller brostein som det også kalles). Dette er altså en strekning i Maridalsveien (fra krysset Mor Go'hjertas vei) og til krysset Moldegata - Stavangergata. En strekning på kanskje 500 m? Vanskelighetsgrad ukjent.
Den "fant" jeg også tidligere i vår, den blir 900meter hvis man kjører bort Moldegata og snur i rundkjøringen. Hva gjelder vanskelighetsgrad har jeg kjørt den med en kompis som har kjørt endel skikkelig brostein (Arenberg etc.) og han mente det var "parkett". Selv ble jeg litt mør i armene, men det er et lett parti også for nybegynnere.
Har dessverre ikke fått testet enda, men har planlagt en tur i påsken
Ble det påsketur?
Javisst. Både i fjor og i år. Årets versjon var dog av det kortere slaget da helvetesframgiret fra Sram ble revet i to biter opp Damstredet.
Laget en rute for årets anledning, men fikk desverre ikke syklet på Festningen. De brosteinsferske turkameratene kunne derimot melde at de hadde det veldig gøy der